20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Videre skulegang  (Lest 41212 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Sebastian

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4239
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #30 på: 20. April 2010, 22:33 »
Om det er som det var for lillesøstra mi når ho skulle begynne på ungdomskulen i fjor, så kommer du i klasse med dei som har samme språk så langt det lar seg gjøre. Dvs, tar du fransk kommer du med geekene, tar du spansk eller tysk kommer du med normale folk  :P Har selv spansk på videregående no, og må si meg møkk lei ! Om du skal tenke smart ville eg nok valgt spansk siden det er det av språka du kan velge som flest folk i verden snakker  :)

Håvard

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1998
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #31 på: 20. April 2010, 23:01 »
Ikke velg tysk i allefall! Det var jævlig...

Dersom du vet at du skal gå en yrkesfaglig linje på videregående og ikke har særlig interesse for noen av språkene bør du velge praktisk prosjekt. De som hadde det på min skole hadde nærmest fri i de timene :) Men hvis du gjør det og søker deg på en allmennfaglig linje må du ta språk i både første og andre i stedet for bare første eller noe sånn.

Du snakker jo om å reise til Aya Napa og Ibiza og sånn på chaten av og til Peter, da kan du jo velge spansk så er du i alle fall rustet for Ibizia eller Magaluf tur :)
« Siste redigering: 20. April 2010, 23:03 av Håvard »
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #32 på: 20. April 2010, 23:13 »
Jeg har så jævli lyst til å lære meg spansk! Elsker det språket. Fryktelig synd at jeg ikke hadde muligheten til å velge det på videregående.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #33 på: 20. April 2010, 23:16 »
Hmm, var mulig hjemme hos oss på VGS til og med! Er jo mulig å ta skikkelig spansk på høyere nivåer da! Har det jo eksempelvis her i Bodø i en eller annen form.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Øyvinden

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2637
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #34 på: 20. April 2010, 23:29 »
Kunne tenkt meg å lært russisk eg, fett språk som ingen andre kan :P

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #35 på: 20. April 2010, 23:40 »
Og i slutten av August da start jeg på utdanninga mi. Barne- og ungdomsarbeider. Er fin og motivert nå som jeg har funnet noe jeg faktisk vil jobbe med videre. Regner med at det blir slitsomt å gå tilbake til skolebenken igjen, men helt sikkert veldig morsomt og. Yay for meg! ;D

Gammel er du?
Er selv barne- og ungdomsarbeider. Jobber i barnehage :P
Utrolig slitsomt, og krevende i den barnehagen jeg jobber, men er til tider meget givende også. I tillegg så treffer man jo en del milf's ;)
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Aslak

  • NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • *****
  • Innlegg: 1739
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsanger™
Sv: Videre skulegang
« Svar #36 på: 20. April 2010, 23:42 »
Har også lyst til å lære meg russisk. Er så mange kule land i det tidligere Sovjet, og i tillegg selve Russland da, som jeg gjerne kunne tenke meg å besøke. Var i Aserbajdsjan for drøyt et år siden og der ville russisk vært jævlig nyttig, ikke veldig mye engelsk blant lokale folk oppe i fjella der...

Slapp både spansk, fransk og tysk på skolen. På ungdomsskolen valgte jeg avis/media som valgfag, mens jeg gikk media og kommunikasjon på vgs.
« Siste redigering: 20. April 2010, 23:54 av Aslak »
Godsanger™

                    Twitter: @BjerreP

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #37 på: 20. April 2010, 23:51 »
Kunne tenkt meg å lært russisk eg, fett språk som ingen andre kan :P

Enig! Mulig jeg får sjansen gjennom et semester i Russland til høsten...
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8667
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #38 på: 21. April 2010, 07:54 »
Og i slutten av August da start jeg på utdanninga mi. Barne- og ungdomsarbeider. Er fin og motivert nå som jeg har funnet noe jeg faktisk vil jobbe med videre. Regner med at det blir slitsomt å gå tilbake til skolebenken igjen, men helt sikkert veldig morsomt og. Yay for meg! ;D

Gammel er du?
Er selv barne- og ungdomsarbeider. Jobber i barnehage :P
Utrolig slitsomt, og krevende i den barnehagen jeg jobber, men er til tider meget givende også. I tillegg så treffer man jo en del milf's ;)

Jeg er 21 år, faktisk. :-\
Hehe. Bryr meg lite om milf's, og for min del blir barnehage litt smått. Trives godt med unger som kan det meste selv og ikke trenger fult så mye hjelp på den måten som barnehageunger gjør. Men selvfølgelig, må jo innom barnehage en tur før eller siden og, og jeg regner med at det blir stor stas uansett.
Og det skal være litt slitsomt. Gud så flott helgene blir om man har hatt en slitsom uke! ;D
Nei.

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #39 på: 21. April 2010, 09:06 »
Jeg har hatt fransk i 5 år. Jeg kan noen ord, noe sentral gramatikk og "voulez-vous coucher avec moi?".

Tror jeg ville gått for spansk om jeg fikk valget igjen.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #40 på: 26. Juni 2010, 00:21 »
Dæven. Kom inn på "Master in Energy Management" nå, som betyr et semester i Moskva til høsten. Samtidig er jeg allerede inne på vanlig MBA-studie - så nå veit jeg faen ikke hva jeg skal gjøre!!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #41 på: 26. Juni 2010, 08:30 »
Haha, vil du takle et år med øst-europeere? :P

Jeg starter nok på enten høyskolen i Bergen eller på BI i Bergen på siviløkonom-bachelor i år - litt usikker på hva jeg skal velge. Har en kompis på høgskolen som sier at de bruker eldgamle metoder der de printer ut excel-ark og fyller dem ut som oppgaver blant annet. Tror nok BI er noen tiår frem i tid sånn sett.

Aslak

  • NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • *****
  • Innlegg: 1739
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsanger™
Sv: Videre skulegang
« Svar #42 på: 26. Juni 2010, 13:11 »
Bodø vs. Moskva? Tror jeg lett hadde valgt Moskva :P Du må ut å oppleve verden, Kristoffer! Finnes andre steder å henge enn Aspmyra, lissom...

Selv ender jeg nok opp i Lillehammer, der jeg skal studere Produksjons- og prosjektledelse innen TV. Litt kjipt å forlate Oslo, men men...
Godsanger™

                    Twitter: @BjerreP

Sogning

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4534
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #43 på: 26. Juni 2010, 21:35 »
Skal begynne på tredje år allmenn eller studiespesialisering som det blir kalla, etter sommeren. Har ikkje peiling på ka yrke eg ska satse på. Tar fysikk, kjemi og matte som valfag. lure på NTNU når eg e ferdig på allmenn.

Ser at det e mange som klaga over tysk. Eg hadde tysk og e heldigvis ferdig med det...er nesten blitt dårligare i tysk etter to år med faget på videregåande. Delvis på grunn av verdens dårligaste lærer som nesten virker sosialt tilbakeståande. Skjønna ikkje kordan sånne folk får jobb...
NUFC kommer ingen veg så lenge Ashley sitter på toppen.

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!