20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2013  (Lest 47689 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #15 på: 08. Des. 2012, 21:54 »
For Godsets del og ikke minst for Ronny Deilas del, så håper jeg han holder seg langt unna VIF. Han er en svært spennende trener, men har enda et par år med utvikling igjen i Godset før han kan ta et steg videre. Ser gjerne Deila som RBK-trener i fremtiden, hvis hans fremgang fortsetter.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7625
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #16 på: 09. Des. 2012, 01:58 »
Så lenge Hoftun får holde på i Rosenborg er jeg ikke nervøs for at de skal ta gull. Om OGS ikke forsvinner til PL ila sesongen, vil MFK vinne for 3.gang. Godset ryker nedover tabellen pga VIF henter Deila og gjør ham til en middelmådig trener.

I Brann blir det revolusjon før 16. Mai kampen, og Erik Mjelde hentes inn som spillende trener ut sesongen.
Ulf, Start og Hønefoss rykker ned Sogndal på kvallik mot B/G og greier seg.
Viking tar medalje, Tromsø blir middelhavsfarer. AaFK berger seg akkurat unna kvallik.

3 lag som rykker direkte ned + ett lag på kvalik? :P
« Siste redigering: 11. Des. 2012, 06:49 av Eriksen »

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #17 på: 11. Des. 2012, 02:39 »
Tror faktisk Rekdal hadde vært det beste alternativet blant de jeg ser på som realistisk for RBK. Deila hadde bare blitt Jønsson om igjen. RBK trenger ikke en trener som kan bygge et godt lag på 5 år, men en trener som kan få maksimalt ut av et kjøpelag av enkeltspillere med de beste ferdighetene i TL. Hvilke aktive norske trenere har gjort det bedre enn Rekdal med VIF?

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #18 på: 11. Des. 2012, 10:21 »
For Rosenborg handler det veldig mye om resultater, men det handler også vel så mye om hvordan man får resultatene. Den sterkeste begrunnelsen for å sparke Jönsson var ikke resultatene, men MÅTEN vi spilte fotball på. Kjetil Rekdal spiller bevisst ræva fotball. Han er ute etter resultater, og resultater alene. I Rosenborg er vi opptatt av spillestil OG resultater, i den rekkefølgen. Selv Erik Hamrén fikk sterk kritikk av mange supportere, fordi vi ikke spilte bra nok fotball. Det ble for mye fokus på forsvar. I RBK holder det ikke å vinne, vi skal vinne med stil. Vi vil heller vinne 4-3 enn 1-0.

Derfor bør Kjetil Rekdal være totalt uaktuell som RBK-trener, ikke bare nå, men i all fremtid.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #19 på: 11. Des. 2012, 10:44 »
Hvis det er fokuset så skjønner jeg hvorfor dere sliter med å vinne serien. Ganske så overlegen innstilling faktisk.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #20 på: 11. Des. 2012, 17:01 »
Det er da en innstilling de ikke er alene om som klubb. Det ligger jo ganske godt forankret i RBKs identitet, og der fins andre klubber der slik fotball i lengda ikke blir godtatt. Real Madrid presterte jo å sparke kjedelige Capello etter at han hadde vunnet serien - fordi spillestilen var for destruktiv. Jada - veit at det er en viss størrelsesforskjell - men RBK har nå omtrent samme standing innenlands i Norge som Real har i Spania. Villa og McLeish var total kræsj på grunn av spillestil, vi og Allardyce likeså uten at Allardyce resultatmessig var svakere enn tidligere år. Fansen vil i lengda ikke godta slikt dersom ikke resultatene kommer med en gang. LFC-fansen kunne jo strengt tatt vendt seg mot Rodgers som de gjorde mot Hodgson ganske kjapt - men i motsetnint til Hodgson passer Rodgers rent spillemessig perfekt inn i LFC med sin pass-and-move-filosofi. Da får han automatisk mye mer tid på seg hos fansen. Kjetil Rekdal er i mine øyne en trenerkandidat som passer lite inn i RBK både hva spillestil angår - og forsåvidt også filosofi forøvrig. Deila passer egentlig sånn sett perfekt - men jeg tror rett og slett ikke han har pondus nok til RBK enda. Tenker Ole Gunnar Solskjær hadde vært pefekt - men det er like sannsynlig som Frank de Boer tenker jeg :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #21 på: 11. Des. 2012, 18:14 »
Hadde jeg vært RBK-er ville jeg foretrukket en trener som fikk maks ut av alle de dyre spillerkjøpene fremfor en som spilte så flott fotball. Klart at begge deler er å foretrekke, men det finnes ikke så mange trenere som kan gjøre det med et lag på to år - samme hvor sterk kjøpskraft man har.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #22 på: 12. Des. 2012, 09:44 »
Å sammenligne med Real Madrid blir i det meste laget for min del. Liverpool kanskje. Dyre kjøp som ikke slår til, lever på gammel storhet og tror innerst inne at de egentlig er best.

Rosenborg må bare ha ett mål, vinne serien no mather what, så får "gung ho" fotballen komme etterhvert. Jønsson spilte helt fantastisk fotball med Stabæk, og man ser jo at det ikke er bare bare å implementere dette i et helt nytt lag fra dag 1.

Panzer Stormo

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2299
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #23 på: 12. Des. 2012, 12:42 »
Var som en sportslig leder i Ajax sa på Cupfinaleseminaret. Vi vil først og fremst spille Ajax-fotball, så får resultatene komme som bi-effekt av det. De ville ikke ofre sin innarbeide system for å få resultater, og jeg støtter dem i det. Her skal det også utvikles spillere, og det tror jeg ikke destruktiv spillestil gjør.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #24 på: 12. Des. 2012, 14:05 »
Ja, jeg er helt enig i at Ajax bør fortsette slik. Ajax har gjort dette i over 100 år, og har vunnet utallige titler på den fotballen, og produserer spillere i verdensklasse nesten hver sesong. Ingen grunn til å endre på noe der. Men jeg føler ikke at alternativet til "Ajax-fotball" er destruktiv fotball.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #25 på: 12. Des. 2012, 14:14 »
Var som en sportslig leder i Ajax sa på Cupfinaleseminaret. Vi vil først og fremst spille Ajax-fotball, så får resultatene komme som bi-effekt av det. De ville ikke ofre sin innarbeide system for å få resultater, og jeg støtter dem i det. Her skal det også utvikles spillere, og det tror jeg ikke destruktiv spillestil gjør.
Ajax syndet mot dette tidligere, før de endelig så lyset, og gikk tilbake til Michels-modellen. Det har gitt resultater.

Destruktiv spillestil utvikler overhodet ikke talenter. Det er Norge verdens beste eksempel på, ettersom alle trenere trodde Drillo-fotball og gode resultater var the way to go. Dermed fikk seksåringene beskjed om å bælme ballen langt og løpe etter, i stedet for å utvikle ferdigheter gjennom lek med ball.

Vi lærte barna soneforsvar før vi lærte dem å slå en pasning.

Heldigvis har man etterhvert tatt til vettet, slik at vi nå har flere unge talenter med gode individuelle ferdigheter, som i tillegg får matching på høyt nivå.
« Siste redigering: 12. Des. 2012, 14:16 av Joakim »
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #26 på: 12. Des. 2012, 14:18 »
Ellers kan man jo greit linke til en velkjent kronikk i Josimar tidligere i år.
http://www.dagbladet.no/2012/05/09/kultur/debatt/kronikk/fotball/spillestil/21509489/
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #27 på: 12. Des. 2012, 15:27 »
Jaja, vi får se hvem det blir som skal innføre Real/Ajax/Rosenborg fotballen igjen da :)
Tipper det blir Per Joar.

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #28 på: 12. Des. 2012, 16:56 »
Jeg krysser fingrene for Trond Sollied og prøver desperat å fortelle meg selv at Per Joar Hansen-interessen bare er en smoke and mirrors-taktikk.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #29 på: 12. Des. 2012, 20:43 »
Sammenligningen er jo overhodet ikke håpløs. Det handler om en identitet og et tenkesett som er inprentet i RBK over flere år. Det blir kræsj når en bryter med dette. Tom Arne limet jo inn en glimrende kronikk om nettopp dette eksemplet i RBK her for litt siden som var et par år gammel - men stadig er like aktuell.
Per Joar Hansen kommer fra rette skole - men stadig like usikker på om han har opparbeidet seg den nødvendige pondusen som han manglet sist han prøvde seg i RBK.

Sorry - ser at kronikken er fra i år og at Jokke limet den inn nå nettopp.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida