20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: En bønn for Owen  (Lest 4810 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Rolfern

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 919
    • Vis profil
En bønn for Owen
« på: 16. Sep. 2005, 13:24 »
Onsdag spurte jeg Steven Gerrard om hva han syntes om Michael Owens overgang til Newcastle. Han svarte at det er slike ting som skjer i fotball, og at han ønsket sin tidligere lagkamerat lykke til. Det blir rart når han kommer til Anfield, la han til med et smil. Hva i all verden skjedde da en av Englands beste spisser valgte å ikle seg den svarte og hvite drakten til Newcastle? Og hvorfor ville ingen av toppklubbene ha ham?

I sju strake sesonger var Owen Liverpools toppscorer. Aldri over 20 ligamål, men like i underkant – år etter år. Yngste spiller som scoret 50 mål i Premier League, fast inventar på landslaget. Bare Gary Lineker og Jimmy Greaves har flere mål for England. Owen har enda ikke fylt 26 år…

For ett år siden ble han fristet av Real Madrid. Owen ville bli en galactico – han ville vinne noe. Ni måneder senere står han uten pokal, mens klubben han forlot løftet det gjeveste trofeet av alle. Og et år etter at han sa han forlot klubben i sitt hjerte for å vinne noe, havner han i klubben som ligger nest sist i ligaen. Om som sist vant noe i 1955! Det er bare trist…

Jeg tror nok Owens beslutning om å dra er den viktigste grunnen til at Rafael Benitez var lunken når muligheten for en retur åpnet seg. Ikke så rart, du er ny manager i en klubb, og så velger den største stjernen å stikke, før han har sett hva den nye sjefen er god for. Like viktig når vi skal prøve å forstå Owens meningsløse overgang til Tyneside, er Liverpool-fansens forhold til sin tidligere toppscorer. Visst var Owen populær på the Kop, men han var ikke som Robbie Fowler GUD. Til det var han nok for prektig. Fowler kommer fra bydelen Toxteth – der er det ingen kjære mor. Stevie G har vokst opp i Huyton. Tøft nabolag det også. Michael Owen har levd nesten hele sitt liv i beskyttede omgivelser i Wales, han kommer fra et middelklassehjem og den jevne supporter har aldri riktig identifisert seg med ham. Jeg tror nok Liverpool-styret og Benitez skjønte nettopp det. Ellers ville det blitt en uholdbar situasjon om de ikke hadde kastet seg over muligheten til å hente hjem den fortapte sønn.

Liverpool har bare scoret ett mål på tre ligakamper. Derfor kan ropene på Owen bli mer høylydte enn godt er utover høsten. Men var Owen løsningen for Liverpool? Jeg tviler. Riktignok vendte Ian Rush hjem med bravur etter at oppholdet i Juve endte med de berømte ordene; Det er så forskjellig fra Liverpool, det er akkurat som å spille i utlandet…

Men generelt er slike hjemkomster problematiske. Forventningene spennes høyt, og det blir langt ned. Kanskje er Cissé likevel en toppspiss? Han brakk tross alt benet i debutsesongen, og har ikke fått vist hva som bor i ham ennå. Og Peter Crouch? Jeg sliter også med å venne meg til ham i Liverpool-drakt, men Benitez er en ringrev. Det kan være en genistrek. Chelsea, Arsenal og Man U var ikke videre interessert i Owen de heller. Det har nok med å gjøre at de fleste nå spiller med én ren spiss. Da er ikke Owen mannen. Kanskje like bra at han ikke kommer til Anfield som Man U spiller søndag. Det tror jeg hadde blitt for mye for Liverpools flotte tilhengere.

Men jeg sier som Steven Gerrard: Lykke til Michael!


Hentet fra fotballbloggen til dagbladet

Alsaker er Liverpoolsupporter og savner tydeligvis Owen på Anfield.
Carr har altfor få landskamper for England!

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
En bønn for Owen
« Svar #1 på: 16. Sep. 2005, 15:14 »
Jeg var de to første som svarte forresten :wink:

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
En bønn for Owen
« Svar #2 på: 16. Sep. 2005, 18:55 »
Det der er det dummeste jeg noen gang i mitt liv har lest om Newcastle United! Jeg skulle likt å få tak i mail-adressa til Alsaker. Har lært å sende mail med "untraceable" avsenderadresse :P

Men seriøst, skulle gjerne tatt meg en prat med Alsaker etter det innlegget der, jeg lurer på hva han tenker på, og om det i det hele tatt var ment som en saklig artikkel som han skriver på bakgrgunn av sin stilling som komentator i Canal+ og "kunnskap" om PL og engels fotball generelt, eller om han kun skriver det for å provoserer oss NUFC fans som er ganske langt nede for tiden og den "godeste" Alsaker rett og slett er misunnelig siden vi fikk Owen, og ikke hans elskede (legger jo ikke skjul på det da) jævla stygge Liverpool.

Personlig mener jeg det er ment som en saklig og ordentlig journalistisk artikkel fremfor det andre alternativet. Og da har Dagbladet nok en gang driti seg loddrett ut i sine uttalelser om laget vi alle elsker... og det, mine venner, er rett og slett trist!!!

Så om noen har e-post adressen hans, så tar jeg gjerne imot!

Bjørn - bare trist
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
En bønn for Owen
« Svar #3 på: 16. Sep. 2005, 19:08 »
Fotballkommentatorer skal ikke være på noen side. Når Alsaker kommer med slike uttalelser, så vet jeg ikke helt hva jeg vil si om canal+. Canaldigital er en kanal som har kommersielle hensikter til det ytterste. Er lei av at de bare ansetter Liverpool og Manchester United fans. Det merkes!

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
En bønn for Owen
« Svar #4 på: 16. Sep. 2005, 21:37 »
Jeg er ikke langt fra helt enig med Alsaker. I tillegg skriver han det på en meget bra måte. Artikkelen viser innsikt og gode kunnskaper om Liverpool og Owen. Dette var virkelig en artikkel som utmerker seg som meget bra.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
En bønn for Owen
« Svar #5 på: 16. Sep. 2005, 21:56 »
Sitat fra: "geordie-olav"
Fotballkommentatorer skal ikke være på noen side. Når Alsaker kommer med slike uttalelser, så vet jeg ikke helt hva jeg vil si om canal+. Canaldigital er en kanal som har kommersielle hensikter til det ytterste. Er lei av at de bare ansetter Liverpool og Manchester United fans. Det merkes!

Nå har de jo en mann i Thor Rune Haugen, som var Newcastle-supporter en periode på midten av 90-tallet, før han ble Leeds-supporter. Sikkert rundt den tiden de kom til semien i CL.

Arne Scheie er vel egentlig ManU-supporter, men han har heldigvis aldri fremmet sitt syn i noen grad. Så Arne Scheie er egentlig prakteksemplet på en fotballkommentator. Selv om jeg vil gi han lov til å være partisk når han kommenterer det norske landslaget i et vm-sluttspill.

Jeg liker ikke å vite hvilke klubber Canal+-kommentatorene heier på, og jeg mener de har fremmet sine personlige meninger i altfor stor grad. Det er generelt dårlig journalistikk.
Et problem i TV2 er at det skinner igjennom i absolutt ALT hvilket lag de heier på. Kommentatorene benytter enhver sjanse til å rakke ned på alle andre lag enn Brann, mens Brann er det beste av alt.
At Davy Wathne er Brann-supporter er så sin sak. Han gjør humor utav det. Han mobber Kjetil Rekdal for "fugledritten" på skjorta hans, men det får oss til å le. Men han lar det aldri komme i veien for sitt journalistiske arbeid.

Både Lersveen og Bredeli har alltid kommentert på en slik måte at Brann alltid blir fremhevet, mens Rosenborg alltid blir rakket ned på. Selv om det er Sogndal som er motstander. Det er dårlig journalistikk.

C+-kommentatorene har jeg til gode å høre fremheve når de kommenterer at de liker det og det laget bedre enn andre. Men så har jeg tilgode å høre Alsaker kommentere Liverpool-Everton eller Liverpoll-Manu. Jeg har vært priviligert nok til å få mest engelske kommentarer, og det er en helt annen verden.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
En bønn for Owen
« Svar #6 på: 17. Sep. 2005, 00:33 »
Jeg synes ikke det gjør noe at kommentatorer lar det komme tydelig fram hvilket lag de heier på. Men det er viktig at det gjøres på riktig måte. Davy Wathne og Dag Solheim er to glimrende eksempler, selv om de gjør ting på totalt forskjellig måte. Alsakers innlegg var i stor grad rettet direkte mot Liverpoolfans. Men det gjør ikke artikkelen noe dårligere i mine øyne. Jeg leste med stor interesse, og delte veldig mange av hans synspunkter.

Lersveen, Bredeli og Ivar Hoff er tragiske eksempler.
Toon, Toon,
Black and white army

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
En bønn for Owen
« Svar #7 på: 17. Sep. 2005, 10:23 »
Scheie virket svært glad i Shay Given. "Newcastle-keeperen", gjentok han flere ganger, og fortalte om hele hans fantastiske karriere, og at han var en av verdens fremste keepere.

Men selv tror jeg at Scheie er Nottinham-fan. Han var ihvertfall veldig ivrig under en dramatisk 5-4 kamp her for noen år siden. Makan til kamp skal man lete lenge etter!

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
En bønn for Owen
« Svar #8 på: 18. Sep. 2005, 00:54 »
Det som er så flott med Scheie er at han er 100% FOTBALL-interessert. Lagene har ikke så mye å si for ham, han lar seg like gjerne fascinere av Brian Cloughs Nottingham Forest, som av Bobby Robsons Newcastle og Alex Fergusons Man Utd.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

molala

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 434
    • Vis profil
En bønn for Owen
« Svar #9 på: 19. Sep. 2005, 23:22 »
Sitat fra: "geordie-olav"
Fotballkommentatorer skal ikke være på noen side. Når Alsaker kommer med slike uttalelser, så vet jeg ikke helt hva jeg vil si om canal+. Canaldigital er en kanal som har kommersielle hensikter til det ytterste. Er lei av at de bare ansetter Liverpool og Manchester United fans. Det merkes!


Må ikke glemme Kenneth Fredheim, Arsenal fan til det siste:)
ancs and Scousers, go to H***!!

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
En bønn for Owen
« Svar #10 på: 20. Sep. 2005, 22:00 »
Er det bare jeg som deler Alsakers tanker, eller er det flere likesinnede her?
Toon, Toon,
Black and white army

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
En bønn for Owen
« Svar #11 på: 20. Sep. 2005, 23:00 »
Det er jo ikke et nøytralt innlegg, det er jo skrevet med LFC-briller.
Greit, rent tabellmessig akkurat NU er det mye sant i det han skriver, men han har ikke sett i det store sammenhengen. Newcastle er en av de 4 største klubbene i England, og har den beste gjengen fans i den engelske toppserie.
Alsaker fremstår som en, noe forståelig, bitter LFC-fan.
Det morer igrunn bare meg. "Småklubben" Newcastle slo to Liverpool-baserte lag i å hente fire klassespillere.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
En bønn for Owen
« Svar #12 på: 20. Sep. 2005, 23:08 »
Jeg synes det virker som at Alsaker har tatt på seg LFC-spandexen å smurt sg inn med Scouser-lukt....for det her stinker.

Det som kommer frem av innlegget er at han er bitter på Owen for at han dro, og fordi Newcastle, et lag som ligger milevis ned på tabellen, og ikke har vunnet noe på 51 år, klarte å snappe ham foran nesa på sitt elskede LFC.

Og hvorfor er det bare trist at en spiss av Owens kaliber velger å komme til oss? Det er med akkurat DET utsagnet denne artikkelen mister all mulig respekt hos meg. Hvorfor i huleste er det trist om jeg tør spørre?? Rart, ja, det kan jeg være enig i, men trist!?!

Skal en spiller være tvunget til å gå til en klubb som har vunnet noe bare fordi han er en landslagsspiss av topp klasse? Er det ulovlig å søke nye utfordringer andre steder enn hos de andre lagene som bytter på å vinne?

Jah, nei, jeg skjønner Alsaker godt jeg, jeg skjønner at han er misunnelig. Det han ikke skjønner, er at det er ikke TRIST at Owen går til Newcastle, det viser tvert imot at andre lag enn LFC, Manscummer, Arseanal og Chelski er i stand til å hente gode spillere av topp, internasjonal fotball. Det er bra for fotballen er det, men det klarer ikke Alsaker se gjennom de tykke, røde brillene sine!

SÅ DET SÅ!!

Bjørn - made my point!
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads