20. juni: Vi Þnsker Ä gjÞre forumet mer attraktivt for vÄre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for Ä gi din mening.

Skrevet av Emne: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF  (Lest 43382 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #345 pć: 01. Nov. 2023, 14:53 »
Vi mÄ vel ogsÄ vÊre Êrlige om at fotballfans kanskje er verdens enkleste menneskegruppe Ä vinne over i starten. Etter Ashley-tiden skal du vÊre svÊrt svak PR-messig om du ikke klarer Ä gjÞre noen endringer som vinner over fanbasen. Bare Ä mÞte pÄ kamp er jo nok for sikkert 70% av fanskaren. Ashley ble jo superpopulÊr han ogsÄ i begynnelsen da han sto med fansen under kamper.

Vi hadde nok alle her klart dette i begynnelsen, og sÊrlig om man visste at man hadde noen litt dystrere planer i fremtiden som krever at man bygger opp litt "goodwill". Er dette som bekymrer meg. Begynner i det smÄ med treningsturer til Saudi, draktvalg og saudiske sponsorer, sÄ kommer vel som nevnt en endring av stadionavnet etterhvert. Hva som kommer etter det er vanskelig Ä spÄ, men at det kan true identiteten til klubben er det vel ingen tvil om?

At de har turt Ä gjÞre noen av disse endringene sÄpass raskt synes jeg er skummelt. Hadde de annonsert Saudi pÄ St. James etter en uke sÄ hadde vel de fleste reagert kraftig. At de kan gjÞre det kun 18 mnd senere uten at noen egentlig reagerer i det hele tatt er et dystert eksempel pÄ hvor effektivt sportsvasking er.

Til slutt svar til deg Oyvind. Neida, Newcastle-fans har ingen makt over geoplitikk, menneskerettigheter eller EUs handelsstrategier. Det vi derimor har makt til Ă„ gjĂžre er Ă„ si ifra at man synes dette er feil, uavhengig om det endrer noe eller ikke. Dette er da virkelig ikke bare en rettighet, men en plikt man har som borger i et demokrati, mener da jeg ihvertfall.

Hei Andymag. Jeg er generelt veldig enig i mye av det du skriver her, og for Ă„ understreke det som stĂ„r i feit skrift: Overtakelsen av Newcastle kan vel nesten vĂŠre et slags bevis pĂ„ denne oppfatningen om at  fotballsupportere er uintelligente/idioter.

Jeg har gradvis mistet interessen for PL generelt pÄ grunn av den kvalme mengden penger fra shady folk som sprÞytes inn i ligaen. Og at Newcastle skulle ende opp med Ä bli den klubben i verden eid av de jÊvligst klubbeierne, det sliter jeg maks med Ä spise. Enda verre er det at det i mine Þyne er for mange fans som spiser det rÄtt - og det mest skammelig er den patetiske lokalpressen i Newcastle som faen ikke har skrevet et eneste kritisk ord om nye ledere. Snakk om mangel pÄ ryggrad fra den femte statsmakt. Og her er vi vel med kjernen av problemet med sportsvasking. Folk - til og med det som skal vÊre vaktbikkjene i samfunnet - svelger unna med noen patetiske apologetiske bortforklaringer. Det gjÞr meg bare trist. Det gjÞr meg uendelig trist at store helter som Alan Shearer etc ikke har ytret et eneste kritisk ord om dette. Alt er halleluja.

SÄ er jeg ogsÄ helt enig i at det ikke tar vekk den imponerende jobben som Howe faktisk har gjort, sammen med spillerne som mange var avskrevet under udugelige Bruce. SÄ sier da samme Howe til media i dag at et fotball-VM i Saudi Arabia vil vÊre "strukturelt veldig bra". SÄ han kan strengt tatt bare drite og dra.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som Ă„ kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2644
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #346 pć: 10. Nov. 2023, 03:30 »
Trist Ä hÞre, men du er nok ikke alene. Selv synes jeg fortsatt PL er stas, men tar meg selv i Ä heie veldig mye hÞyere for lag som Brighton, Luton og Brentford i disse dager enn jeg gjorde fÞr. Lite Ä juble for pÄ VÄlerenga-fronten for tiden og kvaliteten i Norge er og blir laber, sÄ blir nok PL i overskuelig fremtid her.

Enig i alt du skriver. Gjentar meg selv her, men vil tro (les: hĂ„pe) at om vĂ„re nye eiere hadde annonsert at Saudi skulle spille landskamp pĂ„ St. James’ 18 dager inn i eierskapet sĂ„ ville alle fra Shearer til journalister gĂ„tt fullstendig av hengslene. Etter 18 mĂ„neder derimot
 Er ikke rart disse statene pumper penger inn i sportsvasking. Finnes vel knapt en mer urisikabel investering.

https://bylinetimes.com/2023/09/08/saudi-sportswashing-and-the-silence-of-the-fans/ God og viktig artikkel rundt dette forĂžvrig.

https://www.nufcfansagainstsportswashing.org.uk/ Refererer ogsÄ til denne gruppen.

Det finnes individer der ute som jeg ikke klarer Ä bli forbannet over. Folk som kritiserer David Beckham bl.a. tror jeg kaster bort tiden sin. Den mannen er bare ikke helt intelligent nok til at jeg klarer Ä ha forhÄpninger. Samme om Grealish i morgen skulle lansert Saudi-samarbeid liksom.

Howe, Shearer, Henderson og flere andre derimot, der blir man skikkelig skuffet. SkjÞnner at balansen kan vÊre vanskelig for en sittende manager som helt sikkert fÞler pÄ press ovenfra, men vil vise til Klopp sin opptreden under Super League-balladen som en fin balansegang. Howe har dessverre sviktet her ja. Nok en flis som blir spikket av min entusiasme for klubben.

Levde i grunn greit med vissheten om at jeg mÄtte vÊre heldig om jeg fikk oppleve et trofé til Newcastle. Tross alt er dette realiteten for 99% av klubber i verden. Newcastle ville vel neppe vÊrt klubben til noen av oss om suksess var kravet. NÄ sitter jeg nesten med uggen fÞlelse av hva et trofé vil koste, og ikke minst hvor det vil bringe klubben videre.

Mon tro hva Sir Bobby hadde tenkt om alt dette.
« Siste redigering: 10. Nov. 2023, 03:38 av Andymag »

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #347 pć: 13. Nov. 2023, 11:46 »
Interessant Ă„ lese, mange kloke betraktninger.

Jeg har sett mye Newcastle i hÞst men har aldri FØLT sÄ lite, selv under Ashley-Ärene. Har vel kommet frem til det er en kombinasjon av alt: steriliseringen av PL, saudi-oppkjÞpet og manglende motstand rundt klubben, FIFA, UEFA. Listen er lang. Internasjonal fotball har mistet bortimot all sjarme for meg. Da jeg fÞr vel var 50/50 Newcastle og mitt norske lag (Brann) er vel prosentandelen nÄ nÊrmere 10/90 i fordel Brann. Og her snakker jeg om fÞlelser. For det er tross alt det som alltid har styrt mitt fotballengasjement. Jeg tror absolutt man kan fortsette Ä heie pÄ laget med et kritisk blikk men for min del har det gÄtt for langt. Kommer alltid til Ä fÞlge Newcastle men kjÊrligheten blir neppe den samme igjen.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #348 pć: 13. Nov. 2023, 12:32 »
Interessant Ă„ lese, mange kloke betraktninger.

Jeg har sett mye Newcastle i hÞst men har aldri FØLT sÄ lite, selv under Ashley-Ärene. Har vel kommet frem til det er en kombinasjon av alt: steriliseringen av PL, saudi-oppkjÞpet og manglende motstand rundt klubben, FIFA, UEFA. Listen er lang. Internasjonal fotball har mistet bortimot all sjarme for meg. Da jeg fÞr vel var 50/50 Newcastle og mitt norske lag (Brann) er vel prosentandelen nÄ nÊrmere 10/90 i fordel Brann. Og her snakker jeg om fÞlelser. For det er tross alt det som alltid har styrt mitt fotballengasjement. Jeg tror absolutt man kan fortsette Ä heie pÄ laget med et kritisk blikk men for min del har det gÄtt for langt. Kommer alltid til Ä fÞlge Newcastle men kjÊrligheten blir neppe den samme igjen.

Helt enig.  Jeg er nok ogsĂ„ der per i dag som det du sier i siste setning. Klarer ikke slutte fĂžlge klubben, men kjĂŠrligheten er ikke den samme.
Veldig god sammenligning jeg lett kan overfÞre til meg og Glimt vs Newcastle ogsÄ.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som Ă„ kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7629
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #349 pć: 13. Nov. 2023, 19:28 »
Det er Äpenbart mange som fÞler det slik her i Norge, noe som forum aktiviteten kanskje tyder litt pÄ. Det interessante er jo at det engelske forumet (som jeg har gÄtt over til) er 10 ganger mer aktivt nÄ enn det var under Ashley, sÄ der er det helt motsatt. LydnivÄet pÄ St James nÄ til dags knuser det vi hadde under Ashley, og den lokale fanskaren virker mye mer engasjert. For Ä filosofere litt: hvorfor er det slik at vi i Norge mister gnisten av det som skjer, mens den britiske fanskaren er mye mer engasjert enn tidligere? Jeg spÞr av ren nysgjerrighet.

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3028
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #350 pć: 14. Nov. 2023, 20:48 »
Det er Äpenbart mange som fÞler det slik her i Norge, noe som forum aktiviteten kanskje tyder litt pÄ. Det interessante er jo at det engelske forumet (som jeg har gÄtt over til) er 10 ganger mer aktivt nÄ enn det var under Ashley, sÄ der er det helt motsatt. LydnivÄet pÄ St James nÄ til dags knuser det vi hadde under Ashley, og den lokale fanskaren virker mye mer engasjert. For Ä filosofere litt: hvorfor er det slik at vi i Norge mister gnisten av det som skjer, mens den britiske fanskaren er mye mer engasjert enn tidligere? Jeg spÞr av ren nysgjerrighet.

newcastle-online.org?
No fate but what you make

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7629
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #351 pć: 15. Nov. 2023, 10:47 »
Det er Äpenbart mange som fÞler det slik her i Norge, noe som forum aktiviteten kanskje tyder litt pÄ. Det interessante er jo at det engelske forumet (som jeg har gÄtt over til) er 10 ganger mer aktivt nÄ enn det var under Ashley, sÄ der er det helt motsatt. LydnivÄet pÄ St James nÄ til dags knuser det vi hadde under Ashley, og den lokale fanskaren virker mye mer engasjert. For Ä filosofere litt: hvorfor er det slik at vi i Norge mister gnisten av det som skjer, mens den britiske fanskaren er mye mer engasjert enn tidligere? Jeg spÞr av ren nysgjerrighet.

newcastle-online.org?

Stemmer, leste der at kamptrÄdene under Ashley pleide Ä vÊre rundt 8 sider lange. NÄ pleier dem Ä ende opp pÄ rundt 50-100 sider.

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3028
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #352 pć: 15. Nov. 2023, 11:01 »
Registrert meg som FlĂžtliaprinsen  ;D FĂ„r begynne Ă„ fĂžlge med der, her er det dessverre helt dĂždt.

ForstÄr at folk kan miste interessen grunnet eiere, men synd ogsÄ at miljÞet som var her pÄ forumet er borte. Ga opp Ä starte kamptrÄder da jeg var en av meget fÄ som gjorde det, samt null engasjement.

Har ikke noe svar pĂ„ hvorfor engasjementet slĂ„r sĂ„ forskjellig ut, men vil tro fansen som bor i og rundt Newcastle er happy sĂ„ lenge klubben gjĂžr "alt" riktig sportslig sett. Bygger stein for stein, og at det er Amanda som fronter. Fint lite man ser av PIF og Saudi Arabia bortsett fra noen visitter fra Yasir Al-Rumayyan. FĂ„r vi se om det blir mer rabalder om det f.eks. blir flere kamper pĂ„ St. James' med det Saudiske landslaget? Ble etterlyst protester fra lokale folk og lokal media, men har ikke fĂ„tt med meg at det har vĂŠrt noe sĂŠrlig skriverier blant befolkningen eller nasjonal presse i England heller (bortsett fra topp-6 klubbene)? Har nok britene et helt annet forhold til Saudi enn det vi har her i Norge og. Det er for dem en viktig alliert og forretningspartner, som de Ăžnsker et godt forhold til. 

« Siste redigering: 15. Nov. 2023, 11:13 av Geordie »
No fate but what you make

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7629
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #353 pć: 15. Nov. 2023, 21:25 »
Kaller meg "Erikse" der inne :)