20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Trapp  (Lest 6664 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Agurksaft

• Gjest
Trapp
« på: 03. Des. 2006, 21:32 »
Litt sær sak dette, men eg vel å køyre den uansett.

Dersom ein har ei trapp med kontinuerlig stigning, og den kun går frå ein etasje til den ovenfor\undenfor og ikkje lenger, så går trappa pokker meg alltid rettfram, eller så svingar den til venstre ( sett at du går opp trappa )

Kvifor!?

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Trapp
« Svar #1 på: 03. Des. 2006, 21:46 »
Syns ikke det var den beste forklaringen. Kan du utdype litt mer. Har da selv opplevd trapper som svinger til høyre på vei opp.

plebbster

• Gjest
Trapp
« Svar #2 på: 03. Des. 2006, 21:50 »
Samme her, Åsmund. Og dette opplever jeg stort sett mest i offentlige bygg og veldig mye i utlandet. Til og med i private bygninger i utlandet har trappene tatt en høyresving.

Hadde jeg bygd en trapp så skulle den gått begge veier.

Agurksaft

• Gjest
Trapp
« Svar #3 på: 03. Des. 2006, 22:19 »
Svingtrapper, og trapper som fungerar som svingtrapper , berre at det er eit opphold mellom dei med eit lite platå er unnatak.
Utlandet? vEL...

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Trapp
« Svar #4 på: 03. Des. 2006, 23:34 »
Her svinger de begge veier
link

Kan jo være at Trondheim har en regel om at alle trapper skal svinge til venstre. Kanskje siden de er så venstreorienterte der oppe :lol:  :lol:

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Trapp
« Svar #5 på: 04. Des. 2006, 00:10 »
Men han har ett poeng. Spiraltrapper svinger jo nesten alltid til venstre. Frustrerende.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Trapp
« Svar #6 på: 04. Des. 2006, 10:29 »
Vet om flere spiraltrapper som svinger til høyre og da.
Og for meg så virker det nesten som 50:50 her da
link

Agurksaft

• Gjest
Trapp
« Svar #7 på: 04. Des. 2006, 11:33 »
Det er sjølvsagt nokon høgretrapper ute å går overalt kor ein ferdast, men fleirtalet må då kunna seiast å vera venstretrapper.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Trapp
« Svar #8 på: 04. Des. 2006, 11:57 »
Vil ikke si meg enig i det. Syns trappene svinger litt mer eller mindre tilfeldisk. Den avgjørende faktor er nok hva som passer best for bygget. Eller kanskje om arkitekten er venstre eller høyrevridd.

Agurksaft

• Gjest
Trapp
« Svar #9 på: 04. Des. 2006, 16:53 »
Og norsk byggestil dei siste 50 åra , passar sannsynlegvis best med venstrevriddetrapper!!!

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Trapp
« Svar #10 på: 04. Des. 2006, 19:25 »
Du får komme det tallene hvis du er så overbevist om at de fleste spiraltrapper er venstrevridde. Tvilen er stor.

Agurksaft

• Gjest
Trapp
« Svar #11 på: 05. Des. 2006, 11:54 »
Nei ikkje spiraltrapper generelt, men trapper som svingar utan å vera spiral.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Trapp
« Svar #12 på: 05. Des. 2006, 12:10 »
Er ikke enig der heller. Når jeg tenker gjennomtrapper jeg har godt i så kommer jeg hverken frem til at den ene veien eller den andre skiller seg ut.
Kanskje i noen standariserte husbankhus.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Trapp
« Svar #13 på: 05. Des. 2006, 16:59 »
Legg merke til det neste gang du går forbi en spiraltrapp. Garantert venstrevridd.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Trapp
« Svar #14 på: 05. Des. 2006, 17:42 »
Den eneste spiraltrappa jeg går forbi hver dag er vridd mot høyre...  :roll: