20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Den store instrument-tråden.  (Lest 2285 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Den store instrument-tråden.
« på: 08. Des. 2009, 20:05 »
Var etterspørselse etter ein slik tråd, så kvifor ikkje?
Speler du instrument?
Har du lyst å begynne med instrument?
Diskuter!

Eg har lenge vore i tenkjeboksen om anskaffelselse av nokre instrument. Har alltid vore ein stor tilhenger av gitar, men kunne gjerne også lært meg både munnspel, trommer og panfløyte av alle ting. ;)
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

ErikLi

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1068
    • Vis profil
Sv: Den store instrument-tråden.
« Svar #1 på: 08. Des. 2009, 20:29 »
Vurderer å kjøpe en ukulele.
Jævlig kult egentlig.

Ellers spiller jeg ikke noe instrument, har ikke veldig musikalsk talent heller. Liker bedre å høre på musikken enn å spille den  8)

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Den store instrument-tråden.
« Svar #2 på: 08. Des. 2009, 20:34 »
Har en bassgitar jeg plukka opp på den lokale musikkbutikken for noen år siden, custom fra en eller annen privat person i Norge, utrolig kul lyd. Har også plukket opp en gitar for ikke så lenge siden som jeg også er utrolig fornøyd med.

Synes selvfølgelig du bør satse på en gitar Bad Religion, selv om det gir deg aller dårligst kort på hånda om du skal finne folk å spille i band med :P

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Sv: Den store instrument-tråden.
« Svar #3 på: 08. Des. 2009, 20:46 »
Ja jo det hadde jo vore noko. Det å bli Noregs svar på Neil Young er vel ein våt drøm eg har!  Har du anbefalingar til ein gitar å begynne med i sofall? Tenkjer i hovudsak el-gitar.

Men Harmonica(munnspel) er faktisk det eg er nærmast med å anskaffe. Vart bergtatt av denne låta: http://open.spotify.com/track/2aQbh1Ang6RljfhfNK6aCX
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Den store instrument-tråden.
« Svar #4 på: 08. Des. 2009, 21:10 »
Har lenge tenkt tanken på gitar, men jeg og en kompis har småplaner om å starte opp et lite band. Jeg er ikke så verst rytmisk men ganske crappy med fingrene, og kunne godt tenkt meg trommer med tiden. Muligens litt lite gunstig når en bor i kjellerleilighet hos andre folk eller slikt da... :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Mikael

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 701
    • Vis profil
Sv: Den store instrument-tråden.
« Svar #5 på: 08. Des. 2009, 23:03 »
Da er elektrisk trommesett tingen, Kristoffer!

Jeg er også ganske gira på å skaffe meg en elgitar, men aner ikke hvilken. Har dog en fire år yngre bror som går musikklinja på katedralskolen i Trondheim, som nok kan hjelpe meg litt der. Også skal jeg begynne på gitarkurs over nyttår. Gleder meg! Som nevnt i spilltråden er det beskjedne målet mitt å bli en norsk utgave av en krysning mellom Dave Grohl og Jesse Hughes (fra Eagles of Death Metal).
"I have a whole country to conquer. It is a beautiful challenge."
- Hatem Ben Arfa

Øyvinden

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2637
    • Vis profil
Sv: Den store instrument-tråden.
« Svar #6 på: 08. Des. 2009, 23:13 »
Har tre billige gitarar, en akustisk eg fekk til jul for nokre år sidan, eint 12-strengar eg måtte ha berre pga lyden, samt en Epiphone Les Paul el-gitar. El-gitaren har eg knapt brukt sida eg kjøpte den i sommar, blir for det meste klimpring på den akustiske, men blir sjelden, så nivået er ikkje det beste :P

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Den store instrument-tråden.
« Svar #7 på: 08. Des. 2009, 23:56 »
De av dere som kan spille gitar her, har dere lært alle pentatonskalaene? Er det i det hele tatt mulig? :P

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Den store instrument-tråden.
« Svar #8 på: 09. Des. 2009, 00:02 »
De av dere som kan spille gitar, er det lett å lære seg, og har alle en viss mulighet til å bli habil? :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Den store instrument-tråden.
« Svar #9 på: 09. Des. 2009, 00:08 »
De av dere som kan spille gitar her, har dere lært alle pentatonskalaene? Er det i det hele tatt mulig? :P

Pentaton, er ikke det "box-skalaene i moll" altså f.eks c-d#-f-g-a#-c? I så fall er de jo temmelig like alle sammen.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Den store instrument-tråden.
« Svar #10 på: 09. Des. 2009, 00:22 »
Nåja, like og like. De er forskjellige nok til å skape forvirring spør du meg. Og i alle posisjoner på "fretboardet" og i alle noter? Det er jo sinnssvakt mye. :P Jeg kan de jo egentlig hvis jeg teller meg oppover fretboardet, da bruker man bare logikk, men det er litt upraktisk når man skal spille da. ;)

Men det er vel derfor det er lettere å skaffe seg en iPod enn en Grammy.

ErikLi

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1068
    • Vis profil
Sv: Den store instrument-tråden.
« Svar #11 på: 09. Des. 2009, 01:07 »
De av dere som kan spille gitar, er det lett å lære seg, og har alle en viss mulighet til å bli habil? :P
Kommer vel litt an på talent det ;)

Vet om en som har spilt i mange år, og ikke er veldig god. Så vet jeg om en som har spilt i 2 år eller noe, og han spiller i band, og er med på masse ungdomkonserter og sånn.

Jeg har spilt litt gitar selv hos noen venner, jeg er jævla klønete med fingerne. Ser ikke for meg at jeg kan utrette noe på en gitar :P

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Den store instrument-tråden.
« Svar #12 på: 24. Feb. 2010, 01:58 »
Tror jeg har spurt om det før, men noen som er gode til å dekode musikk til tabs her? Prøver å finne ut av et gitarspor på denne, lead guitar'en som går fra ca 00.13 til 00.45. Det høres jo ut som en sykt enkel kombo, men får det rett og slett ikke til å stemme. Trodde jeg var blitt god på gehør, men faen. Mulig det bare er vanskelig å få det riktig med strat'en jeg låner?

Denne låta; http://open.spotify.com/track/02GneNG6b6f8B7dzYV7Ygc