20. juni: Vi Þnsker Ä gjÞre forumet mer attraktivt for vÄre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for Ä gi din mening.

Skrevet av Emne: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF  (Lest 43372 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

steppe

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 843
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #15 pć: 22. April 2020, 22:09 »
Man stÞtter ikke eierne, men klubben. Selv om de som nÄ evt tar over klubben ikke er av de snille gutta sÄ styrer dessverre ikke vi supportere dette.

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #16 pć: 22. April 2020, 22:26 »
Man stÞtter klubben, og man kan kritisere eierne. Det hÄper jeg skjer. Se pÄ hvordan fansen opptrer i Tyskland, de gÄr virkelig foran.

Fin trÄd fra en fyr som bÄde jobber for Amnesty og er Newcastle-supporter:
https://twitter.com/stevecockburn/status/1252994922623500288

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #17 pć: 22. April 2020, 22:35 »
Man stÞtter klubben, og man kan kritisere eierne. Det hÄper jeg skjer. Se pÄ hvordan fansen opptrer i Tyskland, de gÄr virkelig foran.

Fin trÄd fra en fyr som bÄde jobber for Amnesty og er Newcastle-supporter:
https://twitter.com/stevecockburn/status/1252994922623500288
Det er dette vi trenger! En ryggmarksrefleks som gÄr ut pÄ Ä vise hvem som egentlig er sjela til klubben. Vise at vi ikke lar oss kjÞpe for prisen av en ny spiss.

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #18 pć: 22. April 2020, 23:58 »
Man stÞtter klubben, og man kan kritisere eierne. Det hÄper jeg skjer. Se pÄ hvordan fansen opptrer i Tyskland, de gÄr virkelig foran.

Fin trÄd fra en fyr som bÄde jobber for Amnesty og er Newcastle-supporter:
https://twitter.com/stevecockburn/status/1252994922623500288
Det er dette vi trenger! En ryggmarksrefleks som gÄr ut pÄ Ä vise hvem som egentlig er sjela til klubben. Vise at vi ikke lar oss kjÞpe for prisen av en ny spiss.

Trenger vi det? Er dere sÄ opptatt av hva som skjer i saudi Arabia? MisforstÄ meg rett, tar av meg hatten for dere.
Jeg syns det er fÊlt men Tanken pÄ at store stjerner kan komme inn porten overgÄr det negative rabalderet for min del.

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #19 pć: 23. April 2020, 11:46 »
Trenger vi det? Er dere sÄ opptatt av hva som skjer i saudi Arabia? MisforstÄ meg rett, tar av meg hatten for dere.
Jeg syns det er fÊlt men Tanken pÄ at store stjerner kan komme inn porten overgÄr det negative rabalderet for min del.
Du trenger ingenting. Du kan gi faen i hvorfor Saudi Arabia kjÞper oss en ny venstreback, sÄ lenge han slÄr gode innlegg. Om du ikke vil la politikk Þdelegge fotball for deg sÄ er det greit. Det skjÞnner jeg godt.

Men lov meg i det minste en ting — ikke bli en nyttig idiot. Ikke bli en av tullingene som pĂ„ refleks forsvarer Saudi Arabia mot kritikk. La de som bryr seg fĂ„ kritisere eierne vĂ„re. Ikke legg inn et Saudi Arabisk flagg i profilen din. Ikke la deg kjĂžpe.

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #20 pć: 23. April 2020, 12:16 »
Trenger vi det? Er dere sÄ opptatt av hva som skjer i saudi Arabia? MisforstÄ meg rett, tar av meg hatten for dere.
Jeg syns det er fÊlt men Tanken pÄ at store stjerner kan komme inn porten overgÄr det negative rabalderet for min del.
Du trenger ingenting. Du kan gi faen i hvorfor Saudi Arabia kjÞper oss en ny venstreback, sÄ lenge han slÄr gode innlegg. Om du ikke vil la politikk Þdelegge fotball for deg sÄ er det greit. Det skjÞnner jeg godt.

Men lov meg i det minste en ting — ikke bli en nyttig idiot. Ikke bli en av tullingene som pĂ„ refleks forsvarer Saudi Arabia mot kritikk. La de som bryr seg fĂ„ kritisere eierne vĂ„re. Ikke legg inn et Saudi Arabisk flagg i profilen din. Ikke la deg kjĂžpe.
Det kan du ta helt med ro😎 Jeg vil nok ikke engasjere meg noen av veiene.

jonni_e

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 675
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #21 pć: 23. April 2020, 14:28 »
Alle kommentarer legger jo til grunn at Newcastle og fansen vil kun bli brukt av regimet som nyttige idioter. Vi har alle fÄtt med oss hvilke forhold som styrer i Saudi Arabia og de fleste er nok enige i at forholdene burde vÊrt vesentlig bedre enn de er pÄ mange omrÄder.

Skal de dog klage i vei om et mulig oppkjÞp av en fotballklubb mÄ en ogsÄ kunne kreve at samtlige nasjoner i verden kutter alle bÄnd til landet. Nytter ikke Ä kjÞpe / selge varer med landet og samtidig gÄ i protest mot kjÞp av en fotballklubb.

Hvor mange er det egentlig i det daglige som bryr seg om hvordan stÄa er i andre land? Hvor legger man sitt moralske kompass? Kan vi da stÞtte nasjoner som vet om humanitÊre kriser i verden, men som allikevel kvier seg for Ä ta tak i dem? Kan vi kjÞpe kinesiske varer nÄr vi vet at det er integreringsleire som undertrykker minoriteter?

Det jeg lurer pÄ er om man heller kan snu problemstillingen. Hva hvis 52000 tilskuere pÄ St. James' ikke lar seg vÊre nyttige idioter for regimet, men heller synliggjÞre de utfordringene som ligger i landet hver kamp eller noe i den duren? Da vil en fÄ konstante pÄminnelser om situasjonen. Selv i en opplyst tid hvor informasjon flyter fritt og raskt som nÄ glemmes ting fort sÄ snart det kommer noe nytt pÄ banen.

Jeg tror ikke forholdene i Saudi Arabia blir bedre eller verre kun med dette mulige oppkjÞpet, og en nasjon som har sÄ mye penger kan fint leve med kritikk utenfra. Samtidig nÄr en leser kommentarer knyttet til drap her hjemme og hva enkelte mener bÞr skje med den skyldige er ikke en halshugging det verste jeg har lest.

SÄ min konklusjon er at hvis flere stÄr sammen og snur situasjonen kan kanskje kjÞpet av Newcastle legge mer press pÄ Saudi Arabia for da blir en synlig hver dag og ikke kun de gangene mediene mener det er verdt Ä rapportere noe derifra.

OlavDM

  • FlaskebĂŠrer
  • *
  • Innlegg: 27
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #22 pć: 23. April 2020, 21:09 »
VĂŠrt supporter siden 2001/2002-sesongen, som Ă„penlyst ble etterfulgt av en lang periode med nedgang.

Vi har sett Sir Bobby Robsons fall og bortgang, Alan Shearers magiske testimonialkveld, Shay Givens avskjed etter Liverpool-ydmykelsen, Gary Speeds selvmord, managere jeg ikke lenger husker navnet pÄ, spillere av kaliberet til Ben Arfa, Cabaye og Cisse, men ogsÄ til Luque og Joselu, to nedrykk, en hÄpefull Keagan-retur som endte i skuffelse, en hÄpefull Benitez-Êra som ogsÄ endte i skuffelse, og Mike Ashleys langvarige, miserable regime.

Vi er sÄ langt nede, at Matt Ritchies volley som sikret uavgjort mot Bournemouth sist sesong er noe av det nÊrmeste man i disse tider kommer et hÞydepunkt!

Jeg har hatt mange tanker flyvende rundt i hodet etter oppkjÞpet, men har enda ikke riktig klart Ä organisere dem, Ä legge dem pÄ vektskÄlen for Ä veie begge sidene opp mot hverandre. Jeg registrerer at noen supportere har valgt Ä ta sitt endelige farvel med klubben, noe jeg har full forstÄelse og respekt for, mens presset Þker for at vi andre skal fÞlge etter.

Tanken har ĂŠrlig talt streifet meg. For Ă„ vinne under et slikt eierskap gir ikke bare bismak i munnen, det gir blodsmak. Hver seier vil  vĂŠre en propagandaseier for Saudi-Arabia, et terrorregime som regelrett henretter egne borgere for den forbrytelsen Ă„ holde meninger som deg eller meg. Hvordan kan Newcastle-fans, som er snare med Ă„ klage over Ashleys bruk av zero hour-contracts eller reklameplakater, plutselig opptre sĂ„ likegyldige til en eier som bokstavelig talt beordrer partering av diplomater?

Jeg kom over en poll der kun to prosent av Newcastle-fans foretrakk Ashley over saudierne, med hva som lignet en lynsjestemning mot de to prosentene i kommentarfeltet. En kan si at man stÞtter klubben og ikke eierskapet, men hvor mye troverdighet er det egentlig i en slik pÄstand om man samtidig flagger sÄ klare preferanser for Saudi-Arabia over Ashley?

( Kilde: https://www.themag.co.uk/2020/04/we-asked-fans-do-you-welcome-the-saudi-arabia-pif-newcastle-united-takeover-overwhelming-response/ )

NÄ kan ogsÄ klubben ende opp med Ä representere alt som er galt med moderne fotball. Et Manchester City ganget med 100. Var det derfor vi begynte Ä holde med laget, eller var det fordi de var en underdog med sterk lokal identitet som utfordret de pengesterke?

PÄ den andre siden er det noe veldig fornÊrmende over dem som insinuerer at trofaste Newcastle-supportere har blod pÄ hendene. Er det noe Newcastle-fans vet etter over 10 Är med Mike Ashley, sÄ er det at det faktisk gÄr an Ä holde med en klubb uten Ä holde med eierskapet. Og det er nok ogsÄ default-posisjonen min, inntil videre.

Jeg forblir altsÄ en Newcastle-supporter, fordi det er der kjÊrligheten min ligger i fotballen. For er det noe klubben ikke er tjent med nÄ, sÄ er det en fanbase som velvillig opptrer som nyttige idioter for et brutalt, totalitÊrt regime.

Men om Ăžyeblikket kommer der en Neymar-type ruller rundt pĂ„ St. James Park, med «Visit Saudi Arabia» pĂ„ drakten og Saudi-Arabias kronprins pĂ„ tribunen, og jeg sitter med litt blandede fĂžlelser nĂ„r vi scorer vĂ„rt femte mot Burnley... kommer det nok til Ă„ gĂ„ opp for meg at magien er borte, og at Newcastle United ikke lenger er den klubben jeg en gang forelsket meg i - Sir Bobbys Newcastle - men noe ganske annet. 

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #23 pć: 23. April 2020, 22:07 »
Hei Olav! Du er en gammel forumlegende. Her viser du hvorfor.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som Ă„ kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Tommyok

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1538
  • Nr 10
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #24 pć: 23. April 2020, 22:14 »
Selv om jeg nevnte jeg ikke Þnsket Ä delta i politikk pÄ ett fotball forum, skal jeg likevel slenge ut hodet mitt til av hogging her ja for folk er ikke mye mer nÄdig en araberne,pg dere som er totalt uenige, spar dere for ufinheter selv om dere er anonyme, det er bare dÄrlig stil.

Jeg Ăžnsker araberne velkommen, klubb etter klubb har blitt overtatt av rikinger og i senere tid tvilsomme nasjoner, ref City. samtidig har Newcastle hatt en eier som ikke Ăžnsker annet enn det Ă„ vĂŠre en reklame plakat uten sportslige ambisjoner. Jeg velger Ă„ takke ja til araberne pga. de kommer til Ă„ pumpe inn olje penger.
Desverre sÄ har fotballen blitt sÄnn i dag, at den med mest penger dominerer, og etter x antall Är sÄ gÄr man drit lei og Þnsker det samme. Jeg mener fotballen generelt har ett problem, og vi er alle skyldige i Ä delta i galskapen, vi stÞtter med tv penger, drakter og turer. Skal man ta ett standpunkt mot kapitalismen i fotballen sÄ mÄ alle supportere stÄ sammen.. Ikke bare ett og ett lag det vil ikke fungere.

SÄ er det den humane biten av suadi Arabia, og det de gjÞr er forkastelig, de er ikke alene og vis man ser seg rundt i verden er det mange med blod pÄ hendene. Vi kan diskutere i evigheten ulike nasjoner og deres strategier, personlig syns jeg bÄde Afghanistan og Syria er to forkastelige kriger av den vestlige verden som i bunnen handler om kontroll over oljefeltene. (Sammenligningen legges til grunn pga. At disse to krigene er i skala 100x mer destruktivt for mennesker enn det araberne holder pÄ med og Norge er en del av dette.) Ja nÄ har det vÊrt mye debatter osv rundt disse krigene, men Norge har valgt Ä vÊre en del av det og ikke kom Ä fortell meg at disse krigene handler om fred pÄ jord, og ikke diskuter disse krigene nÄ da, dette er bare mine personlig synspunkter og ikke vÄres. Men jeg har fortsatt valgt Ä vÊre en del av Norge og problemet, selv om jeg personlig misslikete det sterkt. Og ikke kom her med #whatabout perspektiv kalles det, og dette er bare ett personlig eksempel pÄ hvordan jeg er fortsatt er en del av noe jeg samtidig missliker, jeg velge Ä lukke Þynene og fokusere pÄ det som er bra. Har stÞrre hjertesaker en dette pÄ godt og vondt.

Tilbake til araberne, de er store handelspartnere for mange stater og deres kjÞpe kraft er velkommen i nesten samtlige land i verden. Storbritannia tjener gode penger pÄ Ä handle vÄpen med araberne, grunnen til at jeg trekker inn araberne og England er at jeg mener at det araberne holder pÄ med er en sak som ligger langt over hodet til premier league, Newcastle eller den enkelte supporter. Det burde for lengst vÊrt hÄndtere pÄ Þverste politiske nivÄ, men ingen Þnsker Ä takke nei til kapitalen de bidrar med.
SÄ hvorfor skal Newcastle og supporterne bli det symbolske bilde pÄ hva vi missliker med de, hvorfor skal alle pÄ dÞd Ä liv gÄ rett pÄ denne saken, mens alle vestlige land fortsetter Ä handle med de i stor skala.
Er det noen vi skal angripe med vÄres meninger sÄ er det politikerne, som lar dette pÄgÄ, ikke Newcastle.
Dette er og blir symbolpolitikk. Skal araberne stÄ til ansvar for det de holder med sÄ mÄ dette lÞftes laaaangt over fotball, men jeg lever i ett samfunn der disse faktisk er godtatt som en handelspartner, sÄ jeg ser da ingen betenkeligheter med at de ogsÄ involverer seg i Newcastle siden verden tydeligvis godtar dem som handelspartner.

Jeg er for at de overtar Newcastle, sÄ lenge de er godtatt som handelspartnere med resten av verden pÄ alle andre omrÄder, ser jeg ingen grunn til at de ikke ogsÄ kan delta aktivt i fotball verden sammen med resten av den kriminelle gjengen.

Saudi Arabia and the United Kingdom are strategic allies. There are more than 200 joint ventures between British and Saudi Companies, worth $17.5 billion, and some 30,000 British nationals are living and working in Saudi Arabia as well as nearly 100,000 Saudi nationals living in the UK.
« Siste redigering: 23. April 2020, 22:40 av Tommyok »

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #25 pć: 23. April 2020, 22:35 »
Veldig fint skrevet, Olav!

Tommyok

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1538
  • Nr 10
    • Vis profil

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #27 pć: 24. April 2020, 00:19 »

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #28 pć: 24. April 2020, 00:30 »
Flott innlegg Olav, denne setningen kan rammes inn og henges pÄ veggen:
For Ă„ vinne under et slikt eierskap gir ikke bare bismak i munnen, det gir blodsmak.

Jeg var for Ăžvrig pĂ„ Vitality Stadium da Ritchie dunket inn den utlingningen  :-* Vet ikke om det er verdt Saudi Arabia som eier om slike Ăžyeblikk blir pĂ„ San Siro i framtiden.

OlavDM

  • FlaskebĂŠrer
  • *
  • Innlegg: 27
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #29 pć: 24. April 2020, 12:44 »
Takk, folkens!

Opprettet nÄ en underskriftskampanje mot overtagelsen, rettet mot Premier League, FA og det britiske parlamentet:

http://chng.it/jFkpW82z

Ville satt pris pÄ om noen ville bidra til Ä spre linken til andre Newcastle-forum, og selvsagt undertegne. Kommer til Ä opprette ulike profiler senere for Ä se om man fÄr med seg noen i den engelske fanbasen, men er litt bundet ned av jobben akkurat nÄ.

Noterer meg at saudiske profiler driver usjenert reklame for regimet pĂ„ Twitter under hashtaggen Newcastle United. Har ogsĂ„ sett en del saudivennlige profiler, opprettet i april 2020,  som er litt vel opptatt av Ă„ meddele at de er engelske Newcastle-fans som elsker Saudi-Arabia...

Cyberkrigen er tydeligvis i gang for fullt. Dessverre er det ogsÄ mange genuine Newcastle-supportere som allerede opptrer som fullskalas apologeter, poster Saudi-Arabias flagg pÄ profilnavnene sine og lignende.

Det hele begynner Ă„ bli litt vel rart. Dette fĂžles ikke like mye ut som et oppkjĂžp som en fremmed makts okkupasjon av klubben som ledd i en propagandakrig. Vi vil selvsagt at klubben skal lykkes, men er ingen pris hĂžy nok?
« Siste redigering: 24. April 2020, 14:22 av OlavDM »