20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: VAR  (Lest 3159 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
VAR
« på: 22. Feb. 2021, 16:56 »
Interressant å høre hva folk synes om VAR her inne. Selv mener jeg det har vært en katastrofe og har tatt bort noe av gleden med sporten. Kontroversielle situasjoner har ikke blitt ungått, men snarere eksplodert, samtidig som jeg mener at dommernes autoritet er blitt svekket. En fiasko fra ende til annen med andre ord.
De få gangene systemet gjør det det skal veier ikke på noe måte opp for tiden som brukes, gledesøyeblikkene som frarøves og hele tvilen som er blitt skapt rundt regelverket. Det er rett og slett for mange skjønnssituasjoner i en kamp som ikke løses ved at 2-3 personer skal se på samme situasjon.

Personlig ser jeg helst at hele forsøket aborteres, men det er vel urealistisk. Hva kunne vært gjort for å forbedre det, eller trenger det kun mer tid til å få satt seg?

Jeg har lekt med tanken om et "challenge-system" hvor hvert lag kan utfordre to situasjoner (med andre ord be dommeren gå til VAR). Da tror jeg man får bort klaging på at dommeren ikke ser ting. Hvis en spiller mener han skal ha straffe så ber han manageren utforde situasjonen. Om ikke kan man ikke klage i etterkant liksom. Man må selvsagt utfordre et konkret lovbrudd så man unngår å bruke tid på finkjemme hver scoring etter feil.
« Siste redigering: 22. Feb. 2021, 16:59 av Andymag »

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #1 på: 22. Feb. 2021, 23:00 »
VAR er genialt. Problemet er kordan det brukes.. Sånn som dei holder på  i PL no kan ein bare drite i det. Det er dommerne som er på bærtur ikkje VAR teknologien. Men folk glemmer også litt av det positive som er med VAR som at kamper ikkje blir avgjort av åpenbare offsidemål lengre
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #2 på: 22. Feb. 2021, 23:49 »
Ber gjerne om at du utdyper hva du mener med at dommerne er på bærtur. Slik jeg ser det er det dommerne som blir mest sviktet av VAR. Om de er usikre på en situasjon virker det som de unngår å blåse (det er tross alt lettere å holde spillet i gang) i den tro at VAR da vil gripe inn og hjelpe dem om de har begått en feil. Altfor ofte skjer det da at VAR ikke kategoriserer det som en stor nok feil til å gripe inn (hvor VAR setter grensen her virker å være en gåte), og vi blir etterlatt med tilsynelatende håpløse avgjørelser som jeg ikke tror dommerne ville tatt om de var alene utpå der. VAR gir dem en falsk trygghet som kun undergraver deres autoritet.

Før VAR kom inn hadde vel linjedommerne <98% korrekte avgjørelser, korriger meg gjerne om jeg tar feil. Her er det selvfølgelig en skjønnssak hva man foretrekker, men for meg tar jeg heller de 2>% gale avgjørelsene uten all tidsbruket og de grusomt halvhjertede og nølende målfeiringene vi ser nå. Tross alt jevnet det seg nokså likt utover i en sesong. Ærlig talt, hvor mange kamper ble egentlig avgjort av åpenbare offsidemål? Ikke nok til at dette surret vi ser nå er verdt det.
Om de blir avgjort av åpenbare offsider eller tulleoffsider med milimetermål ved hælen og sånt tull virker like ille i mine øyne.

Og hvor deilig følelse var det ikke å se motstandere bli snytt for en scoring mot oss 8) Vel vitende om at vi ogsp kom til å få en eller to imot oss iløpet av en sesong så det jevnet seg ut.
« Siste redigering: 22. Feb. 2021, 23:57 av Andymag »

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #3 på: 24. Feb. 2021, 17:09 »
Ja eg burde sikkert skrevet bruken av VAR er på bærtur. VAR bussen er jo ein del av dommerteamet så eg tenkte på heile teamet inkludert VAR. Nettopp det med kor VAR setter grensen som er håpløst.

Det virker som så lenge dommeren dømmer så skal det veldig lite til før VAR meiner det er feil men om hovedømmeren ikkje dømmer så er lista ekstremt mykje høgare. Det blir alt for ofte litt tilfeldig/subjektiv så eg er usikker på om fordelen om at det sko bli meir rettferdig dømming med VAR.. Det  at topplagene ikkje sko få like store fordeler som før egentlig er tilstede. Det virker nesten som Manu ialfall får fleire billige straffer no enn før VAR.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #4 på: 24. Feb. 2021, 17:17 »
Skjønner! Da er vi helt enige!

Må jo bli store forandringer i sommermånedene, men usikker på om dette er noe FA kan gjøre alene eller om det må gjøres i UEFA.

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #5 på: 25. Feb. 2021, 19:41 »
Personlig synes jeg VAR er et godt tilskudd til fotballen, og at det tross enkeltepisoder har ført til flere riktige avgjørelser.
Enig i at de må justere grensen for når VAR skal kobles inn, det virker som det er den enkelte VAR-buss sin avgjørelse fra kamp til kamp hva som subjektivt sett er en "clear and obvious mistake".

Men at det er et gode er eksempelvis den omgjorte straffen fra Leeds-Southampton på tirsdag et godt eksempel på, personlig synes jeg ikke det er "noe av sjarmen" at kamper kan avgjøres på bakgrunn av filming eller offsidemål.
Og det er tross alt ikke så mye tid som går bort på VAR-avgjørelser som fryktet før det ble innført. Jeg tør også påstå at det skjerper konkurransen i kampene ettersom det ofte etter min mening har vært slik at dommerne dømmer til fordel for storlagene om de er i tvil

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #6 på: 28. Feb. 2021, 21:37 »
Synes noen av de argumentene gikk litt i kluss. Ingen vil vel påstå et sjarmen i fotball består av offisdemål og filming (kanskje littegran offsidemål i vår favør ;)). Det jeg vil si er at for meg er for eksempel overtidssmål en viktig del av sjarmen. Den forsvinner når spillere ikke tør å feire helt ut osv. Joda, om VAR så viser en åpenbar offisde er det greit, men ikke kom å si at linjedommerne ikke så 99.9% av disse åpenbare offsidene før VAR kom. Veldig sjelden at åpenbare offsider avgjorde. Og i tvilsomme tilfeller var det jo tross alt en regel som sa at om dommerne var i tvil skulle det komme angripende lag til gode selv om denne ofte ikke ble fulgt, og ihvertfall ikke respektert av fans og media.

Dette med konkurranse og at dommerne dømmer fordel storlagene, mener du da før VAR kom? For hvis ikke klarer jeg ikke helt å se meningen. Jeg mener også å ha lest at det heller ikke var riktig og når man viste oversikter på kritiske dommerfeil imot var det nokså jevnt fordelt og ingen åpenbar hellning mot storlagene, men jeg er åpen for å bli korrigert på dette. Mye ligger vel i at matcher med storlag får og fikk mer medieoppmerksomhet. Ingen som er særlig opptatte av en dommerfeil i Fulham-Brighton liksom. Trist, sant og forståelig.
« Siste redigering: 28. Feb. 2021, 21:39 av Andymag »

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #7 på: 01. Mars 2021, 15:05 »
Synes noen av de argumentene gikk litt i kluss. Ingen vil vel påstå et sjarmen i fotball består av offisdemål og filming (kanskje littegran offsidemål i vår favør ;)). Det jeg vil si er at for meg er for eksempel overtidssmål en viktig del av sjarmen. Den forsvinner når spillere ikke tør å feire helt ut osv. Joda, om VAR så viser en åpenbar offisde er det greit, men ikke kom å si at linjedommerne ikke så 99.9% av disse åpenbare offsidene før VAR kom. Veldig sjelden at åpenbare offsider avgjorde. Og i tvilsomme tilfeller var det jo tross alt en regel som sa at om dommerne var i tvil skulle det komme angripende lag til gode selv om denne ofte ikke ble fulgt, og ihvertfall ikke respektert av fans og media.

Dette med konkurranse og at dommerne dømmer fordel storlagene, mener du da før VAR kom? For hvis ikke klarer jeg ikke helt å se meningen. Jeg mener også å ha lest at det heller ikke var riktig og når man viste oversikter på kritiske dommerfeil imot var det nokså jevnt fordelt og ingen åpenbar hellning mot storlagene, men jeg er åpen for å bli korrigert på dette. Mye ligger vel i at matcher med storlag får og fikk mer medieoppmerksomhet. Ingen som er særlig opptatte av en dommerfeil i Fulham-Brighton liksom. Trist, sant og forståelig.

Vet ikke helt om 99.9% av åpenbare offsider som du sier stemmer, men om man tar med marginale offsider også så blir disse ihvertfall helt korrekte med VAR -og det mener jeg er positivt.

Tenk eksempelvis på Frankrike som stjal VM-plassen til Irland i 2010 når Thierry Henry scoret et mål som skulle vært annullert, slike skandaler forsvinner med VAR. Og det mener jeg er positivt.

Ja jeg mener at det ofte er slik at storlag har mer flyt med dommerne. At statistikken ikke er enig med meg der er jeg klar over, men den baserer seg på faktiske dømte straffer og lignende, det er mye som ikke blir med i den statistikken av 50/50 situasjoner.
Derfor mener jeg at VAR vil utjevne dette ved at dommerne får mulighet til å se på disse situasjonene i reprise.

Når det er sagt, så kunne jeg heller tenkt meg et VAR-system basert på amerikansk fotball (NFL) hvor trenerne har mulighet til å bruke et visst antall "challenges" hvor dommerne må se på en situasjon på nytt. Men der tror jeg få er enige med meg  ;)

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #8 på: 01. Mars 2021, 15:11 »
Om du leser over har jeg nevnt det nøyaktig samme systemet med challenges så der er vi ihvertfall to! Tror det kunne løst mange av klagene jeg har ved systemet!

Og så har jeg i årevis ønsket en mikrofon på dommerne som man har i mange andre idretter. Tror det vil hjelpe både dem og spillet om man får høre dommernes synspunkter på avgjørende situasjoner.
« Siste redigering: 01. Mars 2021, 15:17 av Andymag »

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #9 på: 01. Mars 2021, 15:41 »
Om du leser over har jeg nevnt det nøyaktig samme systemet med challenges så der er vi ihvertfall to! Tror det kunne løst mange av klagene jeg har ved systemet!

Og så har jeg i årevis ønsket en mikrofon på dommerne som man har i mange andre idretter. Tror det vil hjelpe både dem og spillet om man får høre dommernes synspunkter på avgjørende situasjoner.

Der er vi enige om det ihvertfall 8)

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #10 på: 24. April 2021, 20:35 »
Balbuena utvist for å sparke en fotball. Helt utrolig, få det vekk.

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #11 på: 24. April 2021, 21:45 »
VAR = Beste argumentet for superliga..

Tviler på det finnes ein einaste genuint fotballinteressert person som er enig med rødt kort her. Eit gjentakende problem med VAR dømmingen er ar den virker å være TOTALT blotta for fotballforståelse.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #12 på: 25. April 2021, 00:55 »
Amen.

Det kom jo en identisk situasjon rett etterpå med Coufal og Rudiger i tillegg, som ikke ble sett på igjen naturlig. Mangel på spilleforståelse og konsekvente avgjørelser har vært helt sjokkerende og veldig avslørende med VAR.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #13 på: 25. April 2021, 01:19 »
Enig. Den episoden der er helt forbanna håpløs. Skal jo ikke vøre mulig når der sitter mennesker og faktisk skal ta endelig avgjørelse.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #14 på: 25. April 2021, 14:10 »
Det er jo ikke VAR som har skylden for det røde kortet, det er elendig dømming! VAR funker mye bedre i de andre europeiske ligaene hovedsaklig fordi kvaliteten på dommerstanden er høyere. På tide at PL begynner å hente inn dommere fra andre land nå.

Det som også irriterer meg med VAR-debatten er at det aldri blir skrevet om når det fattes riktige avgjørelser (naturlig nok, fordi det er ukontroversielt) Ser mye spansk fotball, der funker det veldig bra. Kommer til å bli bedre i PL og, forhåpentligvis