20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Videre skulegang  (Lest 41212 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #15 på: 03. Des. 2009, 19:29 »
Jeg vil i allefall anbefale å ta en utdannelse der du blir utdannet til noe spesifikt, enten det er politi, økonom, jurist, sykelpleier, lærer eller hva det måtte være. Hold deg unna bachelorgrader i tulleutdanninger som samfunnsfag, medievitenskap, sosiologi, sosialantrapologi og lignende som egentlig ikke er verd mer enn papiret de er skrevet på.

Van_Goor

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 139
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #16 på: 03. Des. 2009, 20:40 »
Er det bare jeg som krever mer av en personlig trener på et helsestudio enn bare idrett grunnfag?
De som studerer idrett (iallefall mitt kull) har som regel en ganske bred og god bakgrunn i idretten og kan mye om treningsprinsipper. For det handler jo mest om å motivere å instruere så øvelsene blir utført korrekt. Det trenger man jo ikke en batchelor for å kunne, men derimot erfaring er nå min mening.

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #17 på: 15. Des. 2009, 22:29 »
Jeg ville satset på en bred grunnutdanning med en spesialisering først etter VGS. Man må nok regne med å skifte jobb noen ganger i løpet av livet, og da er det veldig bra å ha en bred plattform å stå på når man skal satse i en ny retning. Selv har jeg Gymnaset (med språklinje og "se på damene "fag), så Forkurs Ingeniør (pga av for mye "se på damene fag" på Gymnaset), så Nautikkstudiet på Høgskolen i Ålesund, deretter en MSc in Maritime Operations i Liverpool, og til slutt en 3-4 års praksis som styrmann i utenriks. Jobber nå på land i et kjent Supplybåtrederi, og har drømmejobben.(min drømmejobb iallefall). God lønn, mange frynsegoder, en del reising, fleksitid og MYE ansvar.

Ganske kult å tenke på når jeg husker tilbake på hvilken vims jeg var i tenåra og tidlig 20-åra...

Ipt

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 518
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #18 på: 15. Des. 2009, 22:43 »
Ingen ingeniører her inne da?

Joda, hva slags type er du?

Mikael

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 701
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #19 på: 15. Des. 2009, 23:07 »
Ingen ingeniører her inne da?
Jobber med saken. Går 3. året på bygg og miljøteknikk på NTNU nå, med retning vann og miljøteknikk. Enda usikker på om jeg skal gå for vannkraft, vann & avløp eller industriell økologi, men det finner jeg vel ut snart.
"I have a whole country to conquer. It is a beautiful challenge."
- Hatem Ben Arfa

Matsaran

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 591
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #20 på: 29. Des. 2009, 00:17 »
bli farmasøyt, penger å hente;)

steppe

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 843
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #21 på: 06. Feb. 2010, 15:01 »
Går nå det som kalles for Allmenn Påbyggning, og skal etter dette året gå enten Juss, statsvitenskap eller psykologi. Har lyst til å gå Statsvitenskap å avlegge master elelr doktorgrad i politikk og samfunnsendring

Stormoen

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 233
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #22 på: 06. Feb. 2010, 22:52 »
Ingen ingeniører her inne da?
Jobber med saken. Går 3. året på bygg og miljøteknikk på NTNU nå, med retning vann og miljøteknikk. Enda usikker på om jeg skal gå for vannkraft, vann & avløp eller industriell økologi, men det finner jeg vel ut snart.
Jeg går 1. året på bygg og miljøteknikk på NTNU. Koser meg med faget vann og miljøteknikk nå. Er ikke helt sikker på hvilken retning jeg vil velge i tredje klasse men heller mest mot veg, transport og areal.

Mikael

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 701
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #23 på: 07. Feb. 2010, 14:51 »
Jeg går 1. året på bygg og miljøteknikk på NTNU. Koser meg med faget vann og miljøteknikk nå. Er ikke helt sikker på hvilken retning jeg vil velge i tredje klasse men heller mest mot veg, transport og areal.
Frekt! Vurderte vei, transport og areal jeg også, men endte opp på vann. Ser ut til at jeg bikker mot vann og avløp nå. Prøver for tiden å komme meg til UCLA (University of California, Los Angeles) på utveksling neste år. Håper det går i boks!
"I have a whole country to conquer. It is a beautiful challenge."
- Hatem Ben Arfa

Peter

  • Gjest
Sv: Videre skulegang
« Svar #24 på: 20. April 2010, 20:51 »
Vet ikke om det kan kalles videre skolegang, men la gå!
Til høsten begynner jeg på ungdomskolen, og vi må allerede nå velge et ekstra språk. Valgene er spansk, fransk og tysk. Er litt keen på å ta de enkleste. :P
Hva ville dere tatt? Vanskligst? Lettest?

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #25 på: 20. April 2010, 21:01 »
Tysk er lettest. fransk er vanskeligst. Spansk er kulest.

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #26 på: 20. April 2010, 21:08 »
Så stor du begynner å bli Peter!

Kunne bare velge mellom tysk, fransk og praktisk prosjektarbeid(de lærte å steke grandiosa, tok litt bilder på skolen, tegna litt og slappet av) vi. Men ja, jeg tok tysk og synes det var utrolig dumt at jeg ikke hadde mulighet å ta spansk. Tysk er det så og si ingen som prater utenfor sentral europa, selv om en del europeere har det som "andre språk". Ville valgt spansk, men fransk er også et spennende valg. Vanskelighetsgraden er uansett ikke den store på ungdomsskolen, men tysk grammatikk er ihvertfall ikke veldig morro.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Øyvinden

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2637
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #27 på: 20. April 2010, 21:11 »
Hadde valget mellom tysk, norsk fordjupning og praktisk prosjekt. Hadde tysk et år men det var så kjedelig og eg lærte ingenting så gjekk over till pp der vi var utplassert i bedrifter samt sto for ei litt tvilsom drift av kantine :P

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8667
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #28 på: 20. April 2010, 21:16 »
Haha, whaaat! Peter er så ung? Har alltid trodd han var over 18 år. :o
Du er jo nesten like ung som de eldste jeg jobber med på barneskola, din lille ramp. ;D

For min del blir det jobbing på SFO/barneskola frem til slutten av August, noe som er sykt knall. Og i slutten av August da start jeg på utdanninga mi. Barne- og ungdomsarbeider. Er fin og motivert nå som jeg har funnet noe jeg faktisk vil jobbe med videre. Regner med at det blir slitsomt å gå tilbake til skolebenken igjen, men helt sikkert veldig morsomt og. Yay for meg! ;D
Nei.

Peter

  • Gjest
Sv: Videre skulegang
« Svar #29 på: 20. April 2010, 21:21 »
Takk for svar.
Høres ikke ut som tysk er noe særlig å ta, selv om det er lettest. Tysk gramatikk? Blæææk! Valget står da egentlig mellom spansk og fransk. Har nok ikke så veldig lyst på fransk, men da det virker som om "alle" skal ta spansk, blir det litt kamp igjen.
Tror nok det blir spansk. Men skal tenke nøye gjennom før avklaring.

Hehe, kult Boris. :)