20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF  (Lest 53394 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #75 på: 26. April 2020, 18:17 »
Man har tre alternativer her:

1) Støtt klubben og eierskapet
2) Støtt klubben samtidig som man motsetter seg eierskapet
3) Forlat klubben

Mesteparten av Newcastle-fanbasen faller inn under første kategori, som for mange av oss er en moralsk umulighet.

Om man presser medsupportere til å stilne kritikken av det nye eierskapet, skjermer saudierne for kritikk med whataboutism, eller åpent har preferanse for en morder over Ashley, slik som 97 prosent av fansen har, så er man dessverre der. Enda verre er det med dem som aktivt støtter opp om Saudi-Arabias propaganda eller vitser om Kashoggis parteringsdrap i sosiale medier.

Andre kategori var hvor jeg håpet fansen ville posisjonere seg, det virker så åpenlyst fornuftig å gjøre, men dette er nå en så liten minoritetsposisjon at dem som inntar dette standpunktet ikke føler seg veldig velkomne lenger. Og da mener jeg ikke på dette forumet. Prøv å argumentere med lokale Newcastle-supportere om dette og se hvordan det går.

Da føler man seg nærmest presset til å velge tredje alternativ, som bare føles så utrolig unødvendig.

Har du lest artikkelen du lenker til? Det er ikke 97% elsker Saudi-arabisk styresett. Det er til og med kommentert at det er "a number of members" som uttrykker bekymringer rundt regimet. Og om du ser på selve spørreundersøkelsen så er dette i et fritekstfelt der de som besvarer kan skrive en kommentar. Hadde det vært et direkte avkryssningsspørsmål så kunne vi fått tallet. Jeg tror det ikke ville vært ubetydelig, men kan selvsagt ikke vite. Som man spør får man svar gjerne.

Du er likevel såpass bastant i at dette er en vesentlig minoritet. Har du noe empiri utover dine opplevde munnhuggeri med lokale fans? Å diskutere i kommentarfelt og Twitter er dødfødt, og der er det langt mellom fornuften. Det er ikke et newcastle-spesifikt problem, men et samfunnsproblem.

Geordie

• Kaptein
  • Love it!
    • Vis profil
« Svar #76 på: 26. April 2020, 18:30 »
Tror de fleste Newcastle-fans er i gruppe 2 på den lista der.

Så er det alltid noen som drar det for langt den ene eller andre veien.

No fate but what you make

Tommyok

• Midtbaneanker
  • Nr 10
    • Vis profil
« Svar #77 på: 26. April 2020, 18:33 »
Man har tre alternativer her:

1) Støtt klubben og eierskapet
2) Støtt klubben samtidig som man motsetter seg eierskapet
3) Forlat klubben

Mesteparten av Newcastle-fanbasen faller inn under første kategori, som for mange av oss er en moralsk umulighet.

Om man presser medsupportere til å stilne kritikken av det nye eierskapet, skjermer saudierne for kritikk med whataboutism, eller åpent har preferanse for en morder over Ashley, slik som 97 prosent av fansen har, så er man dessverre der. Enda verre er det med dem som aktivt støtter opp om Saudi-Arabias propaganda eller vitser om Kashoggis parteringsdrap i sosiale medier.

Andre kategori var hvor jeg håpet fansen ville posisjonere seg, det virker så åpenlyst fornuftig å gjøre, men dette er nå en så liten minoritetsposisjon at dem som inntar dette standpunktet ikke føler seg veldig velkomne lenger. Og da mener jeg ikke på dette forumet. Prøv å argumentere med lokale Newcastle-supportere om dette og se hvordan det går.

Da føler man seg nærmest presset til å velge tredje alternativ, som bare føles så utrolig unødvendig.

Jeg tror de 97% meg selv inkludert gjør dette pga av pengene og suksessen som antageligvis vil følge med det. Det er enkleste og mest behagelige vei ut av dagens situasjon med tanke på Newcastle, og da velge en helt nøytrallinje i forhold til hva eierene måtte bedrive av andre aktiviteter, Menneskets svake natur, meg selv inkludert.
Jeg syns forresten det er veldig morsomt å registrere at noen kan mene noe om det etiske dilemmaet i denne saken, mens å påpeke andre etiske dilemmaer ikke har noen verdi selv om enkelte er like involverte i den saken, hvorfor skal noen få sitte å definere hva som skal belyses og ikke belyses, jo fordi det gagner akuratt den saken du bryr deg om, å du vil ikke miste fokuset på akuratt denne saken det er fair det, men ikke prøv å spark beina under andre fordi. Er jeg ett værre menneske enn deg, bare for at jeg ikke bryr meg om denne saken, men bryr meg om andre saker du ikke bryr deg om? Er det forventet at vi tar stilling til alt som forgår rundt oss i verden? Nei, og ikke ett menneske har kapasitet til det!
Men du skal ha ros for at du setter saken i lys og informerer om problemet, problemet er der, det skjønner de fleste. Det er dog uheldig at det fører til en konflikt som til tider eskalerer, men forhåpentlig så planter du ett lite frø hos oss alle, og vis dem fortsetter på samme måte så blir det enklere neste gang du prøver å belyse det og flere melder seg på.
Og de som eventuelt spøker om halshugging osv, det forteller jo veldig mye om de personene, det er mennesker vi ikke bør bruke noe tid på.
Når det kommer til å prøve å "stoppe" oppkjøpet med kampanjer osv, så blir man upopulær, mange har champagnen på kjøling og krysser fingrene for at alt går i boks, mange har gledet seg til denne dagen i årevis, der sier det seg selv at de vil bli møtt med stor motstand.

Jeg støtter en klubb, Newcastle.
« Siste redigering: 26. April 2020, 18:35 av Tommyok »

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #78 på: 26. April 2020, 19:07 »
Tror de fleste Newcastle-fans er i gruppe 2 på den lista der.

Så er det alltid noen som drar det for langt den ene eller andre veien.

Dette.

OlavDM

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #79 på: 26. April 2020, 19:07 »
Har du lest artikkelen du lenker til? Det er ikke 97% elsker Saudi-arabisk styresett. Det er til og med kommentert at det er "a number of members" som uttrykker bekymringer rundt regimet. Og om du ser på selve spørreundersøkelsen så er dette i et fritekstfelt der de som besvarer kan skrive en kommentar. Hadde det vært et direkte avkryssningsspørsmål så kunne vi fått tallet. Jeg tror det ikke ville vært ubetydelig, men kan selvsagt ikke vite. Som man spør får man svar gjerne.

Du er likevel såpass bastant i at dette er en vesentlig minoritet. Har du noe empiri utover dine opplevde munnhuggeri med lokale fans? Å diskutere i kommentarfelt og Twitter er dødfødt, og der er det langt mellom fornuften. Det er ikke et newcastle-spesifikt problem, men et samfunnsproblem.

97 prosent av fansen i undersøkelsen var positive til det nye eierskapet, og da er det ikke helt urimelig å kategorisere det som en støtte til eierskapet. Om de faktisk var imot saudisk eierskap, ville de naturligvis ha sagt seg negative, og ikke positive, til en slik overtagelse.

Så også en annen poll som viste mer eller mindre det samme, med bare to prosent som favoriserte Ashley. Jeg kommer tilbake til at hvis man foretrekker saudierne over Ashley, så er det ikke mye seriøsitet over motstanden. Faktisk er det vanskelig å kalle det motstand overhodet.

Merk deg at å støtte eierskapet selvsagt ikke er ensbetydende med å gi åpen støtte til alle Saudi-Arabias tvilsomme bedrifter. Det er ikke hva jeg sier her. Noe slikt ville bare være unyansert.

Jeg må selvsagt forholde meg til den empirien som er tilgjengelig, og den kommer fra spørreundersøkelser og stemningen i internettets kriker og kroker. Om du sitter med motstridende informasjon, så er det bare å legge den på bordet, for jeg håper virkelig at du har rett.

Det er forståelig at supporterne er ekstatiske når man etter 13 deprimerende år ser konturene av Champions League-fotball, leser rykter om en sensasjonell Kevin Keagan-retur, og ser hva slags spillere vi allerede er linket til. Jeg klandrer ingen for det.

Ikke prøver jeg å plassere meg på en moralsk kjepphest heller. Å være kritisk til Saudi-Arabias innkjøp er en veldig enkel posisjon å ta, og koster meg personlig absolutt ingenting. Desto mer utrolig er det, imidlertid, at Newcastle-fans ikke er villige til å gjøre det...

Om det bare var snakk om en arabisk forretningsmann, ville situasjonen ha vært helt annerledes. Her er det derimot snakk om det saudiske regimet, som ønsker å bruke Premier League som arena for myk krigføring, og som allerede oversvømmer sosiale medier med propagandakontoer som utgir seg for å være Newcastle-fans.

Det er det veldig vanskelig å svelge. At det nærmest er kontroversielt å pushe tilbake mot en slik utvikling, er i seg selv ganske rart. Igjen og igjen vil Newcastle-fans si "selvsagt er vi imot X, Y eller Z", noe som er flott å høre, men hvorfor da diskutere mot oss som er kritiske til å begynne med?

« Siste redigering: 26. April 2020, 19:31 av OlavDM »

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #80 på: 26. April 2020, 20:51 »
97 prosent av fansen i undersøkelsen var positive til det nye eierskapet, og da er det ikke helt urimelig å kategorisere det som en støtte til eierskapet. Om de faktisk var imot saudisk eierskap, ville de naturligvis ha sagt seg negative, og ikke positive, til en slik overtagelse.

Så også en annen poll som viste mer eller mindre det samme, med bare to prosent som favoriserte Ashley. Jeg kommer tilbake til at hvis man foretrekker saudierne over Ashley, så er det ikke mye seriøsitet over motstanden. Faktisk er det vanskelig å kalle det motstand overhodet.

Merk deg at å støtte eierskapet selvsagt ikke er ensbetydende med å gi åpen støtte til alle Saudi-Arabias tvilsomme bedrifter. Det er ikke hva jeg sier her. Noe slikt ville bare være unyansert. Jeg tror det er her man snakker litt forbi hverandre.

Jeg må selvsagt forholde meg til den empirien som er tilgjengelig, og den kommer fra spørreundersøkelser og stemningen i internettets kriker og kroker. Om du sitter med motstridende informasjon, så er det bare å legge den på bordet, for jeg håper virkelig at du har rett.

Det er forståelig at supporterne er ekstatiske når man etter 13 deprimerende år ser konturene av Champions League-fotball, leser rykter om en sensasjonell Kevin Keagan-retur, og ser hva slags spillere vi allerede er linket til. Jeg klandrer ingen for det.

Ikke prøver jeg å plassere meg på en moralsk kjepphest heller. Å være kritisk til Saudi-Arabias innkjøp er en veldig enkel posisjon å ta, og koster meg personlig absolutt ingenting. Desto mer utrolig er det, imidlertid, at Newcastle-fans ikke er villige til å gjøre det.

Om det bare var snakk om en arabisk forretningsmann, ville situasjonen ha vært helt annerledes. Her er det derimot snakk om det saudiske regimet, som ønsker å bruke Premier League som arena for myk krigføring, og som allerede flommer sosiale medier med propagandakontoer som utgir seg for å være Newcastle-fans.

Det er det veldig vanskelig å svelge.

Enten så misforstår du, eller velger å tolke alt i verste mening. Jeg føler at jeg har sagt mitt og tror de fleste skjønner budskapet mitt.

Jeg har forøvrig ikke sagt jeg sitter på empiri, det er du som hevder å vite forholdstallene. Jeg bare stiller meg tvilende til dine slutninger. Grunnlaget for din dom over fansen er kommentarfeltkrigere som du sier er utvannet av falske propagandakontoer, en ukjent poll, og en spørreundersøkelse (med premiss om at fansen ikke kan holdes til ansvar for eiers bedrifter og dette dermed ikke nevnes i undersøkelsen) der svaret er at en rekke fans likevel har avgitt kommentar med kritikken du mener er fraværende.

Siden du er av den oppfatning av at du har et grunnlag til å trekke de slutninger du gjør så ser jeg ikke på dette som særlig fruktbart.

Jeg er imidlertid enig med deg i at å støtte eierskifte ikke er det samme som å støtte Saudiarabiske menneskerettsbrudd. Det vil også være vanskelig å svelge saudiarabisk eierskap for meg personlig, og jeg gruer meg til å se idioter utkledd som sjeiker på match day.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #81 på: 26. April 2020, 21:10 »
Enten så misforstår du, eller velger å tolke alt i verste mening.

For ordens skyld så gjør sikkert jeg det samme.

OlavDM

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #82 på: 26. April 2020, 21:59 »
De «kritiske» du sikter til er dem som nettopp har svart på en meningsmåling at de er i favør saudisk overtagelse?

Tror vi har litt ulike oppfatninger av hva «kritisk» innebærer.

« Siste redigering: 26. April 2020, 22:03 av OlavDM »

Geordie

• Kaptein
  • Love it!
    • Vis profil
« Svar #83 på: 26. April 2020, 22:15 »
De «kritiske» du sikter til er dem som nettopp har svart på en meningsmåling at de er i favør saudisk overtagelse?

Man trekker fram en liten del av en undersøkelse, hvor et spørsmål viser at 97% ønsker Staveley & Co fremfor Ashley.

Svar kan tolkes i huet å rævva, men vil selv tro at mange bare er drit lei Ashley og tar nesten hva som helst før de får tenkt seg om. I nøden spiser fanden fluer osv.......

Jeg svarte på den undersøkelsen, og den er mer omfattende enn som så. Her er kommentaren fra resultatene i undersøkelsen rundt dette spørsmålet : A massive 96.7% of fans approve of a takeover. Only 3.3% of fans did not approve, however a number of comments were received expressing concern regarding our potential new owners in answer to question 7. These responses are summarised below in response to question 7.

Her er resultatene fra hele undersøkelsen: https://nufctrust.co.uk/wp-content/uploads/2020/04/NUFC-Trust-Member-Survey-April-2020-Results-Report.pdf

Tror nok veldig mange er glad for at det endelig kan bli et skifte av eier, og en eier som antagelig er ambisiøs. Men mange er og veldig usikre på veien videre og hva de skal tenke rundt det hele. Disse personene sitter vanligvis ikke å hyler sterke og polariserende meldinger på forum eller Facebook. 

Syns noen fremstiller dette for svart/hvitt og enkelt. Er ikke slik at 97% er ukritisk. Er ikke noe enten eller her for mange, meg selv inkludert. 

Er veldig spent på hva denne eiergruppen kan få til av sportslige og økonomiske fremganger for klubben og byen, men også redd for hva det vil bety av negativ oppmerksomhet og påvirkning.
« Siste redigering: 26. April 2020, 22:43 av Geordie »
No fate but what you make

TooN

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #84 på: 26. April 2020, 22:40 »

Man trekker fram en liten del av en undersøkelse, hvor et spørsmål viser at 97% ønsker Staveley & Co fremfor Ashley.

Svar kan tolkes i huet å rævva, men vil selv tro at mange bare er drit lei Ashley og tar nesten hva som helst før de får tenkt seg om.

Jeg svarte på den undersøkelsen, og den er mer omfattende enn som så. Her er kommentaren fra resultatene i undersøkelsen rundt dette spørsmålet : A massive 96.7% of fans approve of a takeover. Only 3.3% of fans did not approve, however a number of comments were received expressing concern regarding our potential new owners in answer to question 7. These responses are summarised below in response to question 7.

Her er resultatene fra hele undersøkelsen: https://nufctrust.co.uk/wp-content/uploads/2020/04/NUFC-Trust-Member-Survey-April-2020-Results-Report.pdf

Syns noen fremstiller dette for svart/hvitt og enkelt. Er ikke slik at 97% er ukritisk.

Tror nok veldig mange er glad for at det endelig kan bli et skifte av eier, og en eier som antagelig er ambisiøs. Men mange er og veldig usikre på veien videre og hva de skal tenke rundt det hele. Disse personene sitter vanligvis ikke å hyler sterke og polariserende meldinger på forum eller Facebook. 

Er ikke noe enten eller her for mange.

Godt oppsummert. For meg er det ikke svart/hvitt. Man er bevisst på hva som skjer der nede , og støtter på ingen måte handlingene. På andre siden gleder man seg over rike eiere som kan gi laget i mitt hjerte sportslig fremgang.

Helt ærlig syns jeg det er mye «rarere» å kutte bånd til klubben fordi vi får eiere Fra saudi Arabia enn å syns dette er topp pga sportslig fremgang.

Vi får ikke gjort noe med eierne. 13 år i helvete er vel bevis nok.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #85 på: 26. April 2020, 22:49 »

Du har åpenbart ikke lest den meningsmålingen du viser til. Vi har absolutt ulik oppfatning av hva kritisk betyr, nettopp demonstrert av din egen kildekritikk.

Du har gjort deg opp din mening. Du lytter ikke til hva jeg sier, og hører bare det du mener. Som sagt, dette er ikke fruktbart og vi kommer oss ingen vei.

lefsen

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #86 på: 26. April 2020, 23:25 »
Jeg tenker det er alt for tidlig å spå hvordan fansen kommer til å reagere (da snakker jeg om de som bor i Newcastle). Men at det kommer til å bli noen voldsom motstand, har jeg mine tvil om. Man har jo ikke sett det blant City-fansen f.eks. Og jeg skjønner veldig godt om mange supportere, som etter tiår med økonomisk marginalisering i det forblåste nordøst, griper denne oppturen med begge henda. Endelig vil noen satse på byen deres! Selvfølgelig håper jeg på det motsatte. At man kan finne en måte å støtte klubben på, uten å blindt godta å bli brukt som et politisk virkemiddel for saudiene. Kjedelig å si, men time will show.

Men ideen om at dette oppkjøpet på noen måte skal BEDRE situasjonen i Saudi, fordi det blir mer fokus på regimet, tror jeg bare vi skal glemme med en gang. La oss se på Qatar; tror dere de tenker netto gevinst etter å ha kjøpt PSG og blitt tildelt VM? Jeg mener svaret gir seg selv. Det er naturligvis blitt skrevet om i media, men oftest i aviser som Independent og Guardian. Her hjemme er det jo i all hovedsak Josimar som har fremmet kritikken, og hvor mange leser den blekka liksom (flere burde:) Og hvilket press er blitt lagt på regimet fra høyere hold enn media? Er vel ikke fra så mange andre enn the usual suspects; Amnesty og HRW

Til syvende og sist kommer vel dette til å handle om hva man selv er komfortabel å leve med som supporter. Jeg har full respekt for alle som lander på at vi ikke har noe vi skulle ha sagt. Men når noen kommenterer at politikk og sport ikke hører sammen, at man bør melde seg inn i Amnesty istedetfor, vitner vel ikke det akkurat om samme takhøyde andre veien. At sport og politikk er et salig samrøre, blir vel dette oppkjøpet fort leksikondefinisjonen på.

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #87 på: 27. April 2020, 01:06 »
Steve Wraith, lokal skuespiller, er en som tydeligvis har mistet det helt. Eventuelt har blitt kjøpt opp for å lovprise Mohammad Bin Salman.
Er dette jeg frykter skal skje med flertallet. Hver kveld legger han ut bilder på Twitter hvor han hyller MBS langt oppi skyene, bruker han som en poster boy.

Jeg kom med en liten bekymring rundt den glorifisering av MBS, og Wraith blokkerte meg sporenstreks. Mange tusen som har blitt blokkert av vedkommende, uten å verken kritisere Wraith noe spesielt, eller påstå noe om MBS /Saudi-Arabia som ikke har blitt tatt opp mange ganger før.

Sjekk ut Twitter-kontoen hans (@stevewraith) så vil nok mange skjønne hva jeg mener. Det må kunne gå an å være positiv til oppkjøpet, uten at man søker om Saudi-Arabisk pass og kler seg ut som Ben Reddik Fy Fasan med en gang.
Folk skal få gjøre hva de vil, men jeg personlig vil be norske supportere om å ikke hylle MBS og Saudi-Arabia.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #88 på: 27. April 2020, 01:17 »
Er forsåvidt enig Lefsen. Jeg tror imidlertid at situasjonen i Saudi-Arabia (og Qatar for den del) kan bedre seg. Ikke pga. eierskap i en fotballklubb isolert sett, men ved at disse regimene åpner seg opp økonomisk og kulturelt mot mer stuerene samfunn.

Jeg har også tro på den jobben HRW, Amnesty International og forsåvidt FN-organene gjør med å rette fokus på overgrepene. Jeg tror det har en effekt, men det er klart at så lenge USA og andre krefter holder en klam hånd over regimet, og kongefamilien sitter der med enorm global økonomisk makt så fungerer det som gode bremseklosser for fremgang.

Det er imidlertid lenge til vi nærmer oss friskmelding, sannsynligvis ikke noe jeg får oppleve i min tid. Og det er på ingen måte noe jeg kan trøste meg med som Newcastle-fan når jeg legger meg om kvelden.
« Siste redigering: 27. April 2020, 01:26 av Hughie »

OlavDM

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #89 på: 27. April 2020, 01:46 »

Du har åpenbart ikke lest den meningsmålingen du viser til. Vi har absolutt ulik oppfatning av hva kritisk betyr, nettopp demonstrert av din egen kildekritikk.

Du har gjort deg opp din mening. Du lytter ikke til hva jeg sier, og hører bare det du mener. Som sagt, dette er ikke fruktbart og vi kommer oss ingen vei.

Jeg synes det er litt billig å anklage meg for dårlig kildekritikk, når jeg på ingen måte har misrepresentert eller feilsitert funnene av spørreundersøkelsen.

At *noen* av de 97 prosentene har gitt uttrykk for visse motforestillinger, endrer ikke faktumet at *ingen* av de 97 prosentene hadde tilstrekkelige motforestillinger til å gjøre annet enn å stemme FOR det nye eierskapet. Da lander man jo helhetlig sett på den pro-saudiske siden!

Stemmer man i favør av et eierskap man er imot? Er man kritisk til Saudi-Arabias eierskap når man åpent prefererer deres blodpenger over Ashley? Er ikke det omtrent like logisk som å kalle seg motstander av en politisk kandidat man selv aktivt stemmer på, fordi man samtidig erkjenner at kandidaten ikke er perfekt?

Det virker som at din definisjon av en kritiker, er enhver som ikke er komfortable med alt Saudi-Arabia foretar seg politisk. Det er i så fall en veldig bred definisjon. Min definisjon er enhver som er imot at de kjøper opp Newcastle, fordi det tross alt er konteksten for hele diskusjonen.

Åpenlyst støtter ikke 97 prosent Saudi-Arabias henrettelsesmetoder, terrorfinansiering, Jemen-krigføring, Kashoggi-drapet, undertrykkelse osv., det er ikke hva jeg prøver å si. Hva jeg prøver å si, er at 97 prosent har sett på alt dette, og *til tross for det* gir tommelen opp til at dette regimet kjøper Newcastle.
« Siste redigering: 27. April 2020, 02:10 av OlavDM »