20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Religion og livssyn  (Lest 27393 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Religion og livssyn
« Svar #45 på: 10. Des. 2011, 21:46 »
Misjonering er ikke noe problem. Dersom man tror at alle som følger boka til gud havner i himmelen med evig lykke, mens alle som ikke følger den havner i helvete med evig lidelse er det jo nesten en selvfølge at de forsøker å spre troen sin. Problemet ligger hos de som får høre budskapet, men ikke ser på det med et kritisk blikk. Det er mangelen på kritisk tenking som er problemet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Religion og livssyn
« Svar #46 på: 10. Des. 2011, 21:50 »
Får du høre det fra nok tidlig alder er det jo ikke rart da. Vokser du opp i en verden der de rundt deg er påpasselig med å fore slik info om at mytene som står i bibelen, koranen osv stemmer og er oppleste og vedtatte normer og regler - så blir det jo gjerne slik at det føles naturlig.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8671
    • Vis profil
Sv: Religion og livssyn
« Svar #47 på: 10. Des. 2011, 21:55 »
Det som er trist med religion er alle barnene som blir født inn i det. Ungdom/voksne som blir religiøse av egen fri vilje derimot, det er ikke deprimerende. Men alle disse barna. :thumbd:
Nei.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Religion og livssyn
« Svar #48 på: 10. Des. 2011, 21:58 »
Helt korrekt. Du er tvinga inn i veldig mye vranglære fra du et mottakelig for lære. Jeg syns jo det er trist med ungdommer som blir frelst også da - men da har de ivaffal gjort det av egen fri vilje.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Religion og livssyn
« Svar #49 på: 10. Des. 2011, 22:01 »
Får du høre det fra nok tidlig alder er det jo ikke rart da. Vokser du opp i en verden der de rundt deg er påpasselig med å fore slik info om at mytene som står i bibelen, koranen osv stemmer og er oppleste og vedtatte normer og regler - så blir det jo gjerne slik at det føles naturlig.

Jada, selvsagt er det noen som har dårligere forutsetninger enn andre. Det er vanskeligere å bryte fri fra dette når man er opplært om gud fra barnsben av. Men det er massevis av folk som klarer det, og det endrer vel egentlig ikke metoden å gjøre det på?

Det er derfor jeg har sagt at skolen har hovedansvaret. Å lære barn allerede i ganske ung alder at man ikke nødvendigvis skal ta alt man hører (selv fra autoritetspersoner som foreldre og lærere) for god fisk. Om man lar folk vokse opp med et egenansvar for å være selvstendig tenkende og kritisk tror jeg man har gjort det viktigste arbeidet for å bekjempe religion, som vel er det største og farligste problemet verden har i dag. Vi er for så vidt ganske gode på det i Norge, men kan bli mye bedre!
« Siste redigering: 10. Des. 2011, 22:07 av Berntsen »

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8671
    • Vis profil
Sv: Religion og livssyn
« Svar #50 på: 10. Des. 2011, 22:07 »
Helt korrekt. Du er tvinga inn i veldig mye vranglære fra du et mottakelig for lære. Jeg syns jo det er trist med ungdommer som blir frelst også da - men da har de ivaffal gjort det av egen fri vilje.

Joda, men jeg tenker at ungdom som har vokst opp i et nøytralt miljø og oppdager religion av seg selv, vet hva han går til. Et barn vet jo ikke det. Men det er dessverre lite å gøre med det.
Nei.

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Religion og livssyn
« Svar #51 på: 10. Des. 2011, 22:08 »
Er nesten helt på linje med Berntsen i denne diskusjonen. Han har forstått at roten til problemet ligger i tenkemåten og i mangelen på kritisk tenkning. Jeg kjenner en god del religiøse mennesker, og de har alle til felles at de er kommet fram til sin overbevisninger gjennom alt annet enn evidensbasert og kritisk tenkning. Årsaker kan variere fra tradisjoner, håp, sosial tilhørighet etc. Jeg er av overbevisning om at rasjonalitet og fornuft er kuren mot all dogmatisme og overtro, og at spesifikke religioner dermed bare er en del av et kollektivt problem. Dersom religion ville forsvunnet ville nok folk fortsatt hatt andre irrasjonelle overbevisninger som kunne vært vel så farlige.

Allikevel er jeg uenig med Berntsen i én ting: Misjonering er et problem. Det er det fordi det innebærer spredning av et falsk verdensbilde med et neandertalisk moralsk system, og også overfører irrasjonelle tankemønstre over på andre mennesker. Blant annet er det et kjempeproblem at det innenfor det kristne paradigme er tvileren - skeptikeren - det er noe galt med, og aldri ortodoksien i seg selv. Tviler man er man gjerne forvirret, syndersk endog. Altså sprer misjoneringen et tankemønster som blokkerer rasjonalisme og er dermed i høyste grad et del av problemet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Religion og livssyn
« Svar #52 på: 10. Des. 2011, 22:15 »
Virker ikke som om vi er uenige da, Berntsen. Jeg er jo faktisk helt enig. Derfor er det ekstremt viktig med en opplysende, religionsnøytral skole. At misjonering er feil er også åpenbart.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Religion og livssyn
« Svar #53 på: 10. Des. 2011, 22:50 »
Skjønner ikke hvordan du kan si st misjonering ikke er et problem Berntsen.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Religion og livssyn
« Svar #54 på: 10. Des. 2011, 23:17 »
Skjønner ikke hvordan du kan si st misjonering ikke er et problem Berntsen.

Tja, jeg nevnte konspirasjonsteorier tidligere. Det er ikke i seg selv et problem at folk misjonerer for idéen om at vi aldri har vært pÃ¥ mÃ¥nen, fordi vi har lært Ã¥ se pÃ¥ dette som tull. Jeg kan kanskje være med pÃ¥ at det er et problem at folk misjonerer for kristendom og islam, men det er i sÃ¥ fall pÃ¥ grunn av mÃ¥ten vi har blitt lært opp til Ã¥ respektere religioner i altfor stor grad og tradisjonen vi har med Ã¥ tenke ukritisk pÃ¥ dem. Den grunnleggende løsningen er at vi lærer Ã¥ se pÃ¥ alt (til og med religioner og andre middeladermyter)  med de samme kritiske øynene, og stille de samme kritiske spørsmÃ¥lene som vi stiller til de som sier at 9/11 var en inside-job. Om vi noen gang lærer oss Ã¥ gjøre det, blir misjonering like ufarlig uansett om det er for konspirasjonsteorier, kristendom eller nazisme.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Religion og livssyn
« Svar #55 på: 10. Des. 2011, 23:55 »
Enklere å misjonere til fattige, uopplyste mennesker i desperate situasjoner og lignende også eksempelvis. Da blir det desto lettere å selge svadaet..
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Religion og livssyn
« Svar #56 på: 10. Des. 2011, 23:59 »
Hvis jeg forstår deg rett nå, så mener du at hele verden er like opplyst som vi er i Norge, og der gjør du det jeg mener er en grov feil i dine forutsetninger. Det er da ikke for oss i dagens Norge at Misjoneringen er et problem, men derimot i tidligere tider der allmenkunnskapene ikke var mye å skryte av, religionsfriheten var mye mindre, og folkeopplysning var styrt fra styresmaktene. Eller slik det er i store deler av verden den dag i dag. Folk mangler mat og skolegang, og dette kan de få hvis de vedkjenner seg Jesus. Klart det er et problem?

Hva tror du følgene er av en slik fremgangsmÃ¥te? Tipper fra dine tidligere innlegg at du skjønner følgene. Man ser jo glatt for seg at eksistterende kulturer blir utradert eller sterkt pÃ¥virket av den misjonerende religionen, med uante muligheter for konflikter mellom  de som enten stÃ¥r imot eller ikke utsettes for denne misjoneringen pÃ¥ den ene siden, og de som biter pÃ¥ agnet for enten den ene eller andre grunnen.

Konklusjon: Religion - Forståelig, Misjonering - avskyelig

Edit: Denne var til Berntsen altså, så at det kom inn flere innlegg mellom oss etter jeg sendte inn

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Religion og livssyn
« Svar #57 på: 11. Des. 2011, 00:13 »
OK, jeg tar det poenget. Jeg har sikkert ordlagt meg uheldig. Jeg mener selvsagt det er et problem når paven f.eks sier at kondomer er verre enn AIDS, og på den måten skaper enormt med lidelse i Afrika. Dette virker jo bla. som du sier fordi de er uutdannet og ikke vet bedre.

Men jeg har vel egentlig ikke hovedfokuset på hva som er det umiddelbare problemet i dag, mer på hva som er den grunnleggende løsningen. Og det tror jeg som sagt er å implementere en selvstendig og faktabasert måte å tenke på. I dag er det mulig å være atomfysiker i Iran, og samtidig tro på at det finnes en gud som vil at alle vantro skal utslettes. Da er det selve tankesettet det er noe galt med, ikke bare allmennkunnskapen. Og når man vet at atombomber vil bli enklere og enklere å lage, så er det også et ganske prekært problem etter min mening.

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Religion og livssyn
« Svar #58 på: 11. Des. 2011, 00:25 »
Og der er vi selvsagt enige.
Som sagt tidligere så er jeg av de som har oportunert (er det et ord?) mot Kristendom på skolen, og fikk Livssynsundervisning fra den dagen jeg fikk velge selv (7.klassen??). Er konfimert borgerlig mens det fremdeles var uvanlig og alt det der.

Jeg er selvsagt enig i at religion ikke bør blandes inn i lovene eller fagplanene, og at religion er en privatsak og ingenting for det offentlige. MEN: uavhengig av dette, så erkjenner jeg at Kirka spiller en viktig rolle i livet til ganske mange av oss, og jeg kan ikke se noe galt i at mormora mi brukte kirka til å komme over den første tiden hun var enke, eller at folk som er i den ytterste nød (matmangel, sykdom, økonomi, imagekrasj mm)tyr til dette halmstrået for å finne trøst.

Jeg vil derfor holde hardt på dette med at religionen (som den enkelte utøver) ikke er et problem så lenge denne persjonen ikke misjonerer.

Med det har jeg gjentatt meg selv nok, og trekker meg tilbake til siste "pondus" og en single malt :-)

annern

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3228
    • Vis profil
Sv: Religion og livssyn
« Svar #59 på: 11. Des. 2011, 00:58 »
Målet med religionsundervisning i skolen er ikke forkynnelse. Kunnskap om religion er positivt etter min mening. og dette bær være målet i skolen. Der er det som gjør at folk kan sitte på forum og diskutere problematiske sider ved religion. Læreplanene og opplæringsloven har også blitt forandret betydelig i forhold til religionsundervisningen. Jeg ser ikke på det som et problem i skoen. Jeg tror tvert imot at det bør være mer RLE i skolen slik at folk kan få et reflektert syn rundt ulike religioner og kulturer.

Når jeg leser kommentarer under ulike saker i nettavisene og andre plasser blir jeg flau over kunnsakpsnivået til mange. Dette angår spessielt kunnskapsnivået om Islam. Kanskje det er de med minst kunnskap som skriver mest på disse sidene?
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /