20. juni: Vi Þnsker Ä gjÞre forumet mer attraktivt for vÄre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for Ä gi din mening.

Skrevet av Emne: Reise  (Lest 23170 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Peter

  • Gjest
Sv: Reise
« Svar #15 pć: 05. Des. 2010, 21:21 »
Sveits og alpeomrÄdet ellers er ogsÄ noe jeg kunne tenkt meg Ä utforske videre. Gjerne Alpe d'Huez i forbindelse med TdF.

Alpene er fantastisk. Spessielt de Sveitsiske alpene er et syn for Þyet. Var i GenevÚ for en tid tilbake. Utrolig Ä skue pÄ de mektige alpene pÄ alle kanter.

VepsoO

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1520
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #16 pć: 05. Des. 2010, 21:23 »
Imponerende liste du har Vepso! Selv om jeg personlig kanskje hadde prioritert noen andre destinasjoner :) NZ og Australia er sikkert fantastisk! Var du innom Peru og Macchu Picchu pÄ SÞr-Amerika reisen din eller?

Takker =)
Ja Machu Picchu var selvfÞlgelig et must nÄr man fÞrst var i omrÄdet. Det lever sÄ absolutt opp til hypen. Men like imponerende var den 4 dager lange Inca Trail, som tar deg med over fantastisk natur, og flere andre ruiner etter incaene. PÄ selve Machu Picchu var det fullt med turister selvfÞlgelig, men langs Inca Trail er det jo begrensa hvor mange som fÄr gÄ, sÄ det var veldig behagelig og fint. Ikke noe som er som Ä kommer over solporten klokka seks om morgen, med sola som titter over Andesfjellene bak deg og begynner Ä skinne ned pÄ majestetiske Machu Picchu noen hundre meter under deg.

Kanskje like spennende var Kuelap i Peru, som er SÞr-Amerikas stÞrste stein ruinder etter Chachapoyas indianerne, som ligger i et omrÄde der Andes mÞter Amazonas og byr pÄ helt utrolig natur. PÄ mange mÄter mer spennende enn Machu Picchu synes jeg siden dette var mer utfordrende og utenfor "comfort zone" mÄte Ä reise pÄ. Dette kalles ofte Nord-Perus Machu Picchu og anbefales pÄ det sterkeste dersom man har tenkt seg til Peru.

Likte nok NZ litt bedre enn Australia. Auckland er veldig hyggelig by og pÄ NZ har man fordelen at man kan gjÞre "ALT" pÄ relativt kort avstand. Fra rafting i Rotorua, til bading i Mercury Bay, til fjellvandring rundt Taupo og er man glad i ekstremsport er mulighetene sÄ utrolig mange =)

Kunne godt tenke meg en tur tilbake til Australia, for Ă„ resie til vestkysten, men Ăžstkysten og er utrolig fint, selvfĂžlgelig med dykking i Great Barrier, til hippie plassen Nimbin til heftige Sydney og koselige Melbourne.
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

VepsoO

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1520
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #17 pć: 05. Des. 2010, 21:28 »
Og en ting til: Er det bare meg som ikke har nevneverdig interresse for asiatiske land?

Helt enig. Har overhodet ingen interesse av Ă„ dra til Ăžsten. Lite spennende etter min smak, dessuten er det fryktelig langt. Ofte er storbyene ekstremt svĂŠre og noen strandferie tar jeg heller i Syd-Europa enn i Thailand, Malaysia etc.

Yes. Og om du sÄ drar til Kuala Lumpur i Malaysia, er fÞrsteinntrykket ditt at dette mÄ vÊre en dÄrlig kopi av New York. Byen er altfor stor og bortsett fra skyskraperne pÄ 100 etasjer, som du og ser i New York, er det ikke stort mye interresant. Dessuten sparer du vel 5-6000 pÄ flyturen ved Ä dra til New York.


Veldig uenig. Akkurat som at New York er bildet pÄ USA's Þkonomiske vekst og framgang til Ä bli en supermakt forrige Ärhundret, er byer som Kuala Lumpur, Singapore, Shanghai, Shenzhen, Taipei osv bildet pÄ den Þkonomiske fremveksten som skjer i denne delen av verden. Kuala Lumpur lyser av etnisk diversitet, en by som er skapt like mye av kinesere, indere, briter som malayer dem selv. SelvfÞlgelig er byen topp moderne, men man finner store og spennende markeder som straks sender det flere tiÄr tilbake i tid, fantastisk mat og dessuten er det ikke lange veien fÞr man kommer ut pÄ landsbygda.

Ok, da forholder jeg meg til deg, VepsoO! Du har nok bedre greie pÄ det enn meg, du som har vÊrt der. Uansett kommer jeg nok ikke til Ä prioritere Kuala Lumpur framfor New York.

Forresten en helt syk liste du har! Fantastisk Ä ha vÊrt i alle de landene nÄr du til og med bare er 21.
Har forresten en kompis som har vÊrt i Guatemala, Mexico, Cuba, Kenya, Tanzania, Egypt, SÞr Afrika, Mauritius, Seychellene, Thailand, Vanuatu og Australia utenfor Europa! Skal ogsÄ til Dominikanske Republikk i vinterferien. Det er helt sykt for en 13 Äring!

Hehe nei altsÄ, folk har forskjellig smak =) Kuala Lumpur var kult for meg, men trenger ikke vÊre kult for alle. Men jeg tror man finner kule opplevelser uansett hvor man drar. Dessuten er jeg enig i at Kuala Lumpur ikke bÞr vÊre noe fÞrste prioritet for noen. Drar man sÄ langt, sÄ drar man ikke bare for Ä besÞke en storby. Ville heller svippet innom Kuala Lumpur en 3-4 dager pÄ en 2-3 ukers rundt om i Malaysia eller lignende, mens i New York tror jeg fort du kan bruke en uke uansett.

Ganske bra liste for en 13-Äring det ja. Men er egentlig glad for at jeg ikke ble tatt med av foreldrene mine pÄ de stedene jeg har vÊrt. Ville ikke vÊrt det samme da. Rimelig glad for at de landene jeg har vÊrt, har jeg vÊrt alene og mellom 18-21 Är =)
Vanuatu har jeg hĂžrt mye bra om forresten
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

Peter

  • Gjest
Sv: Reise
« Svar #18 pć: 05. Des. 2010, 21:37 »
Er nok best Ä vÊre alene nÄr du reiser, spessielt hvis man fÞlger din reiserute.
Machu Picchu mÄ ogsÄ bare oppleves. Personlig har jeg aldri sett noe flottere og majestetisk sted. Machu Picchu gÄr rett og slett ikke an Ä beskrive med ord. Noe som helt klart skal fÞres med store bokstaver pÄ reiselista mi.

Faren til kompisen min er forresten Thomas Hylland Erikesen, uoffisielt kÄret til Norges mestreisende i Norge gjennom tidene... ;)

VepsoO

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1520
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #19 pć: 05. Des. 2010, 21:55 »
Er nok best Ä vÊre alene nÄr du reiser, spessielt hvis man fÞlger din reiserute.
Machu Picchu mÄ ogsÄ bare oppleves. Personlig har jeg aldri sett noe flottere og majestetisk sted. Machu Picchu gÄr rett og slett ikke an Ä beskrive med ord. Noe som helt klart skal fÞres med store bokstaver pÄ reiselista mi.

Faren til kompisen min er forresten Thomas Hylland Erikesen, uoffisielt kÄret til Norges mestreisende i Norge gjennom tidene... ;)

Oi! Da har han litt Ä leve opp til ja. Blir utrolig fascinert av folk som nÊrmest dedikere livet sitt til Ä reise. Jeg skjÞnner de godt, for man blir aldri ferdig, finner stadig nye steder, og man blir rett og slett avhengig. Det er et dop i seg selv og reise, det er jeg sikker pÄ. Man mÞter jo ogsÄ mange omreisende orginaler nÄr man reiser rundt om, og disse har utrolig mye Ä fortelle og inspirerende historier
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

Simmi

  • Gjest
Sv: Reise
« Svar #20 pć: 05. Des. 2010, 22:04 »
Er nok best Ä vÊre alene nÄr du reiser, spessielt hvis man fÞlger din reiserute.
Machu Picchu mÄ ogsÄ bare oppleves. Personlig har jeg aldri sett noe flottere og majestetisk sted. Machu Picchu gÄr rett og slett ikke an Ä beskrive med ord. Noe som helt klart skal fÞres med store bokstaver pÄ reiselista mi.

Faren til kompisen min er forresten Thomas Hylland Erikesen, uoffisielt kÄret til Norges mestreisende i Norge gjennom tidene... ;)
Har selv vĂŠrt pĂ„ Macchu Picchu, og har faktisk bodd i Peru i tre Ă„r !  :)

Aslak

  • NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • *****
  • Innlegg: 1739
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsangerℱ
Sv: Reise
« Svar #21 pć: 05. Des. 2010, 22:05 »
Noen av de plassene jeg har vĂŠrt utenom de vanligste plassene (England, Spania osv.):

- San Marino. Merkelig, men sĂžtt lite land.
- Brasov, Romania. Utrolig kul by midt i Dracula-land.
- Bucuresti. Skumleste byen jeg har vĂŠrt i.
- Vargas, Bulgaria. Sikkert kult for de som digger chartersteder, men for meg var dette heelt feil. Har dog lyst til Ă„ oppleve Bulgaria litt mer skikkelig en gang i fremtiden.
- Istanbul. Utrolig kul by med masse Ä se pÄ. Kanskje den kuleste storbyen jeg har vÊrt i.
- Beograd. Skal vÊre en av de beste partybyene i verden, men tror vi var litt uheldig med de stedene vi var inne pÄ, sÄ fikk ikke det helt beste inntrykket egentlig. Men syyykt mye bra damer her.
- Polen. Var litt rundt omkring i Polen i sommer. Fantastisk land. BILLIG og mye kult Ä se pÄ.
- Sheki, Aserbajdsjan. Klart kuleste plassen jeg har vÊrt noensinne. Utrolig pent og veldig trivelig lokalbefolkning som ser rart pÄ deg (er svÊrt fÄ utenlandske turister der). Les denne fine wikitravel-artikkelen om Sheki: http://wikitravel.org/en/Sheki
- Los Angeles og San Francisco: LA er en utrolig kul by pÄ mange mÄter, men litt for stort og rotete etter min smak. San Francisco digger jeg!

Er sÄ utrolig mange plasser jeg har lyst til Ä dra til, sÄ gidder ikke ta hele listen her, men Kaukasus-omrÄdet skal jeg helt klart tilbake til. Har ogsÄ lyst til Ä dra til de tidligere Sovjet-statene pÄ den andre siden av det Kaspiske hav.

Anbefaler ogsÄ Ä reise pÄ InterRail i Øst-Europa. Billigere og kulere enn vest :) Brukte ca. 18 000kr pÄ nesten en mÄneds reising i Øst-Europa, inkludert fly Oslo-Gdansk og Beograd-TromsÞ, fire dagers festival i Polen, utrolig mye god mat, all transport og overnatting.
Godsangerℱ

                    Twitter: @BjerreP

VepsoO

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1520
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #22 pć: 05. Des. 2010, 22:14 »
Korleis har du rÄda til Ä reise sÄ mykje?

NÄ er ikke det Ä reise sÄ dyrt egentlig. NÄ reiste jeg sÄ billig jeg kunne og overnattet pÄ en mang luguber plass. Hadde ogsÄ med hengekÞye som jeg overnattet ute i nÄr jeg kunne. Typisk budsjett for meg nÄr jeg reiste var 5-10k kroner i mnd avhengig av prisnivÄet i landet. Det jeg gjorde var Ä jobbe 12-15 timer om dagen i 6-7 mÄneder her i Norge, sÄ klarte Ä spare opp en god slump penger pÄ det.
« Siste redigering: 05. Des. 2010, 22:18 av VepsoO »
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

VepsoO

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1520
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #23 pć: 05. Des. 2010, 22:17 »
Sheki sÄ ut som en utrolig kul plass Aslak ;) MÄ definitivt vÊre et spennende omrÄde Ä besÞke det.

Enig med deg ang L.A og S.F! L.A hadde jeg ikke sansen for i det hele tatt, mens S.F er en av de kuleste byene pÄ jord. Klart man kan ha det gÞy i L.A og, men ble fort lei plassen
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

VepsoO

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1520
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #24 pć: 05. Des. 2010, 22:18 »
Korleis har du rÄda til Ä reise sÄ mykje?

NÄ er ikke det Ä reise sÄ dyrt egentlig. NÄ reiste jeg sÄ billig jeg kunne og overnattet pÄ en mang luguber plass. Hadde ogsÄ med hengekÞye som jeg overnattet ute i nÄr jeg kunne. Typisk budsjett for meg nÄr jeg reiste var 5-10 kroner i mnd avhengig av prisnivÄet i landet. Det jeg gjorde var Ä jobbe 12-15 timer om dagen i 6-7 mÄneder her i Norge, sÄ klarte Ä spare opp en god slump penger pÄ det.
Nice. Skal som sagt til Australia via Kuala Lumpur neste Ă„r, vart ca 19.000.- t/r for to personar med fly.  :)

Det var en ganske grei pris for fly ja. Hvor i Australia er det dere skal?
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

VepsoO

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1520
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #25 pć: 05. Des. 2010, 22:35 »
Nice! Ikke langt til Whitsundays Þyene fra Townswille. Absolutt et nydelig omrÄde
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

Peter

  • Gjest
Sv: Reise
« Svar #26 pć: 06. Des. 2010, 15:11 »
Digg liste Aslak! Har ogsÄ veldig lyst til Ä oppleve disse smÄlandene rundt det kaspiske hav. Synes bÄde Azerbadjan, Armenia og Georgia ser utrolig spennede ut. Veldig fattige land da.
Men utover det, har jeg ingen spessiel interresse for den Þstlige siden av det Kaspiske hav. Er ikke sÄ begeistret for Uzbekistan, Kazakhstan osv.

Peter

  • Gjest
Sv: Reise
« Svar #27 pć: 06. Des. 2010, 16:11 »
http://www.vg.no/reise/reisebrev/reisebrev.php?id=2272

Jordan hĂžres ut som et fantastisk sted!

Peter

  • Gjest
Sv: Reise
« Svar #28 pć: 10. Des. 2010, 19:21 »
Hadde det vÊrt noe Ä legge ut bilder fra steder du har vÊrt? Trenger ikke Ä vÊre noe du selv har tatt, bare fra et spessifik sted du likte som du finner pÄ div. steder.
PrĂžver litt jeg da, hvertfall!


Ljubljana, Slovenia.
Ljubljana er en fantastisk vakker by. Dette er en by som har alt, er meget vakker og utrolig sjarmerende. Verdt et besĂžk!

Bled, Slovenia.
Bled er det soleklart vakreste, prektigste og eventyrlignende stedet jeg noen gang har vÊrt pÄ. Denne innsjÞen(Ja, faktisk) har et vann med turkisfargen til Thailands hav, varmen til Egypts RÞdehav og Maldivenes eksotiske preg. Dessuten er det helt fantastisk med de Slovenske Alper i bakgrunnen.

SÄ har vi Salzburg, Østerrike. Fantastisk by, og med den mektige borgen pÄ toppen av byen gjÞr byen omtrent komplett. Tar du turen med taubanen opp til borgen fÄr du en sÄ bra utsikt over byen at du til og med kommer til Ä se Red Bull fabrikken i utkanten av byen.

Cagliari, Sardinia. Cagliari er en nydelig og meget gammel by, med et sÊrpreg av Afrika. Det fÞrste du tror nÄr du kommer til byen er at nÄ mÄ da jeg vel vÊre i Algerie eller Marokko. Meget fascinerende sted. Absolutt ett sted verdt Ä besÞke.

SÄ kommer et bilde fra et litt utradisjonelt sted, Vaduz i Liechenstein. Dette er ikke et sted du skal vÊre mer enn en maks to-tre dager da ville du kjedet deg. Men dette er alikevel en veldig sjarmernende liten storby som er veldig hyggelig og med byen omringet av Alper sÄ blir det fort en liten favoritt.

SÄ er vi kommet til den lille byen Vrbnik pÄ Þya Krk i Kroatia. Dette er det hyggeligste stedet du kan finne pÄ Ä ta en spasertur og Vrbik er rett og slett fantastisk.

Noen flere som har lyst til dette?

Hans J

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1644
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #29 pć: 10. Des. 2010, 20:26 »
Flotte bilder! Vaduz med sine 5.000 innbyggjarar kan vel likevel neppe kallast ein storby..:)

Mange flotte byar nede pÄ kontinentet. Min personlege favoritt er Praha.