20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.  (Lest 61583 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #150 på: 09. April 2016, 17:55 »
Stadiongjelden hadde vært nedbetalt nå. Det er ca. 15 år siden utvidelsen, til sammenlikning nedbetalte Arsenal sin nye stadion på 10 år. Ser flere artikler viser til at Ashley spytta inn ca. 30 mill i forbindelse med nedrykket. Kan han takke seg sjøl for, hadde aldri skjedd hadde han hatt styring på hva han drev med. Det  gamle styret med Hall og Fletchef var ikke mye å skryte av heller, men er overbevist om nedrykket aldri hadde skjedd med de.

Ok, om du sier det så. Etter mitt syn uten rot i virkeligheten. Den riskiopremien klubben måtte ha betalt på lån i 2007 på en slik gjeld er ikke ubetydelig. Inntil jeg ser en vurdering basert på faktiske tall eller fra en seriøs kilde, så forbehloder jeg meg svært tvilende til denne påstanden.

Arsenal (som er en usedvanlig dårlig sammenligning) sin stadion gjeld er fortsatt aktiv, hvor har du kilden din på at denne ble nedbetalt på 10 år? Den var 2.8 millarder i 2014 og løper fortsatt trodde jeg, etter planen så skal dette løpe i 15-20 år til. Har de endret på dette siste året? Forskjellen er at de også har banket over 2.4 millarder, slik at nettogjeld var på et helt annet nivå, de har jo obligasjoner som forfaller frem i tid så det kommer de til å trenge.

Likevel  så er penger på bok ikke det samme som nedbetalt gjeld. I så tilfelle så kan du trekke ifra en halv milliard på gjelden til Newcastle og applaudere den nedbetalingen.

Sitat fra: The Guardian
ARSENAL
Accounts for the year to 31 May 2014
They show scope for further spending; a huge £54m was put in the bank where Arsenal had £208m on deposit. [...] Debt from building the Emirates remained £240m but Arsenal, as always planned, are managing it comfortably.

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3016
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #151 på: 09. April 2016, 18:01 »
Ok, my bad. Lest den var nedbetalt.
No fate but what you make

Rudi

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 606
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #152 på: 25. April 2016, 15:12 »
Swiss Ramble har en glimrende gjennomgang av finansene våre:
http://swissramble.blogspot.no/2016/04/newcastle-united-what-waste.html

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3016
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #153 på: 25. April 2016, 18:09 »
Viser en god del av poengene jeg har prøvd å komme med, og viser hvor elendig klubben har blitt styrt, også på det forretningsmessige, siden Ashley tok over.
No fate but what you make

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #154 på: 25. April 2016, 21:43 »
Forsåvidt en god analyse som etterhvert ser litt på tallene i et relativt objektivt lys. Selv om bloggen begynner med å slå inn åpne dører om feilslått sportslig satsing, feil kampleder og støtteapparat, underinvestering i spillere, feil spillertyper etc. Intet nytt under solen der, og er vel unisont akseptert etterhvert. Jeg vil ikke si at den bloggen beskriver den økonomiske driften som "elendig", snarere at man ser for seg at man med bedre resultat på banen hadde hatt en bedre økonomi. Vanskelig å motsi det.

Valgene i investeringer har jo vært krise siste årene, og selv nå når vi bruker nær sagt mest av alle så kjøpes det jo feil materiale. Faktisk 3. mest i ligaen siste to år (netto). Det ansvaret hviler på sportslig ledelse, og ikke økonomisk ledelse. Som bloggen sier "what a waste" og "no bang for buck".  Faktisk så presterer vi jevnt over rundt 7. best i landet økonomisk sett, bak henholdsvis, Manchester I og II, Chelsea, Arsenal, Liverpool og Tottenham. Det er overraskende ok (sportslig resultat tatt i betraktning). Vi ser imidlertid at det er for frugalt på enkelte områder, og det er faen meg på tide at man har klint til nå. Selv om man har bommet totalt i bruken.

Interessant nok så beskriver bloggen iallefall hvorfor Newcastle vanskelig kunne kvittet seg med gjelden siden Ashley tok over. Rentene alene var på £8m første året, det er før tilføringene av midler og endring til det berømte lånet som etterhvert endte på £129m. Det forteller kanskje noe om den begrensingen bare rentene hadde lagt på driften, for ikke å snakke om full nedbetaling.

Konklusjonen min blir den samme. Økonomisk sett var det relativt sett bra stilt, men man har gått for lenge på sparebluss og investeringer er kommet i feil spillere, feil spillertyper, feil manager/coach, feil sportslig ledelse og aaaaaalt for sent. Man skulle skiftet gir etter 5. plassen!

Det som er ekstra synd er at når vi nå omsider tar hull på pengesekken så er det så krise feil i fremgangsmåte og timing at vi rykker (ned?) tilbake noen år igjen i gjeldende modell. Jeg tror at dersom vi går ned, så må det tilføres midler som sist og etterhvert må gjeld ettergis. Hvis ikke blir kuren for tøff er jeg redd.


Sogning

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4534
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #156 på: 01. Sep. 2016, 15:10 »
http://www.chroniclelive.co.uk/sport/football/football-news/rafa-benitez-says-newcastle-no-11828927

Fin liten artikkel om kva Benitez tenker om klubben og transfers.
NUFC kommer ingen veg så lenge Ashley sitter på toppen.

snkz

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3581
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #157 på: 08. Sep. 2016, 12:21 »


Vi er virkelig der oppe!

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #158 på: 08. Sep. 2016, 17:33 »
Kult snkz: Rykker vi opp bør vi pokker meg få utvidet den ene delen av stadion slik at vi går forbi city, arse og west  ham i kapaistet. Her synes jeg at Ashley bør se litt til Tyskland: Senk prisene enda mer for å få de ekte supporterne inn på stadion. På St. James vil det innebære en spinnvill atmosfære som få andre klubber kan overgå. Hvis Benitez blir og billettene reduseres tror jeg vi glatt vil selge ut over 60 000.

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3016
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #159 på: 06. April 2017, 11:38 »
https://www.nufc.co.uk/news/latest-news/annual-accounts

Årsregnskapet fra forrige sesong. Newcastle må da være den eneste av de størrre klubbene som ikke har klart å øke omsetningen i vesentlig grad de senere sesongene?
No fate but what you make

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #160 på: 06. April 2017, 13:33 »
https://www.nufc.co.uk/news/latest-news/annual-accounts

Årsregnskapet fra forrige sesong. Newcastle må da være den eneste av de størrre klubbene som ikke har klart å øke omsetningen i vesentlig grad de senere sesongene?
Men det henger jo sammen med nedrykket.

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #161 på: 06. April 2017, 13:41 »
Gjør vel ikke det om det er fra forrige sesong?
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #162 på: 06. April 2017, 14:29 »
La meg omformulere: Det henger sammen med dårlige resultater 2015/2016 sesongen. Dette året kommer til å bli enda svakere.

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #163 på: 06. April 2017, 15:53 »
Da er jeg med. Da kan man jo ta med dårlige sesonger de siste 10 årene. Vi er ikke de største sponsorobjektivene, og har også slitt med å fylle stadion.
Er vel snakk om en, for vår del, relativt stor sponsorpakke hvis/når vi sikrer opprykket.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Thomas Beckheim

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3381
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #164 på: 06. April 2017, 23:58 »
Selv om vi ikke fyller stadion 15/16 har vi flere tilskuere enn de fleste andre PL lag.
Omsetningen i form av sponsorinntekter er vel heller dårlig pga. Ashley sitt billigfirma knapt betaler for å spre møkken sin over stadion.