20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Overvurdering av spillere?  (Lest 14289 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Overvurdering av spillere?
« Svar #15 på: 25. Nov. 2007, 07:14 »
Jokke, Frode og ikke minst nordlendingen Abel kommer med mange gode poenger her.
Det er lett å bli blinde på egne spillere, og det tror jeg også lett vi alle kan bli. Jeg syns ikke vi overvurderer spillerne våre så ekstremt. MEN, vi har alt for lett for å bli revet med, og ikke se de store sammenhengene. Denne nedturen har jeg egentlig bare gått rundt å ventet på. Jeg hadde ikke i utgangspunktet de store forhåpningene om at vi skulle bli ekstremt mye bedre denne sesongen sammenlignet med forrige sesong, selv om jeg lot meg rive med etter en ganske fin start på sesongen, jeg også.

Stallen vår er helt ny, og Big Sam har fra han tok over satt som mål å oppnå en bedre plassering enn for en sesong siden. Forsiktig ja, ingen tvil om det. Men vi har et helt nytt lag, helt nye relasjoner som skal bygges opp, en helt ny kultur over HELE linja og en manager som enda blir kjent med spillerne og hvordan de fungerer best.

Det blir feil å si at jeg ikke er skuffa. Vi har variert, og spesielt nå som vi virkelig har fått motgang har spillet strandet totalt. Men, dette er gammelt nytt. Enhver med husken i behold veit at vi har slitt med å være et yoyo-lag de siste årene. Lett å si at taktikk er greia. Jeg tror det ligger mye mer bak. Og jeg håper Big Sam kjappest mulig får fikset dette.

Å snakke om å avskjedige Big Sam nå er idioti. Vi er midt i sesongen, og vi vil uansett ikke få noen bedre manager nå. Men viktigst av alt, vi må begynne å lære av gamle feil. Å sparke managere på løpende bånd for så å hente inn nye med helt andre ideer enn sine foregjengere nytter ikke. Vi trenger kontinuitet. Vi må gi Big Sam tid til å bevise om han har det som trengs. Vi snakker om krise, men dersom en løfter synet litt over denne sesongen veit vi at vi ligger bedre til enn vi har gjort under våre to foregående managere, og det er enda tid til å få noe ut av denne sesongen.

Nå innser jeg at jeg antakeligvis har skrevet langt utover trådens egentlige emne, og må vel hente meg inn igjen. Jeg syns ikke vi overvurderer spillerne våre så ekstremt som mange skal ha det til. Men det blir lett et salgs CM/FM-syn, der vi tror at det å kjøpe et helt nytt lag og sette det sammen betyr gull og grønne skoger. Så enkelt er det ikke, og det har Big Sam sagt fra dag nummer 1. Han er en uhyre nøye manager, og sa også fra starten av at han kom til å bruke lang tid på å bli kjent med laget og på å vite hvordan han skal få det beste ut av dette.

Jeg mener vi har 2 meget talentfulle spillere i Enrique og Taylor. Disse kan begge med rette utviklinga bli top notch. Ja, dette mener jeg virkelig. Taylor har nok vist litt mange svakhetstegn denne sesongen, men forrige sesong viste han også at med fast spill og tillit kom også prestasjonene. Jeg vil gjerne se han med Faye fast, da Faye har fremstått som vår klare bauta der bake.  Føler at keeperplassen er ganske selvsagt. At Given ikke er blant de aller beste i verden må vi bare innse, men han er for meg uten tvil blant de beste i PL.

Midtbanen for meg består av potensielt masser av klasse. Problemet er å få den til å fungere, finne de rette sammensetningene. Barton ser jeg fortsatt for meg som den store nøkkespilleren og drivkraften sentralt for oss. Han er en allrounder, enorm arbeidskapasitet, enorm vinnervilje og glimrende pasningsfot og overblikk. Han har vært langtidsskadd og er enda ikke oppe å gå tempomessig. Men Barton er en svært, svært spennende spiller, og det var ikke uten grunn at han var innom England forrige sesong før all elendigheten startet i City. Videre har vi også Emre som det stort sett hersker stor enighet om her inne. Han er en potensiell kreativ drivkraft i laget. Vi har også to herlige talenter i Zog og Milner utpå kantene. Milner er enda ung og har vist en enorm evne til å forbedre seg og jobbe på potensialet. Jeg henviser her til forrige sesong og hvor god han var da. Og i likhet med Abel føler jeg Butt får alt for mye pes. Den mannen har en vilje og en innsats det lyser vinner av. Blant våre mest undervurderte spillere, antakeligvis fordi han ikke er en offensiv spiller. Alikevel, er enig i at et kjøp av et nytt anker med større offensive kvaliteter hadde gjort seg. Men Butt vil samma faen være et verdifullt medlem av stallen vår. Geremi er for meg sesongens største skuffelse så langt. Han har ikke hatt en virkelig god kamp siden sesongen startet, det er frustrerende når en ser tilbake på hans innsats i Chelski-drakten mens han var der. Mulig han rett og slett ikke henger med i tempoet lengre.

Spissen er også for meg ganske godt rustet. Owen og Oba er for meg klassespisser begge to, Owen en goalgetter vi helst skulle hatt i gang for å ha ambisjoner om å etablere oss der oppe etterhvert, og Oba den stadig mer slepne juvelen vår. Viduka og Owen har vært irriterende mye småskadet denne sesongen, og Viduka virker tung. Men Alan Smith føler jeg er vår mest undervurderte spiss, og jeg føler Big Sam snart må prøve ut Smith på topp. Av den klare årsaken at Smith er en spiss som vil skape enormt mye for våre tre andre målscorere. Selv om Alan Smith kan fungere som holdende midtbanespiller i nødens time, er det som en skikkelig arbeidsspiss han virkelig kommer til sin rett. Tror han ville fungert utmerket enten Owen, Oba eller Viduka er hans partner.

Beklager et noe rotete emne, innser at tiden jeg skriver dette på ikke er den beste mtp kvalitet, men det får våge seg.

...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Noreng

  • Gjest
Sv: Overvurdering av spillere?
« Svar #16 på: 25. Nov. 2007, 14:50 »
Her snakker om folk om at vi ikke har gode nok Topp Fem spillere.

men vi er ikke topp fem. Vi kom på 14(?) plass i fjor, og spiller ikke UEFA. Hva med å bygge på stallen vi har, istedefor å mase om nytt hvert jævla år. Greit nok vi har våre mangler, og vårt daukjøtt. Men hvorfor skal alle spillerne byttes ut for det. Milner f.eks. Han er UNG! Han scorer mye, og kommer mye til innlegg. Hva faen klager folk på? Joey Barton var en klassespiller i City, og har spilt for landslaget. Han har kommet inn et par ganger denne sesongen, og har spilt helt ok. Hva faen klager folk på?
Given er ikke verdens beste keeper, men det er faen ikke langt fra. Han gjør nesten aldri en tabbe, tar det han skal ta, og har vært i en middelmådig klubb i mange, mange år! Hva faen klager folk på?
Owen er stjernespiss utenlike. Men han er skada utenlike. Hva må å prøve å få han i toppform og skadefri? Da ville han scort hver andre kamp, minst. Hva faen klager folk på?

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Overvurdering av spillere?
« Svar #17 på: 25. Nov. 2007, 16:21 »
Du kan så soi, Noreng. Godt å høre en stemme som skiller seg ut fra resten.
Men Newcastle-fans er Newcastle-fans, og det kommer aldri til å forandre seg. Det er nok ingen som er så kravstore som oss, uten å ha et tilstrekkelig grunnlag for å kreve.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Håvard

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1998
    • Vis profil
Sv: Overvurdering av spillere?
« Svar #18 på: 25. Nov. 2007, 16:44 »
Det var noe av det mest fornuftige jeg har lest her i det siste, Noreng. Kunne ikke vært mer enig med deg.
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Brewcastle

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 365
  • Toon Angel
    • Vis profil
Sv: Overvurdering av spillere?
« Svar #19 på: 25. Nov. 2007, 17:22 »
Her snakker om folk om at vi ikke har gode nok Topp Fem spillere.
men vi er ikke topp fem. [.........Milner f.eks. Han er UNG! Han scorer mye, og kommer mye til innlegg. Hva faen klager folk på? .............]
Owen er stjernespiss utenlike. Men han er skada utenlike. Hva må å prøve å få han i toppform og skadefri? Da ville han scort hver andre kamp, minst. Hva faen klager folk på?
Jeg har en tendens til å klage på spilernes innsats til tider. Synes alt for ofte innsatsen er for laber. Men Sam sine taktiske valg har gjort det vanskelig å komme med "anklager" mot spillerne. Jeg var ikke særlig for at Sam skulle komme, for jeg vart ikke begeistret for spillestilen til Bolton da han var der. Men det var et håp at han la om til en mer angripende og underholdende stil når han fikk bedre spillere å jobbe med. For det er min påstand. Alardyce har mange fler kvalitetsspillere tilgjengelig nå enn i Bolton.
Derfor klager jeg så lenge NUFC spiller feig rævvafotball.
Livet er svart/hvitt!

annern

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3228
    • Vis profil
Sv: Overvurdering av spillere?
« Svar #20 på: 25. Nov. 2007, 18:11 »
Jeg synes det er litt skremmende at vi ikke har en eneste spiller ( utenom owen ) som er unntouchable for Allardyce. Vi har ingen spillere som allardyce spiller hver uke ut og inn. Alt blir masse rokeringer.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Utheim

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 67
    • Vis profil
Sv: Overvurdering av spillere?
« Svar #21 på: 25. Nov. 2007, 20:13 »
Men Alan Smith føler jeg er vår mest undervurderte spiss, og jeg føler Big Sam snart må prøve ut Smith på topp. Av den klare årsaken at Smith er en spiss som vil skape enormt mye for våre tre andre målscorere. Selv om Alan Smith kan fungere som holdende midtbanespiller i nødens time, er det som en skikkelig arbeidsspiss han virkelig kommer til sin rett. Tror han ville fungert utmerket enten Owen, Oba eller Viduka er hans partner.

åååh, guud! kunne ikke vært mer enig!!
whoopwhoop

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Overvurdering av spillere?
« Svar #22 på: 25. Nov. 2007, 21:39 »
Jeg synes det er litt skremmende at vi ikke har en eneste spiller ( utenom owen ) som er unntouchable for Allardyce. Vi har ingen spillere som allardyce spiller hver uke ut og inn. Alt blir masse rokeringer.

Ja enig. Får håpe det bare er ein periode han tester ut ting for er dette hans framtidsplan så kommer han til og få samme skjebne som hans forgjengere.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Overvurdering av spillere?
« Svar #23 på: 25. Nov. 2007, 22:16 »
Men Alan Smith føler jeg er vår mest undervurderte spiss, og jeg føler Big Sam snart må prøve ut Smith på topp. Av den klare årsaken at Smith er en spiss som vil skape enormt mye for våre tre andre målscorere. Selv om Alan Smith kan fungere som holdende midtbanespiller i nødens time, er det som en skikkelig arbeidsspiss han virkelig kommer til sin rett. Tror han ville fungert utmerket enten Owen, Oba eller Viduka er hans partner.

åååh, guud! kunne ikke vært mer enig!!
Smith - Martins/Owen har jeg absolutt troa på, men ikke Smith - Viduka. Viduka er avhengig av en mer bevegelig spiss rundt seg.

fredd

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3216
    • Vis profil
Sv: Overvurdering av spillere?
« Svar #24 på: 25. Nov. 2007, 22:28 »
Med alle de lange ballene vi har spilt denne sesongen hadde ikke Smith, Martins eller Owen fungert sammen siden ingen av dem kunne vunnet mange av duellene mot motstandernes stopperne. Hvis vi derimot hadde begynnt å spille ballen litt mer langs bakken hadde Smith - Martins/Owen vært spennende.

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Overvurdering av spillere?
« Svar #25 på: 25. Nov. 2007, 22:34 »
Smith er bedre i lufta enn det mange tror. Han hadde nok vunnet greit med luftdueller.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Overvurdering av spillere?
« Svar #26 på: 25. Nov. 2007, 22:35 »
Owen og Smith spilte sammen mot Pompey, om jeg ikke husker feil, men det gikk kanskje ikke så veldig strålende. Uten at jeg vil si at det er Owen eller Smiths feil.

Og du har selvsagt helt rett danield. Hvis man ser på hvem som vant hodeduellene for oss mot Liverpool, så ser man nok at Smith vant den store majoriteten. Jeg synes ihvertfall erindre at Smith vant mye i lufta fra sin midtbaneposisjon.
« Siste redigering: 25. Nov. 2007, 22:36 av Joakim »
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Nikolaien

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 565
    • Vis profil
Sv: Overvurdering av spillere?
« Svar #27 på: 25. Nov. 2007, 22:38 »
Sikkert mange som er uenig, forventer ikkje at alle skal vere enig heller men eg sei Obafemi Martins. Joda, en klasse spelar med ball og alt ditta der, men må vere et helvete for Viduka og ha han som kompis der framme og ikkje Owen. Fyren har jo ikkje litt fotballforsåelse, løper i hytt og gever, uten mål å meining og er aldri der han skal vere. Er bra mot dårligere lag, men han er ikkje, og blir aldri noken spiss i yperste verdens klasse. Problemet er at han for øyeblikket er bedre en Owen, og bør spele på bekostning av han.

No skal det seiast at Butt ikkje er overvurder blant folk flest, er det en som overvurderer Butt så er det Big Sam. Butt hadde ikkje en langpasning som han traff med mot liverpool, men hadde 20 forsøk. Dermed meiner eg at største handikapet til Butt er å forstå sine eigne begrensinger.

Til slutt vil eg spørre kor folk har fått fra at Milner er treig??

fredd

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3216
    • Vis profil
Sv: Overvurdering av spillere?
« Svar #28 på: 25. Nov. 2007, 22:46 »
Smith er bedre i lufta enn det mange tror. Han hadde nok vunnet greit med luftdueller.

Av det jeg har sett er han brukbar, men hvis vår taktikk skal fungere må vi ha en spiss som vinner eller gir stopperne god nok kamp slik at vi kan erobre ballen i neste trekk. Stopperne til det andre laget er oså ofte duelsterke og gode hodespillere og for å slå dem må du selv være meget god i lufta. Så god mener jeg hverken Smith, Martins eller Owen er, og derfor spiller Viduka hver kamp når han er frisk. Vi så også mot Portsmouth hvor mye vi skapte med Owen og Smith på topp mot Cambell og Distin.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Overvurdering av spillere?
« Svar #29 på: 25. Nov. 2007, 22:47 »
Hvor folk har det fra at Milner er treg aner jeg ikke, men det er sannsynligvis en myte startet av Milners motstandere. Det er ikke alle som ser talentet i den gutten.

Martins har i høyeste grad fotballforståelse. Men han er ikke like fotballklok som Owen, det er han ikke. Det har med hvordan han beveger seg i forhold til medspillere, og hva man gjør med ballen, når man får den. Martins gjør litt for ofte direkte dårlige valg når han får ballen, mens Owen svært sjelden prøver på det umulige. Han vet sin egen begrensning, og sender som oftest fra seg ballen i god tid før han blir taklet. Også i scoringsposisjon leser Owen spillet mye bedre enn Martins, og er langt oftere på rett plass til rett tid, enn Martins.

Men bevares, Martins jobber hardt, han har fantastisk ballkontroll, og det er en nytelse å se på når han scorer mål. Og jeg ville ikke byttet ham for noen. Men det betyr ikke at jeg vil ha Martins istedet for Owen. Jeg vil ha Martins I TILLEGG til Owen. Om de spiller sammen på topp, eller om de bytter på å spille ved siden av en stor, sterk spiss, er ikke så farlig, så lenge vi har begge to i stallen.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon