20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Transfersommeren 2015  (Lest 288742 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

superswag

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 481
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2015
« Svar #900 på: 29. Juli 2015, 05:34 »
Nå har jeg aldri ment at Sissoko skal være en form for anker, men kan fungere godt sentralt på midtbanen sammen med en spiller som Tiote, og muligens enda en litt allround midtbanespiller som er god begge veier... Er fullt klar over at Sissoko er svak i markeringer og taklinger sammenlignet med Tiote.. Men dette er vel også Wijnaldum. I en 4-2-3-1 blir vel Wijnaldum vel så svak sammen med Tiote som Sissoko, da Sissoko i det minste har løpskraft og fysikk, mens Wijnaldum så vidt jeg vet er en mer 10er type uten spessielle styrker defensivt. Han kan godt fungere sentralt i en 4-3-3/4-5-1(avhengig av hva man kaller det), som indreløper.

Men skal vi spille 4-3-3(4-5-1). med Sissoko og Wijnaldum  med Tiote bak seg, med Aarons på venstre, Mitrovic som spiss, har vi riktignok et godt alternativ på høyre i Cabella, men synes det er synd å gå fra 4-2-3-1 som kunne gitt Ayoze en plass bak Mitrovic, som jeg tror ville gitt han den perfekte støtten. Ayoze var jo banens beste for oss gang på gang ifjor til tross for perioder med måltørke... Eller har vi sett helt forskjellige kamper???? Cabella imponerte utover sesongen også, så vil si han er et godt alternativ på høyrevingen der han viste seg meget god i slutten av sesongen...
Og med Aarons på venstre, Ayoze i midten, Mitrovic som spiss, Tiote sentralt, i en 4-2-3-1 gjesnstår det å plassere Sissoko og Wijnaldum sentralt med Tiote og på høyreving..(Alternativt bruke Aarons på høyre og Sissoko/Wijnaldum på venstre, slik at vi får spillere som kan gå innover i banen med sin beste fot til å avslutte, istedet for å satse på innlegg). Da vil jeg tro Wijnaldum og Tiote er enda svakere desfensivt enn Sissoko-Tiote, ikke fordi Sissoko er så enormt god på tackling og marking, men jeg rett og slett tror Wijnaldum er enda svakere,, og med riktig arbeidsmoral på de 3 offensive midtbanespillerne, skulle ikke det å gi Sissoko litt rom for å bli med frem skade all verdens..

Jeg mener også at dette snakket om at vi ikke har noen ving, er gammeldags.. Alle de beste lagene har ofte spillere som går innover med motsatt fot i en 4-3-3, og det angripes mer gjennom midten, og eventuelle innlegg kommer fra offensive backer.. En hodesterk spiller mener jeg også er litt gammeldags, med mindre han er av den komplette typen, noe jeg tror Mitrovic er, i forhold til en ren targetman med null teknikk, fart, og ferdigheter med føttene..

Derfor ser jeg på både Cabella, Sissoko og Wijnaldum som gode vinger på begge sider, faktisk kanskje best på venstre slik at de får dratt seg innover i banen slik som Robben, Messi osv gjør. Samtidig kunne Aarons være vel så god på høyre da jeg ikke er noen stor fan av å bombe en stor spiss med innlegg, men heller prøve "spille mere fotball" slik alle topplagene i moderne fotball gjør i en 4-3-3/4-5-1/4-2-3-1 formasjon.....

Og å sammenligne salget av Cabaye med et salg av Sissoko blir jo helt latterlig etter min mening, da Sissoko er 25(?) år, mens Cabaye var 29(?) da han ble solgt. Altså, vi har en spiller med mange gode år foran seg, mens Cabaye antakelig hadde maks et par gode år igjen. Nå ser vi Cabaye 2 år senere i Palace, mens Sissoko hører hjemme i en toppklubb, og vi skal være evig takknemmelig for at vi har han... Å selge han til Tottenham som er nesten det eneste ikke-pengedopa laget for 20 millioner er ikke akkrat gull, når klubber pengedopa klubber som PSG kan gi nesten hva som helst for dem de vil ha... Sissoko var vel vår klart beste spiller ifjor og har mange gode år igjen.

Og snakket om at han "ikke er lojal".... Hvis vi skal finne kun spillere som er fan av Newcastle måtte vi stort sett kun hatt lokale spillere, og et fåtall random spillere som holder med Newcastle da sikkert 99 prosent av alle spillere holder med et annet lag....... Så lenge Sissoko spiller bra, løper utpå banen, kan han holde med hvem han vil og vi kan overhodet ikke forvente at alle de beste spillerne våre skal være die hard Newcastle fans. Da hadde vi ikke hatt en eneste god utenlandsk spiller.... Stort sett alle spillere spiller vel for en annen klubb en favorittlaget, og at Sissoko er åpen om dette, uten å syte og streike seg vekk må da være lov..... Han er sikkert meget glad for å få spille på høyt nivå i Premier League og tjene godt med penger foran Newcastle fansen, men tolmodigheten hans har jeg også forståelse for, da han er god nok for en Champions League klubb, er vert vår klart beste spiller, og vi kjemper for å unngå nedrykk.. Alt annet enn å ønske seg til en større klubb, som han heldigvis ikke har sytet seg til, ville være nesten unaturlig....... Jeg leser om svakhetene til Sissoko, men man skal være blind for å ikke se at han er kanskje for god for oss. Prisen vi fikk for Cabaye var grei, med tanke på alderen. Vi har en Sissoko som er ønsket rundt om kring av flere storklubber vil jeg tro, og er kun 25 år. Her kan vi ikke akseptere noe småbud, da blir jeg skuffet, når vi faktisk virker å satse, så skal vi selge vår beste spiller for ca det samme våre 2 nysignerer kostet hver for seg.... Og vi kommer aldri til å kunne erstatte Sissoko direkte med en like god spiller, fordi han er rett og slett for god for oss, i forhold til at han burde vært i en top 6 klubb... Og en spiller med det nivået ville aldri gått til oss som en direkte erstatning når valgalternativene er spill i europa, høyere lønn, i enda større klubber.... Greit vi kunne hentet et par spennende spillere, men ingen som kan gå direkte inn og erstatte Sissoko som spiller. Og hva skal vi med flere stallspillere når vi begynner få en fin stall, og trenger KVALITET. Spør meg igjen når PSG eller City byr 500 millioner eller noe..... Sissoko er faktisk verdt mer enn 20 millioner, selv for klubber med normalt overgangsbudsjett.... Men virker som majoriteten her vil ha han solgt for denne summen... For det første har vi antakelig penger nok til å ikke ha behov for å selge han for 20 mill for å hente nytt. Om vi ikke har det, så lar vi han bli.....Hvertfall til en slik sum....

Sammenligningen med Cabaye som sentral midtbanespiller blir også helt feil, da Cabaye var en rå hardttacklende spiller med gode deffensive ferdigheter i en 4-4-2. Wijnaldum tviler jeg på har den samme agressiviteten Cabaye viste...

Når det gjelder Austin-Mitrovic som spisspar er det alt annet enn et moderne spisspar, men mer et stasjonært spisspar i en 4-4-2 med haugevis av innlegg eller lange baller... Å sammenligne disse med Ferdinand-Shearer er direkte sykt... Shearer tidenes beste Premier League spiller, i sitt livs form, med Ferdinand som jeg vil si er vesentlig bedre enn Austin.... På midtbanen måtte vi stilt med en 4er, og da 2 sentrale med store defensive kvaliteter, siden vi ville vært avhengig av kjappe vinger med gode innlegg, som også kan komme på lange oppspill mot disse og skape noe.. Dette blir alt for veikt både offensivt og deffensivt etter min mening, og langt fra noe utfordrer til top 6. Fortell meg et topplag i England, Spania, Italia, Tyskland, Frankrike som spiller en 4-4-2 som ikke ligner en 4-4-1-1/4-2-3-1 med 2 rene targetmenn...Det nærmeste jeg kommer på var sesongen da Bayern hadde kun Mandzucich for å skape variasjon, men da hadde de Robben og Ribery som innoverspillende kjappe målfarlige vinger..... Det er lov å spille direkte, men dette høres ut som "måke ballen opp/inn i boksen-fotball". Ikke hurtig teknisk moderne fotball.. Dessuten er ikke Mirkovik så stasjonær og targetman har jeg inntrykk av, men også en god avslutter med bena og brukbart hurtig, mens han samtidig kan binde opp spillere som Ayoze, Aarons, Wind,,, Sissoko,,, Cabella,, Jeg håper virkelig jeg tar feil, at vi henter Austin og Mirkovic-Austin blir tidenes suksess. Og jeg håper virkelig han koster minimalt med penger og er tiltenkt en rolle for å gi bredde i stallen og lav lønn.. For nå ser det faktisk ut til at dette blir realitet...

Lønna hans kan nok stemme,, men dette fordi QPR en periode hadde makt til å hente hvem de ville ved å gi dobbelt så høye lønninger. Kan ta Remi som eksempel. Men ser ikke bort i fra at Austin går med på et lønnskutt for å få spille i toppdivisjonen. Han anser det nok ikke som realistisk å tjene nærmere en million i uka i noen klubb til tross for at han(ja det er tidlig å si, men jeg vil tro det) overpresterte ifjor......

Og MCLaren vet best? Da kan man jo tro at alle trenere i verden alt fra de mest geniale til de mest håpløse ville gjort det samme, noe som ikke er tilfelle, og jeg tviler sterkt på at de beste trenerne i verden, som Wenger, Mourinho, Ferguson, hadde gjort eksakt samme valg som MCLaren som jeg mener er MEGET HELDIG som fikk seg jobb som Newcastle trener, da vi er en stor klubb, og var linket med folk som spennende folk  De Boer. Det ville faktisk ikke sjokkert meg om vi fikk Benitez(som jeg mener er et geni), som nå gikk til Real Madrid, som kom som et større sjokk på meg, enn at han ville prøvd lykken i et storlag i Premier League.(Ja vi er et storlag). Vi var vel ikke unaturlig linket med Benitez og. Uten at dette innlegge skal handle om Benitez, og jeg orker ikke diskutere hvorvidt det var realistisk eller ikke... Men at MCLaren faktisk presterte å ikke få England til EM. Har gjort en brukbar jobb i Derby. (Ja jeg vet han startet bra, men avsluttet vel med å tape en haug med kamper). Han må være den dårligste kandidaten vi kunne fått dessverre. Nå skal det sies at etter alle årene med Pardew, så er han sikkert en brukbar trener etter noen fine år i Nederland blant annet, så blir man ikke akkurat bortskjemt, og tenker, jaja, greit nok.....Men han er ingen Ferguson som man skulle tro om man leser argumentene "MCLaren vet nok bedre enn de fleste". Mange trenere er vel ofte vanlige mennesker som ofte får seg lett jobb etter en spillerkarriere. Såvidt jeg vet er ikke Mclaren akkurat noen spillerlegende, og kom seg fram ved å bli assistent til Ferguson. Sånn sett skal jeg ikke sitte å si at han "fikk jobbene fordi han var en god spiller"...Han vet nok en del vi ikke vet om managing, men han er heller ingen fasit...

kung_zlatan

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1158
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2015
« Svar #901 på: 29. Juli 2015, 10:58 »
Holy Mitrovic mate! :)

Noe er jeg enig i, noe ikke fullt så enig i.

Jeg mener Sissoko har sin klart største styrke i kontrafasen. Når han får opp farten med de lange klyvene sine kan han skade et hvert forsvar. - Spiller han bredt vil han få mer rom til å gjøre dette. Jeg tror også han vil kunne slå ok innlegg etterhvert bare han venner seg til rollen.  Han har jo ikke rare konkurransen på den høyreving-plassen... :) Noe av det største drawbacket med Sissoko er at han har en egen evne til å miste markeringen sin. Sentralt sliter han ofte med å finne posisjon defensivt og det er slettes ikke bra for et lag som slipper inn så mye som vi gjør.  Jeg mener foreløpig..så sant ikke Tiote finner tilbake til stormform, at Colback må være der inne sentralt og være ryddegutt. Vi trenger en sånn dynamo for Wijnaldum må frigjøres offensivt.

Jeg er enig med deg i forhold til Austin-skepsisen. Det hadde vært bedre med en mer bevegelig og hurtig type som kan true bakrom. Kanskje kunne vi endelig hentet Gameiro som jo rett og slett ikke får tillit fra start i Sevilla, selv om han fortsatt bøtter inn mål på bestilling. Selger vi Cisse kan vi hente Austin, men å spille han sammen med Mitro er også jeg negativ til. Da kan vi heller la Ayoze få tillit. Mitro og Ayoze sammen kan bli sykt spennende!

Ser at vi nå er linket til Djuricic fra Benfica igjen.... kommer han billig kan han være nok en spennende ballsikker type. Men en eksplosiv kanttype er han ikke. han er nok mer en mellomromsspiller selv om han ble brukt litt på kant i saints i fjor. (utlån)

Mcclaren er forøvrig på ingen måte den verste vi kunne ha fått. Et nærmest samlet ekspert-korps mener han kan være en positiv tilvekst som tilfører både erfaring og taktiske egenskaper Pardew sjelden viste tegn til å inneha. Så får vi se om han klarer å samle denne gruppa og få til å spille slik vi vil fremstå.

Min 11'er er i øyeblikket (forutsatt at Mbemba blir klar):

Janmaat - Mbemba - Colo - Haidara

Sissoko - Colback - Wijnaldum

Aarons - Mitrovic - Ayoze

Det er et offensivt lag med fart, balanse, x-faktor og bra med løpskraft. Så kan det igjen stilles spørsmål med hvordan vi ligger defensivt, men da får vi heller ta tiden til læring.









snkz

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3581
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2015
« Svar #902 på: 29. Juli 2015, 11:09 »
Holy Mitrovic mate! :)

Noe er jeg enig i, noe ikke fullt så enig i.

Jeg mener Sissoko har sin klart største styrke i kontrafasen. Når han får opp farten med de lange klyvene sine kan han skade et hvert forsvar. - Spiller han bredt vil han få mer rom til å gjøre dette. Jeg tror også han vil kunne slå ok innlegg etterhvert bare han venner seg til rollen.  Han har jo ikke rare konkurransen på den høyreving-plassen... :) Noe av det største drawbacket med Sissoko er at han har en egen evne til å miste markeringen sin. Sentralt sliter han ofte med å finne posisjon defensivt og det er slettes ikke bra for et lag som slipper inn så mye som vi gjør.  Jeg mener foreløpig..så sant ikke Tiote finner tilbake til stormform, at Colback må være der inne sentralt og være ryddegutt. Vi trenger en sånn dynamo for Wijnaldum må frigjøres offensivt.

Jeg er enig med deg i forhold til Austin-skepsisen. Det hadde vært bedre med en mer bevegelig og hurtig type som kan true bakrom. Kanskje kunne vi endelig hentet Gameiro som jo rett og slett ikke får tillit fra start i Sevilla, selv om han fortsatt bøtter inn mål på bestilling. Selger vi Cisse kan vi hente Austin, men å spille han sammen med Mitro er også jeg negativ til. Da kan vi heller la Ayoze få tillit. Mitro og Ayoze sammen kan bli sykt spennende!

Ser at vi nå er linket til Djuricic fra Benfica igjen.... kommer han billig kan han være nok en spennende ballsikker type. Men en eksplosiv kanttype er han ikke. han er nok mer en mellomromsspiller selv om han ble brukt litt på kant i saints i fjor. (utlån)

Mcclaren er forøvrig på ingen måte den verste vi kunne ha fått. Et nærmest samlet ekspert-korps mener han kan være en positiv tilvekst som tilfører både erfaring og taktiske egenskaper Pardew sjelden viste tegn til å inneha. Så får vi se om han klarer å samle denne gruppa og få til å spille slik vi vil fremstå.

Min 11'er er i øyeblikket (forutsatt at Mbemba blir klar):

Janmaat - Mbemba - Colo - Haidara

Sissoko - Colback - Wijnaldum

Aarons - Mitrovic - Ayoze

Det er et offensivt lag med fart, balanse, x-faktor og bra med løpskraft. Så kan det igjen stilles spørsmål med hvordan vi ligger defensivt, men da får vi heller ta tiden til læring.

Som Wijnaldum selv sier, han er ikke noe kant og jeg er lei av at vi bruker spillere i "feil" posisjon.

Han er en 10er og jeg mener vi skal bruke han som en 10er.

Sogning

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4534
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2015
« Svar #903 på: 29. Juli 2015, 11:16 »
Holy Mitrovic mate! :)

Noe er jeg enig i, noe ikke fullt så enig i.

Jeg mener Sissoko har sin klart største styrke i kontrafasen. Når han får opp farten med de lange klyvene sine kan han skade et hvert forsvar. - Spiller han bredt vil han få mer rom til å gjøre dette. Jeg tror også han vil kunne slå ok innlegg etterhvert bare han venner seg til rollen.  Han har jo ikke rare konkurransen på den høyreving-plassen... :) Noe av det største drawbacket med Sissoko er at han har en egen evne til å miste markeringen sin. Sentralt sliter han ofte med å finne posisjon defensivt og det er slettes ikke bra for et lag som slipper inn så mye som vi gjør.  Jeg mener foreløpig..så sant ikke Tiote finner tilbake til stormform, at Colback må være der inne sentralt og være ryddegutt. Vi trenger en sånn dynamo for Wijnaldum må frigjøres offensivt.

Jeg er enig med deg i forhold til Austin-skepsisen. Det hadde vært bedre med en mer bevegelig og hurtig type som kan true bakrom. Kanskje kunne vi endelig hentet Gameiro som jo rett og slett ikke får tillit fra start i Sevilla, selv om han fortsatt bøtter inn mål på bestilling. Selger vi Cisse kan vi hente Austin, men å spille han sammen med Mitro er også jeg negativ til. Da kan vi heller la Ayoze få tillit. Mitro og Ayoze sammen kan bli sykt spennende!

Ser at vi nå er linket til Djuricic fra Benfica igjen.... kommer han billig kan han være nok en spennende ballsikker type. Men en eksplosiv kanttype er han ikke. han er nok mer en mellomromsspiller selv om han ble brukt litt på kant i saints i fjor. (utlån)

Mcclaren er forøvrig på ingen måte den verste vi kunne ha fått. Et nærmest samlet ekspert-korps mener han kan være en positiv tilvekst som tilfører både erfaring og taktiske egenskaper Pardew sjelden viste tegn til å inneha. Så får vi se om han klarer å samle denne gruppa og få til å spille slik vi vil fremstå.

Min 11'er er i øyeblikket (forutsatt at Mbemba blir klar):

Janmaat - Mbemba - Colo - Haidara

Sissoko - Colback - Wijnaldum

Aarons - Mitrovic - Ayoze

Det er et offensivt lag med fart, balanse, x-faktor og bra med løpskraft. Så kan det igjen stilles spørsmål med hvordan vi ligger defensivt, men da får vi heller ta tiden til læring.

Spennende lag det der ;) Håper på ein midtstopper til som styrker oss, for har ikkje blitt imponert av innsatsen eller prestasjonene til Colo dei to siste sesongene.
NUFC kommer ingen veg så lenge Ashley sitter på toppen.

kung_zlatan

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1158
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2015
« Svar #904 på: 29. Juli 2015, 11:44 »
førstevalget vårt som 10'ern  heter Siem De Jong. Får vi han i form tror jeg faktisk han kan tilføre enda mer enn Wijnaldum i den rollen. Spesielt siden han har en skikkelig fin autoritet over seg som jeg tror kan gjøre positive ting med spillet vårt. Er enig i at vi ikke skal bruke folk ute av posisjon. Jeg har da ikke satt opp Wijnaldum som noen kant i formasjonen min heller ;) Så lenge Aarons og Ayoze følger spillere hjem kan Wijnaldum fint holde en mer sentral posisjon.

Det som er helt konge er jo at nå begynner vi å få litt alternativer å spille på. Vi kan bytte formasjon mot enkelte motstandere og vi kan rullere på plasser, ja til og med ha litt konkurranse! Daiiiiiimn! :)

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2015
« Svar #905 på: 29. Juli 2015, 11:52 »
Wijnaldum har ikke spilt i en tierrolle siden han gikk til PSV i alle fall, da de alltid spiller med en tradisjonell 4-3-3. Der har han vært indreløper, selvsagt med stort offensivt ansvar. Rollen minner mest om boks-til-boks-rollen av de 2 sentrale på midten hvis man skal spille 4-2-3-1.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2015
« Svar #906 på: 29. Juli 2015, 12:11 »
To meget solide innlegg, kung_zlatan. Jeg er veldig enig både i hvordan du ser for deg laget og analyser ellers.

Thauvin har for øvrig avslått muligheten til Villa-overgang etter at de bydde 18 mill Euro. Skal også ha avslått en annen klubb som bydde millionen mindre, dette skal være oss. Ønsker visstnok være i Marseille.
« Siste redigering: 29. Juli 2015, 12:34 av Kristoffer »
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

kung_zlatan

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1158
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2015
« Svar #907 på: 29. Juli 2015, 12:34 »
Tusen takk Kristoffer! Elsker fortsatt Newcastle og da er dette spennende tider etter mye motgang. Artig å reflektere litt!


Lurer fælt på hvilke stoppere vi snuser på nå for en til må vi jo ha... Hvis Colo forsvinner MÅ vi ha en commanding CB. En som styrer og tar tak og aller helst tilfører bra med luftstyrke.

Kan Virgil Van Dijk være klar for oppgaven?

Tror faktisk en Kamil Glik i Torino kunne vært veldig spennende. 27 år og masse rutine. polsk landslagsspiller, 1,90 og er en skikkelig powerhouse! verdien hans  har skutt i været de siste årene, men tror han kunne vært en bra investering for 7- 10 mill.


Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2015
« Svar #908 på: 29. Juli 2015, 12:52 »
Wijnaldum har ikke spilt i en tierrolle siden han gikk til PSV i alle fall, da de alltid spiller med en tradisjonell 4-3-3. Der har han vært indreløper, selvsagt med stort offensivt ansvar. Rollen minner mest om boks-til-boks-rollen av de 2 sentrale på midten hvis man skal spille 4-2-3-1.

Ser på overskriften i den artikkelen jeg antar det henvises til som misvisende ("Wijnaldum wants to remain in crucial 'number ten' role". Det fremstilles som om Wijnaldum (nær sagt) kun har lyst å spille tier, men utifra sitatene så virker det som om han mener at han bør spille sentralt (i en skapende rolle) og ikke på kant, noe som virker fornuftig. Akkurat slik du beskriver over her.

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2015
« Svar #909 på: 29. Juli 2015, 13:10 »
Var sånn jeg også tolket det. Og ser du på PSV sine oppstillinger de siste par sesongene får man en bekreftelse på det. Men liten tvil om at han også er typen til å beherske tierrollen, om det skulle bli behov.

snkz

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3581
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2015
« Svar #910 på: 29. Juli 2015, 14:35 »
Wijnaldum har ikke spilt i en tierrolle siden han gikk til PSV i alle fall, da de alltid spiller med en tradisjonell 4-3-3. Der har han vært indreløper, selvsagt med stort offensivt ansvar. Rollen minner mest om boks-til-boks-rollen av de 2 sentrale på midten hvis man skal spille 4-2-3-1.

Ser på overskriften i den artikkelen jeg antar det henvises til som misvisende ("Wijnaldum wants to remain in crucial 'number ten' role". Det fremstilles som om Wijnaldum (nær sagt) kun har lyst å spille tier, men utifra sitatene så virker det som om han mener at han bør spille sentralt (i en skapende rolle) og ikke på kant, noe som virker fornuftig. Akkurat slik du beskriver over her.

Ja, og jeg mener vi bør bruke han i en rolle som er lignende dette i en rolle som han ønsker seg å spille. Vi må prøve å få det beste ut av våre spillere.

superswag

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 481
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2015
« Svar #911 på: 29. Juli 2015, 23:38 »
Som dere skjønner blir alle disse formasjonene bare på papiret. En Wijnaldum på høyreving på papiret kan godt ha en slags fri rolle/10er rolle og befinne seg mer sentralt, mens Janmaat tar seg av innlegg/kantspill på høyre. Med Aarons på venstre har vi en klassisk ving som får slått innlegg med riktig fot, og det blir dermed en fin balanse om høyrevingen spiller mer innover i banen. Samtidig blir vel Haidara å komme på en dell overlapper. Å ha 2 rene klassiske vinger er jeg ingen fan av, da dette hemmer oss kreativt sentralt. Hvis for eksempel Mitrovic har en dårlig dag er det lurt å ha en plan b, ved å spille oss hurtig gjennom midten, og samtidig ha en ren ving i Aarons som sørger for at vi blir farlige på innlegg og får god variasjon i angrepspillet.

Tiote
Sissoko-Colbeck
Wijnaldum-Aarons
Mitrovic

Her tenker jeg en skjev V formasjon der vi ikke har noen høyrekant, og overlater alt offensivt ansvar på høyrekant til Janmaat. Her har jeg vraket Ayoze for å få inn Colbeck så vi blir solide bakover, og Sissoko kan få friere tøyler offensivt.. Dette er en veldig moderne formasjon mange storlag spiller i praksis, selv om man kan tenke den ser stygg ut på papiret.. Chelsea spilte denne mye i Mourinhos første periode som Chelsea sjef med stort hell.. Alternativt hadde det vært spennende å sette inn Ayoze for Colbeck, og bruke Sissoko eller Wijnaldum ved siden av Tiote, der Tiote må holde igjen mye mer, og vi er avhengig av at de offensive midtbanespillerne gjør en stor deffensiv innsats slik som Chelsea, der både Oscar og Hazard  jobber knalltøft hjem for å tette igjen eventuelle "hull" etter Fabregas, og i vårt tilfelle gir Wijnaldum eller Sissoko mer offensiv frihet. Ser for meg at Wijnaldum kan være en god ballfordeler/kreativ kraft om han skulle ta plassen ved siden av Tiote. Sissoko-Tiote lukter det en del feilpasninger av... Med Ayoze får vi også en kreativ spiller i angrepet, hurtighet i Sissoko og Aarons,, innlegg fra Aarons, Hodestyrke i Mitrovic. Muskler i Sissoko og Mitrovic. Og kreativitet bakfra i Wijnaldum...

"Problemet" for meg er at uansett hva blir en spiller jeg har sansen for nesten nødt til å sitte benken, noe som tyder på bredde og luksusproblem. Nå vil nok sjelden alle være friske til samme tid, og ved skader blir det litt "enklere å velge". Cabella er også en spennende spiller jeg egentlig ikke vil benke, da han kan få til mye fra antakelig begge kanter, om han går innover i banen,,, og sentralt bak spissen....

En spiller vi kanskje kunne hatt sjans på om vi hadde vært tidlig ute og vært villige til å vise muskler i budkampen er Berahino som nå muligens er på vei til Tottenham. En spiss som, om ikke Tottenham hadde snappet han, hadde vært høyaktuell for United, Liverpool og Arsenal vil jeg tro. Nå virker det som de 3 sistnevnte har fokus på andre spisser, og en overgang fra WBA til Newcastle kan ikke kalles et steg i feil retnnig. Om ikke Tottenham hadde lagt alt for mye krefter i å hente hans ser jeg sjansene som gode for at vi kunne snappet han. Ville sikkert kostet 200 millioner, men da har vi et av de mest spennende spisstalentene i PL, og han utfyller nok Mitrovic mye bedre enn Austin, samtidig kunne han vært en meget god ensom spiss, da han er både hurtig, fysisk sterk, og til tider viser målteft... Noen nevnte Van Dijk. En meget god stopper som kommer til å havne i Premier League når som helst..

svell

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 124
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2015
« Svar #912 på: 30. Juli 2015, 14:30 »
Hører kanskje ikke helt hjemme i transfersommeren 2015, men på denne dag transfersommeren 1996:

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2015
« Svar #913 på: 30. Juli 2015, 15:18 »
Hører hjemme uansett så lenge det har med Newcastle United å gjøre.

...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2015
« Svar #914 på: 30. Juli 2015, 16:15 »
Ikledd den fineste Newcastle-drakten noensinne....