20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Nabokrangel!  (Lest 10324 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Nabokrangel!
« på: 02. Mai 2012, 12:23 »
Må bare dele dette. Har nå bodd i borettslag i 7 år, og det har vært vell og bra. Men...

For ett års tid siden hadde jeg et vors, og en av gjestene satte muligens ifra seg en tom ølflaske i trappa. Eller, det er nok ganske stor sannsynlighet for at det var en av oss som satt den der. Søndagen etterpå kommer en gammel grinebiter opp til meg kl 08:00 og hamrer løs på døra mi. Han tar i dørhåndtaket, slår på døra og dinger på i ett sett.

Jeg åpner til slutt:  ???
Grinebiter: Prøver du å drepe folk?
Jeg:  :blink:
Grinebiter: Du har bevisst lagt ut feller i trappa  :sint:
Jeg:  ???
Grinebiter: Denne flaska har DU lagt i trappa med vilje, slik at noen ufrivillige skal snuble i den, og den faller ned i hodet på noen, og dreper dem. Jeg skal politiannmelde deg for drapsforsøk!!
Jeg: Tuller du eller?
Grinebiter tar 2 steg mot meg: Tror du jeeeei tullleeeeeeeeeer med DHAAAAAAAAAAAAAAAAI??!!

Lettere sjokkert, trøtt og fyllesyk som jeg er klarer jeg ikke helt å stokke sammen noen ord, og tenker bare WTF, før han stormer ut i ren Arthur Spooner stil  :sint:

Så var det vel i fjor sommer, da rullatoren til gamla i 1. etg ble stjålet. Eller, rette sagt, den stod 1 meter uttafor hoveddøra. Grinebiteren som tydeligvis skal være dagens helt, stormer opp til meg. Det er selvsagt ingen tvil om hvem som skal ha skylda her!

Grinebiter: Hvorfor har du stjålet rullatoren til "husker ikke navn" ?  :sint:  :sint:
Jeg:  :blink:
Grinebiter: Ja, du har stjålet den og du skal erstatte den  :sint:
Jeg: Dette gidder jeg ikke... Ser det ut som jeg trenger noen rullator?

Jeg lukker bare døra foran han og låser, og tenkte ikke noe mer over dette. Senere får jeg vite at de fant rullatoren utenfor døra. Jeg møtte på grinebiteren i trappa, og da spurte han om jeg ikke skulle kjøpe blomster til henne. Jeg rister på hodet og bare går opp.

Grinebiteren går opp og ned trappene flere ganger om dagen, selv om han bor i 2. etg. Han går helt opp til 4. etg uten at jeg vet hvorfor. Opp og ned. Jeg har også sett han låse opp sykkelen sin, sykle over veien (5 meter) for å hive et ispapir, for så å sykle tilbake og låse den. Han møter jo selvsagt på flere naboer når han holder på slik. Hans mål er at alle skal være enige i at jeg er "Mr Trubblemaker" i blokka. Alle hører hans versjon av alt. Han klarte til og med å overbevise gamla i 1. etg om at rullatoren som stod uttafor ikke var hennes. Jeg måtte være den som skulle kjøpe ny til henne, selv om de får disse gratis fra staten.

Jeg kom ca en halv time for sent på jobb pga samtale med han på morgenen. Jeg var RIMELIG pissed når jeg kom hjem den dagen. Jeg dingte på døra til gamla og skjeller henne ut til de grader. Selv om rullatoren hadde samme farge, høyde og rett og slett prikk lik mente hun at den fortsatt ikke var hennes. Jeg ba henne sjekke serienummeret, og det stemte med hennes. Jeg lurte på hvorfor de trodde det var meg som hadde stjålet den, og det visste hun ikke.

Etter dette har jeg ikke hørt et KNY, fra noen, før igår...

Jeg våkner til et lurveleven uten sidestykke, kl 08:00. Grinebiteren står å hamrer på døra mi. Han slår hardt på døra og prøver å bryte seg inn. Jeg ser håndtaket går opp og ned. Han holder inne ringeklokka i sikkert 2-3 min i ett sett, og holder over kikkehullet slik at jeg ikke skal se han. Jeg gadd ikke åpne, men hentet iphonen for å filme dette. Når jeg endelig har funnet telefonen og åpnet kameraet slutter han selvsagt og går.

Senere på dagen kommer en kompis og lurer på hvorfor det henger en lapp i ganga med "RYDD OPP *mittnavn*". Det ligger 2 reklamer og 1 avis litt rotete til nedi 1. etg. Postmannen legger alltid avisene i trappa, så det er fort gjort å skubbe borti når man går forbi. Vi satt 4 stk hos meg kvelden før for å se City - United. Vi hadde noen pils og gikk på byen etterpå, som så mange andre gjør. Altså, ja det kan godt hende noen av oss har kommet borti dette, jeg aner ikke. Men herregud!! Han har altså sett alt dette "rotet" (som tok kompisen min 1/2 sek å rydde opp i), så har han gått opp til meg, hamret på døra, gått ned, skrevet denne lappen, funnet tape, og hengt opp slik at alle kan se det som har vært der den dagen.

Jeg begynner å bli forbanna lei nå! Har ikke møtt han etter dette, men tipper jeg møter han når jeg kommer hjem ikveld. Da bryter helvette løs hvis jeg ikke klarer å kontrollere meg.

Jeg har laget en egen lapp nå som jeg har tenkt å henge opp, hvor jeg driter han ganske ut. Det eneste er at hvis jeg henger den opp, så kommer han aldri til å gi seg.

Jeg vurderer:
* Ta den barnslige veien (henge opp lappen, og knekke en tannpirker inni låsen hans mens han er ute)
* Ta den kjedelige veien (legge inn en klage til styret)

Skal jeg politiannmelde han for trakassering? Eller forsøk på innbrudd? Eller bare legge saken død..? Jeg vet jo at jo mer jeg gjør ut av dette, jo mer stress blir det i ettertid.

Uansett skal jeg ha kameraet på iphonen klart når jeg kommer hjem idag! Den skal RETT ut på youtube hvis han begynner med dette igjen.
Tanker og tips?? :D

Milburn

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 477
    • Vis profil
Sv: Nabokrangel!
« Svar #1 på: 02. Mai 2012, 12:32 »
 :lol:

Gjør du det formelt, så tar du det opp med styret og klager. Flere må jo ha reagert på at han er litt Ruud Gullit i topplokket.

Hadde det vært meg, så hadde jeg fremdeles klaget til styret og snakket litt vennlig med naboene for å ha en liten allianse. Så hadde jeg gjort mange småting mot han som hadde gjort han pissed, uten å bli oppdaget, og bare latet som ingenting. Til slutt fremstår han helt gal. Do it!
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

Simmi

  • Gjest
Sv: Nabokrangel!
« Svar #2 på: 02. Mai 2012, 12:42 »
 :lol: herre for en type!

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Nabokrangel!
« Svar #3 på: 02. Mai 2012, 13:02 »
Tidenes beste trådstart? Tror det :) hahahahahaha herlig type!!! :P

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Nabokrangel!
« Svar #4 på: 02. Mai 2012, 13:19 »
Hehe, ja det er helt sprøtt. Man tror liksom ikke at slike ting kan skje før man er midt oppi det!

Har vanvittig lyst å gjøre som du sier Milburn. Gjøre masse småirriterende ting mot han, som han ikke kan bevise at jeg har gjort. Tror bare jeg bør vente til jeg har roet meg litt, så jeg ikke gjør noe dumt :P

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8667
    • Vis profil
Sv: Nabokrangel!
« Svar #5 på: 02. Mai 2012, 13:22 »
 ???
Nei.

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7620
    • Vis profil
Sv: Nabokrangel!
« Svar #6 på: 02. Mai 2012, 13:30 »
Haha! Sykeste! Finnes det virkelig slike folk i Kristiansand? :P

I slike "krangler" er det fort gjort å falle litt ned på deres nivå, og gjøre noe skikkelig barnslig som bare gjør det hele enda verre, og som du kanskje senere angrer på. I slike tilfeller kan man selv ende opp med å bli latterliggjort i et forsøk på å latterliggjøre "grinebiteren". Jeg har flere ganger gått i den fellen. Du burde i hvertfall ikke gjøre noe impulsivt, og heller tenke nøye over hva du skal gjøre. Tipset Milburn ga, var ganske bra. :) Hadde vært hysterisk å se det om du fikk det på film da. :ler:

Jon87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 585
    • Vis profil
Sv: Nabokrangel!
« Svar #7 på: 02. Mai 2012, 13:32 »
Hadde jævlig irriterende naboer under meg før, som kom innom hver gang det ble spilt musikk. Etterhvert kom det også en skriftlig advarsel (håndskrevet liten sak), der de truet med formell klage til styret. Etter et 3-4 siders tilsvar, med henvisning til interne regler i sameie og generelle regler for ro og orden, åpenbare feil i deres klage,  samt henvisning til samtale med advokat (nevnte det for forretningsadvokaten på jobb en lunsj), så hørte jeg ikke mer fra dem. Men tok ikke så lang tid før de flyttet  :toon:

Virker ofte slik at om du gir inntrykk av at du har veldig god peiling på noe, samt får det til å fremstå profesjonelt, vil den andre parten gi seg. Men mulig din motpart har så mye ledig tid, at han ikke vil gi seg så lett nødvendigvis  :fisk:



Peter

  • Gjest
Sv: Nabokrangel!
« Svar #8 på: 02. Mai 2012, 13:54 »
Alt 1: Klister/våt maling på dørhåndtaket, så det blir helt jævlig å åpne opp døra.
Alt 2: Mal bare en strek random på døra hans... vil irritere ham... og det ser fryktelig ut også.
Alt 3: Ta lim under posten hans og lim det fast til postkassebunnen.
Alt 4: Knus ett egg i postkassa hans.
Alt 5: Synes det med tannpirkeren var en god ide :)

Bare noen små tips for å gjøre hverdagen hans litt kjipere enn det den er fra før av.  :angel:

Dahl78

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 21
    • Vis profil
Sv: Nabokrangel!
« Svar #9 på: 02. Mai 2012, 14:08 »
Jeg ville nok ha gått for den litt kjedelige men safe måten og tatt dette opp med styret først, og samt prøvet å få til en liten allianse med de nærmeste naboene (som Milburn nevnte). Målet må å bli godt likt av de andre naboene som ikke vil kjenne seg og deg igjen i det vedkommenda langer ut om deg. Nå vet jeg ikke helt hvodan den grinebittern egentlig er som person og om han er en syk einstøing. Så gjør du noe sprell mot han så vil han nok fortsatt komme å banke på døra di. Men får han en addvarsel fra styret vet han jo at andre vil følge med han. Hvem vet? kanskje andre har klaget på han tidligere. Du kan jo "true" han med at du har ett opptak der han banker og ringer på døra. Og dette kommer du til å ta med til politiet hvis han ikke gir seg nå.

Hvis dette ikke hjelper, skaff deg ett balltre :) Lykke til.

Hakiki

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1104
    • Vis profil
Sv: Nabokrangel!
« Svar #10 på: 02. Mai 2012, 14:51 »
Å gjøre pranks mot han vil vel egentlig bare gå ut over deg selv, siden han allerede har sett deg ut som en uansvarlig syndebukk uten respekt for dine omgivelser (uavhengig om du ikke er det, så er det sånn han ser på deg.)  Så spørsmålet blir vel om du vil bli plaget _litt_ for harmløs avisroting og fiktiv rullatorstjeling, eller om du vil bli plaget _mye_ for en drøss andre ting og i det minste vite at du har fortjent det :D 

Det kan selvsagt også være et poeng å gjøre det den saklige måten ved å dokumentere hans trakassering, da det å komme på ufot med styret fort kan resultere i at du må/vil flytte. 

Eller inviter ham med neste gang du ser fotball og drikker. Hvem vet, kanskje han har draget og er en konge wingman?  :thumbu:
Genius by birth. Slacker by choice.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Nabokrangel!
« Svar #11 på: 02. Mai 2012, 14:58 »
Problemet med "småterror" planene er hvis han begynner å ta meg på absolutt alt, sende klager på vors osv. Jeg har vors ca hver helg, men har ikke noe annlegg jeg spiller høyt ifra. Spiller kun fra TV'n som er kobla til Spotify. Jeg har aldri giddet å sende ut noe nabovarsel for dette, men har aldri fått noen klager fra noen pga støy. Har jo lyst å fortsette med det!

Bresken

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 396
    • Vis profil
Sv: Nabokrangel!
« Svar #12 på: 02. Mai 2012, 15:58 »
Haha, for en håpløs løk du har i blokka da Andy! Blir vel å gå den kjipe veien og klage han inn til styret her.. Kjenner meg igjen i situasjonen din her. Bodde i kollektiv med 4 kompiser for noen år siden, og hadde en nabo av samme kaliber. Uansett hva faen det var, så måtte jo vi være årsaken..

Lykke til hvaffal!

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Nabokrangel!
« Svar #13 på: 02. Mai 2012, 17:22 »
Haha, jeg møtte han istad. Hadde bare 3% strøm igjen så videoen ble det ikke så mye ut av. Fikk filmet starten men så skrudde den seg av.

Grinebiteren setter seg på sykkelen uttafor oppganga når jeg kommer hjem. Han skal på sin daglige tur over veien og tilbake. Jeg er på vei inn døra. Det er helt umulig å ha en normal samtale med fyren. Han sier at det er sykt brannfarlig når det ligger papir i oppgangen, fordi folk hiver sneiper der. Sitat "Hvis folk hiver papir, så hiver de hvertfall sneiper og". Jeg sier at det høres rart ut, iom at avisene ligger i oppgangen hver dag. I tillegg er dette ei lang oppgang, og det er aldri noen som røyker her. Sier også at jeg ikke vet noe om disse avisene, og at det er latterlig at han henger opp slike lapper, og beskylder meg for alt annet som skjer her. Jeg nevner drapsforsøket, fellene og rullatoren. Han sier at han fortsatt mener dette er meg.

Så begynner han å snakke om hvor jævli det har vært å bo her siden jeg flytta inn. Vi har skutt på han med bengalske lys (forklarer her at det var store brennende kuler som kom mot han) og vi har jublet i leiligheten min under en fottballkamp. Jeg begynner å le, og så begynner han å le. Jeg skjønner ikke hvorfor han ler, for jeg ler jo av han. Han sier at flere har rådet han til å politiannmelde meg for disse brennende kulene som kom mot han. Jeg sier at det bør han absolutt gjøre.

Ja, også var det flasker på UTSIDEN av blokka da. Dette var også meg. Jeg spør om det kanskje er noen mulighet for at folk som går forbi setter fra seg flasker her (altså vi bor seriøst i et område fullt av studenter, mellom Universitetet og sentrum, alle går forbi her). Men nei, dette var han drittlei av og det kunne ikke være noen andre enn meg.

Oh my!!

Peter

  • Gjest
Sv: Nabokrangel!
« Svar #14 på: 02. Mai 2012, 17:37 »
Imponerende å eie ham så jævlig i en så spontan samtale som du var oppi der, Andy!
Forventer daglige rapporter... morsom lesning!  :lol:

Btw, er han syk eller noe iom at han f.eks sykler over veien 5 meter, kaster ispapir og sykler tilbake...?  :P

Vet om en sånn fyr jeg også... han pleier å gå ca 1 mil til statoilen og kjøpe seg en pakke røyk, før han går inn i kjøpesenteret ved siden av, går opp rulletrappen - stopper midt i og går ned igjen, før han tar seg en tur i parken - setter seg på første benken han ser, og reiser seg i samme bevegelse, før han går til neste benk og gjør det samme igjen. Turen avsluttes med at han går 1 mil hjem igjen, og kommer tilbake litt senere på dagen med rulletrappen, benkene osv...