20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Fotball-VM 2014  (Lest 88965 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Fotball-VM 2014
« på: 23. Nov. 2011, 11:25 »
Høsten 2012 begynner en ny kvalifisering for det norske landslaget. Denne gang til VM 2014. Puljemotstandere er som de fleste sannsynligvis vet Sveits, Slovenia, Island, Kypros og Albania. Kampoppsettet har endelig blitt avgjort, og toppfotballsjef Nils Johan Semb griner voldsomt på nesa over det jeg vil kalle et glimrende oppsett. Men avisene kaller det "Marerittoppsett".

Oppsettet ser altså slik ut:
7/9 2012: Island – Norge

11/9 2012: Norge – Slovenia

12/10 2012: Sveits – Norge

16/10 2012: Kypros – Norge

22 eller 23/3 2013: Norge – Albania

7 eller 8/6 2013: Albania – Norge

6/9 2013: Norge – Kypros

10/9 2013: Norge – Sveits

11/10 2013: Slovenia – Norge

15/10 2013: Norge – Island

Statistikk fra de tre-fire siste kvalikene tilsier vel at Norge er klart best i starten av en kvalik. I fjor åpnet vi med bortekamper mot Island og Kypros. Og vant dem begge. Det samme skjer denne gang. I tillegg gjør man unna den antatt vanskeligste bortekampen veldig tidlig også. Slik kan Norge potensielt få en drømmestart på kvaliken nok en gang. Slovenia på Ullevaal skal man slå. Sveits borte kan være tøft, men kke umulig. Og skulle man nå en gang tape der, så trenger ikke det være verdens undergang. I mars og juni som vel er de dårligste datoene for Norge, så møter vi det antatt dårligste laget i gruppa, Albania. Og vi avslutter med hjemmekamper mot de lagene vi møtte borte i åpningen, høsten 2013.

Så hva er det Nils Johan Semb klager over? Oppsettet er i mine øyne perfekt for Norge. Hva tenker folket om dette?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Fotball-VM 2014
« Svar #1 på: 23. Nov. 2011, 11:28 »
Hadde vært deillig å møtt Sveits borte i første kamp, så visste vi allerede der om vi hadde sjans eller ikke. Gidder verken håpe eller tro at Norge kommer til VM.

Sogning

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4534
    • Vis profil
Sv: Fotball-VM 2014
« Svar #2 på: 23. Nov. 2011, 12:25 »
http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/landslaget/artikkel.php?artid=10040362

Spennende, men ser jo selvsagt at det bare er for å teste, men likevel eit steg i riktig retning :thumbu:
NUFC kommer ingen veg så lenge Ashley sitter på toppen.

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Fotball-VM 2014
« Svar #3 på: 23. Nov. 2011, 12:55 »
Jeg heller mot å være enig med deg Joakim. De vektlegger viktigheten av grei start altfor mye. Etter min mening er det en langt større fordel å ha hjemmebane når de avgjørende kampene kommer på slutten.

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Fotball-VM 2014
« Svar #4 på: 23. Nov. 2011, 14:40 »
Dere kommer nok ikke til å klare det denne gangen heller skal dere se :P Sveits har en vill generasjon som kommer opp på landslaget nå og kommer bare til å bli bedre og bedre, og kommer til å vinne gruppa behagelig tror jeg. Dessuten er jo alle lagene der istand til å ta poeng mot Norge (untatt Albania da?), men det gjelder jo forsåvidt begge veier. For Norge avhenger alt av at Moa og Hangeland klarer å styre skuta.

Norge kan absolutt klare det, men jeg tviler...

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Fotball-VM 2014
« Svar #5 på: 23. Nov. 2011, 17:20 »
Jeg tviler jeg også. Først og fremst på grunn av Drillo. Fyren var fantastisk på 90-tallet, men dagens spillere er ikke de samme som på 90-tallet, de er ikke like gode, de er ikke like mentalt sterke og de har ikke de samme komplementære ferdighetene som kjennetegnet 94- og 98-laget. Og da funker ikke Drillo-stilen like godt. Verken den ekstreme varianten eller den modererte varianten.

Tror landslaget kan ha godt av et brudd med Drillo.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Fotball-VM 2014
« Svar #6 på: 23. Nov. 2011, 17:23 »
Hva er så alternativene? Skal vi gå utenlands eller?
Jeg syns vel for fremtiden at Kjetil Rekdal kan være et meget spennende emne som landslagstrener.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Fotball-VM 2014
« Svar #7 på: 23. Nov. 2011, 17:55 »
Rekdal er nok et alternativ ja. Solbakken likeså, men i tilfelle først senere i karrieren etter min mening. Jeg har et lite inntrykk av at Solbakken kanskje er best som klubbtrener. :-\

Hva med Nordlie?  :lol:

Jeg er imidlertid absolutt åpen for en utenlandsk trener, en Hiddink hadde ikke vært å forakte om man hadde klart å finne det vel og merke!  ::p

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Fotball-VM 2014
« Svar #8 på: 23. Nov. 2011, 18:06 »
Det som er litt baklengs er jo at han sier at han alltid vil bruke de samme spillerne. Har ikke disse gang på gang bevist at de IKKE klarer å få Norge til et mesterskap? Og de blir jo ikke akkurat bedre med årene...

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Fotball-VM 2014
« Svar #9 på: 23. Nov. 2011, 18:07 »
Drillo er det minste problemet. Problemet er først og fremst den sentrale midtbanen vår, kanskje de viktigste tre posisjonene på banen i vår spillestil. Vi har ikke én spiller som har overbevist mer enn glimtvis i de posisjonene i EM-kvalikken, og jeg kan ikke se hvilke andre som skulle gjøre det heller. Hauger kan kanskje være god nok for nivået dersom han har makkere med offensive kvaliteter, men han får jo for sikkerhets skyld meget begrenset spilletid i Hannover. Henriksen er kanskje det største håpet for fremtiden, men da må han få mer fart på utviklingen enn han har hatt i år. Ellers kryr det jo av middelmådigheter.

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Fotball-VM 2014
« Svar #10 på: 23. Nov. 2011, 18:12 »
Det er jeg enig i, midtbanen vår er begredelige greier for tiden!

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Fotball-VM 2014
« Svar #11 på: 23. Nov. 2011, 18:38 »
Enig der Berntsen. Vi har ingen midtbanespillere som har maktet ta steget opp til et internasjonalt nivå. Vi får håpe at Yttergård Jensen også etterhvert kan ta det siste steget og få sjansen i større liga eksempelvis. Så satser jeg på at Daniel Berntsen gjør en enorm sesong i RBK til neste år og hopper rett inn i landslagsvarmen ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Fotball-VM 2014
« Svar #12 på: 23. Nov. 2011, 19:38 »
Sitat fra: Berntsen
Henriksen er kanskje det største håpet for fremtiden, men da må han få mer fart på utviklingen enn han har hatt i år.
Jeg må bare få sagt at ettersom Henriksen denne sesongen har spilt veldig mye defensiv midtbane, så er det forståelig at han ikke har vært like god. Det er heller ikke unaturlig at en så fantastisk sesong som 2010-sesongen var for Henriksen, at han får et litt dårligere år sesongen derpå. Og det blir selvfølgelig forsterket når han må spille i en rolle som krever såpass mye mer av han, enn den rollen han hadde i fjor.
Så er det bare å håpe at han tar større steg neste sesong, forhåpentligvis i en litt mer offensiv rolle enn han har hatt mye denne sesongen.

Ellers hva angår den norske midtbanen ser jeg to klare kandidater til ankerrollen på midtbanen. Den ene er Håvard Nordtveit, den andre er Alexander Tettey. Den ene er sterkere defensivt, den andre er sterkere offensivt, men jeg anser begge to for å være betydelig bedre enn Henning Hauger, som i mine øyne alltid har vært noe begrenset. Og som ikke akkurat har vært noen Rekdal - selv om det selvfølgelig er å gape i overkant høyt.

Yttergård Jensen må nok ta mer enn bare et steg, det er flere siste steg for hans del, før han er der jeg helst ser at han skal være.

Daniel Berntsen er jeg veldig spent på. Tror ikke vi skal forvente noen a-landslagsspiller med det aller første. Jeg er også spent på hvor mye spilletid og hvilken rolle han vil få neste sesong. Har spilt ving for juniorene i NextGen Series i høst, og det forundrer meg ikke om han blir å konkurrere med Jonas Svensson om venstrevingen neste sesong.

Ellers er Magnus Wolff Eikrem en spiller jeg er veldig nyskjerrig på, og håper han tar enda større steg neste sesong for (et forhåpentligvis dårlig) Molde, og at han imponerer i Thailand.

Ellers er jeg nok en gang alvorlig bekymret over at Simen Brenne - udugelige Simen Brenne - har en så enorm tillit hos Drillo og By Rise. Han er med i hver bidige landslagstropp - også i denne Thailand-troppen.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Fotball-VM 2014
« Svar #13 på: 23. Nov. 2011, 19:45 »
Berntsen var sagt med et visst glimt i øyet - men det er jo en slik spillertype Norge skriker etter. Og potensialet er åpenbart der. Er dog litt skeptisk til at RBK skal dyrke ham som ving - for det er han ikke.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Peter

  • Gjest
Sv: Fotball-VM 2014
« Svar #14 på: 23. Nov. 2011, 19:46 »
Virker som om Drillo tror Brenne, Ruud, Wæhler, Carew og Sørum skal sende oss til VM. Drillo har jo blitt gal. Virker som om han helt har mistet oversikten over spillerne.
Jeg kommer ikke til å håpe Norge kvalifiserer seg til noe som helst, så lenge han styrer laget.