20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 709195 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #690 på: 09. Sep. 2007, 20:35 »
Joa, har sett en konsertdvd av de, og det var slettes ikke ille, nei!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Fredrik

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2408
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #691 på: 09. Sep. 2007, 23:17 »
Pussycat Dolls er fengende!  ;)
# 9 Alan Shearer - World Legend

http://www.indkast.dk/upload/Nzogbia.jpg

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #692 på: 09. Sep. 2007, 23:38 »
Med lyden på mute under musikkvideoene ja!



Dette er herlig! En for mange ukjent sang tipper jeg, men likefullt genial. Tidenes beste! Herlig :D
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Musikk tråden
« Svar #693 på: 10. Sep. 2007, 10:39 »
Meget bra av U2 igjen, ja.

Hørte en sang av U2 her om dagen, som jeg ikke har peiling på hva het, men skulle gjerne visst hvilken det var.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #694 på: 10. Sep. 2007, 18:33 »
Faktisk usikker på om jeg har hørt denne før. En meget bra låt. Burde absolutt få den på settlistene til konserter igjen. U2 har veldig mange gamle perler.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #695 på: 10. Sep. 2007, 18:53 »
Er A Sort Of Homecoming fra liveplata Wide Awake In America, hvor studioversjonen igjen kommer fra The Unforgettable Fire. Altså begynnelsen på det som skulle utvikle seg til å bli The Joshua Tree-soundet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Musikk tråden
« Svar #696 på: 11. Sep. 2007, 14:09 »
Hadde U2 vært yndlingsbandet mitt hadde jeg lastet ned ALT materiale med en eneste gang. Eventuelt kjøpt da  ;D

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #697 på: 11. Sep. 2007, 16:00 »
Pussycat Dolls og Immortal, er det harryfestival på gang?  ;D
Harryfestivalen er etter all sannsynlighet avlyst nå, når Adresseavisen i dag kunne melde at også Muse tar turen innom Teltet.
Muse spiller 20. oktober.

Det er ikke lenge siden jeg ble virkelig frelst av U2s geniale musikk, men jeg vet fremdeles altfor lite om bandet, og har hørt altfor lite av dem. Men jeg laster stadig ned U2, kjøper meg stadig mer U2 og gleder meg stort over at Zoo TV og PopMart har kommet på DVD i løpet av det siste året (kom ikke Zoo TV rundt denne tiden i fjor da, eller er det tiden som har løpt ifra meg?)

Må forøvrig si at jo mer jeg hører fra U2s første glansperiode (1980-1984 - vet ikke om du er enig i denne betegnelsen Kristoffer), jo mer imponert blir jeg. En gjeng gutter i tidlig 20-årene som for bare få år tilbake ikke kunne å spille i det hele tatt, lager så utrolig bra musikk at de havner høyt på hitlistene både i USA og Storbritannia. Boy var jo et utrolig bra debutalbum, et album som så utvilsomt har tålt tidens tand, og som jeg fremdeles vil anse for å være noe av det aller aller beste U2 har laget. War er et fantastisk album, og det er utrolig hvordan bandet vokste på tiden mellom Boy og War. Mange særdeles slagkraftige låter på War-albumet, som fremdeles er et must på konserter.

Wide Awake og Unforgettable Fire er en ny arkeologisk periode før U2 for alvor definerer seg selv med Joshua Tree og Achtung Baby. Så har vi en spennende periode med videreføring av Achtung-sounden og litt lett eksperimentering gjennom Zooropa og POP, før gamle, gode U2 er tilbake i et nytt årtusen med en ny gullalder. Men lite av det U2 har gjort senere er i mine øyne så bra som det U2 gjorde i denne perioden tidlig på 80-tallet. Synes ikke ATYCLB og HTDAAB er like gjennomført sterke som Boy og War, selv om de beste låtene fra disse to seneste albumene kanskje er sterkere enn flere av de beste låtene fra Boy og War.

Og jeg aner rett og slett ikke hvorfor jeg skrev alt dette her akkurat her og nå, og på dette forumet.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #698 på: 11. Sep. 2007, 16:49 »
Er jo en musikktråd.
Vel, jeg digger U2, har hørt alt av offisielle album og singler, samt masse mer til. For meg er det intet band som er i nærheten av å gi meg så mye. De spenner over så masse ulike genrer, og har gått gjennom så mange perioder iløpet av deres karrierer, men samtidig holdt sammen, og betegnes fortsatt som verdens største band. Noe selvfølgelig mange ikke liker, noe jeg gir en lang faen i :P
Samtidig yter de enorm respekt av så ekstremt mange ulike typer artister, innenfor så ulike genrer, både av eldre og yngre artister, og har influert mange.
Jeg har faktisk vanskelig med å bestemme meg for nårtid U2s glandperiode var. Live har de vært helt rå hele tiden. Herlig musikk laga de fra starten av, selv om jeg anser Achtung Baby som deres aller beste verk.
ATYCLB syns jeg var helt sjef, de gikk tilbake til "røttene" fra da de tok verden med storm med The Joshua Tree, og laget mer klassisk rock og rull igjen. Sistplata har de fortsatt mye i samme spor, uten at de kanskje har gjort så veldig mye nytt. Samtidig ble den en særs privat plate fra Bonos side.
Gleder meg til det som måtte komme, selv påstår de at de enda ikke har laget deres beste verk enda.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #699 på: 23. Sep. 2007, 00:55 »
Jeg mener at U2 er verdens beste band. Jeg ble oppmerksomme på dem med achtung albumet i 94, og fant ut at jeg måtte ha mer. Har etterhvert kjøpt alt som er å få ta i på vanlige platesjapper, og har brent noe fra en kompis som har vært i USA hvor de gav ut noe som ikke ble gitt ut i europa. Dattera mi på 4 år kan av og til være en hard kunstkritiker, og noen av CD'ene er gått heden :-(

Er forøvrig enig med Joakim i at Boy og War var geniale album, og jeg er sannelig ikke helt sikker på hvilken låt jeg liker best. Synes at October albumet, POP og Zooropa var skuffende, men finner en del gode sanger der også. ( Liker godt Numb, lemon og babyface på sistnevnte album)

Så et lite tips til deg Joakim (siden du akkurat har "oppdaget" u2): last ned passengers. (Filmmusikkalbum med U2) Your blue room er fantastisk.Det samme gjelder Miss Sarajevo (men det er jo noe mange vet) Elvis er også en kongelåt :-)

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #700 på: 23. Sep. 2007, 01:01 »
Passenger-plata er jo på mange måter U2 som gjør elektronika, jo!
De har aldri vært redd for å gjøre nye ting!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #701 på: 23. Sep. 2007, 02:33 »
Nå har jeg akkurat scrolla gjennom 47 sider på denne tråden, så unnskyld om jeg glemmer/utelatere noen:

Jeg er overraska over at man glemmer The White Stripes i denne tråden, spesielt "elephant" albumet. Der er alt konge! Eller HVA MED SMASHING PUMPKINS? The strokes er også bra, men etter denne kvelden som jeg har brukt på denne tråden, må jeg si at jeg er 99% enig med Mr Eilertsen! Sjekka ut Last FM linken, og var enig i det meste med unntak av noe søstra hadde surfa. :-X La forrseten merke til at dere mente at Mark Knophlers "sailing to philadelphia" var hans beste, men jeg mener at "golden heart" var bedre.

Her er mine favoritter (noen som nevnte namedropping?): U2 (Vært på 2 konserter på Valle), Dire Straits (Var på konsert i '91), Muse, DumDumBoys, Blur/Gorillaz, Coldplay, Pink Floyd, Oasis, radiohead (Creep var russesang nr 1 sammen med "what if god was one of us" med Joan Osborne), The Mods (Tidlig september when), Jokke, Green Day, Eric Clapton (spesielt sammen med BBKing - Riding with the king), Nesten alt av smashing pumpkind og the white stripes, Bruce springsteen, Nirvana, Metallica( KUN Blackalbum) ALT av Guns'n Roses, det meste av Kent (spes vapen och ammunition), VAMP (deilig å slappe av til når ungene er hos bestemora, eller i bilen), Rage against the machine er bra for å hisse seg opp.

Nok om det! HipHop/Rap/Techno/Country/danseband og dance suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuger!  ;D ;D ;D ;D


Håvard

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1998
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #702 på: 23. Sep. 2007, 11:18 »
Noen som har hørt det nye albumet til Bruce Springsteen, Magic?

Har nettopp lasta det ned og de to første sangene, Radio Nowhere og You'll be coming down, tar i alle fall helt av!
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Musikk tråden
« Svar #703 på: 23. Sep. 2007, 12:01 »
Hva med å sette opp deres topp 5 albumer, ikke utifra hvor mange ganger dere har hørt de, men utifra hvor gode dere syntes de var.

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Musikk tråden
« Svar #704 på: 23. Sep. 2007, 12:39 »
Her er min topp 5:

1. A Rush of Blood to The Head - Coldplay


Et utrolig, utrolig bra album. Jeg mener, ALLE sangene er fantastiske på dette albumet, til og med A Whisper, som mange mener er Coldplays dårligste sang. Det er jeg for øvrig helt uenig i, det er en fantastisk låt det også. Vi finner klassikere som Politik, The Scientist og In My Place på dette albumet, og samt min favorittsang gjennom alle tider, nemlig Clocks. Daylight og God Put A Smile Upon Your Face er meget gode sanger de to også, samt Amsterdam, A Warning Sign, A Rush Of blood To The Head og Green Eyes, slik at jeg får nevnt alle. For alle sangene på dette albumet holder en meget høy klasse. Mange akkustiske gode sanger på dette albumet, som alle er like fantastiske på sin egen fantastiske måte. Trenger vel ikke si stort mer enn dette. Fantastisk, fantastisk, fantastisk bra alternativt-rockealbum.

2. OK Computer - Radiohead


Vanskelig å velge mellom dette albumet og A Rush of Blood To The Head, men siden jeg har hørt mest på sistnevnte, fikk den førsteplassen. OK Computer er på en rekke nettsider kåret til tidenes beste album, noe som sier litt. Til tross for at dette albumet kom ut i 1996 skulle man tro at det var laget i 2026, for det er virkelig genial musikk forut sin tid. Her har Radiohead prøvd seg fram, og utrolig hvordan dette bandet klarer å skifte stil HELT fra album til album, men allikevel være fenomenale hver gang. Alle sangene her er spesielle på sine egne måter. Det er det som gjør dette albumet så genialt. Jeg har aldri hørt lignende. Da jeg hørte på dette albumet første gang kunne jeg ikke tro mine egne ører. Er bare dumt å nevne sang etter sang, for det ville ta for lang tid. ALLE sangene er FANTASTISKE her. Aldri har noen eksperimentert så grovt, og aldri har noen lykkes bedre!

3. Parachutes - Coldplay


Stemningsfult Coldplay-album, med mange flotte akkustiske sanger. Coldplays første album, og hvilket album det var! At fire urutinerte guttunger klarte å hamre sammen et så godt album er ikke til å fatte. Albumet inneholder sanger som Trouble, Yellow, Spies, High Speed og Dont Panic, bare for å nevne noen. Syntes dette albumet var mye bedre enn X&Y, fordi X&Y får man bare vondt i ørene av å høre på. De prøvde å forandre stil etter AROBTTH, men mislyktes syntes jeg.

4. Kid A - Radiohead


Dette albumet tar det lang tid å venne seg til, men når man først har gjort det finner man ut hvor bra det faktisk er. National Anthem er yndlingssangen min på dette albumet, men alle de andre sangene er også meget gode. Har fortsatt noe igjen fra OK Computer-epoken her, for man får den følelsen at man aldri har hørt noe lignende, men allikevel er det kanskje det beste du noensinne har hørt.

5. Meteora - Linkin Park


Linkin Park var yndlingsbandet mitt før jeg fant alternativ musikk, og Meteora er selvfølgelig Linkin Parks beste album. Da sier det seg selv at dette er et album jeg har hørt mye på. Det er ikke som hvilken som helst musikk allikevel. De har fått til blandingen mellom HipHop og Rock meget bra, selv om jeg ikke er spesielt begeistret for noen av delene. Det gjør vel de også noe eksperimentelle, og det liker jeg. Selv om jeg ikke liker slik musikk lenger, så kan jeg alltids høre på dette albumet, for det er virkelig bra.

Gadd ikke analysere noe særlig, men fikk vel frem mitt.