20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF  (Lest 42755 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #30 på: 24. April 2020, 13:10 »
Takk, folkens!

Opprettet nå en underskriftskampanje mot overtagelsen, rettet mot Premier League, FA og det britiske parlamentet:

http://chng.it/jFkpW82z

Ville satt pris på om noen ville bidra til å spre linken til andre Newcastle-forum, og selvsagt undertegne. Kommer til å opprette ulike profiler senere for å se om man får med seg noen i den engelske fanbasen, men er litt bundet ned av jobben akkurat nå.

Noterer meg at saudiske profiler driver usjenert reklame for regimet på Twitter under hashtaggen Newcastle United. Har også sett en del saudivennlige profiler, opprettet i april 2020,  som er litt vel opptatt av å meddele at de er engelske Newcastle-fans som elsker Saudi-Arabia...

Cyberkrigen er tydeligvis i gang for fullt. Dessverre er det også mange genuine Newcastle-supportere som allerede opptrer som fullskalas apologeter, poster Saudi-Arabias flagg på profilnavnene sine og lignende.

Det hele begynner å bli litt vel rart. Dette føles ikke like mye ut som et oppkjøp som en fremmed makts okkupasjon av klubben som ledd i en propagandakrig. Vi vil selvsagt at klubben skal lykkes, men er ingen pris høy nok?

Tuller du? Går du mot at klubben skal bli kvitt Ashley og nye rike eiere skal komme for å gi oss sportslig suksess?
Skjer a folkens? Ondskap i verden forblir uansett om vi får sportslig suksess eller ikke. Bruk gjerne moralen og fredspris motivasjonen til å slå ned mot disse statene/landene ,men vær så snill og Finn en annen arena enn klubben i vårt hjerte.

OlavDM

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 27
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #31 på: 24. April 2020, 13:22 »
Ja, jeg foretrekker Mike Ashley over Saudi-Arabia. Dem som ikke gjør det, kan ikke med hånden på hjertet si at de er mot de nye eierne.

Det er andre hensyn enn sportslig suksess her, men respekterer dem som føler annerledes.

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #32 på: 24. April 2020, 13:32 »
kommer det nok til å gå opp for meg at magien er borte, og at Newcastle United ikke lenger er den klubben jeg en gang forelsket meg i - Sir Bobbys Newcastle - men noe ganske annet.

Godt innlegg OlavDM, men stussar veldig på siste setning. Magien og klubben vi forelska oss i er vekke for lengst! Den forsvant ganske so fort etter at Ashley tok øve. Det går ikkje an å kome lengre vekk frå den klubben eg forelska meg i enn slik det er no per dags dato. Det var eit lite glimmer av gammal magi medan Rafa var her(Det var berre å sjå ein heimekamp på tven og ein fekk gåsehud av stemninga før og under kamp).

Vil du heller at klubben skal "dø ut" enn at me får 80% eigarskap frå Saudi-Arabia?
Som mange heldigvis skriver, ein må få lov til å vera supportar utan å verte stilt ansvarleg for Saudi-Arabisk politikk. Det må ein og respektera.


« Siste redigering: 24. April 2020, 13:36 av lgrinde »

OlavDM

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 27
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #33 på: 24. April 2020, 13:42 »
Er det én ting jeg har lært av å lese litt rundt den siste uken, så er det dette: «Det går an å støtte laget samtidig som man er kritisk til eierskapet»-etosen strekker seg ikke særlig lengre enn at man irriterer seg litt over supportere som motsetter seg overtagelsen.

Å skille fotball og politikk ville være til det beste, helt enig. Det er ikke jeg som slår dem sammen her. Det er det Saudi-Arabia som gjør. Man ser allerede på sosiale medier hvordan de bruker dette for alt det er verdt.

Betyr det at Newcastle-fans bør holdes moralsk ansvarlig for hva regimet måtte foreta seg? Nei, det blir å gå altfor langt, og jeg finner som sagt slike insinuasjoner fornærmende.

Har også full respekt for at folk reagerer forskjellig. Det er helt forståelig at mange fans ser det positive i dette, men de har en tendens til å se utviklingen nesten utelukkende fra et sportslig perspektiv. Det klarer ikke jeg.
« Siste redigering: 24. April 2020, 13:50 av OlavDM »

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #34 på: 24. April 2020, 14:51 »
Bruk gjerne moralen og fredspris motivasjonen til å slå ned mot disse statene/landene ,men vær så snill og Finn en annen arena enn klubben i vårt hjerte.

Hvis det plager deg sånn, er det bare å seile videre! Ganske grei tendens til at mange nå blir irritert på de som tar et standpunkt, fordi de selv er uenig. Man er ikke noe mindre glad i Newcastle, bare fordi man synes oppkjøpet lukter drit. Og det er alles forbanna rett å få si fra om.

Tommyok

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1538
  • Nr 10
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #35 på: 24. April 2020, 15:16 »
Takk, folkens!

Opprettet nå en underskriftskampanje mot overtagelsen, rettet mot Premier League, FA og det britiske parlamentet:

http://chng.it/jFkpW82z


Feil arena, dette må du finne ett annet sted å drive med, dette er ett fotball forum, ikke en arena for å spre politisk budskap. Alle brenner ikke for samme politiske sak som deg, vi er her for fotballen.. Meld deg inn i Amnesty eller noe..

Fluffy

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3336
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #36 på: 24. April 2020, 15:24 »
kommer det nok til å gå opp for meg at magien er borte, og at Newcastle United ikke lenger er den klubben jeg en gang forelsket meg i - Sir Bobbys Newcastle - men noe ganske annet.

Godt innlegg OlavDM, men stussar veldig på siste setning. Magien og klubben vi forelska oss i er vekke for lengst! Den forsvant ganske so fort etter at Ashley tok øve. Det går ikkje an å kome lengre vekk frå den klubben eg forelska meg i enn slik det er no per dags dato. Det var eit lite glimmer av gammal magi medan Rafa var her(Det var berre å sjå ein heimekamp på tven og ein fekk gåsehud av stemninga før og under kamp).

Vil du heller at klubben skal "dø ut" enn at me får 80% eigarskap frå Saudi-Arabia?
Som mange heldigvis skriver, ein må få lov til å vera supportar utan å verte stilt ansvarleg for Saudi-Arabisk politikk. Det må ein og respektera.
Må si meg enig. Støtter selvfølgelig ikke Bin Salman, men er det noen som har drept sjelen i klubben så er det Ashley. Kan si det ganske sikkert nå at om klubben ikke blir solgt så gir jeg opp. Da melder jeg meg ut av klubben. Gidder ikke mer. Da forsvinner luften ut av ballongen. Mulig det er egoistisk, men slik er det. Blir ikke klubben solgt denne gangen så ser det bekmørkt ut. Dette regimet er faktisk vår eneste mulighet på en god stund fram i tid tror jeg.

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #37 på: 24. April 2020, 15:35 »
Bruk gjerne moralen og fredspris motivasjonen til å slå ned mot disse statene/landene ,men vær så snill og Finn en annen arena enn klubben i vårt hjerte.

Hvis det plager deg sånn, er det bare å seile videre! Ganske grei tendens til at mange nå blir irritert på de som tar et standpunkt, fordi de selv er uenig. Man er ikke noe mindre glad i Newcastle, bare fordi man synes oppkjøpet lukter drit. Og det er alles forbanna rett å få si fra om.

Er det ikke bedre at dere som plages så enormt seiler videre. Syns det er fint at dere gjerne vil nedkjempe ondskapen i verden ,men syns det blir feil på et fotballforum.
Ja jeg syns det er rart om nye eiere gjør at enkelte kutter Newcastle. Men meg om det. Jeg ville aldri kuttet med Newcastle eller mine andre 3 barn. Uansett hva de 4 hadde gjort.
« Siste redigering: 24. April 2020, 15:43 av TooN »

OlavDM

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 27
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #38 på: 24. April 2020, 15:45 »
Fansen hamret løs på Mike Ashley for bare et par uker siden over korona-responsen hans, fråtsende ved munnen i sinne. Men kritikk av det nye eierskapet, som moralsk sett er uendelig mye verre, ønsker de ikke velkommen? At saudierne oversvømmer sosiale medier med trollkontoer - som utgir seg for å være Newcastle-fans mens de hyller Saudi-Arabias regime og latterliggjør Qatar - har overhodet ingen relevans for klubben?

Romance

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2503
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #39 på: 24. April 2020, 16:00 »
Folk fråtser fordi det omhandler klubben direkte. De som er ansatt i klubben.

Bare for å stille et spørsmål? Det er greit med underskriftskampanje, mens man blir oppfordret til å ikke ha saudi-flagg på profilen? Ikke at jeg har tenkt til å bytte profilbilde, eller skrive under på noe som helst, men det er lett å sitte i båter og peke på hverandre. Synes egentlig ikke det burde vært to tråder, for i denne tråden blir man stemplet som amnesty leder, mens man blir stemplet som terrorist i den andre. Synd å måtte bytte tråder for å få nyansene. Men, meg om det.
« Siste redigering: 24. April 2020, 16:01 av Romance »
The Woods Are Lovely
Dark and Deep,
But I Have Promisess To Keep,
And Miles To Go Before I Sleep...

Romance

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2503
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #40 på: 24. April 2020, 16:15 »
Men, for å være litt personlig så har jeg i 7 år jobbet med seksuelle overgrep hos mindreårige, jeg ser nok elendighet hver dag. Det siste jeg trengte var en ny arena med svartmalt moral og alvor, og det er vel kanskje den "faen" som går i meg når jeg helt ærlig kjenner på positive tanker rundt av newcastle endelig skal vinne igjen. "Fristedet mitt" er i ferd med å bli tabubelagt og etisk dratt ned i møkka. Synes det er vanskelig
The Woods Are Lovely
Dark and Deep,
But I Have Promisess To Keep,
And Miles To Go Before I Sleep...

OlavDM

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 27
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #41 på: 24. April 2020, 16:22 »
Kan skjønne dem som trekker en linje mellom fotball og politikk, men når man sidestiller kritikk av Saudi-Arabia med flagging av støtte for dem, og samtidig prøver avvæpne kritikk ved å si at bedriftene til Newcastle Uniteds nye eiere ikke har relevans for Newcastle United, og at kritikerne dermed helst bør tie, så går man forbi nøytralitet.

Selvfølgelig er det en paradoksal situasjon. Paradokset løses ved at Newcastle-fansen tydelig sier at de støtter klubben og ikke eierne, men det er de tydeligvis ikke villige til å gjøre.
« Siste redigering: 24. April 2020, 16:25 av OlavDM »

Tommyok

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1538
  • Nr 10
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #42 på: 24. April 2020, 16:25 »
Folk fråtser fordi det omhandler klubben direkte. De som er ansatt i klubben.

Bare for å stille et spørsmål? Det er greit med underskriftskampanje, mens man blir oppfordret til å ikke ha saudi-flagg på profilen? Ikke at jeg har tenkt til å bytte profilbilde, eller skrive under på noe som helst, men det er lett å sitte i båter og peke på hverandre. Synes egentlig ikke det burde vært to tråder, for i denne tråden blir man stemplet som amnesty leder, mens man blir stemplet som terrorist i den andre. Synd å måtte bytte tråder for å få nyansene. Men, meg om det.

Hehe spott on, politikk og fotball går generelt veldig dårlig sammen, og takk gud for det! Dæven da hadde det blitt kjedelig fotball;)

Romance

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2503
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #43 på: 24. April 2020, 16:36 »
Olav, kritikken mot Mike Ashley har gått på at han ikke er villig til å satse sportslig. Alt annen kritikk er jo bare ammunisjon for å presse han ut, for å fremheve hvor jævlig han er.

Om disse nye folka ikke satser sportslig skal du ikke se bort i fra at Amnesty får seg noen hundre tusen nye medlemmer også.
Tror du overtenker logikken til fotballsupportere 
The Woods Are Lovely
Dark and Deep,
But I Have Promisess To Keep,
And Miles To Go Before I Sleep...

OlavDM

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 27
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #44 på: 24. April 2020, 16:42 »
Selvfølgelig er det derfor, men det gjør det ikke mindre hyklersk.