20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Verdens beste fans? Tvilsomt.  (Lest 6985 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Verdens beste fans? Tvilsomt.
« på: 22. April 2005, 20:30 »
Dette vil nok provosere mange her inne, men hvis dere tenker dere om vil dere ganske sikkert innse at jeg faktisk har rett.

I semifinalen sang 35 000 ut 30 000 tause ManUtd-fans etter alle kunstens regler, til tross for at vi lå under nesten hele kampen, og til slutt tapte 4-1. Rett og slett herlig å være Newcastle-supporter når man hører "Blaydon Races" to minutter på overtid når vi ligger under med tre mål og spillerne fremstår som noen balsamerte høns. Rørende, fan-tastisk og alt det der.

Det finnes mange flere eksempler på bortesupporten til Toon Army. Da jeg var på The Valley i fjor høst sang 3000 tilreisende nesten uten stopp, mens den latterlige hjemmefansen kun sang når laget var i angrep. Vi kan ganske enkelt konkludere med at Newcastle har en meget god travelling support.

MEN... Gjør det "oss" til verdens beste fans? Selv om United-kampen var fantastisk (på tribunen), vil jeg påstå det er direkte feil å påstå noe sånt, for på hjemmebane er supporten og stemninga en helt annen. Med mindre det er Liverpool, Arsenal, ManUtd eller Chelskov på besøk så er stemningen nemlig stort sett veldig laber på SJP, spesielt når vi ikke vinner/ligger under. Etter ombyggingen har stemningen falt drastisk på SJP. Stadion er ikke lengre like intim og SJP er ikke lengre den festningen den en gang var. Da tenker jeg både stemningsmessig og på det sportslige. Det er selvsagt flere unntak. Stemningen var feks upåklagelig da Liverpool ble slått 1-0 i mars.

Og si meg... Buer verdens beste fans på enkeltspillere (Nicky Butt)?
Buer verdens beste fans ut laget sitt etter en dårlig forestilling på hjemmebane? Stiller verdens beste fans kun opp med 40 000 i en kvartfinale i UEFA-cupen når laget har en gedigen mulighet til å vinne noe for første gang på snart 40 år?

Vi har en god supporterskare, for all del. Poenget mitt er bare det at vi ikke er verdens beste bare fordi 35000 sort-hvite synger ut noen rekesmørbrød fra Salford i Manchester. Se på Boca Juniors-fansen. Så Boca - Bolivar i vinter. Siste kampen til Tevez. Jeg har aldri opplevd maken. Alle håra på kroppen reiste seg. Det var helt utrolig. Ellers har også Dortmund, Liverpool, AC Milan, Schalke, PSV fantastiske fanskarer for å nevne noen. Spesielt Dortmund-fansen har imponert denne sesongen til tross for stor sportslig og økonomisk nedtur.

Får jeg mange på nakken nå?
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Verdens beste fans? Tvilsomt.
« Svar #1 på: 22. April 2005, 20:47 »
Sitat
Dessuten er stemningen blitt langt bedre på st.james park etter utbyggingen. Mye bedre faktisk.


Kan overhodet ikke forstå hva du snakker om her. Jeg respekterer selvsagt din mening, men min oppfatning er den helt motsatte. Da det kun ar 36000 seter på SJP var stemningen enorm på nesten samtlige hjemmekamper. Nå skjer det dessverre alt for sjelden.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

BegBie

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 442
    • Vis profil
    • http://www.ratemycameltoe.com
Verdens beste fans? Tvilsomt.
« Svar #2 på: 22. April 2005, 21:25 »
Visst du ser sesongen i år, så har det ikke vært mye å juble før. Kampene vi har spillt har vi sedd helt elendig ut fra starten til slutten, vi har knøvla ballen imål de fleste gangene vi har skåra. Vi spiller uten mål og meining, når vi da ligger under og fortsetter å spille denne hodeløse fotballen så er det ikke mye å juble for, er det? Vel se f.eks ManUtd, hadde de vært i samme situasjon som oss, så hadde de bare hadd 100 000 supportere igjen, lets face it, fleste der er medgangs supportere.

Visst du tar og sammenligner oss med boca juniors-fansn så blir det galt, visst de spiller sånn fotball som vi har gjort denne sesongen så er det noen som blir halshugget der borte. Publikumet vil underholdes, og det er langt fra det som har skjedd denne sesongen, har t.o.m hørt folk som har sagt få tilbake gullit og sexy fotballen hans istede for dette.
ouness:""I am the most attack-minded coach this club has had in recent history"

3 Kamper uten mål, kun en spiss.

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Verdens beste fans? Tvilsomt.
« Svar #3 på: 22. April 2005, 23:34 »
Nordin: Du tar feil. Geordies er følelsesmennesker. De har en enorm følelse for klubben. Og når de ser spillere og en manager som ikke gjør og gir alt for klubben, blir de gretne. Har dere lest eller hørt den historien om politimennene, han karen på brua og Jackie Milburn? Man kødder ikke med fotballaget Newcastle United i Newcastle. Det er denne enorme følelsen og kjærligheten for klubben som gjør Toon Army til verdens beste fans. Den gleden de har når klubben spiller fin fotball, spillerne gir alt og klubben vinner er så enorm. Og skuffelsen blir desto større når de ser spillere som heller spiser burger enn å gi alt for klubben. At de da buer ut egne spillere kan man forstå. Jeg forstår det godt, og jeg er imponert over at de allikevel klarer å holde motet oppe og vise at de er best.

Alan Shearer har det samme hjertet for klubben som newcastlefansen har. Det gjør han til den legenden han er, og vil forbli i Newcastle.

UEFA cupen har ikke så stor status i England eller Newcastle. Alan Shearer ville nok mye heller ha vunnet FA cupen. Han vil bare ikke si det i media.
Toon, Toon,
Black and white army

rikard

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 131
    • Vis profil
Verdens beste fans? Tvilsomt.
« Svar #4 på: 23. April 2005, 13:35 »
Har vært på SJP to ganger. Første gangen i 2002 mot spurs, og andre gangen 04 mot M`borro. Ble kjent med en bartender på FM`S 02. Når jeg kom tilbake til FM`S etter kampen mot borro04 snakket vi om Toon-Army. Han sa det at det hadde dalt noe helt sykt de siste åra. Han viste ikke hva som hadde skjedd med dem... Jeg også merket stor forskjell enda vi vant begge kampene 2-1. Skulle tro det vart litt mere liv mot M`borro(derbie) enn mot spurs. Håper Sunderland klarer biffen i år. Da skal det bli gøy :)

Øyvind

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 11
    • Vis profil
Verdens beste fans? Tvilsomt.
« Svar #5 på: 27. April 2005, 07:33 »
Jeg var faktisk på kampen mot Liverpool 5.Mars. Da var det en helt enorm stemning, har faktisk lydopptak på dette. Gallowgate end sang hele tida, til hver corner og alt! Mens ja, milburn stand var litt mer roligere, men de sang av og til. Dette var min første kamp på St' James, så jeg vet ikke hvordan det er til vanlig, men i denne kampen sang Toon Army mye!
Og jeg hørte ikke The Kop rope/synge noe en eneste gang!
eep the faith, Howay the lads!

Asbjørn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6199
    • Vis profil
Verdens beste fans? Tvilsomt.
« Svar #6 på: 27. April 2005, 08:58 »
Sitat fra: "Nordin"
Sitat
Dessuten er stemningen blitt langt bedre på st.james park etter utbyggingen. Mye bedre faktisk.


Kan overhodet ikke forstå hva du snakker om her. Jeg respekterer selvsagt din mening, men min oppfatning er den helt motsatte. Da det kun ar 36000 seter på SJP var stemningen enorm på nesten samtlige hjemmekamper. Nå skjer det dessverre alt for sjelden.


Er ikke enig Nordin. Var selv på to kamper i 1997, hjemme mot Blackburn og Leicester. Stemningen var langt dårligere enn dagens stemning. Var også på hjemmekamp mot Boro i 1999. Der var stemningen bedre men det kom mye av at det var "lokalderby". Alle disse kampene var det 36.000 tilskuere.

Har vært på 9 kamper etter 1999, og stemningen har vært varierende, men jeg vil si alle kampene knuser 1997 kampene lett. Jeg var aldri på SJP under Keegan, for da var omtrent umulig å få tak i billetter til en ok pris, men selvsagt var stemningen ekstremt bra etter etterlengtet spill i PL og kjemping i toppen av tabellen.

Den mest fantastiske stemningen jeg har opplevd noen gang var i hjemmekampen mot Juventus, da Newcastle vant 1-0. Helt utrolig, og jeg tviler på at jeg får oppleve noe lignende igjen.

Hvilke fans er det som ikke piper på sitt eget publikum når de ikke gir 100 prosent? Tror de fleste supportere gjør det.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Verdens beste fans? Tvilsomt.
« Svar #7 på: 27. April 2005, 09:52 »
Det mest fantastiske, og det som gjør newcastlefansen til verdens beste er at de faktisk synger og hjelper laget selv om det går dårlig. Men om de ser spillere som er mer opptatt av andre ting - ja, da blir de sinte. Og det er riktig.
Toon, Toon,
Black and white army

Øystein Solbjørg

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 480
    • Vis profil
Verdens beste fans? Tvilsomt.
« Svar #8 på: 27. April 2005, 13:59 »
Toon Army er og blir fantastiske! Har selv vært på tre kamper på SJP, mot henholdsvis West Ham, Birmingham og Chelski, og stemningen har vært utrolig hver gang!

At de buer ut spillere og laget når de ikke yter sitt beste skjønner jeg meget godt. Hvem gjør ikke det??
Hadde jo blitt feil hvis Toon Army skulle ha jublet når de ser spillere bare jogger rundt uten å gjøre et ærlig forsøk på å yte sitt beste for klubben. Fansen skal si fra når ting går bra og de skal si fra når laget/spillerne ikke gjør det de skal.

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Verdens beste fans? Tvilsomt.
« Svar #9 på: 27. April 2005, 14:34 »
Hva med da fansen buet ut Butt etter at han ga bort 3-1-målet i FA-Cupen mot ManUtd? Er det forsvarlig å bue ut enkeltspillere når de prøver så godt de kan? Spilleren får ikke akkurat bedre selvtillit av den grunn.

Og til dere som mener at stemninga ikke har blitt dårligere etter omleggingen... Hvorfor tror dere da det er satt i gang mange tiltak for å gjenskape stemningen som en gang var på SJP? Har dere lest om gutta som prøvde å dra i gang en "singing section" på UEFA-cup-kampene tidligere i år? At stemningen er bedre på noen få enkeltkamper er helt naturlig. Det skjer selv her på Haugesund Stadion. Vil gjerne lime inn et innlegg hentet fra Newcastle-Online.

Sitat
Well, I've given myself a day to cool off on this one, unlike my tirade when we played Wolves last time, when I was annoyed enough about the boo's to write something and post it on HTT.

I'm getting very, very hacked off when I'm at the match. It's been building up for quite some time, but the almost total silence throughout, broken up by the regular, collective sighs that ring around the ground at the slightest error by anybody, is becoming too much to take.

I am a supporter, I don't want to be part of an audience as though at a theatre or something. The players need support, not moans and groans. I am more than prepared to criticise players away from the match, here on the forum or in a pub, but the atmosphere is shite at the SJP and has been for a long time now, with the odd exception depending on the opposition. That in itself is quite damning as far as I'm concerned.

I've been going to the match for 37 years, I've never regularly gone to away matches, although I have been to quite a few over the years. I bought my first season ticket for the old stand paddock in 73/74, and have therefore seen us when we were absolutely rubbish, and I've seen us be relegated more than once.

I'm not naive enough, or my memory isn't so short, to not realise that there were disgruntled people on the terrace's over those years, but the pleasure of going to matches is being ruined by the very poor atmosphere in the ground now. I know people can point at things such as all seating, and doesn't help, but it's not the real problem imo. I suspect I know what the problem really is.

I hear the most moaning around me coming from the older people, I seriously suspect that many of the moaners and sighers in the ground are those older people who could have gone to matches in the 60's, 70's or 80's but didn't, they started going when KK built us a great team, these people have no patience when the football is poor in comparison to what they jumped on the bandwagon to watch, and they show their displeasure. I don't think many of them are that interested and I wish they'd bugger off. In fact, some people near me yap on throughout the match about stuff that is nothing to do with the match, or even football, they don't appear to show any interest except to criticise an individual when a pass isn't perfect. Interestingly, the pass doesn''t simply have to be to an opponent in error, it just has to be short of being 'perfect' to fire these people off. And there are many others as the sighs that ring around the ground when this happens is a disgrace imo.

I'm seriously thinking about not renewing my season tickets for next season, instead I'm contemplating buying tickets for the away matches, where I'll be surrounded by people I believe will support the team properly.

Sorry, like. Just had to get it off my chest.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Asbjørn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6199
    • Vis profil
Verdens beste fans? Tvilsomt.
« Svar #10 på: 27. April 2005, 16:19 »
Sitat fra: "Nordin"
Hva med da fansen buet ut Butt etter at han ga bort 3-1-målet i FA-Cupen mot ManUtd? Er det forsvarlig å bue ut enkeltspillere når de prøver så godt de kan? Spilleren får ikke akkurat bedre selvtillit av den grunn.

Det var i den 3. kampen på rad Butt ga bort et mål med en håpløs tversoverpasning. Når det skjedde igjen, så fikk mange av fansen nok av ukonsentrerte pasninger. Ellers så er det nok av eksempler på fans som buer ut sine enkelt spillere. Kewell har ikke akkurat blitt tatt godt imot fra LFC fansen. Biscan har vel mer eller mindre blitt mobbet, før denne sesongen hvor han til tider har vært god.

Det med buing er ikke noe nytt fenomen. Warren Barton f.eks fikk mye pepper fra Newcastle fansen, og det var når Keegan og Dalglish var manager. Andre eksempler er Jon Dahl Tommasson og Andreas Andersson.

Og til dere som mener at stemninga ikke har blitt dårligere etter omleggingen... Hvorfor tror dere da det er satt i gang mange tiltak for å gjenskape stemningen som en gang var på SJP? Har dere lest om gutta som prøvde å dra i gang en "singing section" på UEFA-cup-kampene tidligere i år? At stemningen er bedre på noen få enkeltkamper er helt naturlig. Det skjer selv her på Haugesund Stadion.

Stemningen var helt unik under Keegan dagene ja. Det kom mye av sultne fans som endelig fikk oppleve spill i toppdivisjonen. I tillegg var det mange fantastiske og spennende spillere på laget. Jeg mener at stemningen forsvant etter at Dalglish tok over Newcastle med sin tragiske støttepasning fotball. De to kampene jeg var på i 1997 hold tippeliga standard når det gjaldt stemning fra tribunen. Bortefansen til Leicester imponerte meg langt mer i 3-3 kampen.

Mange snakker om at Vålerenga har verdens beste fans. Når jeg så de i NM mot Sparta ifjor som er et 2. div lag. Så møtte det opp bare noen få hundre fans som knapt orket å åpne kjeften. Det var bortekamp men det var bare en times kjøretur for den fantastiske fansen.. Er dette verdens beste fans?

Klart det var et høydepunkt for klanen å møte Newcastle i UEFA cupen, og jeg skjønner at de sang NEwcastle supporterene i senk siden dette ikke var spesielt stort for NEwcastles supportere. Dette kan sammenlignes med Sparta - VIF kampen i mine øyne.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Verdens beste fans? Tvilsomt.
« Svar #11 på: 27. April 2005, 16:22 »
Sitat
The Toon Ultras are a group of Newcastle United supporters with the intent of bringing the atmosphere back to St James' Park, something which we feel has been missing for a number of years. We are not Hooligans, or Racists. We call ourselves 'Ultras' to try and emulate the atmosphere of certain clubs in Europe, with the use of: Banners, Flags, Scarves etc without losing the original character of fellow Newcastle United supporters. You can come and join us in the Leazes End, level 7 (mainly in blocks H and J) for all cup games. We put emphasis firmly on supporting the team, enjoying ourselves, but most importantly, bringing back the cauldron like atmosphere of years gone by.

    Howay The Lads
    - The Toon Ultras
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Asbjørn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6199
    • Vis profil
Verdens beste fans? Tvilsomt.
« Svar #12 på: 27. April 2005, 16:48 »
Jeg mener at utbyggingen av SJP ikke var hovedgrunnen til at stemninen har blitt dårligere. Forskjellen kom da alle stadioner måtte kun ha sitteplasser, og da snakker jeg ikke bare om glansdagene under Keegan.

Stemningen på engelske tribuner har dalt generelt. Hvem er det som kjenner igjen Liverpools The Kop idag? De var verdenskjente på 80 tallet, mens nå lager de knapt lyd på hjemmebane om ikke Juventus kommer på besøk.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
SJP vs Anfield
« Svar #13 på: 27. April 2005, 16:58 »
SJP:
Jeg var på SJP i 2001 og så NUFC slå LFC 2-1, en helt sjuk opplevelse, det var min første og hittil eneste tur til Newcastle. Men stemningen da syns jeg var helt rå...det var så spenning å nerve i kampen, og siden Solano (!!sukk!!) putta etter 4min la sikkert ikke det noen demper på stemningen...

Anfield:
Vard er 15.mai i fjor å så LFC - NUFC, siste kamp i sesongen. Hadde seter på kortsia, ikke The Kop, men den andre...Stemninga på Anfield var helst sjuk før kampen, med You'll never Walk Alone som allsang, da fikk til å med jeg gofrysninger og tårer i øynene. Det var helt sprøtt....men etterhvert ut i kampen, etter ca 20 min, var det ikke like rått lenger...regner jo ikke med at de skulle synge å hoie i 90 min, men det ble raskt stille...eneste de sang var "You have'nt won fuck all" til bortefansen. Etter 22min (eller no) scora Ameobi, å jeg og bortefansen (som sto omtrent hele kampen), spratt opp av våre seter å jubla villt, litt farlig for meg siden jeg var blandt hjemmefansn, men shit au :)

Det tok seg opp etter pause, men varte ikke så lenge da heller, helt til Pool scora...men da dabba det igjen av...!!
I og med at dette var siste kamp i sesongen, og Liverpool var klar for CL, hadde jeg venta mer...

Konklusjon:

SJP går av med seiern på stemning der altså...kanskje ikke spesielt nøytral vurdering av meg, men shit au...:)
Anfield var laaangt fra dårlig, var bare bedre på SJP :)

Bjørn - Heller død enn rød
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Beate Jenssen

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 118
    • Vis profil
Verdens beste fans? Tvilsomt.
« Svar #14 på: 28. April 2005, 21:44 »
Da Arsenal putta 0-1 målet mot oss i desember hadde ikke Vieira rukket å starte feiringa før Toon Army sang av full hals. DET var spesielt det, det var ikke tid til depping, bare å motivere laget til angrep :wink: