20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 706172 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8655
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #5310 på: 04. Mars 2017, 12:27 »
Takk for det. Skal sies at Memphis-scenen alltid har blitt sett på som hip hop forspesielt interesserte. Down tempo beats og lo-fi produksjon med mye bruk av synth som låter ekstremt billig. Hjelper helt sikkert å være fan av horrorsoundtrack, for veldig mange av disse artistene tar mye inspirasjon fra nettopp disse soundtrackene. Men generelt låter det ganske amatørmessig sammenlignet med mye annet fra denne tiden.

Men det var mye dyktige rappere i scenen, noe som kommer godt frem så fremt man greier å nyte/se forbi produksjonen som åpenbart ikke er for alle. Mye komplekse rytmer og rim som var ganske forut sin tid.

Lil Gin Ft. Kingpin Skinny Pimp - Shake Junt
https://www.youtube.com/watch?time_continue=144&v=C2MfJf-mqMk

Kul låt med noen ekstremt fete beats. Tror jeg leste at Lil Gin var 13 år på denne utgivelsen. Imponerende greier.



Mercyful Fate er selvfølgelig reint gull, samme med King Diamond. Den okkulte viben på skiver som Melissa, Mercyful Fate, Don't Break the Oath og Fatal Portrait er helt unik. Men jeg synes egentlig alt av både Mercyful Fate og King Diamond er helt topp, med unntak av Give Me Your Soul... Please som er svak.

Resten er knall, med Melissa, Don't Break the Oath, Fatal Portrait, Abigail og "Them" som favoritter.

Kan fint anbefale Denner / Shermann au. Jeg sliter litt med vokalen, men gutta kan fremdeles å riffe. Mye bra riff på skiva.

Noen andre anbefalinger som muligens burde falle i smak:

Hell
Bandet ga ut en rekke demoer og en single på 80-tallet som med tiden fikk kultstatus, men etter en del problemer og David Halliday dødsfall i 87, la de inn årene uten de helt store utgivelsene. I 2011 kom derimot debutskiva med nyinnspilte låter fra perioden 82-86. Produksjonen er i overkant moderne, men det er utelukkende fet riffing og den teatralske vokalen er intet mindre enn briljant. Curse and Chapter fulgte etter i 2013, og den låter egentlig langt fetere. Produksjonen er milevis kulere, og låtene er minst like gode. Kanskje bedre. Lurer på om denne for det meste består av nye låter, noe som er særs imponerende for en gjeng gamle travere.


Kan legge til at David Halliday lærte nåværende gitarist Andy Sneap å spille gitar. Andy Sneap er jo som vi alle vet en av metallverdenes store riffere. Sabbat!

Portrait
Starta som en ren Mercyful Fate-klone med litt shabby vokal, men bandet har fått mer egenart for hvert album. Sisteskiva låter litt mer progressiv, men den er veldig bra. Debuten er fremdeles min favoritt, da.


Trial
Enda et band som kjører samme stil som tidlig Mercyful Fate og King Diamond, men disse gutta starta med litt mer særpreg enn Portrait. Andreskiva, Vessel, er et mesterverk og helt der oppe med debuten til Portrait.


Source
Ga ut debut-EPen mot slutten av 2016, en EP som låter som om den kunne vært utgitt av Mercyful Fate i 1983, med en King Diamond som slet litt med vokalen sin. Ytterst briljant EP!
Nei.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #5311 på: 15. Mai 2017, 15:27 »
Kasabians nyplate er jævla digg!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Hans J

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1644
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #5312 på: 12. Juni 2017, 19:20 »
3 Memphis Kniccas ‎- Kill 'Em Dead

Rest Your Soul er en av de aller feteste hip hop låtene som er laget.

Hørt gjennom plata sikkert 30-35 gongar no, og den har definitivt gått inn på topp 10 over mine favorittalbum i sjangeren.

-

YouTube sendte meg deretter vidare til Ten Toes Down-plata til Ten Wanted Men. Litt meir ujamn enn plata over her, men låta Let Me Kill Em er råkul. Produksjonen er, som du seier, variabel (tross at den er blitt 'remastered' i relativt ny tid), men høyrer godt at det er mange dyktige folk som medverkar her.

Må innrømme at Memphis-scena har vore eit heilt ubeskrive blad for min del, men det har vore eit udelt kult bekjentskap. Du skal ha stor takk for introduksjonen, boris.

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8655
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #5313 på: 04. Juni 2018, 20:54 »
Var på Trondheim Rocks i går. Egentlig bare for og ha sett Iron Maiden. Hadde ikke akkurat trua. Men faen i helvete for en latterlig god gig. Lyden var god, bandet var utmerket, set listen var relativt imponerende og visuelt satt det som et skudd både med props og backdrops. Mye virkelig kule backdrops.

Veldig imponert over hvordan bandet pumper en sårt trengt ny energi inn i gode, men ihjelspilte låter som The Tooper, Run to the Hills, Hallowed Be Thy Name, 2 Minutes to Midnight og The Evil That Men Do, i tillegg till dårligere låter som Fear of the Dark, Sign of the Cross, The Clansman og For the Greater Good of God og gjør de både interessant og gode live.

Så også Sabaton for andre gang, og nok en gang viser bandet seg som noe av det verste drittet som finnes. Ubeskrivelig dårlig band. Eurovision-metal med helt grusom vokal og en scenepersonligheter som ligner fem prikk like steiner. Absolutt alt som skjer på scenen, fra musikken, til hvordan bandet ser ut og til de dårlig innøvde replikkene de sikkert drar på hver jævla gig er helt ubeskrivelig kleint. At det bandet her har fått seg et såpass stort navn er intet mindre enn sjokkerende.

Killswitch Engage var også überdritt. Nå hater jeg den utvanna, melodiøse og veike metalcoren det bandet her spiller, men man burde kunne forvente litt mer fra et såpass rutinert band. Andre band jeg hater langt mer i samme sjanger, med samme sound, har imponert meg langt mer før. Drittband!
Nei.

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #5314 på: 05. Juni 2018, 20:58 »
Enig om Sabaton. Jeg gikk og kjøpte meg mat, øl, pissa, kjøpte mer øl, og endelig var konserten ferdig. Maiden var konge, og en ganske annen headliner enn Volbeat, for å si det mildt.

Jeg liker Killswitch da, så der er vi uenige. :)

Hans J

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1644
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #5315 på: 09. Juli 2018, 11:48 »
Har du sjekka ut hittil siste sprell frå Adrian Younge, .boris?

https://www.allmusic.com/album/the-midnight-hour-mw0003180509

Samarbeid med Ali Shaheed Muhammad (ATcQ.)

Har ikkje fått tid til å lytte på det, men ser jo unektelig litt kult ut.

OPPDATERING: Har lytta gjennom det no. Dommen er vel at dette passar best som bakgrunnsmusikk. Noko ein best kan nyte sitjande i ein plysjstol i ein foajé. Fint nok og kult nok, men på ingen måte noko som kan måle seg med "Twelve Reasons to Die I" (ikkje at dei verkar til å ha forsøkt å lage noko tilsvarende heller.)
 
« Siste redigering: 09. Juli 2018, 13:59 av Hans J »

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8655
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #5316 på: 09. Juli 2018, 15:13 »
Jepp, hørt den og den falt veldig godt i smak her. Ikke en ny Twelve Reasons to Die på noen som helst måte, men et kult og stemningsfullt album. Men jeg tror det er ei skive som egner seg bedre på vinyl med noe godt øl i glasset og en kul tegneserie ala Black Dynamite, Shaft, Luke Cage i hånda, enn alene.
Nei.

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8655
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #5317 på: 14. Juli 2018, 09:19 »



Dæven, for en låt og video. Catchy som bare sex, ultrasexy saxophone og den avslutningen på videoen må være noe av det kuleste jeg har sett. Tim Cappello er faen meg gud!
« Siste redigering: 14. Juli 2018, 09:22 av boris. »
Nei.

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #5318 på: 16. Nov. 2022, 21:41 »


Hehe...artig sak!
No fate but what you make