20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Aksjer/børs  (Lest 15111 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Aksjer/børs
« på: 08. Okt. 2010, 09:35 »
Noen andre som driver å trader litt?
Gidder ikke legge ut om mine investeringer og porteføljer hvis det er null interesse her =)

Fikk heldigvis solgt meg ut av møkkaselskapet Norwegian idag, men ellers har jeg tjent greit på Acergy og Rec den siste tiden.

ratatosk

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1293
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #1 på: 08. Okt. 2010, 09:54 »
Prøvde meg litt på det for noen år siden, men tjente mer (evt tapte mindre :P ) på odds og tipping ::)    Så fant vel egentlig fort ut at jeg ikke hadde rare talentet på det feltet :-\

sunt pueri pueri puerilia tractant

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #2 på: 08. Okt. 2010, 11:54 »
Har tanker om å starte - kunne godt trengt et kjapt nybegynnerkurs ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #3 på: 08. Okt. 2010, 12:25 »
Finn en megler som tar lav kurtasje (altså gebyr per transaksjon). Hører mye bra om Nordnet, men bruker First selv ettersom de trekker beløpet rett fra nettbanken min slik at jeg slipper å overføre hele tiden.

Skal du invistere under 10 000 hadde jeg holdt meg til andre ting enn aksjer. Nybegynnere vil jeg annbefale å starte med fond slik at man får noen eksperter til å forvalte pengene i begynnelsen (ingen kurtasje på fond). Jeg har alltid 1/3 av kapitalen i ulike fond. Siste halvåret har jeg hatt det meste i Skagen Kon Tiki. De er knallbra rett og slett! Går treigere med avkastningen, men mye mer safe.

Skal man absolutt invistere i aksjer, så for guds skyld les om selskapet på forhånd. Drit i alt som står på diverse forum, spesielt hegnar. Se på historikk, nyheter, samt kursmål til forskjellige forvaltere.

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #4 på: 08. Okt. 2010, 15:11 »
Jeg har en konto Nordnet og er godt fornøyd med dem. Kjøpte Bull derivatet da Oslo Børs lå på 190 i desember 08, men solgte meg alt for fort ut igjen. Var inne flere ganger daglig og fikk litt nerver da kursen svingte mye i en periode. Tipset mitt er å tenke litt langsiktig og ikke bli for stresset av en dårlig periode om man har troen på lang sikt. Tror ikke jeg hadde solgt meg ut så tidlig om jeg ikke hadde fulgt med så ofte.

Bull og bear derivater er ganske risikofylt og mer som gambling å regne i forhold til andre aksjer. Skulle jeg investert et stort beløp jeg ikke hadde "råd" til å tape ville jeg valgt meg ut noen store solide selskaper med gode framtidsutsikter og kjøpt litt i hvert av dem. Man bør heller ikke investere penger man kan komme til å trenge i den nærmeste framtid da man risikerer å måtte selge seg ut når markedet er dårlig

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #5 på: 08. Okt. 2010, 16:25 »
Nei er det en ting jeg har lært så er det å ha is i magen. Derivater derimot har jeg ikke prøvd meg på etter flere anbefalinger om å holde meg unna.

Har solgt meg ut av det meste nå, så begynner nesten å håpe på en liten smell i markedet. Er sjeleglad for at jeg kom meg ut av Norwegian på rett tidspunkt.

Er mest konfortabel med store likvide selskaper som omsettes mye. Seadrill har ofte vært en favoritt

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #6 på: 08. Okt. 2010, 16:34 »
Det er alfa omega ja. Litt småbittert i ettertid når Oslo Børs har doblet seg siden jeg kjøpte, men man lærer av sine feil, var ikke de enorme summene det var snakk om uansett.

Da er det bare å håpe på at det smeller litt framover. Mener å ha lest at det statistisk nesten alltid er oppgang i markedet i januar, men kan ikke si det helt sikkert.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #7 på: 08. Okt. 2010, 16:46 »
Is i magen er greit, hvis man oppriktig tror den vil stige i verdi igjen snart. Én feil man kan gjøre er å på panikk og selge om aksjen taper seg litt umiddelbart, noe annet som er like ille er å nekte å selge før verdien er høyere enn du kjøpte for, uansett.

Var mer ivrig før, og tjente en del på ren flaks da jeg hadde aksjer i hasard-selskaper som IGE og PDR, og solgt kjapt etter små hopp opp. Samtidig tjente jeg en del på å kjøpe inn aksjer i Norske Skog dagen etter Spetalen og Stordalen takket for seg. Skal sies at jeg har tapt noe jævlig på aksjen Opera også, som helt tydelig var et luftslott på den tiden jeg kjøpte meg inn... Men jeg har ikke solgt ennå, og det ser jo ut til å gå bedre og bedre. Har også gått på en smell med Norwegian, hehe.

Ellers kjøpte jeg meg inn i Biotec da forskiningen deres gikk til helvete og aksjen sank med tusen prosent eller noe sånt. De ser ut til å ha fått stablet flere prosjekter på bena, og er veldig fornøyd med å sitte på disse nå. Generelt vil jeg si at de fleste "store" smeller i selskaper, gir et litt overdrevet ras i kursen, og at man sannsynligvis vil få en rekyl dagen etter. Det KAN også være motsatt, og husk at aksjepriser i bunn og grunn bare er følelser, så det blir gambling uansett hvor mye du kan om nåverdiregning...

Aksjene jeg sitter med bortsatt fra det jeg har nevnt er Statoil. MEGET trygt og godt selskap, og med en ekstremt jevn aksjekurs. Folk bør forresten vite at mye trading med aksjer over et år kan gjøre behandling av selvangivlsen til et rent helvete.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #8 på: 08. Okt. 2010, 17:10 »
Er glad jeg ikke satt på Biotec når det smalt, jeg har trua på at de kan få til noe, men synes den er for risky for øyeblikket. Kan fort falle enda mer. Hvilken kurs kjøpte du på?

NAS er faktisk den eneste aksjen jeg har gått i minus på i år, men da jeg så de nye kursmålene fikk jeg litt småpanikk. Bittert mtp at jeg hadde 10% avk for 1 uke siden.


Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #9 på: 08. Okt. 2010, 17:19 »
På nettbanken min står det at jeg kom inn i selskapet 11. nov 09 med kurs på 4.6.

Jeg har solgt noen av aksjene tidlig på 7.5, så har ikke mye igjen å tape på den investeringen i utgangspunktet. Moro om de kan få til noe stort. :)

Har forøvrig fortsatt tro på NSG, men har uansett ikke så mye penger å investere at jeg kan prøve meg. Markedet for avispapir er jo dømt å gå så til de grader til helvete at jeg tror det ligger litt for mye negativt beregnet i kursen til det selskapet.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #10 på: 23. Okt. 2010, 22:34 »
Kjøpte en del Funcom-aksjer på fredag. Tror det kan stige mye, mye mer. Det KAN selvsagt gå litt til helvete neste uke, men ser på det som en langsiktig investering. Med kulturpolitikken i Norge lar vi ikke dette selskapet gå konk uansett, ihvertfall ikke før vi har blå regjering igjen om tre år. :P

Har tenkt en stund på å investere i dem, og derfror fulgt litt med. Virker som om de har en bra business-politikk når det gjelder å takle problemene med piratkopiering og liknende.

Øyvinden

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2637
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #11 på: 24. Okt. 2010, 11:28 »
Har for det meste aksjar i NAUR og NOM som begge er gruveselskap, og litt i GRR (shipping). Gjekk på en liten smell med BIONOR som egentlig var rein gambling som gjekk til helvete. Heldigvis satsa eg ikkje for mykje der.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #12 på: 04. Nov. 2010, 18:46 »
Ah, Funcom tar flere byks oppover på børsen, de. Deilig! Blir rik på det her. :)

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #13 på: 04. Nov. 2010, 20:50 »
Nice :) Vurderer Statoil nå, men er redd for at den ikke har nådd bunnen ennå

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Aksjer/børs
« Svar #14 på: 04. Nov. 2010, 22:24 »
Lite spm: Vet ikke om dere er interessert i å gå ut med det jeg, men på hvilket "nivå" driver dere med aksjer? 10.000kr-klassen? 100.000kr-klassen?