20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Steder som er et "must" Ã¥ besøke i Newcastle  (Lest 7540 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

NUFCern

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 983
    • Vis profil
    • http://rbk.no/
Steder som er et "must" å besøke i Newcastle
« på: 04. April 2007, 15:31 »
Her kan jeg raskt nevne St. James' Park som det store gullegget. De to enorme kjøpesentrene (Eldon square og ett til) og alle bruene som Newcastle er verdenskjent for bør også sees.

Er man litt eldre har Newcastle ett av Europas ypperste uteliv.

Er det noen severdigheter jeg har glemt i farta? (det mÃ¥ det nesten være...)  8)

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Steder som er et "must" å besøke i Newcastle
« Svar #1 på: 05. April 2007, 12:36 »
Angel of The North har du blant annet glemt. Hadrians wall er like ved Newcastle. Så har man jo også disse kunstgalleriene de er kjente for, men det er vel kjedelig.

Så er det også mange slott i Newcastle, mange fine kirker og sånt, samt er det mye fint å se i sentrum generelt.

HÃ¥vard

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1998
    • Vis profil
Sv: Steder som er et "must" å besøke i Newcastle
« Svar #2 på: 05. April 2007, 13:08 »
Omvisning på St. James' er et must!

Tror de har noe frokost/lunsj-greier der og som sikkert kunne vært interresant.
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Eivind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5561
    • Vis profil
Sv: Steder som er et "must" å besøke i Newcastle
« Svar #3 på: 05. April 2007, 19:53 »
Ta med dama på Metro Center. Da blir ho garantert fornøyd ;D

Brewcastle

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 365
  • Toon Angel
    • Vis profil
Sv: Steder som er verdt å besøke i Newcastle
« Svar #4 på: 10. April 2007, 16:23 »
Regner med at de fleste som drar over p.g.a. fotball tar seg en rundtur på SJP. Å trekke frem enkeltstående puber/klubber blir litt håpløst. Newcastle er jo proppfull av så mange gode. Alt for enhver smak. Ellers noen severdigheter som ikke er direkte fotballrelatert, men som jeg har synes det var verdt å ha med seg:

En tur innom Discovery Museum er å anbefale. Helt gratis er det også. Her lærer man (hovedsaklig) Newcastle by sin historie bedre å kjenne. NUFC har selvfølgelig blitt viet plass her. Museet ligger i sentrum. Til venstre ned for SJP når man står vendt mot stadion ved Gallowgate End. http://www.twmuseums.org.uk/discovery/whatshere.php

Et besøk i The Keep, tårnet som står igjen i restene etter borgen som har gitt byen navn, bør man ha med seg. Dette står så og si i sentrum. Ikke langt fra jernbanestasjonen.

Har man noen timer ekstra er det absolutt å anbefale en buss eller togtur til Durham. Skikkelig koselig gammelt sentrum. En katedral som kan ta pusten av en. Er man heldig er det korøvelse mens man er der. Å vandre rundt i katedralen da er faktisk en opplevelse som kan gjøre den mest hardbarka fotballsupporter litt salig :).

Skal man litt rundt i Newcastle m. omegn er dagskort (day-saver) pÃ¥ metroen en smart investering. Med Metroen nÃ¥r man tak i mye. Bl.a. en tur ned til havet ved Tynemouth/Whitley Bay er en fin sight-seeing. Et fint avbrekk fra Ã¥ trave i bygatene Ã¥ ta en tur til havet og trekke litt sjøluft. Ølen smaker jo ekstra godt etter det  ;)

En spasertur over Millenium Bridge har blitt et slags "been there done that" fenomen. Men de andre broene er verdt en spasertur de og. Tross alderen er Tyne Bridge fortsatt ganske imponerende.

« Siste redigering: 12. April 2007, 13:41 av Brewcastle »
Livet er svart/hvitt!

VepsoO

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1520
    • Vis profil
Sv: Steder som er verdt å besøke i Newcastle
« Svar #5 på: 11. April 2007, 15:47 »
Har man noen timer ekstra er det absolutt å anbefale en buss eller togtur til Durham. Skikkelig koselig gammelt sentrum. En katedral som kan ta pusten av en. Er man heldig er det korøvelse mens man er der. Å vandre rundt i katedralen da er faktisk en opplevelse som kan gjøre den mest hardbarka fotballsupporter litt salig :)

Har tatt toget til Durham selv og det er absolutt og anbefale. En koselig liten småby (etter engelsk målestokk) med trange gater, lokale butikker samt at det er litt middelalder preg over det hele.
En spasertur langs havkanten ved Tynemouth og nordover kan også anbefales en fin vårdag eller tidlig høst. Men det blåser kaldt der :P Fish & Chips og en kald øl på et lokalt serveringsted der ute er helt glimrende
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Steder som er et "must" å besøke i Newcastle
« Svar #6 på: 13. April 2007, 18:06 »
Byen York, som ligger noen mil sør for Newcastle, har jeg hørt mye godt om. Har man noen ekstra dager kan man gjerne ta seg en liten tur dit.

localhero

  • NewUtd-teamet
  • Supersub
  • *****
  • Innlegg: 296
    • Vis profil
Sv: Steder som er et "must" å besøke i Newcastle
« Svar #7 på: 17. April 2007, 02:28 »
Hehe, noen som har vært på For Your Eyes Only? i tilfelle, IKKE rør Charlie. Hun er min... hehe

'I'd like to play for an Italian club, like Barcelona.' - Mark Draper

Noreng

  • Gjest
Sv: Steder som er et "must" å besøke i Newcastle
« Svar #8 på: 21. April 2007, 18:44 »
Hehe, noen som har vært på For Your Eyes Only? i tilfelle, IKKE rør Charlie. Hun er min... hehe



???????????????????

MLerbakk

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2541
    • Vis profil
Sv: Steder som er et "must" å besøke i Newcastle
« Svar #9 på: 21. April 2007, 19:01 »
Hehe, noen som har vært på For Your Eyes Only? i tilfelle, IKKE rør Charlie. Hun er min... hehe



???????????????????
Strippeklubb.

Noreng

  • Gjest
Sv: Steder som er et "must" å besøke i Newcastle
« Svar #10 på: 21. April 2007, 19:11 »
Hehe, noen som har vært på For Your Eyes Only? i tilfelle, IKKE rør Charlie. Hun er min... hehe



???????????????????
Strippeklubb.

CHARLIE!!?!?!??!

Var navnet jeg reagerte på:P

MLerbakk

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2541
    • Vis profil
Sv: Steder som er et "must" å besøke i Newcastle
« Svar #11 på: 22. April 2007, 13:57 »
Åja, haha. Charlie er et unisex-navn. Men jeg ville hatt problemer med å holde på med ei som heter Charlie, skal innrømme det!

nemo

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 304
    • Vis profil
Sv: Steder som er et "must" å besøke i Newcastle
« Svar #12 på: 25. April 2007, 23:36 »
Charlie er et digg, engelsk jentenavn da!

Kan være forkortet for Charlotte, Charlene eller lignendes...

localhero

  • NewUtd-teamet
  • Supersub
  • *****
  • Innlegg: 296
    • Vis profil
Sv: Steder som er et "must" å besøke i Newcastle
« Svar #13 på: 11. Mai 2007, 14:39 »
Skal gifte meg med Charlie... kompisen min betaler bryllupet
'I'd like to play for an Italian club, like Barcelona.' - Mark Draper

nemo

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 304
    • Vis profil
Sv: Steder som er et "must" å besøke i Newcastle
« Svar #14 på: 11. Mai 2007, 23:19 »
Skal gifte meg med Charlie... kompisen min betaler bryllupet

Husk å be oss med på bryllupet da! ;D