20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: VENNLIGST LES: Oppdaterte forumregler  (Lest 5580 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
VENNLIGST LES: Oppdaterte forumregler
« på: 06. Okt. 2011, 08:27 »
Vi har opplevd en kraftig økning i både besøkstall og postefrekvens her på forumet. Dette har dessverre også ført til at kvaliteten har gått ned, noe vi ønsker å gjøre noe med. Forumsjef ElvenKind laget en god guide over hva som er god oppførsel, hvordan man bør quote innlegg og så videre for en stund tilbake, men det virker som at mange har glemt ut dette. Derfor har ElvenKind laget en ny liten oversikt over hva vi tillater her inne. Vi holder også på å ansette fire nye moderatorer som vil ha ansvaret for hver sin del av forumet.

Merk at vi ikke har noen som helst interesse av å leke hobbykommunister som sensurerer enhver mening. Vi vil bare ha kvaliteten på forumet til å være den samme som tidligere, og vil kun slå ned på ting som ikke hører hjemme. Jeg ber alle å rette seg etter reglene for å gjøre dette til en triveligere og bedre plass å diskutere klubben som vi ALLE holder med, Newcastle United. Husk at det ER mulig å diskutere saklig selv om en annen supporter mener noe helt annet enn deg!

1. Personangrep i form av drittslenging, ukvemsord og foreslåtte diagnoser fjernes fra innlegg og følgende legges inn i slutten av innlegget: Deler av innlegget fjernet/editert av moderator. Bruker som postet innlegget får advarsel i form av en PM, samt tre prikker på forumkortet.

2. Unødvendig lange siteringer redigeres av moderator og følgende tekst legges til i slutten av innlegget: Sitering redigert av moderator. Bruker som postet innlegger får advarsel i from av en PM hvor det også legges ved link til bruk av BBC (ligger pinnet i toppen av tilbakemeldingsforumet). 1 prikk på forumkortet.

3. Feilposteringer blir flyttet til riktig forum/tråd, eventuelt fjernet etter moderators forgodtbefinnende. Varsel sendes bruker som postet innlegget med begrunnelse. Gjentatt feilposting kan medføre prikker på forumkortet. Ved flytting legges følgende til i slutten av innlegget: Innlegget flyttet av moderator

4. Total avsporing i tråder rettes opp av moderator. I første instans bes moderator hendvende seg til brukerne i tråden og be om at alle returnerer til opprinnelig topic. Hjerlper ikke dette gis det tillatelse til å fjerne urelevante poster. Brukerne som sporet helt av *kan* motta prikk i forumkortet ved gjentakelse eller ved at de overser moderators oppfordring om å returnere til topic (se 5).

5. Moderator har til enhver tid lov til å gå inn i tråder med oppfordringer av ymse slag for å få tråden/diskusjonen tilbake på rett kurs og i rett form. Brukere som ikke retter seg etter oppfordring fra moderator kan motta prikker på forumkortet.

6. Moderatorer har til enhver tid lov til å fjerne rassistiske utsagn, støtende bilder, suspekte linker og ellers andre ting man ikke ønsker. Tvilstilfeller diskuteres i moderatorteamet.

* Ved kommentarer fra moderator i poster, skal moderator også signere så vi til enhver tid vet hvilken moderator som editerte posten.

** En bruker som får 8+ prikker på forumkortet utestenges 1 uke fra forumet. Når brukeren kommer tilbake vil vi forbeholde oss retten til å gi strengere straffer ved gjentatte brudd på reglene.
« Siste redigering: 13. Mai 2014, 07:06 av Nordin »
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Hakiki

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1104
    • Vis profil
Sv: VENNLGIST LES: Oppdaterte forumregler
« Svar #1 på: 06. Okt. 2011, 09:37 »
4. Total avsporing i tråder rettes opp av moderator.

Er dette noe som slås hardt ned på?  Eller hvor langt av sporet kan man gå?  Ofte har tråder en tendens til å spore totalt av, ved å gå litt og litt lenger av sporet for hver post, uten at _jeg_ ser et behov for å slå ned på det?

F.eks. handler min tråd om medlemslokking nå om at du bør snakke med jusforening for å høre om du MÅ ha en kvart million for å ta oss med på tur. 

Og en tråd om Jonas kan plutselig ende opp med å handle om Marveaux, uten at det nødvendigvis blir "feil" selv om det er en avsporing.

Eller at West Ham diskuteres i Premier League 11/12 tråden.  Ønsker bare å finne ut hvor linja går, ønsker ikke å ende opp med unødvendige prikker for "tullefeil" som det fort kan bli en del av :p

Genius by birth. Slacker by choice.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: VENNLGIST LES: Oppdaterte forumregler
« Svar #2 på: 06. Okt. 2011, 09:45 »
Som nevnt vil det først bli en hendvendelse fra moderator i tråden som har sporet av. Dette vil være en indikasjon på at man bør prøve å komme tilbake "on-track".

Så du får en "warning" i tråden før prikkene kommer :)
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Leon

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 680
  • Luxury
    • Vis profil
Sv: VENNLGIST LES: Oppdaterte forumregler
« Svar #3 på: 06. Okt. 2011, 11:37 »
Sånne teite regler som det her mister ihvertfall jeg lysten på å komme tilbake til dette forumet. Hvem bryr seg om sånne tulle regler på et FORUM ??? Må få lov å skrive akkurat hva vi vil uten at noen moderator tullinger skal bry seg. Og jeg er ny-

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: VENNLGIST LES: Oppdaterte forumregler
« Svar #4 på: 06. Okt. 2011, 12:11 »
Hehe, hvis du elsker personangrep osv er det ingenting i veien for å begynne å skrive på vgd.no istedenfor.

coxie

  • NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • *****
  • Innlegg: 853
    • Vis profil
Sv: VENNLGIST LES: Oppdaterte forumregler
« Svar #5 på: 06. Okt. 2011, 13:22 »
Sånne teite regler som det her mister ihvertfall jeg lysten på å komme tilbake til dette forumet.

Det er til alles beste. Håper du ser verdien av et forum med saklighet i sentrum og der man har respekt for hverandre uavhengig av standpunkt.

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: VENNLGIST LES: Oppdaterte forumregler
« Svar #6 på: 06. Okt. 2011, 13:27 »
Vel jeg avventer og ser hvordan dette vil utvikle seg. Strengere håndheving kombinert med ferske moderatorer kan bli interessant. Håper iallefall at man legger seg på en akseptabel linje med tanke på terskel for moderering og selve tonen for modereringen.

Forøvrig synes jeg personlig at det er en overdrivelse at kvaliteten på forumet er så voldsomt forringet den siste tiden. Det kan være at jeg minnes feil om hvordan ting var "før", og at jeg har feil inntrykk av tingenes tilstand nå med tanke på personangrep, quotes, avsporinger osv.

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: VENNLGIST LES: Oppdaterte forumregler
« Svar #7 på: 06. Okt. 2011, 13:30 »
Er egentlig enig med deg, Hughie. Har egentlig ikke sett det store behovet, men mulig jeg har oversett en god del. Henger tross alt ikke her inne 24/7. :P

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: VENNLGIST LES: Oppdaterte forumregler
« Svar #8 på: 06. Okt. 2011, 13:38 »
Det handler også om økt antall brukere i forhold til "før i tiden". Når vi levde i små tropper på 30-50 individer rundt om i verden var det neppe behov for det lov-system som finnes i det "siviliserte" 2011 heller ;)

Poenget er ikke å gjøre det værre for forum-brukerne, tvert i mot. Hvis folk holder seg på matta, noe de aller aller fleste gjør til enhver tid, så vil man neppe se noe til moderatorene. Men når det holder på å gå galt, vil moderatorer tråkke inn i trådene for å få ting i normalt gjenge igjen. Moderatoren vil være "usynlig" inntil det er bruk for ham - og forhåpentligvis vil det det være relativt sjeldent.
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: VENNLGIST LES: Oppdaterte forumregler
« Svar #9 på: 06. Okt. 2011, 14:01 »
En slik tankegang er jeg enig i, men det er vel mer disse uttalelsene som får meg til å reagere da jeg rent inntrykksmessig ikke kjenner meg igjen i dem:

- "Dette har dessverre også ført til at kvaliteten har gått ned"
- "det virker som at mange har glemt ut dette" (Reglene for posting)
- "Vi vil bare ha kvaliteten på forumet til å være den samme som tidligere"
- "Hehe, hvis du elsker personangrep"


Men som sagt så avventer jeg og ser hvordan dette arter seg, også får jeg heller ta tingenes tilstand til etterretning når man ser hvordan dette konkret ender opp.

Jeg sitter jo heller ikke på de samme opplysningene som eksempelvis moderatorteamet gjør. Som Torfinn er inne på så er vi ikke her inne hele tiden, og en god del av denne dårlige kvaliteten og personangrepene kan det hende at er moderert bort før jeg får det med meg, eventuelt så har det druknet langt bak i en tråd som det er postet i.

At man på grunn av økt trafikk utbedrer regelverket og at arbeidsmengden for moderator øker og det dermed er behov for flere er imidlertid langt mer uproblematisk.
« Siste redigering: 06. Okt. 2011, 14:11 av Hughie »

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: VENNLGIST LES: Oppdaterte forumregler
« Svar #10 på: 06. Okt. 2011, 15:14 »
Hvis du ikke har lagt merke til det, er grunnen at vi har hatt en strålende mod i ElvenKind. Jeg skjønner ikke hvorfor vi i det hele tatt må diskutere om det skal være normal folkeskikk her inne.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: VENNLGIST LES: Oppdaterte forumregler
« Svar #11 på: 06. Okt. 2011, 15:26 »
Jeg skjønner ikke hvorfor vi i det hele tatt må diskutere om det skal være normal folkeskikk her inne.

Egentlig ganske godt oppsumert med den setningen der.

Takker og bukker forøvrig ;)
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: VENNLGIST LES: Oppdaterte forumregler
« Svar #12 på: 06. Okt. 2011, 15:44 »
Vel ser ikke helt hvor jeg sier det ikke skal være normal folkeskikk her inne? :-\ Det var iallefall ikke meningen å ta en slik debatt og om dere tror det var det jeg ville frem til så misforstår dere det jeg forsøker å formidle. Jeg synes jo selvsagt at det blir helt meningsløst å diskutere hvorvidt man skal eller ikke skal ha normal folkeskikk på forumet.

Er uansett enig i at det har vært god moderering her inne, og det stemmer vel godt overens med mitt inntrykk av et bra forummiljø. Det var jo også det som var poenget mitt.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: VENNLGIST LES: Oppdaterte forumregler
« Svar #13 på: 06. Okt. 2011, 15:59 »
Hughie: Tror ikke den var spesielt myntet på deg ;)
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Sv: VENNLGIST LES: Oppdaterte forumregler
« Svar #14 på: 06. Okt. 2011, 16:52 »
Jeg tror dette blir bra. Moderatorene vil kun gripe inn der det trengs, dvs. ved personangrep, grove usakligheter og unødvendig avsproring. I tillegg til vanlige oppdrag som flytting av tråder, sammenslåing av tråder, stenging (hvis noen f.eks. åpner en ny spillertråd der vi allerede har en). At man diskuterer West Ham i PL-tråden er ikke noe problem. Som sagt har vi ingen interesse av å leke Stasi. Vi vil det beste for alle ved å opprettholde en god kvalitet på forumet. Når det gjelder avsporing er det mer snakk om kamptråder som går over til å handle om en gammel transferfeide eller hvor dårlig Nicky Butt var for klubben, for å nevne noen eksempler.

Er enig med Hughie at det ikke er så ille her inne som mange vil ha det til, og at jeg kanskje overdrev litt i førsteposten. Mulig at vi bare var bortskjemt med et veldig bra miljø i perioden da vi fikk en del til å migrere fra diktaturveldet på newcastle.no.

Uansett så har ikke vanlige debattanter noe å bekymre seg for. 95 % oppfører seg bra, og det er i deres egen interesse at de andre 5 % irettesettes slik at kvaliteten og trivselen holdes på et høyt nivå.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!