20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Videre skulegang  (Lest 41208 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Videre skulegang
« på: 03. Des. 2009, 14:11 »
Etter å ha fullført 3 år med allmenn, med økonomi som valgfag fekk eg nok. Har hatt eit friår no for å tenkje over kva eg vil vidare, men er forsatt veldig usikker.

Økonomi kan eg fastslå no er heilt uaktuelt.
Er litt sugen på å bli PT(personlig trener), men er litt usikker på kva ein må gå for å bli det.
Ellers så er eg særs opptatt av både film og musikk, tillegg til foto og teikning(frihand og photoshop).

Så det eg lurer på då er om nokon her inne har nokre tips eller anbefalingar?
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Videre skulegang
« Svar #1 på: 03. Des. 2009, 14:55 »
Jeg er på tredje året allmenn, og har heller ikke peiling på hva jeg skal gjøre videre. Slapp militæret iallfall.

Har vurdert nordisk, estetiske fag, statsvitenskap, samfunnsgeografi, sosiologi, kriminologi og biologi, men når jeg tenker meg om, så virker alle de drit kjedelige. :P

http://www.samordnaopptak.no/dok/poenggrenser_vara_hoved.html

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #2 på: 03. Des. 2009, 14:59 »
Du har ikke vurdert journalisme Bad Religion?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #3 på: 03. Des. 2009, 15:16 »
Film og annen kunst er sikkert moro å jobbe med, men det er mange minuspunkter i de fleste bransjene der. Lite penger, mye arbeid og i de bedre jobbene et veldig trangt nåløye.


plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #4 på: 03. Des. 2009, 15:30 »
Vi er vel født i 1990 begge to da ;)

Nå vet jeg ikke hvordan karakterene dine ser ut, men du har ikke tenkt til å ta opp noen fag til våren? kan lønne seg.

Selv søker jeg både sivøk og juss, og tenker at jeg kommer inn på èn av dem, om ikke begge. Men siden økonomi ikke var noe for deg, så har jeg ikke veldig mange andre alternativer. Tenker utelukkende karriere, jeg. Hadde jeg gjort det jeg har mest lyst til, så hadde jeg blitt politi. Men da skulle jeg vært politietterforsker og ikke tjenestemann. 8)

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #5 på: 03. Des. 2009, 15:35 »
Vi er vel født i 1990 begge to da ;)

Nå vet jeg ikke hvordan karakterene dine ser ut, men du har ikke tenkt til å ta opp noen fag til våren? kan lønne seg.

Selv søker jeg både sivøk og juss, og tenker at jeg kommer inn på èn av dem, om ikke begge. Men siden økonomi ikke var noe for deg, så har jeg ikke veldig mange andre alternativer. Tenker utelukkende karriere, jeg. Hadde jeg gjort det jeg har mest lyst til, så hadde jeg blitt politi. Men da skulle jeg vært politietterforsker og ikke tjenestemann. 8)

Hehe, hvorfor prøver du deg ikke på politiutdanninga da? Er jo blitt veldig mange flere plasser, og de har også letta litt på kravene, ihvertfall er det ikke slik at du MÅ bestå alle fysiske krav for å komme inn.
Sånn sett er det vel alikevel også ganske greit å få seg jobb om du blir siviløkonom ja ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #6 på: 03. Des. 2009, 15:40 »
Tja, det er dette med dårlig lønn som egentlig gjør utslaget. Sitter klistret hver natt (uten å overdrive) til FBI Files på Discovery Channel, samt "Politiet" på TV Norge. Det frister så sinnsykt, men da skal jeg gå i dress. Hehe.

Men jeg skal innrømme at jeg ikke er helt oppdatert på hvordan man blir politietterforsker. Jeg tror, basert på et Skavlan-program med en seriemorderetterforsker (DRØMMEJOBBEN), at man må være innom noe juss-greier. ;)

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #7 på: 03. Des. 2009, 15:47 »
Hehe, joda, kan se dette med lønna. Mange ferdigutdanna politimenn velger jo å jobbe i private sikkerhetsfirmaer og lignende da. Hvordand du blir etterforsker veit ikke jeg heller noe om :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #8 på: 03. Des. 2009, 16:19 »
Politiet er vel et typisk sted hvor man må skape karriere og stige i gradene sakte men sikkert. Som mange andre offentlige arbeidsplasser.

Van_Goor

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 139
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #9 på: 03. Des. 2009, 16:27 »
Vet ikke hva du mener er godt betalt da, men i politiet kan man jo jobbe så mye overtid som man nesten vil og da kan lønna fort tippe over 500000,-. Så hvis man har mulighet til og jobbe, er ikke lønna så dårlig. Men jeg kjenner to so jobber i politiet nå, og de sier at det værste er egentlig turnus jobbingen. Det passer som regel ikke så bra når man har startet familie.

Van_Goor

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 139
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #10 på: 03. Des. 2009, 16:32 »
Etter å ha fullført 3 år med allmenn, med økonomi som valgfag fekk eg nok. Har hatt eit friår no for å tenkje over kva eg vil vidare, men er forsatt veldig usikker.

Økonomi kan eg fastslå no er heilt uaktuelt.
Er litt sugen på å bli PT(personlig trener), men er litt usikker på kva ein må gå for å bli det.
Ellers så er eg særs opptatt av både film og musikk, tillegg til foto og teikning(frihand og photoshop).

Så det eg lurer på då er om nokon her inne har nokre tips eller anbefalingar?
Tror ikke du trenger en utdanning for og bli det. Jeg har studert idrett grunnfag og det holder i allefall til å få jobb som PT på div helsestudioer. Vet at et par av de jeg studerte sammen med jobber som det, men tror ikke jeg vil anbefalet det som et pemanent karierevalg. :)

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #11 på: 03. Des. 2009, 16:34 »
Kompis av meg er PT, han hadde forsåvidt den jobben allerede mens han var på VGS, og fiksa seg et lite kurs som sa at han offisielt var PT. Grunnfag i idrett skal som Van_Goor også kunne holde.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #12 på: 03. Des. 2009, 17:26 »
Er det bare jeg som krever mer av en personlig trener på et helsestudio enn bare idrett grunnfag?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #13 på: 03. Des. 2009, 18:14 »
Sitat
Du har ikke vurdert journalisme Bad Religion?
Det kunne ha vore spennande, med tanke på at eg alltid har vore glad i å skrive.

Sitat
Vi er vel født i 1990 begge to da ;)

Nå vet jeg ikke hvordan karakterene dine ser ut, men du har ikke tenkt til å ta opp noen fag til våren? kan lønne seg.

Selv søker jeg både sivøk og juss, og tenker at jeg kommer inn på èn av dem, om ikke begge. Men siden økonomi ikke var noe for deg, så har jeg ikke veldig mange andre alternativer. Tenker utelukkende karriere, jeg. Hadde jeg gjort det jeg har mest lyst til, så hadde jeg blitt politi. Men da skulle jeg vært politietterforsker og ikke tjenestemann. 8)

Det har seg desverre slik at eg ikkje var den som jobba mest på VGS. Vidergåande var i grunn ein tung tid for meg, der eg heller valgte å slappe av etter skuletid, enn å faktisk jobbe.
Evnene har alltid vore der, eg er vel av den typen som er perfeksjonist i ting som ein brenn for.  Karakterane vart sånn midt på treet, dei fleste fag endte på 3 og 4.  Å ta opp fag kan bli aktuelt, blir alt avhenig av om eg finn motivasjonen!

Når du nemne det, så kunne politiet ha vore noko for meg. Det skal eg pinnade ta under vurdering!
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

MLerbakk

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2541
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #14 på: 03. Des. 2009, 18:17 »
Ingen ingeniører her inne da?