20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF  (Lest 43009 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #330 på: 14. Aug. 2023, 12:38 »
Om noen vil se sportsvasking i praksis, se den nye Amazon Prime-serien om Newcastle med Alan Shearer som voiceover.

Fy faen for noe ræl. Lenge siden jeg har sett en mer åpenbar puff piece.

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7622
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #331 på: 14. Aug. 2023, 16:37 »
Jeg var litt spent på den ja, men synes det ble litt cringe til tider selv. Tror det blir mer fokus på det sportslige de neste episodene, men måtte le litt da de prøvde å få det til å virke som at Saudi kjøpte klubben av økonomiske grunner, og ikke politiske. ::) Tror ikke akkurat de tenker økonomisk med fotballen, er bare å se på det som skjer i Saudi ligaen.. Tapsprosjekt uten like. Disse summene er ubetydelige for Saudi.
« Siste redigering: 14. Aug. 2023, 16:39 av Eriksen »

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #333 på: 16. Aug. 2023, 17:58 »
Nei, dette er ikkje noko særleg. Og dei fortenar all kritikken dei kjem til å få og eg håpar ingen går på kampen.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #334 på: 22. Aug. 2023, 10:03 »
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #335 på: 09. Okt. 2023, 14:50 »
Følte et behov for å lufte noen tanker nå et stykke ut i det som jo er et sportslig eventyr.

Først må jeg si at kampen mot PSG er noe av det vakreste jeg har sett. Lidenskapen fra både spillere og fans symboliserte alt det som fikk meg til å elske denne klubben tidlig på 00-tallet.

Jeg tar meg i å synes at det er utrolig, utrolig synd at dette oppkjøpet ble gjort når det ble gjort, for Eddie Howe fortjener all ære for jobben. Han har jo ikke brukt koko-penger enda og mange nøkkelspillere er fortsatt fra Ashley-æraen.

Jeg skulle så inderlig ønske at denne suksessen, som kommer fra moderat pengebruk, bare kunne stått alene. Jeg sa alltid at om jeg var City-supporter så hadde jeg følt en viss bismak etter hvert trofe. Jeg føler ikke det enda, men jeg merker at det kommer til å komme om klubben bruker mer og mer oljepenger.

Mitt ønske var alltid at Newcastle skulle følge i fotsporene til Spurs, gradvis bygge klubb. Der vi er nå, med en eiergruppe som symboliserer noe av det verste i hele verden, frykter jeg at min lidenskap kommer til å forsvinne gradvis.

Jeg kan da umulig være alene? Ser jo at deltagelsen i forumet er meget lavt for tiden. Det er jo egentlig helt sinnsykt mtp de siste 18 månedene.

Jeg klarer bare ikke å 100% like det som skjer nå, på tross av opplevelser som den forrige uke. Har vel egentlig overbevist meg selv om å nyte denne sesongen fullt ut, før all eventuell suksess begynner å føles for «uærlig». For Howe og spillerne fortjener all respekt og hyllest for det de får til.

Hørte Simon Jordan snakke om hvordan Howe, dessverre, nok ikke får bli treneren som tar oss hele veien, og er nok dessverre enig i det. Det er fint nå i starten, men jeg tror fremdeles, som jeg alltid har sagt, at dette kan ende med å symbolisere noe helt motbydelig til slutt.

Eierne representerer en eneste ting og det er Saudi. De har tilogmed vært modigere enn jeg trodde og vi spiller nå i Saudi-drakter borte, samt lar dem beskitne verdens nydeligste stadion med Saudi-kamper. Selv de mest iherdige tilhengerne av dette oppkjøpet må da kjenne på en følelse av raseri over det? Selv var det skuffende forbi enhver beskrivelse.

Apropos verdens nydeligste stadion så heter vel den Aramco Stadium innen få år.

En kjapp titt på Newcastles twitter i ny og ne viser hvilken følelse av eierskap vanlige saudiere nå føler for klubben vår. Man kan si at det ikke representerer virkeligheten til man blir blå i ansiktet, men dette gamet handler kun om PR for Saudi og sportsvaskingen virker allerede å ha lykkes. Er direkte skuffet over hvor enkelt de fikk det til.

At ikke titusener av lokale møtte opp for å demonstrere da en skrekkelig stat skulle spille hjemmekamp nordøst i England sier egentlig alt.

Har sagt det før og sier det igjen, ja Ashley var en håpløs eier, men det er verdener imellom en ultrakynisk businessmann og en (in)direkte eier som har beordret drap på journalister.

Ønsker å høre hva andre her synes og om jeg tar feil i å tolke den labre deltagelsen på forumet som apati. For jeg begynner faktisk å føle det er der jeg er på vei. Samme apati som da vi lå i ingenmannsland i årene under Ashley. Det skal jo ikke være mulig når vi er i CL-sesong, men forhåpentligvis er det det som skiller meg fra City-supportere, selv om jeg vet mange der også ønsker «the old City» tilbake.
« Siste redigering: 09. Okt. 2023, 15:00 av Andymag »

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3023
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #336 på: 09. Okt. 2023, 18:31 »
Tja, ikke lette spørsmål dette.

Om vi begynner med det sportslige og arbeidet med fans o.l.:

1. Det er en fryd å følge laget om dagen. En fornuftig trener som har en klar tanke om taktikk, trening, kosthold, lagmentalitet, spillermentalitet osv. Skal tilbake til de gode dagene under Sir Bobby for å finne maken. (se bort fra siste tiden med Dyer/Bowyer-episoden osv). Ikke gått i fella med å hente dyre, store navn som stort sett bare kuker til ting.

2. Eiere som gjør "alt rett" med å bruke det de kan innenfor FFP, med å bruke penger på fasiliteter, støtteapparat, markedsføre klubben, utnytte sponsormarkedet, få på plass og satse på et kvinnelag, hjelper småklubben i området (Gateshead), kjempebra samarbeid med supportergrupper m.m.

Strålende fornøyd, akkurat det jeg håpet på fra nye eiere.

Så har vi den politiske biten:

1. Gjentatte treningsleire i Saudi Arabia
2. 3.drakt i Saudifarger
3. Saudi spiller hjemmekamp på St. James

Ja, liker det ikke. Kjøper jeg sjelden drakter uansett, men noe drakt i grønt og hvitt blir det ikke, med mindre det er HamKam-logo på drakta. Sitte å forsvare Saudi som en del fans plutselig har begynt med, nei takk.

Er vanskelig dette, men rent personlig så har jeg landet på at det er Newcastle som er laget mitt, det er Newcastle som er byen "min" i England. Jeg fikk gjort lite med Ashley bortsett fra å la være å kjøpe drakter samt styre unna skitbutikkene hans, det er lite jeg får gjort med Saudi bortsett fra å prøve gjøre mye av det samme. Så får vi nå se om Saudi etter hvert faller for fristelsen til å eksponere seg for mye eller om de holder en lavere profil. Tror de fort driter seg ut om sportsvaskingen blir for tydelig, slik som med fotballstjerner som kommer ut og prater positivt om fotball-VM som var i Qatar f.eks. Et annet element oppi det hele som mange i vesten glemmer, sportsvasking er ikke nødvendigvis ment på oss. Det er godt gammeldags brød og sirkus for hjemlig befolkning, uten at det gjør noe som helst bedre.

Tror det var på NRK radio jeg forøvrig hørte en professor i etikk e.l. som uttalte seg i tiden der Newcastle ble kjøpt opp, at fans måtte få være fans med god samvittighet, så lenge man ikke støttet opp om regimet i Saudi. Er da alltids noe å ta med seg i vurderingen  :)
« Siste redigering: 09. Okt. 2023, 18:39 av Geordie »
No fate but what you make

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7622
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #337 på: 09. Okt. 2023, 21:11 »
Akkurat når det kommer til pengebruk så tar det nok veldig lang tid før vi kan bruke mer enn visse andre klubber i ligaen grunnet FFP. Ta for eksempel Arsenal, de har brukt enorme summer de siste par sesongene, men det er nesten ingen som snakker om det. Dersom de hadde vunnet ligaen så tror jeg ikke fansen ville kjent på bismak for at de har brukt så mye penger. I moderne fotball så er det nesten umulig å vinne PL uten å bruke store summer, og alle de andre "big 6" bruker stadig mer penger. Derfor synes jeg alltid at det er litt smålig når Arsenal, Chelsea og United fans skal trekke frem at vi har brukt en del penger, kun fordi vi bruker mer enn vi pleide å gjøre når vi ikke var en trussel. Alle disse 3 klubbene har brukt mer enn oss etter takeover, og hadde en mye sterkere og dyrere stall fra før av. Det er penger som styrer fotballen i dag, og det kommer man ikke utenom. Mindre klubber i PL klarer ikke å etablere seg blant de store uten å bruke betydelige summer over flere år. Alle langsiktige topplag er kjøpelag. Se på Leicester. De vant PL, yppet seg med topp 4 i noen sesonger, så rykket de ned. Man trenger rike eiere og gode sponsoravtaler, ellers klarer man ikke å holde seg oppe over tid.

Også er jeg enig med Gerodie. Det er selvfølgelig mye som er veldig ukomfortabelt med eierskapet, men jeg har alltid tenkt at det å bytte klubb bare ikke er et alternativ for meg. Jeg elsker byen og klubben uansett hvem som er eier. Jeg kjenner også at jeg nærmest må lukke øynene litt for å kunne kose meg med at Newcastle vinner kamper, men jeg tenker at det funker bedre for meg enn å miste interessen helt. Jeg har også tenkt litt på det Geordie sier til slutt. Er det virkelig slik at Saudi får et bedre rykte internasjonalt av å kjøpe opp Newcastle for å bygge dem opp? Personlig har jeg hørt flere kritiske kommentarer om Saudi etter at de tok over enn før de tok over. Unntaket er jo visse fans i vår egen fansbase som forsvarer dem (noe som er synd), men jeg tror ikke at fans av andre lag får noe bedre inntrykk av Saudi ved at de bruker masse penger på Newcastle, eller at de lar seg rive med når Newcastle storspiller med Saudi drakter. Klubben og manageren får gjerne skryt, og kanskje også eierne for valgene de har tatt med klubben. Jeg har også tenkt på det at det rett og slett kan være en slags show off for egen befolkning.
« Siste redigering: 10. Okt. 2023, 13:31 av Eriksen »

oyvind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2139
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #338 på: 09. Okt. 2023, 21:23 »
Veldig enig med det Geordie skriver. Han klarer og skille mellom den sportslige suksessen (I Newcastle) kontra politiske spørsmål. Sportslig suksess har ikke bare kommet fra Saudi/Olje penger, langt der i fra til nå, men et meget godt arbeide fra nye eiere med Amanda og Ruben brothers i spissen. De samarbeider godt med fans og når man ser at spillere som var nærmest helt ute av det under Ashley tiden og nå plutselig blomstrer opp, så har ikke det noe med Saudi penger å gjøre. Vi har plutselig fått en del gode talenter som kan bli til noe stort. Vi har en solid fremtidsrettet manager i Howe.

Ang. politiske spørsmål og fremtid (siden detter nevnes) så kan jeg jo også gå inn på følgende: Hvorfor står ca. 25 % av nasjonalbudsjettet til EU i handel med Saudi? Hvorfor har vesten og Saudi et samarbeid i krigføring og våpenhandel? PIF og Saudi har eierandel i mange mange vestlige selskaper, hvorfor? Hvorfor pumper de opp olje og får solgt dette videre til deler av vesten?

Det jeg vil frem til er at vi supportere av Newcastle United FC har null kontroll av politikk og menneskerettigheter. Det har styresmaktene et ansvar for. Det er allikevel lov å begynne å heie med et nytt lag om man føler for det, Morten Langli hadde nok blitt glad for det.

Jeg kommer til å heie med Newcastle til jeg dør, jeg heier med laget, ikke eierstrukturen.



For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7622
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #339 på: 09. Okt. 2023, 21:38 »
Veldig enig med det Geordie skriver. Han klarer og skille mellom den sportslige suksessen (I Newcastle) kontra politiske spørsmål. Sportslig suksess har ikke bare kommet fra Saudi/Olje penger, langt der i fra til nå, men et meget godt arbeide fra nye eiere med Amanda og Ruben brothers i spissen. De samarbeider godt med fans og når man ser at spillere som var nærmest helt ute av det under Ashley tiden og nå plutselig blomstrer opp, så har ikke det noe med Saudi penger å gjøre. Vi har plutselig fått en del gode talenter som kan bli til noe stort. Vi har en solid fremtidsrettet manager i Howe.

Ang. politiske spørsmål og fremtid (siden detter nevnes) så kan jeg jo også gå inn på følgende: Hvorfor står ca. 25 % av nasjonalbudsjettet til EU i handel med Saudi? Hvorfor har vesten og Saudi et samarbeid i krigføring og våpenhandel? PIF og Saudi har eierandel i mange mange vestlige selskaper, hvorfor? Hvorfor pumper de opp olje og får solgt dette videre til deler av vesten?

Det jeg vil frem til er at vi supportere av Newcastle United FC har null kontroll av politikk og menneskerettigheter. Det har styresmaktene et ansvar for. Det er allikevel lov å begynne å heie med et nytt lag om man føler for det, Morten Langli hadde nok blitt glad for det.

Jeg kommer til å heie med Newcastle til jeg dør, jeg heier med laget, ikke eierstrukturen.

Usikker på om disse spørsmålene er retoriske fra din side (altså om du vet svarene fra før), men jeg kom over en god video på dette med hvorfor Saudi har så mye geopolitisk innflytelse. De første 10 minuttene av denne videoen gir en god forklaring, og uten å ha faktasjekket dette noe særlig, så gir det mye mening for meg. Fremtidsspådommene i videoen er det nok mulig å være uenig i, men det har jeg ikke nok kunnskaper til å kunne uttale meg om det.

« Siste redigering: 09. Okt. 2023, 21:53 av Eriksen »

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #340 på: 11. Okt. 2023, 20:47 »
Er jo selvfølgelig ikke noe alternativ å holde med et annet lag, sånt er jo umulig.

Det er jo nettopp fordi jeg er så glad i klubben, og at jeg ikke klarer å slutte å bry meg, at dette eierskapet plager meg. På samme måte som noen City-fans som elsker å se fantastisk fotball og suksess, men som allikevel hadde tatt det gamle City tilbake om de hadde muligheten.

Skjønner selvfølgelig at folk er uenige i det, når man er i CL og cupfinaler så validerer jo det veldig mye av det man står for som fan, og det er helt okei.

Hva Staveley og ektemannen angår så har jeg aldri klart å like dem. Staveley svar på kvinnerettigheter i Saudi i ukene etter hun tok over var så håpløse og svikefulle at jeg ble helt kvalm.

Vi må vel også være ærlige om at fotballfans kanskje er verdens enkleste menneskegruppe å vinne over i starten. Etter Ashley-tiden skal du være svært svak PR-messig om du ikke klarer å gjøre noen endringer som vinner over fanbasen. Bare å møte på kamp er jo nok for sikkert 70% av fanskaren. Ashley ble jo superpopulær han også i begynnelsen da han sto med fansen under kamper.

Vi hadde nok alle her klart dette i begynnelsen, og særlig om man visste at man hadde noen litt dystrere planer i fremtiden som krever at man bygger opp litt "goodwill". Er dette som bekymrer meg. Begynner i det små med treningsturer til Saudi, draktvalg og saudiske sponsorer, så kommer vel som nevnt en endring av stadionavnet etterhvert. Hva som kommer etter det er vanskelig å spå, men at det kan true identiteten til klubben er det vel ingen tvil om?

At de har turt å gjøre noen av disse endringene såpass raskt synes jeg er skummelt. Hadde de annonsert Saudi på St. James etter en uke så hadde vel de fleste reagert kraftig. At de kan gjøre det kun 18 mnd senere uten at noen egentlig reagerer i det hele tatt er et dystert eksempel på hvor effektivt sportsvasking er.

Til slutt svar til deg Oyvind. Neida, Newcastle-fans har ingen makt over geoplitikk, menneskerettigheter eller EUs handelsstrategier. Det vi derimor har makt til å gjøre er å si ifra at man synes dette er feil, uavhengig om det endrer noe eller ikke. Dette er da virkelig ikke bare en rettighet, men en plikt man har som borger i et demokrati, mener da jeg ihvertfall.
« Siste redigering: 11. Okt. 2023, 20:49 av Andymag »

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7622
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #341 på: 15. Okt. 2023, 15:48 »
Jeg synes at du har mange gode poenger Andymag. Personlig så foretrekker jeg dette over Ashley kun fordi det sportslige under Ashley var så latterlig dårlig at jeg nærmest mistet interessen for fotball. Nå har jeg i det minste fått interessen tilbake, mens for noen er det sikkert motsatt.

Ser forøvrig at det er delte meninger blant United fansen over at Qatar trekker seg fra oppkjøpet. De var nokså samstemte med å fordømme vår takeover og at fansen vår feiret den, men nå ser jeg at flere av dem er skuffet over at det ikke blir Qatar, spesielt ettersom at det betyr at Glazer beholder en stor del av klubben. Samtidig går Henderson ut og reklamerer for Saudi VM i 2034, dette er en spiller som var sterk motstander av Qatar VM og pushet pride protestene mot Qatar.

Det er slike ting som gjør det umulig å ikke trekke frem hykleri i slike saker, og det er da umulig å nekte for at mange leker aktivister for å bygge image (virtue-signaling), men som egentlig ikke kunne brydd seg mindre, og tilogmed støtter slike regimer dersom det tjener dem. Som mange var inne på da takeover skjedde, det er mange fans av andre klubber som plutselig skal bry seg så mye om etikk når de egentlig bare er bitre over at en av de små klubbene plutselig får mulighet til å konkurrere med deres klubb på sikt. Kanskje det tilogmed er litt sjalusi. Det var flere her som poengterte dette ved takeover, og vi fikk høre at vi nærmest forsvarer Saudi regimet. Vi ser jo tydelig hvordan det ligger noe i dette med hykleri, og poengtering av hykleri er ikke alltid whataboutism.

Jeg respekterer derimot memingene folk som fordømmer og tar avstand fra det som prinsipp, og ikke bare cherry picker når de fordømmer og når de ikke skal fordømme. Det var også flere United fans som var fornøyde med at Qatar trakk seg, og mange har vist sin avsky til våre eiere her på forumet. Det er helt fair. Denne overdrevne moraliseringen fra andre lags supportere klarer jeg ikke alltid å ta helt seriøst selv om jeg vet de har et poeng, når jeg samtidig vet at de kanskje ville ment det motsatte dersom det var deres klubb som ble kjøpt opp av f.eks. Qatar.
« Siste redigering: 15. Okt. 2023, 16:02 av Eriksen »

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #342 på: 20. Okt. 2023, 22:35 »
Eriksen:

Det som dessverre gjør det umulig for oss å noen gang vinne dette poenget er at Saudi-Arabia er, fra et etisk ståsted, enda verre enn Qatar.

Det sier ikke så rent lite, for som du påpeker er det Qatarske regimet ille.

Der Qatar har fengselsstraffer for homofili, er det dødsstraff som gjelder i Saudi.

Der Qatar har én henrettelse siden 2007 (for voldtekt og drap av et barn om jeg husker riktig), har Saudi 1500+.

Vår eier har henrettet over 100 mennesker bare i år.

Tall betyr faktisk en del her altså.

Om vi kunne fått Qatarske eiere i morgen ville jeg tatt det med et lettelsens sukk. Det er ikke hykleri, det er kalde fakta.

« Siste redigering: 20. Okt. 2023, 22:43 av Andymag »

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7622
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #343 på: 21. Okt. 2023, 12:11 »
Du har et poeng, men hvor mange fremmedarbeidere døde under forberedelsene til VM i Qatar? Hvis noen som kjører hard kritikk av Newcastle sin takeover blir skuffet over at de ikke får denne staten som eiere, så sier det fortsatt litt. Det er lett å preke moral om noe som ikke påvirker deg og din sak på en gunstig måte, og det er nettopp dette som gjør at jeg mener slik moralisering ofte blir misbrukt. Igjen er Henderson et godt eksempel.

Før Qatar VM:

Spoiler (hover to show)

Kjempebekymret over Qatar sine menneskerettighetsbrudd som han synes er helt forkastelig. Dette ville han bruke media til å uttrykke sin misnøye mot. Angående pride:

Spoiler (hover to show)

MEN, så skjer det en overgang til Saudi, og han er plutselig kjempefornøyd med Qatar VM og ønsker det samme for Saudi i 2034. Samtidig påpeker han, i sterk kontrast til tidligere uttalelser, at han egentlig ikke vil gå inn på dette med politikk:

Spoiler (hover to show)

Og ang. hvorfor han dro til Saudi:

Spoiler (hover to show)

Dette er bare et eksempel, men det er et godt eksempel på hvordan moralisering kan bli misbrukt. Det jeg vil frem til er at det er nok flere (spesielt motstander fans) som egentlig ikke bryr seg så mye om etikk som de gir uttrykk for, men det er en god måte å rakke ned på en nyfødt konkurrent på. Samtidig får de uttrykt frustrasjonen over at vi er rike uten å innrømme at det er nettopp det som de er irriterte over.

Så er det jo selvsagt åpenbart at fans fra vår egen fanbase som kritiserer eierne faktisk bryr seg. Det virker kanskje litt drøyt at vi har noen fans som nærmest heier på Saudi, men noen mennesker bryr seg rett og slett ikke særlig mye om ting som skjer langt vekke i et helt annet land. Slike er det nok i alle fanbaser, og du skal ikke se bort ifra at det ville vært helt like tilstander dersom Saudi tok over Man United eller Liverpool. Noen kritiserer, noen er nøytrale, mens andre nærmest støtter Saudi og forsvarer dem. Samtidig vil det ikke gjøre Saudi noe særlig mer populære blant de fleste andre fotballfans i vesten.
« Siste redigering: 21. Okt. 2023, 14:19 av Eriksen »

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #344 på: 21. Okt. 2023, 14:31 »
Selvfølgelig helt enig i alt du skriver der. Henderson har solgt sin sjel til djevelen, det er det ingen tvil om. Foretrekker spillere som bare er ærlige og sier at de valgte penger over etikk (som jo egentlig er en ærlig sak, de er jo ikke statsborgere av disse landene og summene er jo astronomiske). Tror alle, meg selv inkludert, ville trengt noen dager i tenkeboksen før man evt sa nei til slike summer. Men da hadde vi nok også hatt pr-vett nok til å bare holde kjeft senere og akseptere følgene.

Henderson-situasjonen og hans uttalelser er bare patetiske og pinlige.

På samme måte var Staveley sine uttalelser om kvinnerettigheter i Saudi helt latterlige. Og som Newcastle-fan så er det jo dette jeg bryr meg mest om.

Vil også si at der er vesensforskjell mellom enkeltspilleres valg av arbeidsgivere og overtagelse av klubber.

Som jeg har sagt hele veien så er det Premier League og FA jeg er mest skuffet over her. Fans har selvfølgelig ingen skyld i hvem som tar over klubben og dette skulle vært stoppet av styringsorganene i fotball for lenge siden.

Man kan si da at også Abramovitsj, UAE og Qatar burde vært stoppet, men ett sted skulle man håpet at grensen gikk. Når man sier ja til Saudi er man på toppnivået hva jævlige stater angår. Selv Qatar, UAE og Russland er ikke helt i ligaen til Saudi, Iran og kanskje til og med Nord-Korea hører til her.

Selvfølgelig litt subjektivt fra min side, men tallene backer meg opp ganske tydelig her.

Til slutt ang. dødstallene under VM-oppbyggingen så har du selvfølgelig helt rett. Heldigvis er det ikke VM der hvert år (selv om arbeidslovene i Qatar fører til mange dødsfall årlig uansett.) Nettopp at Qatar kan gjøre så jævlige ting og fremdeles score høyere enn Saudi på det meste av menneskerettigheter føler jeg bare underbygger min påstand om hvor grusomme våre eiere er.

Til slutt så er jo det faktum at vi fortsatt diskuterer det en meget god ting i mine øyne!! Det må vi ikke slutte å gjøre! Som du påpeker har jeg mine tvil om Man U-fans ville holdt denne diskusjonen oppe etter litt tid  ;)