20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Bombeangrep Oslo  (Lest 59190 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #270 på: 25. Juli 2011, 22:53 »
For meg representerer flagget Norge som nasjon, som igjen innebærer et samlet folk, uansett hudfarge og nasjonalitet! Jeg kan også innrømme at jeg er svært nasjonalistisk, men jeg aksepterer alle mine landsmenn, enten de er etnisk norske eller "nye".

Flatline

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1761
  • HWTL
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #271 på: 25. Juli 2011, 23:05 »
Hehe, sosiale medier er virkelig noe endel mennesker burde holde seg unna.
If it has tits or wheels, count on problems!

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #272 på: 25. Juli 2011, 23:52 »
For meg representerer flagget Norge som nasjon, som igjen innebærer et samlet folk, uansett hudfarge og nasjonalitet! Jeg kan også innrømme at jeg er svært nasjonalistisk, men jeg aksepterer alle mine landsmenn, enten de er etnisk norske eller "nye".

Ja men eit flagget skal heises på halv stang ved dødsfall. Det er ein grunnverdi i dette landet. Ser ingen med halv stang på fb. Synes det er veldig kortenkt og bruke flagget på den måten det blir brukt på ein slik sorgens dag og er enig med han fra utøya. Det må da finnes andre bedre måter folk kan vise støtte på. Men veldig mange har tydeligvis ein annen meining så da får eg bare godta det selv om eg mener det er ein feil ting og gjøre.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #273 på: 26. Juli 2011, 00:36 »
I denne sammenhengen er jeg helt enig med Christian. Vi kan ikke la ABB kapre flagget vårt. Han representerer det overhodet ikke. Det er viktig at flagget vårt brukes i markeringer mot nettopp slike mennesker.

Leser rundt på internett nå og ser at det allerede er sjokkerende mange som uttrykker beundring for mannen.

Har du nokre sider der ein kan finne dette? Eg er interressert i å lese på ulike forum som dokument.no og sjå kva som verte skreve om denne saka.

Er vel hovedsaklig i en del kommentarfelter under youtubevideoer og utenlandske nyhetsartikler jeg har sett støtteerklæringene hagle. Det er svært nedslående, men dessverre ikke særlig overaskende. Beundrerne er gjerne anti-islamister som regelrett hater de naive regjeringene i sine respektive land.
« Siste redigering: 26. Juli 2011, 00:55 av geordie-olav »

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #274 på: 26. Juli 2011, 02:13 »
Utrolig rørende minnesmarkeringer i heile landet. Unikt.

Men ein ting som irriterer meg er at det var ein ekstrem nasjonlist som gjennomførte massakren. Så legger halve facebooks norske brukermasse til eit norsk flagg i profilbildet sitt !?! Sjønner virkelig ikkje tankegangen bak dette. Det er jo direkte usmakelig.

Han er ein psykopatisk massemordar av ein terrorist. Kvifor skal han få besudla det norske flagget? For meg er det same om ein brukar eit norsk flagg eller ei rosa. Det viser at alle står saman som nasjon i denne stund, og då er vel flagget fint å bruka. Eg tykkjer det er litt usmakleg at ein skal starta ein debatt om dette...
For all del, det kan godt henda at personen som starta dette trudde at det var ekstreme Islamistar som sto bak og slengte då opp flagget med ein gong. Det veit eg ingenting om. Det er uansett feil fokus.

Enig med deg, lgrinde. Sorgprosessen, og initiativene til å vise solidaritet samt vilje til å beholde Norge som det var, har absolutt ingenting med politikk å gjøre. Hva gjerningsmannens agenda var, er helt irrelevant. Jeg har fortsatt tro på at vi i Norge vil unngå å slå politisk mynt på denne tragedien, og de politiske lederne har opptrådd på en veldig fin måte hittil. Jens Stoltenberg og Fabian Stang har det vært veldig flott å høre på.

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #275 på: 26. Juli 2011, 04:17 »
I denne sammenhengen er jeg helt enig med Christian. Vi kan ikke la ABB kapre flagget vårt. Han representerer det overhodet ikke. Det er viktig at flagget vårt brukes i markeringer mot nettopp slike mennesker.

Flagget vårt vil aldri, aldri representere slike nasjonalister. Det kan vi ikke tillate. Vi må ha lov til å uttrykke vår sorg ved å vise flagget, en stolthet, en motstand mot slike nasjonalister på sosiale medier.

Våre politiske ledere har gått foran og vist oss at vi står samlet i denne tiden. De har vist samhold, og også avsky mot denne gale mannens gjerninger. Men det har virkelig det norske folk støttet opp om også. Jeg er stolt av å være norsk. Veldig stolt! Og det viser jeg gjerne ved å ha det norske flagget som profilbilde. Jeg er virkelig stolt av å være norske, ikke bare i dag. Men også i dagene som har vært. Vi har ikke ytret ønske om hevn. Men har stått sammen, mot det denne mannen står for.

Jeg har vært stolt av statsministeren vår. Han sa: "Vi skal møte dette med enda mer demokrati" Hva betyr det? Jo, vi skal være stolte av, at vi i Norge, skal kunne si det vi mener.

ABB forstod ikke det. Han hadde et forvrengt sinn og hjerne. Han sa aldri hva han mente til noen.

Men vi kan ikke la NOEN tro at han skal kunne diktere hva VI mener om det norske flagget. Det norske flagget tilhører OSS som tror på demokrati og frihet. Det representerer oss. Et felles VI.
Toon, Toon,
Black and white army

MortenM

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 666
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #276 på: 26. Juli 2011, 11:43 »
ABB er ingen nasjonalist. Han har angrepet landet han hevder å forsvare. Det norske flagget er multikulturelt, fordi det representerer nasjonen Norge og de som støtter idealene vi baserer vårt samfunn på. Om en er født i Norge eller i Karachi, er det norske flagget et samlende symbol og ikke noe vi skal holde sjult bare fordi Feigingen prøver å trekke det ned i søla.

ScandinavianMagpie

  • Gjest
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #277 på: 26. Juli 2011, 16:28 »
Jeg har etter nøye ettertanke de siste dagene valgt å legge ett norsk flagg til min facebook og twitterprofil, nettopp for å vise at jeg lar ikke en sinnsyk og gal drapsmann som tror han er verdens frelse ødelegge mitt og min nasjons største symbol. Dersom man skal dra det argumentet videre bør vi vel strengt tatt ikke benytte det norske flagget på 17.mai mer etter dette.

Jeg ser at det KAN tolkes sånn som du sier Benson, men jeg velger å bruke det som et symbol på at vi står sammen som nasjon MOT slike typer angrep. Han benytter ikke (så langt jeg har sett) det norske flagget som noe slags symbol i angrepet.
Det vil alltid være forskjellige måter og se på forskjellige symboler i en slik sak.

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #278 på: 26. Juli 2011, 16:52 »
Jeg mener i tillegg at en sånn narsissistisk statshater som Breivik neppe vil identifisere seg med flagget, på grunn av dets forbindelse med den eksisterende nasjonen og det den står for. Ved ekstreme regimeforandringer har nesten alltid flagget blitt byttet ut.

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #279 på: 26. Juli 2011, 18:56 »
Enig med både ulf og torfinn.

Flagget gjenspeiler de samlende verdiene våre som nasjon, og at enkelte tolker det som naivt å bruke som symbol, viser bare at man prøver å forstå seg ihjel på symbolikk...

Jeg har ikke lagt til flagg på profilen min, men det er ikke fordi jeg ikke støtter flagget i denne samnenheng. Det er ganske enkelt fordi iphonen min ikke støtter flashplayer...

Benson sin måte å begrense bruken av flagget på, er i all sin toleranse et naivt misforstått grep, som virker mot sin hensikt. Hvis vi ikke kan bruke flagget som samlende symbol, hva skal vi bruke det til da?

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #280 på: 26. Juli 2011, 19:14 »
Ser forresten at pards hedret Tore i dag. Kjekt av klubben!

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #281 på: 26. Juli 2011, 20:02 »

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #282 på: 26. Juli 2011, 20:12 »
Det er ikkje det at ein ikkje skal bruke flagget men ein må bruke det på rett måte. Eit flagg skal heises på halv stang ved dødsfall, tragedier etc ikkje "heises til topps" som det gjøres på fb. Og se flagg bli brukt på andre måter enn på halv stang på ein slik tragedie føles for meg ialfall veldig rart og trist...Har også snakka med mange om det og alle det mener også det er feil og bruke flagg på denne måten ser også enkelte har sjønnt dette på fb også nå. 99% av dei som var ute i gatene i går og viste sin støtte med roser heldigvis.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #283 på: 26. Juli 2011, 21:03 »
Min mening: Flaggetikette gjelder for flagg som henger på flaggstang. Flagg som ikke henger på stang kan vanskelig være negativt. Dette er derfor flisespikkeri etter min mening. (Men tyrdeligvis ikke i din omgangskrets - no harm meant)

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #284 på: 26. Juli 2011, 22:41 »
Da har me litt ulik oppfatning. Men det me begge uansett bør vere enige i er at det er dumt at det kan se ut som at det er ungdom som overlevde Utøya massakren som føler det å bruke flagget er upassende/usmakelig.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]