20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Videre skulegang  (Lest 41206 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #225 på: 21. Mai 2012, 22:48 »
Kjipt å finne ut hvor latterlig kult Ex. Phil faget er først en uke før muntlig eksamen  :coloccini:

John Marius

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 627
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #226 på: 09. Okt. 2012, 11:21 »
Er det noen her som går/har gått på Høyskolen i Sogn? Blir kanskje gående der til neste år, men aner ikke noe om skolen, stedet eller noe. Er Eiendomsmegler i Sogndal jeg vurderer.

Noen erfaringer derfra?:)

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #227 på: 10. Okt. 2012, 17:33 »
Alt jeg vet om slike småsteder å studere (Sogn, Bø i telemark++) er at folk tørker inn etter et par måneder pga det sosiale. Ut over det har jeg ikke noen erfaringer å dele. Men klart; enkelte trives jo!

Når det kommer til studiestøtte og hvordan studentøkonomien er, så har faktisk frøken hanekamhaug noen gode poenger:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10054738

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #228 på: 10. Okt. 2012, 19:15 »
Interessant at det er en representant for partiet som vil legge ned Lånekassen som uttaler dette, men hun har selvfølgelig et poeng. Et billig et dog, så lenge det ikke er et eneste parti som faktisk gjør noe med saken.

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #229 på: 11. Okt. 2012, 00:21 »
Jo, det er jeg enig i. Lett å skrike ut at studenter skal ha mer støtte når hun egentlig ikke kan gjøre noe med det. Men det er jo et ganske greit fact at de studentene som ikke jobber hjemme i Norge vil slite med økonomien dersom de bor helt okay/bra i sentrum av de store byene (trheim,bergen,oslo,stav.).

Men vi utenlandsstudenter får mer enn dere som følge av reisestipend og bortebostipend + at vi har det mye billigere med mat, alkohol og husleie.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #230 på: 12. Okt. 2012, 09:20 »
Det er trange kår å være student i Norge, og man kunne med fordel ha gjort det litt romsligere. Men jeg synes ikke det er for mye å forlange at man må gjøre noen forsakelser i form av komfort når man er student. Litt trangt må man tåle å ha det. Men det er selvfølgelig viktig at man etter å ha betalt alle faste utgifter har råd til å leve litt også. Om enn ikke hver helg, eller hver dag.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #231 på: 12. Okt. 2012, 09:48 »
Jeg synes det er pinlig mye klaging fra studentene. Drømmen om å være "fulltids student" er i mine øyne konstruert for å få mer penger til fyll og latskap. Alle har godt av en deltidsjobb under studier, og du stiller mye sterkere når du skal søke jobb etter utdannelsen når du viser at det er litt tak i deg.

MLerbakk

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2541
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #232 på: 12. Okt. 2012, 10:37 »
Jeg synes det er pinlig mye klaging fra studentene. Drømmen om å være "fulltids student" er i mine øyne konstruert for å få mer penger til fyll og latskap. Alle har godt av en deltidsjobb under studier, og du stiller mye sterkere når du skal søke jobb etter utdannelsen når du viser at det er litt tak i deg.
Enig. Synes klagingen over stipend er helt latterlig. Jeg hadde bedre råd som student enn det jeg har nå i full jobb med god lønn. Dette forutsatte at jeg jobbet annenhver helg. Jeg mener at det er noe alle burde klare. Skolegang er tilnærmet gratis her i landet. Jeg var ute på byen 2-3 ganger hver eneste uke, og følte aldri at jeg var i akutt pengenød.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #233 på: 12. Okt. 2012, 14:09 »
Støtter to siste talere. Vi får gratis skolegang her i landet - og da bør vi pokker meg takle litt deltidsjobb ved siden av studiene. Uten at studiene går til helvette av den grunn heller.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Christian

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8642
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #234 på: 12. Okt. 2012, 14:14 »
Enig med folket over, har også tenkt det samme. For ein syting av studentene, og frå mange virker det som at det er ein menneskerett å gå på byen 2-3 ganger i veka på staten sin rekning.  :nei:

Itilegg er det berre bra dei får seg ein deltidsjobb, viktig arbeidserfaring.
« Siste redigering: 12. Okt. 2012, 14:22 av Christian »

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #235 på: 12. Okt. 2012, 14:18 »
Enig jeg også. Har ikke hatt deltidsjobb under studiene, men jobbet og bodde hjemme et helt år før jeg begynte. Det vil jeg i alle fall anbefale. I tillegg bor jeg rimelig, og har hatt god råd hele tiden i mine to og et halvt år som student.

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #236 på: 12. Okt. 2012, 14:30 »
Enig med folket over, har også tenkt det samme. For ein syting av studentene, og frå mange virker det som at det er ein menneskerett å gå på byen 2-3 ganger i veka på staten sin rekning. 

Om ikke en menneskerett, så i hvert fall en jævlig viktig del av studielivet.  :)

Nei, jeg har jævlig god råd til student å være mtp inntekt via deltidsjobb, så jeg er absolutt ikke blant de som syter. Det som kunne vært chill var å ha stipend/lån også om sommeren slik at man ikke måtte jobbe om sommeren for å betale husleie.

At jeg klarte Roskilde, fylla 2x i uken i Oslo og husleie uten å jobbe en time i sommer er vel beviset på at det går an, men at det sliter på den mentale helsen hvertfall

Kristian T

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2258
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #237 på: 14. Okt. 2012, 19:23 »
Tja, forstår godt at de ikke er helt fornøyde. Månedsbeløpet bør stå i tråd med de økende leieprisene. Flere av mine kompiser sitter igjen med under tusenlappen i mmd etter å ha betalt kun husleien. Det er det ikke mulig å leve en hel mnd på i Oslo. Studiebidraget bør i det minste gi muligheten til å være fulltidsstudent, men det skal ikke være noe luksusliv. Ønsker man luksus og fyll får man skaffe seg en jobb ved siden av studiene, er ikke værre enn det.

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #238 på: 14. Okt. 2012, 19:43 »
"Vi får ikke penger nok til å drekke oss drita 5 dager i uka"

Jævli hardt vi har det i Norge.
Same old Shearer, always scoring!