20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 710284 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #705 på: 23. Sep. 2007, 13:10 »
Veit jeg rett og slett ikke om jeg klarer...
1. U2 -Achtung Baby
The Joshua Tree
War
R.E.M. - New Adventures In Hi-Fi
Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not

Kaaanskje, tatt veldig på sparket. Nr 1 er forholdsvis klar, etter det er det tilfeldig rekkefølge. Meeen, ganske umulig oppgave.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #706 på: 23. Sep. 2007, 17:10 »
1: Achtung Baby - U2
2: The Joshua Tree - U2
3: Rattle & Hum - U2
4: Black Holes and Revelation - Muse
5: Secret Samadhi - Live
6----> Amused to death - Roger Waters, Golden heart - Mark Knophler, Elephant - The White Stripes, Birds of prey - Live, V - Live, Throwing Copper - Live, The Wall - Pink Floyd, +++

Spør du meg i morgen er sikkert 10 andre album inne på denne lista :-)

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #707 på: 23. Sep. 2007, 20:18 »
Muse og Live i tillegg til U2, du har en beundringsverdig smak, Bjørn :D
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #708 på: 24. Sep. 2007, 00:32 »
Muse og Live i tillegg til U2, du har en beundringsverdig smak, Bjørn :D
Som jeg sa i et tidligere innlegg, så ser jeg at vi deler veldig mye av den samme musikksmaken.  ;D Det er forøvrig merkverdig hvor mye "god smak" det er her på forumet. Ikke ironisk ment. Gleder meg å høre at folk hører på musikk og ikke "dataspill" som noen nevnte tidligere. Du burde forøvrig sjekke ut The white stripes Kristoffer. Tipper du får dilla. det fikk iallefall jeg. (Gjelder først og fremst Elephant albumet og albumet som heter the white stripes.  Destijl og White blood cells er også meget bra) Aner ikke om andre hører på Dave Matthews Band eller Paul Weller, men det er også dritbra.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #709 på: 24. Sep. 2007, 00:41 »
Dave Matthews Band er heeeeerlig musikk, ekstremt mye fint derifra!
Har hørt enkeltsanger fra White Stripes og hele sisteplata deres. Den syns jeg var jævla tøff, kul "minimalistisk", fengende rock!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #710 på: 24. Sep. 2007, 11:39 »
Noen som har hørt det nye albumet til Bruce Springsteen, Magic?

Har nettopp lasta det ned og de to første sangene, Radio Nowhere og You'll be coming down, tar i alle fall helt av!

Stakk innom denne tråden igjen, og hva får jeg se, jo du frister meg Håvard. Jeg har kun hørt Radio Nowhere foreløpig, og planlegger å vente med resten til jeg har albumet i handa. En av Bruce-kompisene sendte meg hele albumet på e-mail men jeg velger å se på det som en selvdisiplins-test, og til nå er den bestått og det er ikke mange dagene igjen. Ellers er jeg selvfølgelig glad for at billettene til Spektrum fjerde desember er trygt ankommet og henger på veggen  :D

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #711 på: 24. Sep. 2007, 12:00 »
Så et lite tips til deg Joakim (siden du akkurat har "oppdaget" u2): last ned passengers. (Filmmusikkalbum med U2) Your blue room er fantastisk.Det samme gjelder Miss Sarajevo (men det er jo noe mange vet) Elvis er også en kongelåt :-)

Miss Sarajevo på Valle Hovin en mild sommerkveld for to år siden(?) var helt konge. Da Bono tok "opera-delen" selv gikk det frysninger nedover ryggen på meg. Har i ettertid også forelsket meg mer og mer i den akustiske og nedstrippede live versjonen av Yahweh, men mistenker vel at den versjonen kunne blitt litt kjedelig i ett studio og på ett album.

Ellers er Joshua Tree og den perioden også min favouritt når det kommer til U2, men Boy plata blir nesten bedre for hver gang jeg hører på den. Et kongedeby album, lyden (eller "sounden" da) er veldig representativ for starten på noe stort for fire irske gutter (The Electric Co er vel nesten Edge på sitt beste, mens deres første singel også er knallbra og har ett fengende navn til debyen å være), og bandets utvikling gjenspeiler seg til en viss grad i hvordan musikken har utviklet seg opp gjennom årene (kanskje med et hederlig unntak i noe av det "eksperimentelle" fra 90 tallet). Streets er fortsatt, og vil alltid være, nummer 1 for meg så lenger vi snakker U2, den introen har overlevd mange år som ringetone på mobilen(e) min(e). Joshua Tree er også fortsatt favouritt albumet (sier seg vel kanskje selv), ønser også å gjøre Joakim (og andre som nylig har oppdaget U2) oppmerksomme på One Tree Hill som av en eller annen grunn er en relativt ukjent U2 låt. In God's country er også noe undervurdert, men da helst live, og gjerne fra Joshua Tree eller Rattle And Hum turneen.

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #712 på: 24. Sep. 2007, 12:34 »
Hva med å sette opp deres topp 5 albumer, ikke utifra hvor mange ganger dere har hørt de, men utifra hvor gode dere syntes de var.

Faen, den er vanskelig, men here goes.... (listen blir antalgeligvis anerledes i morgen eller eventuelt allerede om en time):

Bruce Springsteen - Born To Run



Kommentar:
Rockens desidert vakreste eventyr noensinne for undertegnedes del, og min store helts deffinetive og fortjente gjennombrudd. Tittellåten er like amerikansk som Coca Cola og  Harley Davidson, Thunder Road er bare nydelig og så gripende (undertegnede felte en tåre første gangen han fikk høre den live), og Jungleland er alene et majestetisk mesterverk som har alt!

Bruce Springsteen - Darkness On The Edge Of Town



Kommentar
Tvers igjennom gjennomført, tilogmed coveret gjenspeiler stemningen på et fantastisk album. Bruce selv har alikevel senere innrømmet at plata kunne vært enda bedre med litt anerledes produksjon (mer trøkk på musikken enkelte steder, kontra vokalen), men det skiller seg fortsatt ut som ett av hans aller beste album, og låtene blir som regel bare enda bedre live! Antageligvis derfor jeg har laget ikke mindere enn to "live versjoner" av denne plata. Racing In The Street er albumets tårevåte øyeblikk.

Bruce Springsteen - Born In The USA



Kommentar:
Omdiskutert album hvor Bruce endte med å bli stemplet som en skikkelig patriot ut ifra tittellåta. Senere har Bruce selv mange ganger tatt seg tid til å forklare at låten er ment stikk motsatt og at folk oppfatter den feil. Albumet er også "perfekt" og høydepunktet i Bruce' karriere hva "sound" og produksjon gjelder. My Hometown og Downbound Train er nydelige og gripende låter, mens Bobby Jean er et fantastisk farvel til verdens beste kompis (Little Steven som ville utforske nye ting etter BitUSA albumet) eller en eller annen dame. Glory Days og Darlington er "bare gode rockelåter", sistnevnte i beste Stones stil (noe Bruce gjorde komplett med å legge til første verset av Honkey Tonk Woman på en konsert i Hartford i 2000 til publikums og bandets store overraskelse og begeistring). No Surrender er også en høydare, "we learned more from a 3 minute record, baby, than we ever learned in school" <- ett temmelig ærlig øyeblikk fra sjefen sjøl sin side.

Bruce Springsteen - Tunnel Of Love



Kommentar:
Oppfølgeren til Born In The USA, men helomvending i stilen. Denne gangen er det rolige ballader (med et hederlig unntak av Spare Parts) og kjærlighet og frykt som er temaet. Bruce har rukket og giftet seg og blitt skilt igjen (hvilket kan ansees som den "største skandalen" i hans karriere) og dette gjenspeiler seg til en viss grad i albumet. I "Cautious Man" synger Bruce om Billy som forelsket seg i en dame, og på den ene handa tatoverte han "love" på "knokene"(bedre ord noen?) mens det sto "fear" på den andre. Senere har Bruce benektet at denne sangen var hentet fra hans eget liv, men spekulasjonene vil alltid være der. "Tougher Than The Rest" og "All That Heaven Will Allow" er også høydare på dette albumet, sammen med undervurderte "Walk Like A Man".

U2 - The Joshua Tree



Kommentar:
Med så mye Bruce er det vel på tide og få en ting på det rene: JA, jeg hører faktisk på andre artister også ;)
For meg er denne plata høydepunktet på en fantastisk karriere til et fantastisk band. Med den åpningen dette albumet har (introen til sangen om der hvor gatene ikke har noe navn) er det nesten umulig å unngå at ting ikke faller litt utover i løpet av albumet, men her klarer U2 å komme så nærme som overhodet mulig. Skiller seg også ut som det U2 albumet jeg syns flyter best fra start til slutt, noe som for min del også er med på å gjøre det hakket bedre enn mange gode konkurrenter fra samme bandet (blant annet Boy & Achtung Baby).

Dæven, skulle hatt plass til flere album, og fått med flere artister også, deriblant REM, Neil Young, Lars Winnerbäck og kanskje tilogmed ett par artister som majoriteten av nordmenn ikke har hørt om.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #713 på: 24. Sep. 2007, 12:47 »
Miss Sarajevo var sinnsykt å høre live. Fantastisk. Men da Pride kom, da skal jeg innrømme at tårene spratt ut, enten jeg ville eller ei! Ubeskrivelig stort å oppleve! :D
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Heinrich

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 193
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #714 på: 24. Sep. 2007, 20:01 »
Humm, mens vi er i det hjørnet (gidder ikke å komme med lange utgreiinger her):

5: Frank Zappa- Apostrophe

Spesielt starten er enormt bra, sinnsykt morsom- elsker don`t eat the yellow snow/Nanook rubs it/St. Alphonzos pancake breakfast/Father O`blivion, alle basert på en sammenhengende drøm Zappa hadde om en eskimo.. ;)
Veldig alternativ rock dette her.. :D

4. Rush- 2112

For de som aldri har hørt Rush, kan jeg si at de er en eldre og mer rutinert utgave av Dream Theater, med scene/låtskrivertalent...
Dette er hovedverket deres.

3.  Pink Floyd- The Wall

Veldig sterkt. Må si at comfortably numb er en av mine største favoritter.

2. The Who- Who`s next

Med klassikere som Baba O`Riley, won`t get fooled again, my wife, water og behind blue eyes, mest sannsynlig den objektivt beste plata som The Who har laget, men kommer på andre plass i rekken av mine personlige favoritter.

1. The Who- Quadrophenia

Min absolutt største favoritt, et konseptalbum fra The Who som handler om en schitzofren gutt med fire personligheter, hver av dem lik hver av de fire bandmedlemmene i The Who...

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #715 på: 24. Sep. 2007, 20:26 »
Humm, mens vi er i det hjørnet (gidder ikke å komme med lange utgreiinger her):

Noen som har den egenskapen at de greier å la være tydligvis  ;) ;D

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #716 på: 24. Sep. 2007, 20:28 »
Miss Sarajevo var sinnsykt å høre live. Fantastisk. Men da Pride kom, da skal jeg innrømme at tårene spratt ut, enten jeg ville eller ei! Ubeskrivelig stort å oppleve! :D
Pride-Streets-One var i det hele tatt stort.

Men for en konsert det var.... Electric Co, New Year's Day, All I Want Is You, City Of Blinding Lights (med lysene bak), Bloody Sunday, Zoo Station, Vertigo (andre gangen).  :D

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #717 på: 24. Sep. 2007, 20:54 »
Jeg mener at U2 er verdens beste band. Jeg ble oppmerksomme på dem med achtung albumet i 94, og fant ut at jeg måtte ha mer. Har etterhvert kjøpt alt som er å få ta i på vanlige platesjapper, og har brent noe fra en kompis som har vært i USA hvor de gav ut noe som ikke ble gitt ut i europa. Dattera mi på 4 år kan av og til være en hard kunstkritiker, og noen av CD'ene er gått heden :-(

Er forøvrig enig med Joakim i at Boy og War var geniale album, og jeg er sannelig ikke helt sikker på hvilken låt jeg liker best. Synes at October albumet, POP og Zooropa var skuffende, men finner en del gode sanger der også. ( Liker godt Numb, lemon og babyface på sistnevnte album)

Så et lite tips til deg Joakim (siden du akkurat har "oppdaget" u2): last ned passengers. (Filmmusikkalbum med U2) Your blue room er fantastisk.Det samme gjelder Miss Sarajevo (men det er jo noe mange vet) Elvis er også en kongelåt :-)

Vel, i forhold til deg, så har jeg vel "akkurat" oppdaget U2, men i mine øyne er det ikke så veldig "akkurat", har vært fan siden rett før ATYCLB kom ut, selv om det tok litt tid før jeg ble virkelig frelst.
Jeg må vel finne meg tid til å høre mer Passengers etterhvert også. Miss Sarajevo er selvsagt en helt magisk låt, og selv om jeg sto noen meter utenom gjerdene så fikk jeg også frysninger på ryggen av å høre Bono synge Pavarottis strofer. Likevel, jeg foretrekker nylig avdøde Pavarotti til å synge operastrofene, fremfor Bono himself.

Jeg synes egentlig ikke October og Zooropa er så ille jeg. Det eneste virkelig skuffende albumet er POP. Men det er enkelte gode låter der også. October liker jeg faktisk. Liker de religiøse undertonene. Men ja, albumet er selvsagt langt svakere enn forgjengeren og oppfølgeren, og når selvsagt ikke opp mot noen av de beste albumene.

Jeg har store problemer med å kåre topp 5 album. Jeg skal prøve å få det til en gang, men det er ikke noe som lar seg gjøre på sparket. Det er noe man må tenke nøye gjennom, hvis ikke blir listen altfor inkorrekt. Jeg vil ikke sette opp en liste som kan forandres hver time.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #718 på: 24. Sep. 2007, 22:38 »
Miss Sarajevo var sinnsykt å høre live. Fantastisk. Men da Pride kom, da skal jeg innrømme at tårene spratt ut, enten jeg ville eller ei! Ubeskrivelig stort å oppleve! :D
Pride-Streets-One var i det hele tatt stort.

Men for en konsert det var.... Electric Co, New Year's Day, All I Want Is You, City Of Blinding Lights (med lysene bak), Bloody Sunday, Zoo Station, Vertigo (andre gangen).  :D


Ja, den var helt umenneskelig bra. Også fikk de med musikk fra hele registeret deres, fra samtlige fasene av karrieren. Uforglemmelig!
October og POP var i utgangspunktet de platene jeg likte minst, men har lært å verdsette begge to. October har mange sanger som i ettertid har fenget meg veldig. Eksempelvis kan Gloria og Stranger in a Strange Land nevnes!
POP var kanskje rent musikalsk litt skuffende, men du verden for et låtmateriale, masser av utrolig gode tekster der. Og live fungerte det utmerket. Popmart var en fantastisk turne,
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Førre

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 809
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #719 på: 25. Sep. 2007, 18:10 »
Det nye albumet til Kanye West (graduation) er konge! Anbefaler det på det sterkeste til alle som liker hip-hop!