20. juni: Vi Þnsker Ä gjÞre forumet mer attraktivt for vÄre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for Ä gi din mening.

Skrevet av Emne: VAR  (Lest 3349 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2644
    • Vis profil
VAR
« pć: 22. Feb. 2021, 16:56 »
Interressant Ä hÞre hva folk synes om VAR her inne. Selv mener jeg det har vÊrt en katastrofe og har tatt bort noe av gleden med sporten. Kontroversielle situasjoner har ikke blitt ungÄtt, men snarere eksplodert, samtidig som jeg mener at dommernes autoritet er blitt svekket. En fiasko fra ende til annen med andre ord.
De fÄ gangene systemet gjÞr det det skal veier ikke pÄ noe mÄte opp for tiden som brukes, gledesÞyeblikkene som frarÞves og hele tvilen som er blitt skapt rundt regelverket. Det er rett og slett for mange skjÞnnssituasjoner i en kamp som ikke lÞses ved at 2-3 personer skal se pÄ samme situasjon.

Personlig ser jeg helst at hele forsÞket aborteres, men det er vel urealistisk. Hva kunne vÊrt gjort for Ä forbedre det, eller trenger det kun mer tid til Ä fÄ satt seg?

Jeg har lekt med tanken om et "challenge-system" hvor hvert lag kan utfordre to situasjoner (med andre ord be dommeren gÄ til VAR). Da tror jeg man fÄr bort klaging pÄ at dommeren ikke ser ting. Hvis en spiller mener han skal ha straffe sÄ ber han manageren utforde situasjonen. Om ikke kan man ikke klage i etterkant liksom. Man mÄ selvsagt utfordre et konkret lovbrudd sÄ man unngÄr Ä bruke tid pÄ finkjemme hver scoring etter feil.
« Siste redigering: 22. Feb. 2021, 16:59 av Andymag »

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #1 pć: 22. Feb. 2021, 23:00 »
VAR er genialt. Problemet er kordan det brukes.. SĂ„nn som dei holder pĂ„  i PL no kan ein bare drite i det. Det er dommerne som er pĂ„ bĂŠrtur ikkje VAR teknologien. Men folk glemmer ogsĂ„ litt av det positive som er med VAR som at kamper ikkje blir avgjort av Ă„penbare offsidemĂ„l lengre
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2644
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #2 pć: 22. Feb. 2021, 23:49 »
Ber gjerne om at du utdyper hva du mener med at dommerne er pÄ bÊrtur. Slik jeg ser det er det dommerne som blir mest sviktet av VAR. Om de er usikre pÄ en situasjon virker det som de unngÄr Ä blÄse (det er tross alt lettere Ä holde spillet i gang) i den tro at VAR da vil gripe inn og hjelpe dem om de har begÄtt en feil. Altfor ofte skjer det da at VAR ikke kategoriserer det som en stor nok feil til Ä gripe inn (hvor VAR setter grensen her virker Ä vÊre en gÄte), og vi blir etterlatt med tilsynelatende hÄplÞse avgjÞrelser som jeg ikke tror dommerne ville tatt om de var alene utpÄ der. VAR gir dem en falsk trygghet som kun undergraver deres autoritet.

FĂžr VAR kom inn hadde vel linjedommerne <98% korrekte avgjĂžrelser, korriger meg gjerne om jeg tar feil. Her er det selvfĂžlgelig en skjĂžnnssak hva man foretrekker, men for meg tar jeg heller de 2>% gale avgjĂžrelsene uten all tidsbruket og de grusomt halvhjertede og nĂžlende mĂ„lfeiringene vi ser nĂ„. Tross alt jevnet det seg noksĂ„ likt utover i en sesong. Ærlig talt, hvor mange kamper ble egentlig avgjort av Ă„penbare offsidemĂ„l? Ikke nok til at dette surret vi ser nĂ„ er verdt det.
Om de blir avgjort av Äpenbare offsider eller tulleoffsider med milimetermÄl ved hÊlen og sÄnt tull virker like ille i mine Þyne.

Og hvor deilig fÞlelse var det ikke Ä se motstandere bli snytt for en scoring mot oss 8) Vel vitende om at vi ogsp kom til Ä fÄ en eller to imot oss ilÞpet av en sesong sÄ det jevnet seg ut.
« Siste redigering: 22. Feb. 2021, 23:57 av Andymag »

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #3 pć: 24. Feb. 2021, 17:09 »
Ja eg burde sikkert skrevet bruken av VAR er pÄ bÊrtur. VAR bussen er jo ein del av dommerteamet sÄ eg tenkte pÄ heile teamet inkludert VAR. Nettopp det med kor VAR setter grensen som er hÄplÞst.

Det virker som sĂ„ lenge dommeren dĂžmmer sĂ„ skal det veldig lite til fĂžr VAR meiner det er feil men om hovedĂžmmeren ikkje dĂžmmer sĂ„ er lista ekstremt mykje hĂžgare. Det blir alt for ofte litt tilfeldig/subjektiv sĂ„ eg er usikker pĂ„ om fordelen om at det sko bli meir rettferdig dĂžmming med VAR.. Det  at topplagene ikkje sko fĂ„ like store fordeler som fĂžr egentlig er tilstede. Det virker nesten som Manu ialfall fĂ„r fleire billige straffer no enn fĂžr VAR.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2644
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #4 pć: 24. Feb. 2021, 17:17 »
SkjĂžnner! Da er vi helt enige!

MÄ jo bli store forandringer i sommermÄnedene, men usikker pÄ om dette er noe FA kan gjÞre alene eller om det mÄ gjÞres i UEFA.

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #5 pć: 25. Feb. 2021, 19:41 »
Personlig synes jeg VAR er et godt tilskudd til fotballen, og at det tross enkeltepisoder har fĂžrt til flere riktige avgjĂžrelser.
Enig i at de mÄ justere grensen for nÄr VAR skal kobles inn, det virker som det er den enkelte VAR-buss sin avgjÞrelse fra kamp til kamp hva som subjektivt sett er en "clear and obvious mistake".

Men at det er et gode er eksempelvis den omgjorte straffen fra Leeds-Southampton pÄ tirsdag et godt eksempel pÄ, personlig synes jeg ikke det er "noe av sjarmen" at kamper kan avgjÞres pÄ bakgrunn av filming eller offsidemÄl.
Og det er tross alt ikke sÄ mye tid som gÄr bort pÄ VAR-avgjÞrelser som fryktet fÞr det ble innfÞrt. Jeg tÞr ogsÄ pÄstÄ at det skjerper konkurransen i kampene ettersom det ofte etter min mening har vÊrt slik at dommerne dÞmmer til fordel for storlagene om de er i tvil

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2644
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #6 pć: 28. Feb. 2021, 21:37 »
Synes noen av de argumentene gikk litt i kluss. Ingen vil vel pÄstÄ et sjarmen i fotball bestÄr av offisdemÄl og filming (kanskje littegran offsidemÄl i vÄr favÞr ;)). Det jeg vil si er at for meg er for eksempel overtidssmÄl en viktig del av sjarmen. Den forsvinner nÄr spillere ikke tÞr Ä feire helt ut osv. Joda, om VAR sÄ viser en Äpenbar offisde er det greit, men ikke kom Ä si at linjedommerne ikke sÄ 99.9% av disse Äpenbare offsidene fÞr VAR kom. Veldig sjelden at Äpenbare offsider avgjorde. Og i tvilsomme tilfeller var det jo tross alt en regel som sa at om dommerne var i tvil skulle det komme angripende lag til gode selv om denne ofte ikke ble fulgt, og ihvertfall ikke respektert av fans og media.

Dette med konkurranse og at dommerne dÞmmer fordel storlagene, mener du da fÞr VAR kom? For hvis ikke klarer jeg ikke helt Ä se meningen. Jeg mener ogsÄ Ä ha lest at det heller ikke var riktig og nÄr man viste oversikter pÄ kritiske dommerfeil imot var det noksÄ jevnt fordelt og ingen Äpenbar hellning mot storlagene, men jeg er Äpen for Ä bli korrigert pÄ dette. Mye ligger vel i at matcher med storlag fÄr og fikk mer medieoppmerksomhet. Ingen som er sÊrlig opptatte av en dommerfeil i Fulham-Brighton liksom. Trist, sant og forstÄelig.
« Siste redigering: 28. Feb. 2021, 21:39 av Andymag »

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #7 pć: 01. Mars 2021, 15:05 »
Synes noen av de argumentene gikk litt i kluss. Ingen vil vel pÄstÄ et sjarmen i fotball bestÄr av offisdemÄl og filming (kanskje littegran offsidemÄl i vÄr favÞr ;)). Det jeg vil si er at for meg er for eksempel overtidssmÄl en viktig del av sjarmen. Den forsvinner nÄr spillere ikke tÞr Ä feire helt ut osv. Joda, om VAR sÄ viser en Äpenbar offisde er det greit, men ikke kom Ä si at linjedommerne ikke sÄ 99.9% av disse Äpenbare offsidene fÞr VAR kom. Veldig sjelden at Äpenbare offsider avgjorde. Og i tvilsomme tilfeller var det jo tross alt en regel som sa at om dommerne var i tvil skulle det komme angripende lag til gode selv om denne ofte ikke ble fulgt, og ihvertfall ikke respektert av fans og media.

Dette med konkurranse og at dommerne dÞmmer fordel storlagene, mener du da fÞr VAR kom? For hvis ikke klarer jeg ikke helt Ä se meningen. Jeg mener ogsÄ Ä ha lest at det heller ikke var riktig og nÄr man viste oversikter pÄ kritiske dommerfeil imot var det noksÄ jevnt fordelt og ingen Äpenbar hellning mot storlagene, men jeg er Äpen for Ä bli korrigert pÄ dette. Mye ligger vel i at matcher med storlag fÄr og fikk mer medieoppmerksomhet. Ingen som er sÊrlig opptatte av en dommerfeil i Fulham-Brighton liksom. Trist, sant og forstÄelig.

Vet ikke helt om 99.9% av Äpenbare offsider som du sier stemmer, men om man tar med marginale offsider ogsÄ sÄ blir disse ihvertfall helt korrekte med VAR -og det mener jeg er positivt.

Tenk eksempelvis pÄ Frankrike som stjal VM-plassen til Irland i 2010 nÄr Thierry Henry scoret et mÄl som skulle vÊrt annullert, slike skandaler forsvinner med VAR. Og det mener jeg er positivt.

Ja jeg mener at det ofte er slik at storlag har mer flyt med dommerne. At statistikken ikke er enig med meg der er jeg klar over, men den baserer seg pÄ faktiske dÞmte straffer og lignende, det er mye som ikke blir med i den statistikken av 50/50 situasjoner.
Derfor mener jeg at VAR vil utjevne dette ved at dommerne fÄr mulighet til Ä se pÄ disse situasjonene i reprise.

NĂ„r det er sagt, sĂ„ kunne jeg heller tenkt meg et VAR-system basert pĂ„ amerikansk fotball (NFL) hvor trenerne har mulighet til Ă„ bruke et visst antall "challenges" hvor dommerne mĂ„ se pĂ„ en situasjon pĂ„ nytt. Men der tror jeg fĂ„ er enige med meg  ;)

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2644
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #8 pć: 01. Mars 2021, 15:11 »
Om du leser over har jeg nevnt det nÞyaktig samme systemet med challenges sÄ der er vi ihvertfall to! Tror det kunne lÞst mange av klagene jeg har ved systemet!

Og sÄ har jeg i Ärevis Þnsket en mikrofon pÄ dommerne som man har i mange andre idretter. Tror det vil hjelpe bÄde dem og spillet om man fÄr hÞre dommernes synspunkter pÄ avgjÞrende situasjoner.
« Siste redigering: 01. Mars 2021, 15:17 av Andymag »

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #9 pć: 01. Mars 2021, 15:41 »
Om du leser over har jeg nevnt det nÞyaktig samme systemet med challenges sÄ der er vi ihvertfall to! Tror det kunne lÞst mange av klagene jeg har ved systemet!

Og sÄ har jeg i Ärevis Þnsket en mikrofon pÄ dommerne som man har i mange andre idretter. Tror det vil hjelpe bÄde dem og spillet om man fÄr hÞre dommernes synspunkter pÄ avgjÞrende situasjoner.

Der er vi enige om det ihvertfall 8)

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2644
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #10 pć: 24. April 2021, 20:35 »
Balbuena utvist for Ä sparke en fotball. Helt utrolig, fÄ det vekk.

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #11 pć: 24. April 2021, 21:45 »
VAR = Beste argumentet for superliga..

Tviler pÄ det finnes ein einaste genuint fotballinteressert person som er enig med rÞdt kort her. Eit gjentakende problem med VAR dÞmmingen er ar den virker Ä vÊre TOTALT blotta for fotballforstÄelse.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2644
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #12 pć: 25. April 2021, 00:55 »
Amen.

Det kom jo en identisk situasjon rett etterpÄ med Coufal og Rudiger i tillegg, som ikke ble sett pÄ igjen naturlig. Mangel pÄ spilleforstÄelse og konsekvente avgjÞrelser har vÊrt helt sjokkerende og veldig avslÞrende med VAR.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #13 pć: 25. April 2021, 01:19 »
Enig. Den episoden der er helt forbanna hÄplÞs. Skal jo ikke vÞre mulig nÄr der sitter mennesker og faktisk skal ta endelig avgjÞrelse.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som Ă„ kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: VAR
« Svar #14 pć: 25. April 2021, 14:10 »
Det er jo ikke VAR som har skylden for det rÞde kortet, det er elendig dÞmming! VAR funker mye bedre i de andre europeiske ligaene hovedsaklig fordi kvaliteten pÄ dommerstanden er hÞyere. PÄ tide at PL begynner Ä hente inn dommere fra andre land nÄ.

Det som ogsÄ irriterer meg med VAR-debatten er at det aldri blir skrevet om nÄr det fattes riktige avgjÞrelser (naturlig nok, fordi det er ukontroversielt) Ser mye spansk fotball, der funker det veldig bra. Kommer til Ä bli bedre i PL og, forhÄpentligvis