20. juni: Vi Þnsker Ä gjÞre forumet mer attraktivt for vÄre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for Ä gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle til salgs  (Lest 305153 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3028
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1200 pć: 16. April 2020, 12:50 »
Godt innlegg der fra Navimer. Legger jeg diskusjonen om Lysbakken dĂžd for min del.


PĂ„stĂ„s av Jim White, kjent fra Sky og Talksport, at avtalen er signert og stemplet. Er nĂ„ kun en feilet owners’ and directors’ test som kan velte dette.

https://www.nufcblog.com/2020/04/16/report-staveley-has-legal-binding-agreement-in-place-point-of-no-return-to-buy-newcastle/
« Siste redigering: 16. April 2020, 13:04 av Geordie »
No fate but what you make

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1201 pć: 16. April 2020, 13:18 »
ForstÄelig at folk er skeptiske til Saudi med sitt frynsete rykte som eiere, og jeg er helt enig i at Salman er en drittsekk av dimensjoner med null respekt for menneskerettigheter.

Men, han er en av flere som er minst like drittsekk i fotballverdenen, og selv om hans svin pÄ skogen er mest synlige av de fleste andre eierne sÄ er han desverre bare en av den samme Ulla som mange andre.
Kinesiske milliardĂŠrer i Wolves Har kommet seg i posisjon ved Ă„ stĂžtte et regime som internerer minoriteter og bryter minst like mange menneskerettigheter som Saudi, selv om det kanskje ikke er like tydelig.
Abramovitsch er en oligark i lomma pÄ Putin, og man finner mer en nok grums fra Russland om man Þnsker.
Sheik Mansour i City er en direkte eier fra et regime som daglig slakter sivile i Jemen og bryter menneskerettigheter pÄ hjemmebane.
Aston Villa er dopet av blodpenger fra et Egyptisk regime som henretter politiske motstandere og har full udemokratisk kontroll over befolkningen sin, og sÄ videre og sÄ videre, eierskapslisten goes on...

Jeg har selv bodd 1 Är i Saudi, har oppholdt meg en lengre periode i Emiratene og har vÊrt litt i Qatar pÄ besÞk hos familie som har jobbet der, sÄ jeg har nok et litt annet perspektiv pÄ hvordan ting fungerer i disse landene.

Men jeg er helt enig i kritikken av Salman, og forsvarer han absolutt ikke som person, poenget mitt er at folk sier han er den verste vi kunne fÄtt basert pÄ hvilke historier som har vÊrt populÊre i media.
Han er like ille som mange andre eiere, hverken mer eller mindre, det er bare at det har vĂŠrt litt ekstra synlig hos han de siste Ă„rene.
De andre pÄ listen er ikke bedre bare fordi de skjuler ting bedre, de er like ille, og desverre sÄ er fotballen blitt slik.

At vi nÄ fÄr en ny eier er i mine Þyne positivt, selv om det er en drittsekk pÄ toppen av fondet.
Vi blir ikke verre enn noen av de andre i den samme klassen, men vi blir en del av gjengen og fÄr endelig hÄp om sportslig suksess.

SelvfÞlgelig skulle fotballen(og verden) vÊrt annerledes, men sÄ lenge den er som den er, sÄ er det dette vi kan juble for om vi Þnsker en klubb i toppen av PL

Takk Navimer for eit veldig god innlegg!

Kvifor har me ikkje reagert like ille pÄ desse eigarane som du nemner her og det at det ikkje er skreve noko som helst kritisk om nettopp desse.

Kvifor har ikkje Tv2 sporten for eksempel fokusert pÄ dette fÞr no? For all del, er heilt einige i at me mÄ vera kritiske. Viss dette er dei nye eigarane so er det med ein bismak...
« Siste redigering: 16. April 2020, 13:23 av lgrinde »

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1202 pć: 16. April 2020, 13:25 »
Eller at eieren til Sheffield United ogsÄ er fra Saudi-Arabia? Prins Abdullah.

Abdullah bin Musa'ad bin Abdul Aziz er en saudisk prins og forretningsmann. Han er sĂžnn av prins Musa'id bin Abdulaziz Al Saud og ble utnevnt til Saudi-Arabias generals president for ungdomsvelferd i 2014
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1203 pć: 16. April 2020, 13:47 »
Eller at eieren til Sheffield United ogsÄ er fra Saudi-Arabia? Prins Abdullah.

Abdullah bin Musa'ad bin Abdul Aziz er en saudisk prins og forretningsmann. Han er sĂžnn av prins Musa'id bin Abdulaziz Al Saud og ble utnevnt til Saudi-Arabias generals president for ungdomsvelferd i 2014

Absolutt, det er alt for mange slike eiere i fotballen fra fĂžr.
Jeg tror nok det har vÊrt lite fokus pÄ det av hensyn til at man Þnsker Ä beskytte produktet fra kritikk. Men nÄr et navn som Salman dukker opp sÄ er det et sÄ belastet navn at kritikken blir obligatorisk..

Selvsagt trist for Newcastle at vi kommer til Ä fÄ tyn for "blodpengene" og jeg tror ikke noen her hadde Þnsket seg akkurat dette fondet pÄ eiersiden, men nÄ mÄ vi prÞve Ä se det positive i situasjonen.
Det er Ashley endelig ut og forhÄpentligvis sportslig suksess fremover :)

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1204 pć: 16. April 2020, 13:59 »
Rimelig elendig med whataboutism spÞr du meg. Dersom jeg voldtar noen i 5 minutter kan jeg jo bare slÄ meg pÄ brystkassa og tenke at der er jo tross alt mennesker som voldtar mye lengre. Sett i lys av det blir ikke min handling sÄ ille.
Ettersom USA har valgt Donald Trump som president ville det jo ikke vÊre sÄ ille dersom vi valgte Jan Hanevold og Sylvi Listhaug som statsminister og propagandaminister, vel.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som Ă„ kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1205 pć: 16. April 2020, 14:21 »
Er ingen her som forsvarer Saudi-Arabia vel? Tror det ikke er noen som mener det er greit det som har foregÄtt/foregÄr der?

Men skal det vĂŠre opp til Newcastle-fansen Ă„ vĂŠre moralens vokter?
Jeg skal vÊre veldig forsiktig med hva jeg kaster meg ut i her, for politikk er ikke min sterke side (veldig langt ifra). SÄ mulig jeg skyter pÄ feil blink her.

Vi kan ikke styre hvem som eier oss. Det har de siste 10 Ă„rene vist.
Men hvorfor skal Kasper Wikestad skrive en blogg om "prisen av suksess" i disse dager, nÄr "sportswashing" har foregÄtt i over et tiÄr. Er det verre at PIF kjÞper Newcastle, en at prins Abdullah kjÞper Sheff Utd?
Eller alle eksemplene navimer kommer med (siterer uten Ă„ sjekke selv)?
PIF har kjĂžpt seg inn i Equinor (9. stĂžrste aksjonĂŠren i selskapet). Er det problemfritt? Jeg veit ikke jeg.

Selvsagt skulle jeg Ăžnske at Amanda Staveley/PCP og Reuben-brĂždrene var de eneste som kjĂžpte Newcastle. Slik ser det dessverre ikke ut til Ă„ bli, men jeg er sjeleglad for Ă„ bli kvitt Ashley.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1206 pć: 16. April 2020, 14:32 »
Rimelig elendig med whataboutism spÞr du meg. Dersom jeg voldtar noen i 5 minutter kan jeg jo bare slÄ meg pÄ brystkassa og tenke at der er jo tross alt mennesker som voldtar mye lengre. Sett i lys av det blir ikke min handling sÄ ille.
Ettersom USA har valgt Donald Trump som president ville det jo ikke vÊre sÄ ille dersom vi valgte Jan Hanevold og Sylvi Listhaug som statsminister og propagandaminister, vel.

SkjÞnner poenget ditt, meningen var ikke Ä forsvare det pÄ den mÄten heller.
Poenget var at det er et rÄttent system, og at Newcastle ikke blir noe verre enn noen andre bare fordi det er et litt mer belastet navn med i bildet.

Som sagt sÄ tror jeg ikke noen her er fornÞyd med at situasjonen er slik, men saken er nÄ en gang slik at vi ikke fÄr gjort noe med det uansett, og da mÄ man fokusere pÄ hÄpet om sportslig suksess.
SÄ kan man bare hÄpe at fotballen generelt endrer seg til det bedre pÄ lang sikt..

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1207 pć: 16. April 2020, 14:33 »
SelvfĂžlgelig kan ikke vi styre slikt, men vi trenger ikke lukke Ăžyne og Ăžre fullstendig, slikt de Ă„penbart har gjort i stor skala i England.
Poenget mitt er at det er jo helt hÄplÞst Ä bruke det som argument at det er ok at vi har onde mennesker som eier i vÄr klubb nÄr andre klubber har det samme.

Jeg har kjent i voksende grad pÄ at det begynner bli stadig vanskeligere Ä sluke hele Premier League pÄ grunn av pengene i spill, og da spesielt kilden til pengene. Det ville vÊrt helt utenkelig fÞr i tiden, men tenker det er en seier at Liverpool med sine eiere slÄr en klubb som ManShitty om ligatittelen. Og jeg er sÄpass glad i Newcastle United, at jeg vanskelig ser for meg at jeg skal klare legge interessen pÄ hylla. Men det fÞles jÊvla rÄttent.
« Siste redigering: 16. April 2020, 14:37 av Kristoffer »
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som Ă„ kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1208 pć: 16. April 2020, 14:48 »
SelvfĂžlgelig kan ikke vi styre slikt, men vi trenger ikke lukke Ăžyne og Ăžre fullstendig, slikt de Ă„penbart har gjort i stor skala i England.
Poenget mitt er at det er jo helt hÄplÞst Ä bruke det som argument at det er ok at vi har onde mennesker som eier i vÄr klubb nÄr andre klubber har det samme.

Jeg har kjent i voksende grad pÄ at det begynner bli stadig vanskeligere Ä sluke hele Premier League pÄ grunn av pengene i spill, og da spesielt kilden til pengene. Det ville vÊrt helt utenkelig fÞr i tiden, men tenker det er en seier at Liverpool med sine eiere slÄr en klubb som ManShitty om ligatittelen. Og jeg er sÄpass glad i Newcastle United, at jeg vanskelig ser for meg at jeg skal klare legge interessen pÄ hylla. Men det fÞles jÊvla rÄttent.

Absolutt, ingen som liker det. Og enig i at PL og store deler av den internasjonale toppfotballen generelt blir vanskeligere Ă„ svelge med all korrupsjon og distansering fra vanlige mennesker.

Men vi mÄ ikke glemme at den eieren vi nÄ endelig ser ut til Ä bli kvitt ikke er en engel han heller.
Kynisk moneygrabber som utnytter fattige mennesker, nekter ansatte sykepenger som blant annet fÞrte til at en ansatt mÄtte fÞde pÄ toalettet..
https://www.vice.com/en_uk/article/jmkemy/mike-ashley-sports-direct-select-committee


lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1209 pć: 16. April 2020, 15:02 »
Å kaste henda i vĂŠret og si "jaja, fotballen er bare penger i dag uansett" kommer vi til Ă„ gjĂžre tidsnok (ender sikkert der selv). Men at dette ikke taes opp i britiske medier i stĂžrre grad er meget rart.

Videre synes jeg faktisk det er en vesensforskjell med eksemplene du drar opp i innlegget, Navimer. Utvilsomt er du avhengig av Ä ha regimet i ryggen i land som Kina, Russland etc. Men mener det blir feil Ä sammenlikne f.eks Fosun som eier Wolves, med Saudis statlige investeringsfirma. OppkjÞp av utenlandske fotballklubber er villet, strategisk politikk helt fra toppen, mÄ heller sammenlikne det med PSG og City. Det handler ikke om Ä investere i en klubb for Ä sikre pengene sine utenlands (jamfÞr f.eks Abramovich).

Jeg har ogsÄ bodd i autoritÊre regimer. Man kan selvfÞlgelig leve verdens beste liv i sÄnne stater som vestlig men alle skyggesidene fÄr man ikke se, om man ikke Äpner en utenlandsk avis. SÄ har du jo i tilfellet Saudi f.eks krigen i Yemen nÄ (bare for Ä nevne noe) som er en sÄ jÊvlig katastrofe man kan tenke seg, og som vi implisitt (eller snarere direkte) skal bidra til Ä formilde som en annen trofekone.

« Siste redigering: 16. April 2020, 15:23 av lefsen »

AHN

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 114
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1210 pć: 16. April 2020, 15:39 »
Noen tar pÄ seg et stÞrre moralsk ansvar enn andre. Jeg klarer Ä glede meg over Ä bli kvitt Ashley og at klubben kanskje kan oppleve sportslig suksess. OppkjÞpet skjer nÄ uansett, det er det ikke noe vi, Wikestad, Lysbakken eller andre kan pÄvirke. Jeg synes det er en bismak med de nye eierne, men jeg har ikke noen mulighet til Ä pÄvirke dette. Frem til den dagen jeg faktisk kan pÄvirke dette gjennom en avstemming eller hva det mÄtte vÊre, sÄ unngÄr jeg Ä moralisere andre fans. Jeg mener det blir feil Ä legge et moralsk ansvar pÄ supporterne, noe jeg er redd for vil skje pÄ den mÄten media hÄndterer saken.

Det er ingen her som bruker whataboutism til Ä forsvare Saudi-Arabia, det brukes til Ä stille spÞrsmÄlstegn ved hvorfor media er kritiske til oppkjÞpet av NUFC og ikke andre klubber. Jeg synes ogsÄ dette er pussig.

Om noen ikke klarer Ä holde liv i NUFC-interessen sin med de nye eierne sÄ er det selvfÞlgelig synd. Men det Ä glede seg over sportslig optimisme er ikke det samme som Ä lukke Þyne og Þre fullstendig.
« Siste redigering: 16. April 2020, 15:43 av AHN »

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1211 pć: 16. April 2020, 16:45 »
Sku gitt mange fremtidige sesonger for bare Ä oppleve ein sesong fra 90 tallet igjen men det gÄr jo ikkje. Blir det sportslig suksess blir det nok fort glemt hvor penga kommer fra. HÄper nufc legendene kan komme tilbake til st James og fÄ eit nermere bÄnd til klubben igjen.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1212 pć: 16. April 2020, 17:44 »
Rimelig elendig med whataboutism spÞr du meg. Dersom jeg voldtar noen i 5 minutter kan jeg jo bare slÄ meg pÄ brystkassa og tenke at der er jo tross alt mennesker som voldtar mye lengre. Sett i lys av det blir ikke min handling sÄ ille.
Ettersom USA har valgt Donald Trump som president ville det jo ikke vÊre sÄ ille dersom vi valgte Jan Hanevold og Sylvi Listhaug som statsminister og propagandaminister, vel.

Eg skjĂžnnar du diggar Lysbakken, men ver so snill ikkje bland Donald Trump inn her😂 Det siste eksempel verte berre heilt latterleg spĂžr du meg.

Ja, viss dette gÄr gjennom gir det meg ein uggen fÞlelse. Samtidig er min interesse for NUFC per dags dato pÄ ein «all time low». Dette reddar meg som Nufc-supportar.
« Siste redigering: 16. April 2020, 17:55 av lgrinde »

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3028
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1213 pć: 16. April 2020, 17:50 »
Kan jeg igjen foreslÄ at vi her holder oss til et eventuellt salg av klubben, og hva det vil medfÞre pÄ det sportslige og Þkomiske planet for klubben og byen Newcastle?

SÄ kan man diskutere moralske aspekter, politikk, milliardÊrer, whataboutism, Lysbakken, Donald Trump osv i andre egnede trÄder?
« Siste redigering: 16. April 2020, 17:52 av Geordie »
No fate but what you make

oyvind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2140
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1214 pć: 16. April 2020, 18:13 »
Ble mye politiske ytringer her, sÄ jeg vÄger meg ut med et helt annen spÞrsmÄl:

Om dette blir en realitet. Hva kan vi forvente av frisk kapital inn i klubben i lĂžpet av 2020-2021?

NĂ„ har jo virkelig Financial fair play kommet til sin rett. City er kastet ut av Champions Leauge og er under etterforskning for kluss i regnskapet. Hva kan de nye eierne bidra med?

For har du ikke hÄr mellom legger og lÄr, sÄ har du en dÄtt i rÊva.