Newcastle United > Generelt

VAR

(1/4) > >>

Andymag:
Interressant å høre hva folk synes om VAR her inne. Selv mener jeg det har vært en katastrofe og har tatt bort noe av gleden med sporten. Kontroversielle situasjoner har ikke blitt ungått, men snarere eksplodert, samtidig som jeg mener at dommernes autoritet er blitt svekket. En fiasko fra ende til annen med andre ord.
De få gangene systemet gjør det det skal veier ikke på noe måte opp for tiden som brukes, gledesøyeblikkene som frarøves og hele tvilen som er blitt skapt rundt regelverket. Det er rett og slett for mange skjønnssituasjoner i en kamp som ikke løses ved at 2-3 personer skal se på samme situasjon.

Personlig ser jeg helst at hele forsøket aborteres, men det er vel urealistisk. Hva kunne vært gjort for å forbedre det, eller trenger det kun mer tid til å få satt seg?

Jeg har lekt med tanken om et "challenge-system" hvor hvert lag kan utfordre to situasjoner (med andre ord be dommeren gå til VAR). Da tror jeg man får bort klaging på at dommeren ikke ser ting. Hvis en spiller mener han skal ha straffe så ber han manageren utforde situasjonen. Om ikke kan man ikke klage i etterkant liksom. Man må selvsagt utfordre et konkret lovbrudd så man unngår å bruke tid på finkjemme hver scoring etter feil.

Benson:
VAR er genialt. Problemet er kordan det brukes.. Sånn som dei holder på  i PL no kan ein bare drite i det. Det er dommerne som er på bærtur ikkje VAR teknologien. Men folk glemmer også litt av det positive som er med VAR som at kamper ikkje blir avgjort av åpenbare offsidemål lengre

Andymag:
Ber gjerne om at du utdyper hva du mener med at dommerne er på bærtur. Slik jeg ser det er det dommerne som blir mest sviktet av VAR. Om de er usikre på en situasjon virker det som de unngår å blåse (det er tross alt lettere å holde spillet i gang) i den tro at VAR da vil gripe inn og hjelpe dem om de har begått en feil. Altfor ofte skjer det da at VAR ikke kategoriserer det som en stor nok feil til å gripe inn (hvor VAR setter grensen her virker å være en gåte), og vi blir etterlatt med tilsynelatende håpløse avgjørelser som jeg ikke tror dommerne ville tatt om de var alene utpå der. VAR gir dem en falsk trygghet som kun undergraver deres autoritet.

Før VAR kom inn hadde vel linjedommerne <98% korrekte avgjørelser, korriger meg gjerne om jeg tar feil. Her er det selvfølgelig en skjønnssak hva man foretrekker, men for meg tar jeg heller de 2>% gale avgjørelsene uten all tidsbruket og de grusomt halvhjertede og nølende målfeiringene vi ser nå. Tross alt jevnet det seg nokså likt utover i en sesong. Ærlig talt, hvor mange kamper ble egentlig avgjort av åpenbare offsidemål? Ikke nok til at dette surret vi ser nå er verdt det.
Om de blir avgjort av åpenbare offsider eller tulleoffsider med milimetermål ved hælen og sånt tull virker like ille i mine øyne.

Og hvor deilig følelse var det ikke å se motstandere bli snytt for en scoring mot oss 8) Vel vitende om at vi ogsp kom til å få en eller to imot oss iløpet av en sesong så det jevnet seg ut.

Benson:
Ja eg burde sikkert skrevet bruken av VAR er på bærtur. VAR bussen er jo ein del av dommerteamet så eg tenkte på heile teamet inkludert VAR. Nettopp det med kor VAR setter grensen som er håpløst.

Det virker som så lenge dommeren dømmer så skal det veldig lite til før VAR meiner det er feil men om hovedømmeren ikkje dømmer så er lista ekstremt mykje høgare. Det blir alt for ofte litt tilfeldig/subjektiv så eg er usikker på om fordelen om at det sko bli meir rettferdig dømming med VAR.. Det  at topplagene ikkje sko få like store fordeler som før egentlig er tilstede. Det virker nesten som Manu ialfall får fleire billige straffer no enn før VAR.

Andymag:
Skjønner! Da er vi helt enige!

Må jo bli store forandringer i sommermånedene, men usikker på om dette er noe FA kan gjøre alene eller om det må gjøres i UEFA.

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning