20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: gardermoen-edinburgh  (Lest 7611 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

faenaltso

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 21
    • Vis profil
gardermoen-edinburgh
« på: 27. Nov. 2014, 12:21 »
noen som har tatt fly fra gardermoen til edinburgh og tog til newcastle ? og hvor lang tid tar det med tog fra edinburgh til newcastle ?  :) :)

nemo

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 304
    • Vis profil
Sv: gardermoen-edinburgh
« Svar #1 på: 27. Nov. 2014, 18:47 »
Hei,

Jeg har ikke tatt ruten selv, men vurderer den faktisk i forbindelse med en tur med noen kompiser utover våren til neste år.

Derfor har jeg tidligere gjort et googlesøk på tog Edinburgh-Newcastle og kom fram til at det tar rundt 1t 30min (+/- 10-15min)..
https://www.google.no/search?q=train+edinburgh+to+newcastle


Noen som har tatt denne ruten selv og som kan bekrefte?
Og som eventuelt også kan vurdere om dette er en bra rute for en som har base i Oslo? (Oslo-Gardemoen-Edinburgh og deretter Edinburgh-Newcastle)

Tremblem

  • Gjest
Sv: gardermoen-edinburgh
« Svar #2 på: 27. Nov. 2014, 19:59 »
Hepp!

Tatt denne ruta flere ganger, og kan anbefales.

http://www.nationalrail.co.uk/   

Har pleid å kjøpe billetter her. Du bør bestille noen uker på forhånd, da prisen stiger kraftig nærmere reisedagen. Billettene henter du ut i en automat på togstasjonen, husk å ta med kredittkortet du kjøpte billettene med.

Fra flyplassen hopper du bare på shuttlebussen rett utafor utgangen. Koster noen få pund. Siste stopp for denne er togstasjonen. Tar vel rundt en halvtime inn til byen så vidt jeg husker.

OBS!!! Om du lander i Edinburgh på kveldstid må du sjekke at det faktisk går tog. Mener de siste går rundt kl.21-22 på kvelden.

Togturen er fin, du følger kysten nedover store deler av turen, anbefales å kjøre i dagslys! :) Tar 1 1/2 - 2 timer, litt avhengig av antall stopp. I Newcastle ligger jo stasjonen midt i sentrum! Enkelt å komme til og fra!

Generell anbefaling om man er noen dager i Newcastle, ta toget til for eksempel York! Koster ikke mye om man kjøper billettene på nett noen uker før, og avstandene i England er stort sett innen behagelig reisetid. Så kan man også kose seg med en øl! :) Fåes kjøpt i togkafeen eller serveringstrallene!

God tur!

faenaltso

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 21
    • Vis profil
Sv: gardermoen-edinburgh
« Svar #3 på: 16. Des. 2015, 22:40 »
Da har jeg bestilt flybillet med Norwegian til Edinbourh fra gardermoen 18-22 mars til tyne wear derbyet :D flere som skal ta denne ruta til tyne wear derbyet ?

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: gardermoen-edinburgh
« Svar #4 på: 17. Des. 2015, 10:58 »
Kor mykje betalar du for fly og tog?

faenaltso

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 21
    • Vis profil
Sv: gardermoen-edinburgh
« Svar #5 på: 17. Des. 2015, 11:26 »
Kor mykje betalar du for fly og tog?
1300 for fly tur/retur , men Tog har ikke bestilt ennp

Offe87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1731
    • Vis profil
Sv: gardermoen-edinburgh
« Svar #6 på: 18. Des. 2015, 00:02 »
Tog t/r har ikke vært mer enn rundt £30 når vi har reist, er ganske mange forskjellige togselskap som kjører denne ruta også.

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: gardermoen-edinburgh
« Svar #7 på: 18. Des. 2015, 00:24 »
Tremblem dekker det meste, eneste jeg vil tilføye er at jeg foretrekker https://www.thetrainline.com for bestilling.
Som nevnt, bestill i god tid, og jeg sier meg enig i at York kanskje er den flotteste byen i England :)

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: gardermoen-edinburgh
« Svar #8 på: 18. Des. 2015, 12:27 »
York er flott ja! Fin togtur.

viuldriftking

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 63
    • Vis profil
Sv: gardermoen-edinburgh
« Svar #9 på: 17. Jan. 2016, 16:14 »
Jeg og en kompis har også bestilt fly Gardermoen- Edinburgh 18-22 mars med Norwegian  :) Så "faenaltso" da er vi sikkert på samme fly  :) 08.30 fra Gardermoen den 18. Retur fra Edinburgh 11.50 den 22. Jeg har alt bestilt togbilletter. Syns det var greit og ha god tid, når engelsken er dårlig- og man ikke er kjent  :P bestilte med www.thetrainline.com   :) 

Legger ved tog tidene nederst av når jeg skal ta tog hvis det er av interesse. Kanskje størst interesse for meg og kompisen min som er like gode i engelsk  :P

Journey 1: EDINBURGH PARK to NEWCASTLE CENTRAL (METRO)
Travel on Friday 18 March 2016
Departs   Arrives   By   Reservations
11:32 - Edinburgh Park   11:43 - Edinburgh Waverley   Train (SCOTRAIL)   Reservation not possible.
12:00 - Edinburgh Waverley   13:28 - Newcastle   Train (VIRGIN TRAINS EAST COAST)   Coach: C Seat: 19
Coach: C Seat: 20
13:28 - Newcastle   13:37 - Newcastle Central (Metro)   Foot (Unknown Service Provider)   Reservation not possible.
Ticket details
Passengers: 2 Adult(s)

Ticket Type: ADVANCE SINGLE

Route: Only valid on booked Virgin Trains East Coast services and required connecting services.

Validity: Where trains are reserved, the tickets are only valid on the trains and times specified.

Journey 2: NEWCASTLE CENTRAL (METRO) to EDINBURGH PARK
Travel on Tuesday 22 March 2016
Departs   Arrives   By   Reservations
06:13 - Newcastle Central (Metro)   06:22 - Newcastle   Foot (Unknown Service Provider)   Reservation not possible.
06:22 - Newcastle   08:07 - Edinburgh Waverley   Train (VIRGIN TRAINS EAST COAST)   Coach: C Seat: 07
Coach: C Seat: 08
08:22 - Edinburgh Waverley   08:31 - Edinburgh Park   Train (SCOTRAIL)   Reservation not possible.
Ticket details
Passengers: 2 Adult(s)
« Siste redigering: 17. Jan. 2016, 16:28 av viuldriftking »

faenaltso

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 21
    • Vis profil
Sv: gardermoen-edinburgh
« Svar #10 på: 20. Jan. 2016, 22:48 »
da skal vi på samme fly  :) har ikke bestilt tog ennå, men har tenkt samme tid som den du ska ta, i og med at det er første turen min :) (y)

faenaltso

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 21
    • Vis profil
Sv: gardermoen-edinburgh
« Svar #11 på: 20. Jan. 2016, 23:37 »
greit å være ute i god tid :)

viuldriftking

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 63
    • Vis profil
Sv: gardermoen-edinburgh
« Svar #12 på: 27. Jan. 2016, 19:05 »
Er min andre tur. Sist fløy jeg til Newcastle, så er ikke kjent i Edinburgh. Så er greit og ha god tid. Gleder meg som en unge :)

faenaltso

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 21
    • Vis profil
Sv: gardermoen-edinburgh
« Svar #13 på: 27. Jan. 2016, 22:11 »
er min første tur :D ja, blir nok en bra hælg!  :D

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: gardermoen-edinburgh
« Svar #14 på: 27. Jan. 2016, 23:14 »
Dere som har tatt turen via Edinburgh tidligere, er det langt mellom flyplassen og stasjonen? Er jo en forholdsvis kort togtur da 😊
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒