20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300  (Lest 70840 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300
« Svar #435 på: 21. Aug. 2011, 14:25 »
Det var fra kantene Arsenal var farligst og Simpson hadde også problemer med gervinho. Bidro ikke mye offansivt. Men når de holder 0 så er vel det det viktigste og kan vel egentlig ikke klage..


Raylor bidro heller ikke stort offensivt i den kampen - og det tror jeg kommer av den enkle grunnen at backene fikk ordrer om å være tilbakeholdne ettersom det var Arsenal med klassevinger de spilte mot.

Raylor har helt klart bedre offensive kvaliteter enn Simmo - men jeg syns Simpson er endel hakk bedre defensivt, spesielt i posisjoneringen.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300
« Svar #436 på: 21. Aug. 2011, 14:45 »
Til dere som er optatte av stats: les lørdagens DN om John Hendry III.

Han brukte stats som grunnlag for innkjøp av spillere i Boston Red Sox elns. De vant ligaen to ganger på 3 år, og hadde ikke vunnet på flere generasjoner før dette. Nå gjennpmfører han dette i Liverpool. Vi får se om han lykkes like godt der, men spennende tanker ;)

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300
« Svar #437 på: 21. Aug. 2011, 14:57 »
Til dere som er optatte av stats: les lørdagens DN om John Hendry III.

Han brukte stats som grunnlag for innkjøp av spillere i Boston Red Sox elns. De vant ligaen to ganger på 3 år, og hadde ikke vunnet på flere generasjoner før dette. Nå gjennpmfører han dette i Liverpool. Vi får se om han lykkes like godt der, men spennende tanker ;)

Skummelt å overføre dette prinsippet til fotball som er en annen idrett enn baseball. I amerikansk idrett har man mye mer spesialiserte roller enn i fotball.. F.eks i amerikansk fotball har man en kicker som kun kommer inn på banen og sparker ballen ved frispark. Dette gjør det lettere å bryte ned spillet og gjøre endringer underveis, mens i fotball har man begrensede bytter.

Statistikk er sjelden objektiv, men må alltid tolkes ut i fra kontekts..I f.eks den statistikken som ligger ute hvor det er sammenligning mellom de beste backene i PL, er Enrique den som har oftest suksessfulle drublinger..Men statistikken sier ingenting om hvorfor Enrique drubler (mangel på spillalternativer) eller om driblingene faktisk medførte sjanser..Evra hadde langt mindre suksesfulle drublinger. På den annen side spiller ManU en helt annen form for fotball: "pass and play." Man skal ikke druble ofte, ballen skal gå fort og på få touch..Ergo oppfordres det til MINDRE drubling i ManU. Konsekvensen er at Evra sjeldere forsøker å druble enn Enrique, evnt i mindre grad behøver å druble fordi han har bedre alternativer. Dette kommer ikke frem i statistikken om man leser den helt isolert..

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300
« Svar #438 på: 21. Aug. 2011, 15:30 »
Til dere som er optatte av stats: les lørdagens DN om John Hendry III.

Han brukte stats som grunnlag for innkjøp av spillere i Boston Red Sox elns. De vant ligaen to ganger på 3 år, og hadde ikke vunnet på flere generasjoner før dette. Nå gjennpmfører han dette i Liverpool. Vi får se om han lykkes like godt der, men spennende tanker ;)

Dette har jo vært kjent en stund og er jo noe Comolli har sagt i offentligheten. Dette kan man også se på spillerne de har hentet.
Om dette lar seg overføre til fotballen gjenstår å se. Til syvende å sist må de jo passe inn i spillemønstret til manageren. Da er det ikke alltid statistikk hjelper så godt vil jeg tro.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300
« Svar #439 på: 21. Aug. 2011, 15:38 »
Et spørsmål Inspector - hvorfor i pokker skriver du druble? :P
Selvfølgelig kan statistikk brukes til mye. Det er harde fakta, og kan også si mye om spillertype. Statistikken viser jo for eksempel også at Danny Simpson er en svak hodespiller - og samme går vel for Jose Enrique om jeg ikke husker feil.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300
« Svar #440 på: 21. Aug. 2011, 15:39 »
Nå har Amerikanarane eit sjukt forhold til stats, berre sjå t.d NFL. Dei har stats på alt, og dei er meget opptatt av det. Og det er meget naivt å tru at stats ikkje kan bli brukt i "vår" fotball også. Sjå t.d FC fotball sin sak anngåande opta.

Statistikk blir alltid brukt i fotball også, det er ikke det jeg sier. Jeg påpeker r at det er skummelt å overføre amerikanerenes fetisj for statistkk til en sport som i mindre grad er analyserbar mens spillet pågår..I amerikansk fotball er det avbrudd hele tiden. Og fordi rollene er så spesialiserte er det lettere å opparbeide god og korrekt statistkk for bestemte posisjoner. En kicker gjør ikke noe annet enn å ta frispark, punktum. Ergo er det rimelig enkelt å samle statistkk for den rollen: En god kicker har høy treffprosent. Fotball på den annen side er et flytspill hvor kun bytter kan gjøres tre ganger. Det er ikke naturlig brudd i spillet underveis, spillere fyller flere posisjoner, og har mindre spesialiserte roller..Dette gir blant annet rom for tolkningsfeil av statistikk ifht spillemåte etc jamfør mitt tidligere innlegg.

Drible skal det vel være..skriver alltid feil der..:)
« Siste redigering: 21. Aug. 2011, 15:41 av InspectorC »

Tommyok

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1538
  • Nr 10
    • Vis profil
Sv: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300
« Svar #441 på: 21. Aug. 2011, 15:56 »
hvar det ikke en oversikt over treff prosent i forrhold til skudd her for en tid siden, husker at nani var den som hadde dårligst uttelling, mens mindre profilerte spillere hadde bedre uttelling. det betyr ikke nødvendigvis at nani er dårlig. han kommer deg oftere i skudd posisjon og fyrer av ett skudd. mens andre muligens prøver sjeldnere og eller aldri kommer seg i skudd posisjon.
Ben arfa tror jeg forresten har ett skudd og ett mål:)
Går nok ann å bruke statistikken til noe i fotball, men blir farlig og innvolvere den for mye, da det er mange faktorer som skal stemme..

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300
« Svar #442 på: 21. Aug. 2011, 16:33 »
Jeg har ikke sterke meninger om dette, men mener det er en interessant tanke

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300
« Svar #443 på: 21. Aug. 2011, 16:55 »
Big Sam er jo et eksempel på en som vier veldig mye tid til statistikker.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300
« Svar #444 på: 21. Aug. 2011, 17:32 »
Simpson duger jo ikke framover. Folk klagde over innleggene til Routledge, men Simpson er ikke et hav bedre.

Jeg kan huske flere gode innlegg fra Danny Simpson. Det første som dukker opp er det som landet på hodet til Carroll i forkant av Ameobis 4-0-mål mot Sunderland i fjor. Faktisk synes jeg selve innleggene til Simpson er blant hans sterkere sider, selv om han for sjelden er i riktig posisjon. Dessuten er det noe uforklarlig rart med teknikken hans.

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300
« Svar #445 på: 21. Aug. 2011, 17:33 »
Jeg har ikke sterke meninger om dette, men mener det er en interessant tanke

Det er jeg enig i :)

Og innleggene til Simpson er faktisk gode..Men det er synd at han i for liten grad kommer til innleggsposisjoner.. Barton kunne ha blitt bedre til å bruke simpson når han kommer på overlapp..

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300
« Svar #446 på: 21. Aug. 2011, 18:00 »
Synes ikke simmo har gode innlegg. Det er isåfall en del dårlige mellpm de gode

Fluffy

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3336
    • Vis profil
Sv: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300
« Svar #447 på: 21. Aug. 2011, 18:09 »
Simpson duger jo ikke framover. Folk klagde over innleggene til Routledge, men Simpson er ikke et hav bedre.

Jeg kan huske flere gode innlegg fra Danny Simpson. Det første som dukker opp er det som landet på hodet til Carroll i forkant av Ameobis 4-0-mål mot Sunderland i fjor. Faktisk synes jeg selve innleggene til Simpson er blant hans sterkere sider, selv om han for sjelden er i riktig posisjon. Dessuten er det noe uforklarlig rart med teknikken hans.
Kanskje et par gode, men også fryktelig mange dårlige. Ofte de er for lange eller havner der ingen er. Er nok litt riktig at han ikke kommer i riktig posisjon. Noe med teknikken også. Kan nesten ikke huske Simpson har dratt seg forbi en mann.

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300
« Svar #448 på: 21. Aug. 2011, 23:38 »

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7612
    • Vis profil
Sv: Sunderland - Newcastle, lør 20. aug kl 1300
« Svar #449 på: 21. Aug. 2011, 23:42 »


Der hadde Ben Arfa brukket alle bena i begge anklene tvers av og røket et dusin leddbånd, og måtte sittet i rullestol i minst 2,5 år. ;)