20. juni: Vi Þnsker Ä gjÞre forumet mer attraktivt for vÄre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for Ä gi din mening.

Skrevet av Emne: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?  (Lest 272550 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #285 pć: 08. April 2008, 16:59 »
Terje HĂžili har i dag uttalt at han vil gi Tarik et tilbud han ikke kan si nei til, slik at han blir i FFK i enda to Ă„r. Spennende Ă„ se hva som skjer!

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #286 pć: 08. April 2008, 21:40 »
Terje HĂžili har i dag uttalt at han vil gi Tarik et tilbud han ikke kan si nei til, slik at han blir i FFK i enda to Ă„r. Spennende Ă„ se hva som skjer!
Jeg tviler ikke et fattig sekund. Og jeg tviler ikke et fattig sekund pÄ at han er i stand til det Þkonomisk heller. Dessverre er utviklingen blitt sÄnn i norsk fotball.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

kĂž1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #287 pć: 08. April 2008, 21:47 »
Hvorfor er det dessverre da joakim? Jeg skjÞnner forsÄvidt hva du tenker pÄ, men er det ikke positivt for den norske ligaen at klubbene har fÄtt stÞrre Þkonomiske muskler som jo selvsagt resulterer i en bedre liga...
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #288 pć: 08. April 2008, 21:58 »
Jo, men det er ikke pengene som skal avgjÞre hvor god Tippeligaen er. Og nÄr de 14 fÞrste kampene av Tippeligaen har endt som de har, klarer jeg ikke se at Tippeligaen har blitt nevneverdig bedre. Seriegullet er, som det har vÊrt i mange Är nÄ, pÄ billigsalg. Det kan fÞre til at TromsÞ, eller Gud forby, StabÊk stikker av med seriegullet.

Jeg vil berÞmme StabÊk for Ä sette ned foten mot Alanzinho. Den mannen er sjukt god, men StabÊk kan ikke beholde ham for enhver pris. NÄr de beste spillerne fÄr sÄ vanvittig mye penger, blir man dÞnn avhengig av Ä bruke ekstremt mye penger for Ä henge med i toppen. Det er ikke nÞdvendigvis positivt.

Jeg er, og har alltid vÊrt, en klar motstander av fotballkapitalismen. Ja, jeg punger ut i dyre dommer for sesongkort pÄ Lerkendal, og jeg er fullt klar over at hÞye lÞnninger dessverre har blitt en del av fotballen. Men det mÄ gÄ an Ä kjenne sin begrensning. Jeg tror HÞili mÄ ut med mer enn 6 millioner for Ä holde Tarik Elyounoussi i Norge. Og det fÞler jeg blir feil.

Hvis vi lar spillere som Tarik og Skjelbred (som jeg anser for Ä vÊre Norges stÞrste talenter) gÄ, tror jeg faktisk vi tjener pÄ det ogsÄ, i lengden. For all del, de skal ikke gÄ gratis pÄ noen mÄte, men vi skal ikke behÞve Ä punge ut Gud vet hvor mange millioner for Ä beholde dem. Da er vi bedre tjent med Ä selge dem utenlands for en litt billigere penge enn fÞrst planlagt.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

kĂž1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #289 pć: 08. April 2008, 22:26 »
Jeg synes ikke det er rett Ä kalle det for fotballkapitalisme...Det er markedet som bestemmer dette, og nÄr TV2 punger ut en milliard for rettighetene til TL, sÄ drypper det selvsagt pÄ klubbene, som igjen resulterer i forbedrede stadioner, trenere og ikke minst spillere..utgiftene er hÞye, men inntektene er ogsÄ store! Det har vÊrt en stigende utvikling, ingen revolusjon, men en naturlig og gradvis utvikling. Selvsagt er det mange i Norge reagerer, hvor janteloven er sterk og sjalusi og misunnelse ligger tykt utenpÄ folk..

Fotball er blitt big business og selv om vi er lille Norge stÄr fotballen sÄpass sterkt at det er MULIG Ä gi disse lÞnningene og at det er MULIG Ä kjÞpe spillere for 10-15mill.. Men det er jo nettopp dette som gjÞr at den norske ligaen har blitt bedre, for kvaliteten er utvilsomt blitt bedre! Dette med penger gir voldsomme ringvirkninger i fotball norge, og en av disse ringvirkningene er spillerlÞnninger. Rosenborg gir Iversen 7mill i Äret, helt greit det med den omsetningen RBK har, og med tanke pÄ at han kunne tjent det dobbelte hvis han hadde valgt en klubb utenlands!

Skal Norge f.eks fortsatt ha lag i CL eller hevde seg bedre i UEFA cupen er dette veien Ä gÄ, vi er nÞdt til Ä henge med resten av europa pÄ bÄde fasiliteter, trenere og spillere(i den grad det er Þkonomisk forsvarlig)....og sÄ lenge klubbene ikke graver sin egen grav ved Ä gi hÞye lÞnninger sÄ synes jeg det er greit. Noen synes det ikke er moralsk forsvarlig at spillere tjener mye, sÄnn som deg Joakim....ikke noe negativt det, men jeg driter i det. MÄlet mÄ jo vÊre at ligaen skal bli best mulig!

NÄr det gjelder Tarik og Ciljan sÄ er de blitt sÄ gode at de nÄr som helst kan ta steget ut...hÄper begge forsvinner til sommeren, sÄnn at de kan utvikle seg best mulig i en enda bedre liga.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #290 pć: 08. April 2008, 22:50 »
NÄr det gjelder Steffen Iversen synes jeg ikke akkurat lÞnna hans stÄr i forhold til prestasjonene...
Fotball er blitt Big Business. Og det er akkurat det jeg ikke er sÄ glad i. Jeg liker ikke at markedet bestemmer sÄ til de grader.

Dette er forsÄvdit ikke noe nytt fenomen. Utviklingen har jo gÄtt sÄnn over lang, lang tid. Jeg vet at mitt politiske grunnsyn skinner igjennom her, men fotballen er en viktig del av samfunnet, og da blir det sÄnn. Jeg vil helst ikke akseptere at pengene har overtatt kontrollen over fotballen, men jeg mÄ det bare. Men nettopp derfor vil jeg prÞve Ä forhindre at utviklingen gÄr fullstendig over styr.

I tidligere Är har RBK alltid hatt en lÞnnspolitikk som er basert pÄ prestasjoner. En forholdsvis lav grunnlÞnn og bonuser som skal belÞnne gode prestasjoner og lojalitet. Det klinger bedre i mine Þrer, enn at Steffen Iversen skal ha 7 millioner i ÄrslÞnn. Jeg er overhodet ikke fan av at TV2 betalte en milliard for rettighetene til Tippeligaen, og jeg er overhodet ikke fan av at Rune Hauge tok en sÄ stor del av kaka for Ä forhandle frem avtalen pÄ vegne av begge parter.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

kĂž1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #291 pć: 08. April 2008, 23:03 »
Det var selvsagt kvalmt at Rune Hauge satt igjen med 100mill for den avtalen..men disse pengene har utvilsomt gjort norsk fotball godt, bare se pÄ alle de nye flotte stadionene f.eks. SÄ det har sine positive sider dette ogsÄ.

Respekterer at du synes det er galt med alle disse pengene invollvert i fotball. Men jeg synes faktisk at det fÞrer med sÄpass mye positivt med disse pengene, at jeg ikke ser problemet i at spillere tjener bedre osv.

SV'er Joakim, hvis jeg fÄr lov til Ä spÞrre deg om det?
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #292 pć: 09. April 2008, 17:20 »
Joda, jeg ser jo at pengene fÞrer med seg mye positivt. Men likevel, de nye stadionene, de Þkende Þkonomiske musklene ogsÄ i de smÄ klubbene fÞrer igjen til at ogsÄ de smÄ klubbene blir mer og mer big business. Og jeg synes ikke det er like positivt.

Jeg har stemt bÄde AP, SV og RV i de syv Ärene som er gÄtt siden jeg fylte 18. Du vil aldri finne meg i FRPs medlemsregistre, for Ä si det sÄnn (og jeg tror ikke Siv og Carl vil savne meg).

Jeg er, som sÄ veldig mange andre trÞndere, barn av Nils Arne Eggens Rosenborg. Og det vil alltid prege meg. BÄde pÄ og utenfor banen.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Lasse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3014
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #293 pć: 09. April 2008, 18:12 »
Er en ting som jeg frykter veldig oppi alt dette pengehysteriet rundt TL, og det er overprisingen av norske spillere. Dette fĂžrer til at klubbene heller ser til utlandet etter billigere spillere. Da vil det bli ekstra vanskelig for norske talenter Ă„ komme opp og fram, noe som er meget negativt for norsk fotballs framtid.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonÊr nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen mÄ brenne pÄ et bÄl for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #294 pć: 09. April 2008, 19:20 »
og sÄ lenge klubbene ikke graver sin egen grav ved Ä gi hÞye lÞnninger sÄ synes jeg det er greit. Noen synes det ikke er moralsk forsvarlig at spillere tjener mye, sÄnn som deg Joakim....ikke noe negativt det, men jeg driter i det. MÄlet mÄ jo vÊre at ligaen skal bli best mulig!

Men blir egentlig ligaen sÄ veldig mye bedre av hÞye spillerlÞnninger? Jeg kan ikke si meg enig i den pÄstanden, jeg vÄger iallfall Ä pÄstÄ at prestasjonene altfor sjeldent stÄr i forhold til de hÞye lÞnningene, men det kan man kanskje ikke forvente...(?)

Sitat fra: Lasse
Er en ting som jeg frykter veldig oppi alt dette pengehysteriet rundt TL, og det er overprisingen av norske spillere. Dette fĂžrer til at klubbene heller ser til utlandet etter billigere spillere. Da vil det bli ekstra vanskelig for norske talenter Ă„ komme opp og fram, noe som er meget negativt for norsk fotballs framtid.

SPOT ON! Er det her vi skal lÊre noe fra England? Gazetto Dello Sport (tror jeg det var) kjÞrte nylig en lengre artikel hvor det ble hevdet at man ikke ville at Serie A skulle selge sjela si pÄ lik linje som Premier League. Det ble ogsÄ stilt spÞrsmÄlstegn ved hvorfor engelske lag gjÞr det sÄ bra i Champions League samtidig som Italia og Spania er blant favourittene i EM i motsetning til England som sitter hjemme. SelvfÞlgelig oser dette av bitterhet fra nasjoner som gjerne ville gjort det bedre i Champions League, men de har fortsatt noen gode poenger.

Sitat fra: Joakim
Joda, jeg ser jo at pengene fÞrer med seg mye positivt. Men likevel, de nye stadionene, de Þkende Þkonomiske musklene ogsÄ i de smÄ klubbene fÞrer igjen til at ogsÄ de smÄ klubbene blir mer og mer big business. Og jeg synes ikke det er like positivt.

ENIG!

Sitat fra: kĂž1
Jeg synes ikke det er rett Ä kalle det for fotballkapitalisme...Det er markedet som bestemmer dette, og nÄr TV2 punger ut en milliard for rettighetene til TL, sÄ drypper det selvsagt pÄ klubbene, som igjen resulterer i forbedrede stadioner, trenere og ikke minst spillere..utgiftene er hÞye, men inntektene er ogsÄ store! Det har vÊrt en stigende utvikling, ingen revolusjon, men en naturlig og gradvis utvikling. Selvsagt er det mange i Norge reagerer, hvor janteloven er sterk og sjalusi og misunnelse ligger tykt utenpÄ folk..

TV2s rolle i dette er egentlig litt interessant! Som du sier bÞr det vÊre posetivt at det drypper pÄ klubbene at TV2 spytter inn penger, men jeg tror faktisk TV2 Þdlegger litt pÄ enkelte omrÄder ogsÄ.
De skryter ofte ting opp i skyene, uten at det egentlig er noe Ä skryte av, de kjÞrer magasiner, rapporter, analyser og en masse bla bla bla nÊrmest i det uendelige (til folk blir mettet?) og med en gang en klubb eller en spiller sliter med Ä leve opp til de enorme forventningene (delvis skapt av TV2) sÄ er TV2 de fÞrste til Ä kaste seg over vedkommende spiller eller klubb. For ikke Ä snakke om dommerne. TV2 er enormt flinke til Ä fokusere i overkant mye pÄ en enkelt dommeravgjÞrelse. Noen ganger skulle jeg Þnske at det var NRK som hadde retten til Tippeligaen. NÄr de oppsummerer Tippeligaen syns jeg de fÄr mye mer givende ut av tilsvarende TV tid enn det TV2 gjÞr. Men nÄ skal jeg sette strek for Ä lange ut mot useriÞse TV2.

kĂž1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #295 pć: 10. April 2008, 07:19 »
Jo hÞyere spillerlÞnninger, jo bedre spillere kan klubbene i Norge tiltrekke seg....det er jo ganske logisk at ligaen blir bedre nÄr lÞnnstandaren Þker!
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #296 pć: 10. April 2008, 09:24 »
Jo hÞyere spillerlÞnninger, jo bedre spillere kan klubbene i Norge tiltrekke seg....det er jo ganske logisk at ligaen blir bedre nÄr lÞnnstandaren Þker!

Det beste argumentet mot dette er kontinuitet, du fÄr spillere som kommer hit for pengene og drar igjen sÄ fort de fÄr et bedre tilbud. SÄ det spÞrs om det i det lange lÞp vil vÊre det beste nÄr man bygger et lag.

Lasse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3014
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #297 pć: 10. April 2008, 18:09 »
Og ikke minst Norge som landslag...
Norsk fotball, Norge og all reaksjonÊr nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen mÄ brenne pÄ et bÄl for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

BallaJazz

  • Gjest
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #298 pć: 12. April 2008, 07:17 »
Jo hÞyere spillerlÞnninger, jo bedre spillere kan klubbene i Norge tiltrekke seg....det er jo ganske logisk at ligaen blir bedre nÄr lÞnnstandaren Þker!

Det beste argumentet mot dette er kontinuitet, du fÄr spillere som kommer hit for pengene og drar igjen sÄ fort de fÄr et bedre tilbud. SÄ det spÞrs om det i det lange lÞp vil vÊre det beste nÄr man bygger et lag.

Ja visst.Sammtidig som man jo fÄr sikkert bedre spillere til norge Ä heva nivÄet men hva med norske talenter og fremtiden til landslaget med sÄnn utvikling...

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #299 pć: 13. April 2008, 14:15 »
Jo hÞyere spillerlÞnninger, jo bedre spillere kan klubbene i Norge tiltrekke seg....det er jo ganske logisk at ligaen blir bedre nÄr lÞnnstandaren Þker!

Jeg ser ikke pÄ det som sÄ enkelt. Vi vil aldri kunne lokke spillere til Norge og Tippeligaen selv om vi pÄ papiret kan konkurrere med de gjeveste ligaene i lÞnninger.

Det finnes knapt nok fotballspillere som presterer sÄ bra at prestasjonene stÄr i stil med lÞnningen idag, og derfor tror jeg ikke at overbetalte spillere blir bedre av Ä fÄ enda mer. En slik lÞnnspolitikk vil i det lange lÞp heller bare gjÞre det enda vanskeligere for norske klubber Ä lykkes, fÞrst og fremst fordi det blir bare enda vanskeligere Ä fÄ klubben til Ä gÄ i pluss eller tilogmed i null ved sesongens slutt. NÄ har ikke jeg noen fullstendig oversikt over hva spillerne i Tippeligaen tjener, men sÄvidt meg bekjent er vel Steffen Iversen en av de som tjener best i RBK(?), men i mine Þyne er han ikke den som presterer verken best eller stabilt over lengre tid. Penger styrer allerede altfor mye av fotballen, og jeg tror ikke pÄ noen mÄte dette er en posetiv utvikling!