20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Aksjer/børs  (Lest 15112 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #30 på: 18. Jan. 2011, 11:50 »
Og oppturen fortsetter!

http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/stockOverview?newt__ticker=FUNCOM

Lurer på om jeg skal sette en stopper på 7,8. Da har jeg tjent akkurat 10.000 kr på den.

Angrer på at jeg solgte de fleste Biotec-aksjene mine etter oppturen i september. Har noen få igjen, så jeg får være med delvis på denne ( http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/stockOverview?newt_graph-stock_tab=12months&newt__ticker=BIOTEC&newt__menuCtx=1.1.16 ) store oppturen, men det blir vel uansett småpenger ut av det.

Statoil er også oppe fra en bølgedal, og det er lenge til utbytte-tid. Glad i porteføljen min nå for tida!

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #31 på: 27. Feb. 2011, 23:37 »
Jeg har opprettet et firma for ikke så lenge siden, og har en ganske god inntekt der. Så lurer på om jeg skal investere 50 % av alt overskuddet i aksjer.

Mulig jeg høres helt "noob" ut.. men om du investerer i de større selskapene når de ligger litt nede, så kan det jo ikke være mulig å tape penger på det så lenge du har litt is i magen og tør å vente noen måneder med å selge?

Hvor mye kan jeg eventuelt regne med å tjene om jeg investerer rundt 30-40k? :)

Jeg er, som sagt, heelt noob på området.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #32 på: 28. Feb. 2011, 12:32 »
Sånne spørsmål er helt håpløst å svare på :P
Situasjonen i Libya gjør at markedet skjelver, og oljeprisen stiger til himmels.
Gjør litt re-search hvis du skal inn i enkeltselskaper. Det er definitivt aksjer der ut nå som ligger alt for lavt priset. Er du usikker går du heller inn i fond.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #33 på: 28. Feb. 2011, 15:11 »
Renta kommer i tillegg til å stige jevnt fremover, så de "sikre" selskapene vil sannsynligvis tape kurs på det.

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #34 på: 28. Feb. 2011, 16:38 »
Hva slags "analyser" gjør dere når dere kjøper aksjer?

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #35 på: 28. Feb. 2011, 19:00 »
For min egen del har jeg ingen generell plan eller analysemodell jeg går etter. Det går mest på å ha ganske god kunnskap om det spesielle aktivumet jeg vurderer å investere i, samt litt overfladisk om makrosvingningene. Det første er helt essensielt uansett. Blander du det med litt sunn fornuft og risikovillighet, så har du min amatør-metode... ;) 

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #36 på: 28. Feb. 2011, 19:25 »
Så de analyser og slikt man lærer i finans er i grunn ikke så viktig altså? :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #37 på: 28. Feb. 2011, 19:34 »
Jeg har aldri brukt CAPM-, nåverdi-, eller regnskaps-skills for å plukke enkeltaksjer nei... :P

Om man skal lage analyser når man bruker dette, kan du sikkert få mye ut av det om du finner en metode som kan slå markedet. Men så mye tid orker jeg ikke å bruke, spesielt når det i det store og hele er småpenger jeg "spiller" med. Hadde jeg brukt flere 100.000 i aksjemarkedet hadde jeg nok tatt det mer nøye.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #38 på: 06. Mai 2011, 09:22 »
Sitter å venter på at Frontline skal under 100-lappen, så kjører jeg på der. REC frister også til en billig penge, angrer litt på at jeg ikke kjøpte da den var på 15 tallet igår. Synes også DNB blir ektremt hardt straffet og får skamjuling på børsen idag. Fristende, men avventer.
Mye som har skjedd i det siste. Noen som har gjort noen kjøp?

Tim Buch

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 633
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #39 på: 09. Mai 2011, 09:45 »
Herre. Godt å se at noen har kommet bra ut av øk/ad på UIA  :)

Flatline

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1761
  • HWTL
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #40 på: 24. Juli 2011, 12:23 »
Driver å sikler litt på EMS - Eitzen maritime services.
Kunne tenke meg å gå inn på rundt 3.70.. noen som har en formening om denne aksjen?
Synes den virker spennende - og det er visst gode tall på horisonten, Q2 presenteres om 2 uker.
If it has tits or wheels, count on problems!

Flatline

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1761
  • HWTL
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #41 på: 26. Juli 2011, 11:48 »
Gikk inn på 3.59 i EMS. Klinte til med 25.000 Aksjer. Fingers crossed :P
If it has tits or wheels, count on problems!

Jon87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 585
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #42 på: 26. Juli 2011, 12:04 »
Denne virker å være ganske tung å omsette. Men liker også selv godt aksjer som har rast mye, kjedelig uten litt risiko og muligheter for høy avkastning  ;)

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #43 på: 26. Juli 2011, 12:26 »
Lite omsatte aksjer er det værste jeg vet. Det medfører mye unødvengig svetting.
Lurer også fælt på hvorfor du har kjøpt akkurat den? Hvis det er gode tall i horisonten er jo dette allerede innbakt i den nåværende prisen. Høres ut som svært høy (og unødvendig) risiko. Ville heller delt risikoen utover flere selskaper.

Har kjøpt REC jevnt gjennom hele nedturen (ble litt pot committed), så det har vært en gullinvestering. Ble litt svetting på slutten, men nå er jo alt fryd (og vel så det) igjen. Men tror ikke jeg tør å investere mer i dette selskapet igjen. De tjener jo ikke ei krone.

Flatline

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1761
  • HWTL
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #44 på: 26. Juli 2011, 13:38 »
Synes EMS virket som en spennende aksje egentlig. Folk virker lite interessert i den, men Q2 er 18 dager unna og forventede resultater er gode..

Ser man på meldinger selskapet kom med i fjor når det gjelder fornyelse av kontrakter ser jeg at det kommer en som går ut i juli 2011 (5,2 millioner dollar), en i august på 75 millioner kr. Så har vi en i desember og en i staten av januar. Pluss har EMS levert anbud på NATO kontrakten verdt 54 millioner euro.

Videre skal aksjene som EMS selv eier prises inn i Q2, fra 0 nå til rundt 8.6 millioner ( med dagens kurs).

Selskapet er jo også bare priset til 190 millioner, det virker veldig lavt.
Det omsetter for flere milliarder, og har innført besparinger som vil gi store utslag på 2Q resultatet som kommer nå.  Men som du sier, det er ikke så mye interesse for selskapet, det er litt skummelt selvfølgelig.


Synes DNO og Pcib også ser spennende ut.
« Siste redigering: 26. Juli 2011, 13:46 av Flatline »
If it has tits or wheels, count on problems!