20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 287417 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2355 på: 08. Nov. 2013, 14:42 »
-Tirsdag, morgen etter trippeldrapet på Valdresekspressen, skulle sju asylsøkere ta Valdresekspressen til Oslo. Det fikk de ikke lov til.

-Han sier dette ikke er et spørsmål om rase, men at det har med trygghet for deres sjåfører og passasjerer å gjøre.

- Det vi ikke må glemme oppe i alt det her, er de pårørende. De gjør seg jo sine tanker, og misforstå meg ikke, men det som har skjedd har jo skapt en usikkerhet blant sjåførene, sier Østbye.



Om dette ikke er et spørsmål om rase, hva er det et spørsmål om da?

Skal legges til at søsteren til den drepte bussjåføren er ei aktiv anti-rasist som har vært ute i media og sagt fra klart og tydelig at vi ikke må dømme folkegrupper for dette, så det er bare piss å si at dette skal "hjelpe" de pårørende.

Utrolig synd at dette har blitt en "kamp" mellom anti-rasister og "Jeg er ikke rasist, men"-folk, istedet for å sørge over det forferdelige som har skjedd.



Bente Dalåker, regionssjef i Hero Norge, avviste i går at de har avtalt med busselskapet å nekte asylsøkere adgang til bussen.

- Det stemmer ikke at vi er blitt enige om dette. Det går ikke an å innføre slike «forbud». Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen det jeg leser, sier hun.

Daglig leder Per Steinar Sviggum i Nettbuss Sogn Billag, sier til Dagbladet at ingen ble fysisk nektet å gå på bussen, og forstår at den fremstillinga har skape reaksjoner.

- Den organiserte transporten for asylsøkere fra Årdal til Oslo er stanset midlertidig. Ingen ble fysisk nektet å gå på bussen, sier Sviggum.

- Vi hadde et møte med Hero på mandag, og de hadde et behov for å ta et pust i bakken. Det er Hero som styrer denne transporten, og vi ble enige om at den organiserte transporten av asylsøkere fra Årdal til Oslo skulle bli satt på pause, sier Sviggum til Dagbladet.


Men det er vel rasistisk dette og. Nei sorry, "ikke rasistisk men".

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2356 på: 08. Nov. 2013, 14:52 »
Helt greit det Andy. Alt utenom den idiotiske siste linja du skrev. Når jeg postet det jeg postet, så var det vel ingen som visste det du postet nå? Nei.

Så når du slår tilbake mot det jeg postet, mener du da at det ikke var rasistisk? For en provoserende linje du kom med der.
Same old Shearer, always scoring!

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2357 på: 08. Nov. 2013, 22:21 »
FrP tapte jo strengt tatt valget heldigvis - de gikk mest tilbake av samtlige. Så deres enkle løsninger og spill på fremmedfrykt har jo ikke lyktes så bra i forhold til velgermassen. Norges mest liberale parti ble jo mye større etter dette valget. Venstre altså.
Høyre og AP ligger jo eksempelvis ikke langt fra hverandre i asylpolitikk og AP har jo blitt massivt kritisert for å ha ført en inhuman politikk de siste åra.

Ingen andre enn deg selv som påpeker at du er rasist her.
Jeg kan navngi konkrete eksempler på etniske nordmenn jeg kjenner til som begår lovbrudd gang på gang etter dommer og fengselsstraff forøvrig. Det er vel kanskje det vanskeligst med kriminalpoltikken - det å hindre at domfelte havner i samme belastede miljø og gjør akkurat de samme lovbruddene på nytt.

Ok. Berre heilt tilfeldig då altso, at det kunn er ikkje-etnisk norske. Rar artikkel i so fall. Uansett set eg det i samanheng med mislukka innvandringspolitikk og at det kan ha samanheng med at folk har fått avslag og verte likevel verande. Eg sa ingenting om at kriminalitet ikkje verte begått av etniske nordmenn.
Denne ransbølga i Oslo er det jo nesten berre ungdommar med minoritetsbakgrunn som begår rana. Kvifor er det slik. Det har jo blandt anna med mislukka innvandringspolitikk å gjera. Det er komplekst ja, men ein kan ikkje sjå vekk i frå det faktum at det er flest med minoritetsbakgrunn som står bak.

Dette trur eg me kan diskutera til verda går under og likevel ikkje verte einige.

« Siste redigering: 09. Nov. 2013, 21:22 av lgrinde »

Christian

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8642
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2358 på: 13. Nov. 2013, 10:00 »
I don’t ride a bike, why should I support measures to boost cycling?

http://www.thetimes.co.uk/tto/public/cyclesafety/article3755751.ece

Verdt å lese. Forhåpentligvis blir det ein holdningsendring i Norge også, og ting blir lagt meir til rette.

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2359 på: 13. Nov. 2013, 16:01 »
Når jeg postet det jeg postet, så var det vel ingen som visste det du postet nå? Nei.

Sett bort fra alle "Dagblad på Nett"-leserne mener du?

Du postet det 7. nov 22:54. Artikkelen ble publisert 7. nov 20.44.

Ikke at det er så farlig, men det er vel rart å være så skråsikker før man sjekker fakta.

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2360 på: 13. Nov. 2013, 16:39 »
Beklager.

Rettelse : Når jeg postet det jeg postet, så visste ikke jeg det som blei postet senere.
Same old Shearer, always scoring!

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Same old Shearer, always scoring!

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7619
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2363 på: 16. Nov. 2013, 19:23 »
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/UNDP-Norge-er-fortsatt-verdens-beste-land-7147646.html

Okei? And your point is? En nyhet fra 14. mars om at Norge er beste land å bo i, en ranking som for det meste handler om levestandard, likestilling og økonomi? Kan ikke helt se hvordan det kan relatere til en artikkel som nettopp ble skrevet om de mange og økende antall ranene.

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2364 på: 16. Nov. 2013, 20:33 »
Må vel ikke være relevant? Bare slang ut en link som handler om at vi har det bra her i landet, så ved siden av å være heldige med olja, så har vi gjort noe riktig her til lands, politisk sett.
Same old Shearer, always scoring!

Peter

  • Gjest
Sv: Politikk
« Svar #2365 på: 17. Nov. 2013, 00:03 »
Angående ransbølgen som herjer i Oslo for øyeblikket, er det ikke bare en integreringsprosjektet som skal ha skylda. Jeg mener de som burde få hovedansvaret for dette, nesten utelukkende er utdanningsetaten. Det norske skolesystemet slår ut radikalt feil på så mange områder at det er helt ubegripelig.
Majoriteten av ranene den siste tiden er blitt begått av ungdommer mellom 18 og 20 år. Nærmere 1/5 går fortsatt på videregående. På enkelte skoler i Oslo propper staten fulle skoleklasser med unge kriminelle. I klassen til en kompis har 80% av folka i klassen dommer bak seg, som blant annet infatter grovt ran, drapsforsøk, ulovlig våpenbesittelse og narkorelaterte dommer innenfor både bruk og dealing.
Nærmere 50% har sittet inne for gjentatte grove ran.

Ran er ikke noe man gjør alene, ran er noe man gjør for å oppnå status blant gutta. Så lenge det fortsettes å stappe til tider tunge kriminelle i den offentlige skolen blant vanlig ungdom, vil ikke ransbølgen ta slutt. Ved å la grove gjengangsforbrytere få ta så stor del av hverdagen til yngre ungdom, vil rekrutteringen stige merkbart, og gjengene vil vokse.

De fleste av disse kommer fra særdeles ressurssvake familier fra land der lov og rett ikke betyr noe for dem. At de tar med disse holdningene til den norske skolen, og inlemmer vanlige ungdommer i et kriminelt miljø, kommer til å få alvorlige konsekvenser på sikt.

På generell basis er jeg glad for den innvandringspolitikken de rød-grønne har praktisert de siste årene, problemet kommer bare når kriminell ungdom møter annen ungdom. Når disse kan lokke med dop og penger, er det ofte ikke lange tiden som går før man er innlemmet i en evig ond sirkel.

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7619
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2366 på: 17. Nov. 2013, 02:36 »
Må vel ikke være relevant? Bare slang ut en link som handler om at vi har det bra her i landet, så ved siden av å være heldige med olja, så har vi gjort noe riktig her til lands, politisk sett.

Virket jo sånn da du søkte opp en gammel artikkel for å legge den ut bare 4 timer etter lgrinde sitt innlegg også bestående av bare en link! Så hvertfall ut som det var et svar til det innlegget. Dersom det ikke var det, beklager jeg. At vi har det bra her vet nok de fleste fra før, men det er alltid ting som kan endres på.
« Siste redigering: 17. Nov. 2013, 02:38 av Eriksen »

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2367 på: 17. Nov. 2013, 02:53 »
Enig der :)
Same old Shearer, always scoring!

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida