20. juni: Vi Þnsker Ä gjÞre forumet mer attraktivt for vÄre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for Ä gi din mening.

Skrevet av Emne: VM 2014 - Brasil  (Lest 7699 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #15 pć: 08. Juni 2011, 11:51 »
Ufortjent? Det rulles jo ikke terning, men er basert pÄ FIFA-rankinga. Vi har vunnet kamper og systemet tilsier at vi er der vi skal vÊre. At det gir et litt skrudd bilde av virkeligheten kan jeg dog vÊre enig i.

Hans J

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1644
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #16 pć: 08. Juni 2011, 12:23 »
At det gir et litt skrudd bilde av virkeligheten kan jeg dog vĂŠre enig i.

Jepp, det var poenget mitt med 'ufortent'. Norge har selvfÞlgelig fÄtt sin plass fortent utifrÄ gjeldande regelverk, men det er litt trist at langt artigare (Sverige, Frankrike osv.) lag fÄr ein vanskeligare vei enn grÄsteinslag som kun appellerer til innbyggarane innanfor hhv. Norge og Hellas. Og knapt nok det.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #17 pć: 08. Juni 2011, 13:09 »
FULLSTENDIG uenig. Norge har virkelig fortjent plassen. Bare fordi man spiller en mÞkk privatlandskamp (og fremdeles vinner) skal ikke alt gÄ i dass. Kan jo ikke vÊre slik at land med mange innbyggere og offensiv fotball skal favoriseres. Fotball handler om resultater, ingenting annet. Koser meg veldig med Norge kamper uansett om vi spiller defensivt. Det er ikke noen fasit pÄ hvordan man skal spille, selv om de som er gode tekniske og offensivt mener det. Alle spiller jo pÄ sine styrker og forutsetninger, noe annet er jo helt idiotisk.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #18 pć: 08. Juni 2011, 13:25 »
Enig. PÄ landslagsarenaen er man pokka nÞdt til Ä spille pÄ sine styrker - det gjÞr Norge fenomentalt under Drillo - og har gjennom sine resultater fÄtt denne plassen.
Frankrike et artig lag? Det er over 10 Ă„r siden de var sist forĂžvrig.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som Ă„ kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #19 pć: 08. Juni 2011, 13:30 »
Vi har fÄtt til det vi har fÄtt til gjennom Ä bruke vÄre styrker og det mÄ vi selvfÞlgelig gjÞre. Det er mer interessant Ä se Norge enn det Hellas-laget som vant EM ogsÄ.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #20 pć: 08. Juni 2011, 13:34 »
Det er vel, marginalt det, men vi hadde nok sett annerledes pÄ det hadde vi ikke selv vÊrt norsk. Selv vil jeg aldri gÄ tilbake til noe Hareide-eksperiment igjen for underholdningsverdiens skyld. Total falitt - og ble verken fugl eller fisk. Har stor respekt for det Hellas klarte da de vant EM ogsÄ.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som Ă„ kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Hans J

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1644
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #21 pć: 08. Juni 2011, 13:39 »
Sa heller ikkje at Norge skal spele pÄ ein annan mÄte for Ä gjere seg fortent til eit sluttspel. Mitt innspel gjekk kun pÄ at FIFA-rankinga er satt opp ein mÄte som gir et, for Ä seie det med Geir sine ord: 'skrudd bilde av virkeligheten'. NÄr det gjeld offensiv og defensiv fotball og kva som er attraktivt eller ikkje, er det sjÞlvsagt ingen fasit pÄ kva som er underholdande eller ikkje. For min eigen del finner eg mykje glede i Ä sjÄ godt organiserte lag ogsÄ. Innbyggjartal er heller ingen automatikk for ein 'mÄ' spele pÄ den og den mÄten. SjÄ f.eks pÄ Uruguay med 4 mill. Mykje handlar om kultur, og vÄr fotballkultur er ganske spesiell.

Som dei fleste andre nordmenn, og grekarar for Þvrig, hÄpar ogsÄ eg at Norge gÄr vidare til sluttspel.

Kristoffer: Frankrike under Blanc er noko ganske anna enn under Domenech.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #22 pć: 08. Juni 2011, 16:39 »
Jeg har ikke orket Ä sette meg inn i hvordan poenglisten utregnes, sÄ hvordan er det Norge har klart Ä utnytte denne rankingen egentlig? Jeg nekter Ä tro at vi har oppnÄdd gjennomsnittlig bedre og mer imponerende resultater i det siste enn alle lagene bak oss, sÄ hva er det som spiller sÄ positivt inn?

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #23 pć: 08. Juni 2011, 16:44 »
Det handler om hvilke lag du mĂžter og hvordan de ligger an, men vi har jo vĂŠrt ganske brukbare, ikke akkurat mange tap.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #24 pć: 08. Juni 2011, 16:50 »
Man anvender et poengsystem som er basert pÄ alle landskamper laget har spilt de siste 4 Ärene, der de nyeste resultatene og viktigste kampene gir mer poeng for Ä fÄ fram lagets ranking.

Slik har Norge klart Ă„ "utnytte" dette systemet.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #25 pć: 08. Juni 2011, 18:36 »
I landslagsfotball er det resultatene som teller. Og Egil Olsen velger Ä spille pÄ den mÄten som - i hans hode - gir Norge best sjanse for Ä vinne kampene sine.

SpÞrsmÄlet er om denne rankinga EGENTLIG er en fordel for Norge. Vi kan fort risikere Ä mÞte land som Danmark, Island, Finland osv. Lag vi ALLTID sliter med Ä slÄ. Lag som i utgangspunktet er dÄrligere enn oss, men som vi sliter mot fordi vÄr spillestil er beregnet pÄ Ä slÄ nedenfra og opp.

Drillo Þnsker en effektiv fotball. Han Þnsker at ballen skal gÄ hurtigst mulig fra egen sone til motstanderens mÄl, og det er han jo egentlig ikke alene om. Uenigheten dreier seg om den beste mÄten Ä gjÞre det pÄ, er Ä spille hurtig mellom ledd, eller Ä spille en lang ball rett fra egen halvdel til motstanderens halvdel.

Hva angĂ„r Åge Hareide, sĂ„ har han ingen klar, egen fotballfilosofi. Han har tatt med seg det beste fra professor Olsen og lektor Eggen, blandet det sammen til en rĂžre, og sĂ„ lar han det stĂ„ til. SĂ„ skal det ogsĂ„ sies at Hareide aldri har vĂŠrt den mest tĂ„lmodige typen pĂ„ jord. Han er veldig entusiastisk i starten. Og spesielt entusiastisk hvis han fĂ„r gode resultater. Hvis ikke resultatene kommer, blir han sur og grinete og skylder pĂ„ alle andre enn seg selv.

Jeg er Ă„pen for en annen landslagssjef enn Drillo og en annen type fotballfilosofi enn Drillos. Fordi jeg fĂžler man fĂžr eller siden MÅ bryte med Drillo og hans filosofi, pĂ„ samme mĂ„te som Rosenborg mĂ„ lĂŠre seg Ă„ bryte med Eggen og hans filosofi. Men hvis Drillo har motivajsonen til det, sĂ„ kan han alltids fĂ„ fortsette frem til Nils Johan Semb har gĂ„tt av som toppfotballsjef.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #26 pć: 08. Juni 2011, 18:43 »
SpÞrsmÄlet er om denne rankinga EGENTLIG er en fordel for Norge. Vi kan fort risikere Ä mÞte land som Danmark, Island, Finland osv. Lag vi ALLTID sliter med Ä slÄ. Lag som i utgangspunktet er dÄrligere enn oss, men som vi sliter mot fordi vÄr spillestil er beregnet pÄ Ä slÄ nedenfra og opp.
Og disse lagene kunne vi jo ikke ha mĂžtt uansett rangering?

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7629
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #27 pć: 08. Juni 2011, 23:26 »
I landslagsfotball er det resultatene som teller. Og Egil Olsen velger Ä spille pÄ den mÄten som - i hans hode - gir Norge best sjanse for Ä vinne kampene sine.

SpÞrsmÄlet er om denne rankinga EGENTLIG er en fordel for Norge. Vi kan fort risikere Ä mÞte land som Danmark, Island, Finland osv. Lag vi ALLTID sliter med Ä slÄ. Lag som i utgangspunktet er dÄrligere enn oss, men som vi sliter mot fordi vÄr spillestil er beregnet pÄ Ä slÄ nedenfra og opp.

Drillo Þnsker en effektiv fotball. Han Þnsker at ballen skal gÄ hurtigst mulig fra egen sone til motstanderens mÄl, og det er han jo egentlig ikke alene om. Uenigheten dreier seg om den beste mÄten Ä gjÞre det pÄ, er Ä spille hurtig mellom ledd, eller Ä spille en lang ball rett fra egen halvdel til motstanderens halvdel.

Hva angĂ„r Åge Hareide, sĂ„ har han ingen klar, egen fotballfilosofi. Han har tatt med seg det beste fra professor Olsen og lektor Eggen, blandet det sammen til en rĂžre, og sĂ„ lar han det stĂ„ til. SĂ„ skal det ogsĂ„ sies at Hareide aldri har vĂŠrt den mest tĂ„lmodige typen pĂ„ jord. Han er veldig entusiastisk i starten. Og spesielt entusiastisk hvis han fĂ„r gode resultater. Hvis ikke resultatene kommer, blir han sur og grinete og skylder pĂ„ alle andre enn seg selv.

Jeg er Ă„pen for en annen landslagssjef enn Drillo og en annen type fotballfilosofi enn Drillos. Fordi jeg fĂžler man fĂžr eller siden MÅ bryte med Drillo og hans filosofi, pĂ„ samme mĂ„te som Rosenborg mĂ„ lĂŠre seg Ă„ bryte med Eggen og hans filosofi. Men hvis Drillo har motivajsonen til det, sĂ„ kan han alltids fĂ„ fortsette frem til Nils Johan Semb har gĂ„tt av som toppfotballsjef.

Just like I said. Vi fÄr noksÄ like resultat uansett hvem vi mÞter.. Vi kan fort gÄ fra en nesten fortjent 1-0 seier mot Spania, til en heldig 1-0 seier mot Moldova..

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #28 pć: 30. Juli 2011, 22:22 »
Makan til grÄ gruppe. Greit nok at det er en gruppe vi kan gÄ videre fra, men herreguuud sÄ kjedelig. Ikke en eneste kamp Ä se frem til.

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #29 pć: 30. Juli 2011, 22:36 »
Fy fele, danmark fÄr det hardt