20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Bo i Newcastle (eller resten av UK, for den del...)  (Lest 21414 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Jon87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 585
    • Vis profil
Gutta, gutta boys. Gutta krutt, gutta fra Calcutta; har nå fått 3 av 4 nødvendige godkjennelser fra jobben, så om siste kommer på plass, kommer jeg forhåpentligvis til å flytte over til Newcastle og bo der mesteparten av tiden fra august til nyttår. Sikkert noen som bor i eller har bodd i Newcastle, eventuelt andre steder i UK, som har god peiling, er en del ting jeg lurer på.

Hvordan er det å finne seg et sted å bo for eksempel? Ser ut til å være ganske greie priser, når man hever norsk lønn. Og det er vel kanskje sånn at studiene i stor grad starter utenom august der, sånn at det bør gå greit å få noe, eller bør man starte veldig tidlig å lete?

Og hvordan er det i forhold til å opprette brukerkontoer og bankkontoer etc? Jeg mistenker at jeg ikke får opprettet bankkonto i England, da jeg ikke kommer til å melde flytting, eller kan man det? Om ikke blir det vel noen syke gebyrer på å betale regninger, om man i det hele tatt får opprettet kundeforhold til TV, telefon, internett osv? Det meste jeg finner av utleiere er profesjonelle aktører, og da er det vel sikkert også ganske vanskelig å få slike ting inkludert i leien, noen som vet?

Andre ting man bør tenke på, alle tips settes pris på!

andyman

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1266
    • Vis profil
Sv: Bo i Newcastle (eller resten av UK, for den del...)
« Svar #1 på: 02. Juni 2012, 00:36 »
Fin tråd! Kunne tenkt meg å flytte over et halvt år eller lenger selv, og har sånn halvveis godkjennelse fra jobben, så det hadde vært veldig fint med svar på de spørsmålene der!

Hakiki

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1104
    • Vis profil
Sv: Bo i Newcastle (eller resten av UK, for den del...)
« Svar #2 på: 04. Juni 2012, 13:34 »
Mtp leie av bolig kan det sikkert ikke skade å være tidlig ute, du kan jo sjekke på nettet hvor lengt frem i tid andre der borte averterer til leie/ønskes leid annonser.  Det kan jo også være det kan lønne seg å gjøre leien gjennom jobben hvis det lar seg gjøre, dersom utleiere er skeptisk til korttidsordning for utlendinger etc. 

Det rent praktiske rundt flyttemelding/bankkontoer/leieavtaler/kundeforhold etc kan du jo lett sende en melding til norske ambassaden i london for å høre hvordan du best kan løse.  De har garantert noen lure svar på... lur.  Og om du finner utav noe så kan du jo dele her etterhvert hvordan du gjør det og hvordan det går. :D
Genius by birth. Slacker by choice.

Jon87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 585
    • Vis profil
Sv: Bo i Newcastle (eller resten av UK, for den del...)
« Svar #3 på: 04. Juni 2012, 16:42 »
Fikk tips om å kontakte en Nordmann her på forumet som har bodd der, så håper på svar fra ham.

Men det vikstigste er egentlig en ting. Jeg er totalt avhengig av internett for å kunne jobbe, så jeg kan altså ikke vente eksempelvis tre uker etter jeg har flyttet til nettet er klart. Så forhåpentligvis finner jeg et sted der dette er inkludert, noe det dog ser ut til å kunne bli vanskelig å gjøre. Går utifra at de fleste steder der til lands også er tilknyttet bredbånd, men kan jo godt være at det mangler modem osv. Er ikke noen ekspert på nettverk selv, så for de som har peiling; jeg går utifra at jeg da bare kan ta med et modem hjemmefra, og at det vil fungere? Isåfall, dersom ting der fungerer sånn halvveis som her hjemme, er det egentlig bare å finne en eller annen leverandør, også kan de gi meg tilgang omgående. Eller er det annet man også risikerer å vente på?  :koko:

Milburn

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 477
    • Vis profil
Sv: Bo i Newcastle (eller resten av UK, for den del...)
« Svar #4 på: 04. Juni 2012, 20:59 »
Jeg bor i London, hvor boligprisene er mye av det samme som i byene i Norge. Det er sikkert billigere i Newcastle, men det er bare til å begynne og se etter leiligheter. Alt jeg trengte for å opprette en engelsk konto var bostedsadresse, samme med engelsk SIM-kort. Er usikker på om du trenger noe personnummer for å få leilighet, har hørt rykter om det, men siden jeg er student har jeg aldri snublet over det problemet.

Internett går kjapt å få, ink. modem. Husk at de tar betalt for gass og vann i tillegg, og BBC-"lisensen" koster noen hundre pund (og Sky-pakken koster en del), i tillegg er strømprisene ikke langt unna norsk nivå. Finn deg en godt isolert flat. Ellers vet jeg at studenter her i London + de jeg kjenner i Oxford og Manchester begynner å jakte på leiligheter til september allerede i februar - mars, så ville begynt tidlig med å se etter akkurat det. Ellers er det ikke så ekstremt forskjellig fra å flytte innenriks i kongeriket Norge.
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

nikman@SJP

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 237
    • Vis profil
Sv: Bo i Newcastle (eller resten av UK, for den del...)
« Svar #5 på: 04. Juni 2012, 21:51 »
Anbefaler deg å starte letinga så tidlig som mulig. Har akkurat selv skaffet meg leilighet til neste år og det er mye middelmådig der ute også. Du finner mye rimelig i sandyford og fenham, som ligger nært sentrum. Eiendomsmeglerne her er ganske fleksible så de ordner sikkert ferdig internett til innflyttingsdato om du spør om det :)
Jeg lurer på om du kan opprette en konto i santander i norge og bruke den i england, de er i alle fall store her.
Gan canny doon Toon!

Jon87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 585
    • Vis profil
Sv: Bo i Newcastle (eller resten av UK, for den del...)
« Svar #6 på: 04. Juni 2012, 22:25 »
Nå begynner det å komme fine tips her  ;D
Har i utgangspunktet budsjettert med maks 7,000 NOK i måneden, inkludert alle boutgifter, da jeg også må holde bopel i Oslo. Men dette er ikke noe absolutt tak.

Ser jo ut til at man kan få ganske greie to-roms leiligheter i sentrum og Quayside for rundt £600 i måneden, så da har man igjen £150 til andre boutgifter, som jeg i utgangspunktet ville gjette at holder til strøm, gass og vann. Men er ikke det at det er noen økonomisk gullgruve som trekker meg dit, så er mulig å øke dette enda litt, selv om det da blir mindre penger igjen til bortekamper og fylla   :koko:

Ser forøvrig ut til at det er gratis å overføre til utlandet med Skandiabanken, så eneste problemet er at jeg kanskje får veldig dårlig kurs.


nikman@SJP

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 237
    • Vis profil
Sv: Bo i Newcastle (eller resten av UK, for den del...)
« Svar #7 på: 05. Juni 2012, 11:52 »
Et minus med å bo i sentrum/quayside er at det blir mye støy om kveldene... studentene er som oftest ute hele uka til 3-4 om morran og newcastle har ganske mange nattklubber + at engelskmenn er høylytte i fylla :P
For £600 i måneden tror jeg man kan få en meget stylish en-manns, i allefall umiddelbart utenfor sentrum. som sagt om budsjettet er stramt så anbefaler jeg sandyford, som ligger veldig nært sentrum uten å koste særlig. Om du ikke er student tror jeg du må tenke på boligskatt også.
Gan canny doon Toon!

Jon87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 585
    • Vis profil
Sv: Bo i Newcastle (eller resten av UK, for den del...)
« Svar #8 på: 05. Juni 2012, 13:57 »
Joda, er sikkert litt å spare uten å dra langt ut fra sentrum. Så skal ha Sandyford i bakhodet når jeg leter, dette er et greit sted du kjenner til? Liker ellers veldig godt Jesmond, men om man kanskje sparer £100 eller noe i måneden på å bo der fremfor sentrum, blir fort dette penger man da bruker på taxi istedet, selv om man bare betaler £6-8 per tur.

Har ellers planlagt et relativt romslig budsjett til "aktiviteter", sammenliknet med prisnivået generelt i Newcastle, så er mulig å ta litt derifra til bolig. Men er overraskende hvor mye man klarer å bruke på en kveld, selv om man får 4 Jägerbombs for £5  :koko:

Men boligskatt for å leie, hørtes veldig rart ut  ???

nikman@SJP

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 237
    • Vis profil
Sv: Bo i Newcastle (eller resten av UK, for den del...)
« Svar #9 på: 05. Juni 2012, 19:39 »
Sant det, sparer en del på transport ved å bo i sentrum/Quayside. Ville selv i det minste sjekket at jeg ikke ble umiddelbar nabo til en nattklubb :P
Sandyford er et område nært sentrum og er relativt billig å leie, men det er ikke noe særlig tilbud der.
Jesmond er et stort område, så jeg ville forsøkt å få leilighet så nært osbourne road eller en av metroene som mulig. Mange studenter der så naturlig med mye utesteder, restauranter kafeer ++.

Roter litt nå, er sikkert ikke boligskatt, men council tax elns. Pratet med noen meglere og de sa vi var unndratt en slik skatt siden vi er studenter. Er sikkert ikke store avgiften. Kan også nevne i samme slengen at de fleste meglerne vi pratet med var dårlig forberedt og at en del av leilighetene var gamle og trange, så det lønner seg å gjøre god research.

Vil du ha en god deal kan du dra til Fever :) 3 trebles for 5 pund!
Gan canny doon Toon!

Jon87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 585
    • Vis profil
Sv: Bo i Newcastle (eller resten av UK, for den del...)
« Svar #10 på: 08. Juni 2012, 10:29 »
Har da også fått inn tips fra en annen som har bodd i Newcastle, Radar, som sikkert enkelte her kjenner  :thumbu:

Ifølge ham kan det visst være en utfordring å få abonnementer med tanke på strøm, TV og internett, uten noen kreditthistorie i England. Kjenner du noe til det Nikman, eller har du aldri hatt bruk for det? Bankkonto virker ikke aktuelt, men uansett ikke så farlig, da det tydeligvis ikke er gebyrer på valutaoverføring i Skandiabanken, kun dårlig kurs.

Er også council tax som må betales, gjetter kanskje det er den du slipper unna som student? I en eller annen annonse mener jeg å huske det sto nevnt at den utgjorde rundt £40-50 i måneden, så da blir det noe sånt jeg kalkulerer med  :fisk:

Milburn

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 477
    • Vis profil
Sv: Bo i Newcastle (eller resten av UK, for den del...)
« Svar #11 på: 12. Juni 2012, 00:29 »
Council tax må du betale ja. Den er en del, uten jeg husker det eksakte beløpet (er student, så slipper). Mener regningen kom hver 6. mnd og 40-50 quid i mnd kan stemme. Jeg ville opprettet en engelsk konto hvis du har muligheten. Det er greit å la ditt norske visakort ligge hjemme, i tilfelle du mister det så må du eventuelt stresse mye for å få nytt fra Norge og står da uten cash inntil da.

Jeg måtte ut med et depositum på £100 for å få tlfabonnement pga jeg ikke hadde kreditthistorie. For Channel 1-4 så må du ut med £400-500 tror jeg, noe a la NRK-lisens. Ellers vil jeg tro at 1500 NOK/mnd skal holde i massevis til strøm, vann og gass for 1 person så lenge du ikke dusjer 8 ganger i døgnet og prøver å opprettholde en liten weedplantasje. Mitt fremste tips er uansett å få en greit isolert leilighet, og få deg leilighet gjennom et agency. Mye lureri på markedet der ute, tro meg. Ellers bare gi en lyd, så tar jeg en pint med deg når jeg kommer opp for å se matcher. :)
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

Jon87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 585
    • Vis profil
Sv: Bo i Newcastle (eller resten av UK, for den del...)
« Svar #12 på: 04. Juli 2012, 15:16 »
Da begynner vi å få sving på symaskinen, og bopel ser ut til å være sikret. Conveniently located i Citygate, omtrent midt i mellom St. James` og The Gate :) Første tips når man ser etter leilighet: RING, ikke send e-post! Sendte først avgårde 3-4 e-poster, uten å få svar på en eneste. Bortsett fra at jeg har endt opp på en eller annen alert liste, som sender meg automatiske oppdateringer på totalt uinteressante leiligheter. Så jeg begynte å ringe. Første jeg ringte var opptatt da jeg ringte, men skulle sende e-post senere - noe hun dog ikke gjorde. Andre telefon virket lovende, men på denne tiden av året krevde de minimum et års leieperiode. Mens tredje stedet har gitt napp.

Når det gjelder council tax, ser det ut til at denne standard skal utgjøre omtrent £1,200 i året, altså £100 i måneden. Men tror jeg får 25% rabatt på grunnbeløpet fordi jeg skal bo alene, samt 10% fordi jeg har annet bosted i tillegg. Så rask hoderegning sier vel at det skulle bli omtrent £65 per måned.

mannrmaa

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 34
    • Vis profil
Sv: Bo i Newcastle (eller resten av UK, for den del...)
« Svar #13 på: 06. Juli 2012, 15:43 »
Gratulerer med leilighet!

Jeg flytter ned i midten av september for å begynne med studier, og jeg skal mest sannsynlig bo ved Leazes Terrace - studenthybler rett over veien fra St. James' Park. Morsomt å se at det er andre nordmenn også som bor i byen på samme tid.

Har også lurt litt på dette med bankkonto og SIM-kort, men det virker som om dette ikke er noe problem så lenge en har fast bopel?
Student i Newcastle

Jon87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 585
    • Vis profil
Sv: Bo i Newcastle (eller resten av UK, for den del...)
« Svar #14 på: 06. Juli 2012, 15:55 »
Ok, kult at de blir et par Nordmenn der ja! Ser ut til å være litt slit med abonnementer og slikt, ettersom kravet ofte er en regning som bekrefter bostedsadressen din. Men vil jo åpenbart ofte ta litt tid før du faktisk får en regning :S Så satser for egen del på at leiekontrakt holder som dokumentasjon.