20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: PC-Tråden!  (Lest 31735 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Hakiki

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1104
    • Vis profil
Sv: PC-Tråden!
« Svar #135 på: 25. April 2013, 12:24 »
Vet at dette sikkert er ALT for sent nå, men tenkte å kunne slenge inn en kommentar bare i tilfelle noen skulle få bruk for noe lignende igjen.

Grunnen til at 00.09:89 ikke kjennes igjen som en tid er fordi det er "feil" å formatere et tall i følge ditt excel program.  Altså skjønner den ikke intuitivt at det er en tid som skal registreres.  Derfor må du høyreklikke og velge formater celler, for å få det formatet du vil ha.

I formateringsvinduet, under Numbers fanen, har vi en "Custom" kategori.  Her finnes ofte mange default tids-formater man kan velge blant, for eksempel tt:mm:ss.  Bruker du det formatet, må du skrive inn tiden i akkurat samme format.  Hvis du for eksempel heller ønsker minutter, sekunder, og tusendeler, så kan en lage sitt eget format her.  I feltet rett under "Type:" kan du skrive inn hvordan en vil ha det, f.eks:  "mm:ss,000"

Har man en slik formatering, og bruker akkurat samme tegn/format når man registrerer tiden, så vil ikke excel ha noen problemer med å sortere fra lavest til høyest tid, eller motsatt.  Det skal altså IKKE være nødvendig å måtte "konvertere" alle tidene til antal sekunder, slik som foreslått under her.  Det funker det også, men er kronglete og unødvendig.
Genius by birth. Slacker by choice.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: PC-Tråden!
« Svar #136 på: 25. April 2013, 16:41 »
Det "enkleste" her er vel å registerere minutter, sekunder (og tiendeler) i hver sin celle og slå dem sammen med å lime denne inn i cella du vil vise tiden i : =TIME(A1;A2;A3)

Celle A1: Timer
Celle A2: Minutter
Celle A3: Sekunder

Bare for å slenge meg på :D
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Hakiki

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1104
    • Vis profil
Sv: PC-Tråden!
« Svar #137 på: 29. April 2013, 15:22 »
Default TIME-funksjon bruker vel kun hour;minute;second, og ikke tideler?

Og i tillegg vil den gi et svar i klokkeslett, ikke tidspunkt?

Altså at noen som i et løp f.eks. bruker 30h, så tror denne funksjonen at de 30 timene er 6 timer, fordi det er 6 timer mer enn et døgn?  Eller er det en norsk funksjon som heter TIME også som funker vesentlig forskjellig?
Genius by birth. Slacker by choice.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: PC-Tråden!
« Svar #138 på: 29. April 2013, 15:41 »
Sant nok.

Litt fort i svingene der.

Uansett. Bøtter og spann av slike "enkle" funksjoner som kan benyttes av "nybegynnere" for å få svært gode resultater.

Vil du gjøre det hakket mer avansert kan du programmere egen funksjon i basic (alt-F11 mener jeg). Da kan du også lage enkle menyer også :)

Forøvrig er formateringen du har nevnt det desidert enkleste da den også håndterer sortering smertefritt. Personlig ville jeg fortsatt hatt et felt til timer, minutter, sekunder da *jeg* synes det går fortere enn tt:mm:ss - og heller slått det sammen i en annen celle. Men akkurat dét går på smak og behag.
« Siste redigering: 29. April 2013, 15:56 av ElvenKind »
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: PC-Tråden!
« Svar #139 på: 21. Mai 2013, 17:22 »
Fant ikke noe godt sted å poste dette, men prøver her.

Prøver å finne meg en digital fotoramme som skal være:
1. Stor (Minimum 15")
2. Trådløs
3. Skal kunne vise bilder fra nettverksdisk (DLNA, typisk)

Disse finnes det tydligvis ikke mange av... Fant en leverandør i USA som leverte 22" med WiFi og enkelt oppsett til $428...

Lurer derfor på om det kanskje finnes "PC-skjermer" som kan ha noen av disse mulighetene?

Noen som har noen tips her?

Har en 17" XPS laptop fra 1800-og-den-tid som kanskje kan bygges om i verste fall :D
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: PC-Tråden!
« Svar #140 på: 25. Mai 2013, 03:46 »
Jeg har en smågammel(men fin) stasjonær pc, som de siste dagene har bestemt seg for å fryse sånn inni mellom. Alt er helt ok, så plutselig fryser alt og jeg blir nødt til å slå den av med den knappen på pcen( :P ) Dette skjer sånn cirka 3-4 ganger daglig. Er det virus? Må jeg formatere? Må jeg hive den? Noen som har noen forslag?
Same old Shearer, always scoring!

Hakiki

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1104
    • Vis profil
Sv: PC-Tråden!
« Svar #141 på: 27. Mai 2013, 13:15 »
Et fint sted å starte feilsøket kan være i event viewer.  (Google hvordan du finner frem til det på ditt operativsystem, og evt hvor de forskjellige events blir listet opp.)

Der kan du sammenligne om det f.eks. er den samme applikasjonen som har en feil hver gang maskinen fryser, eller om det skjer noe spesielt/alvorlige feil i tiden rett før den fryser.  Hvis du finner du ut hva eller hvorfor den fryser er du et lite steg nærmere å kunne finne en løsning for det.
Genius by birth. Slacker by choice.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: PC-Tråden!
« Svar #142 på: 01. Juli 2013, 11:12 »
Hoi

Trenger litt tips og "overtalelse".

Jeg har i dag et Gigabyte GA-EP45T-UD3P hovedkort med en Intel Core 2 Due E8500. Skjermkort er et Asus Radeon i 4800-familien. Og jeg begynner å se at den strever med enkelte ting...

Har muligheten til å oppgradere prosessoren med en quad feks, men må gi minimum 1800 for en 2,3GHz eller 2700 for en 2,8GHz.

Er det verdt det eller bør jeg bare hive det og komme meg over på i5/i7?

Lurer også på hva slags skjermkort jeg bør gå for (skal klare Company of Heroes 2 uten større problemer). Her er det forøvrig muligens noen størrelses-restriksjoner som jeg må komme tilbake til. Det går på lengden av kortet i såfall. Minnes at dette var et issue med forrige kort.

Takk for svar folkens.
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!