20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Everton vs Newcastle, Man 17. sept 21:00  (Lest 36454 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Everton vs Newcastle, Man 17. sept 21:00
« Svar #270 på: 18. Sep. 2012, 19:05 »
Det er en optisk illusjon. Ballen var aldri over linja, det bare ser sånn ut pga. den optiske illusjonen.

Spoiler (hover to show)

Men helt seriøst synes jeg det ser ut som om ballen var over, og at de er snytt for et mål. Offsidesituasjonen som var fel var helt hårfin og er sånt som skjer, og en del av fotballens sjarm i mine øyne. Det var feil, men hårfint. Surt for Everton, men ikke en gigantisk dommerfeil. Målet til Anichebe derimot, ser ut til å være en gigantisk dommerfel. Og når dommeren lot vær å dømme på målet så var også avblåsningen for Pienaar en gigantisk dommerfeil, men jeg greier ikke å klage over det når Everton akkurat har blitt snytt for et mål.

Banens beste var forresten Baines. Sinnsykt bra kamp av han!
Nei.

PeterH

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #271 på: 18. Sep. 2012, 19:13 »
Om man ser her: , så ser man at ballen faktisk ikke er over linja. Litt av ballen er svart, så det er vanskelig å se. Men litt av den svarte delen av ballen er faktisk på linja, så ettersom 100% av ballen ikke er "over linja", så er det faktisk ikke mål.

Jeg hadde vært sur selv om jeg var Everton fan, men jeg er ganske sikker på at dommeren gjør rett.

Jeg mente selvsagt Ba var Newcastles beste. Jeg glemte helt ut Everton :P
Enig i at Baines var BB, han hadde lekestue hele 1 omgang.
« Siste redigering: 18. Sep. 2012, 20:42 av PeterH »

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #272 på: 18. Sep. 2012, 20:00 »
Studerte det litt nå og jeg tror du kan ha rett, PeterH. Ganske drøy reaksjonsredning av Harper :P

Jævlig irriterende at vi ikke får fordelen i situasjonen etter.

Får vi tilbake noen av de skadde til Norwich kampen? Blir spennende med Hughton gjensyn.
« Siste redigering: 18. Sep. 2012, 20:01 av Martin »

PeterH

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #273 på: 18. Sep. 2012, 20:41 »
Fort gjordt å ikke legge merke til den svarte delen av ballen og bare se på det hvite. :) Selv var jeg 99% sikker på at den var inne da jeg såg kampen.

Tiote bør ha mulighet til å nå Norwich skulle en tro, det var jo først snakk om at han ville bli klar til Everton kampen. Perch gjorde en meget god jobb som DM, men jeg gleder meg uansett veldig til Tiote blir klar!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #274 på: 18. Sep. 2012, 20:45 »
Jeg ropte og bannet høyt når dommeren var ekstremt ivrig på å blåse på Pienaars takling på Ben Arfa. Jeg synes faktisk det er en større feil enn det annullerte målet. Den scoringen de aldri fikk vises selvfølgelig veldig mye bedre, men den har i såfall krysset linja med noen ytterst få centimeter, og det er svært, svært vanskelig for dommer og AD å se. Så kan man alltids også diskutere om hele ballen faktisk var inne. Men hvorfor i huleste helvete dommeren blåser når Ben Arfa holder seg på beina og har ballen med seg, det er et stort, stort mysterium.

Jeg innser selvfølgelig at jeg ville gitt folk flest latterkrampe om jeg hadde sagt det på for eksempel VGD, eller et Everton-forum. Men jeg mener de største tabbene er de dommeren SKAL se, uansett hvilken styrke han trenger på linsene. Vi kan ikke forvente at dommeren skal se at ballen er i mål. Det vi skal kunne forvente, er at han ser at Ben Arfa har en enorm fordel av ballen, etter Pienaars latterlige taklingsforsøk.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

PeterH

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #275 på: 18. Sep. 2012, 20:53 »
Helt enig der også, linjedommeren får 2 nesten umulige situasjoner å bedømme. Så og si ingen linjedommere hadde fått begge situasjonene rett.
Hoveddommer gjør en feil som ikke bør skje på PL nivå, når han blåser frispark til Ben Arfa. Han blåser med en gang Ben Arfa blir taklet. Jeg tipper 90% av PLs dommere ville latt Ben Arfa få fordel, noe som mest sannsynlig hadde blitt mål med tanke på at det var 3 mot 1.

Men det er nok lite vits i å nevne dette for andre enn newcastle-fans ja. :P

Skjæren

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #276 på: 19. Sep. 2012, 00:50 »
Skjønner ikke vitsen i å gidde å diskutere dette engang. Hadde det vært omvendt, hadde det florert av "skulle bare mangle at Ben Arfa fikk frispark"(og i den situasjonen er vi faktisk ikke garantert noe som helst), "i tvilssituasjoner skal det gå det angripende lags favør", folk hadde ikke giddet å lete opp alle mulige bilder, fordi ballen var garantert inne.
Vi hadde avgjørelser som gikk mot oss, men Everton hadde flere, og mer kritiske i tillegg. Så bare innrøm at vi var heldige i denne kampen, og bli ferdig med det.

PeterH

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #277 på: 19. Sep. 2012, 01:55 »
Herregud, folk må da få mene hva de vil?
Hvorfor skal jeg inrømme at vi var heldige i kampen og bli ferdig med det, når jeg faktisk synes det er interessant å studere situasjonene for å se om dommerne faktisk gjorde feil??

Folk sier at Everton tapte 2 poeng på grunn av dommeren, etter å ha sett på situasjonene så er jeg uenig og ønsker å påpeke dette. Jeg har ikke lest noen regler om at det er ulovlig å påpeke dette i en kamptråd.

Vi har spisser som er gode avsluttere og setter sjangsene sine. Så om Everton så hadde 1000 stolpeskudd, så handler det om effektivitet. Fordelen med å ha Demba Ba istedenfor f.eks Luis Suarez.

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #278 på: 19. Sep. 2012, 06:31 »
Skjønner ikke vitsen i å gidde å diskutere dette engang. Hadde det vært omvendt, hadde det florert av "skulle bare mangle at Ben Arfa fikk frispark"(og i den situasjonen er vi faktisk ikke garantert noe som helst), "i tvilssituasjoner skal det gå det angripende lags favør", folk hadde ikke giddet å lete opp alle mulige bilder, fordi ballen var garantert inne.
Vi hadde avgjørelser som gikk mot oss, men Everton hadde flere, og mer kritiske i tillegg. Så bare innrøm at vi var heldige i denne kampen, og bli ferdig med det.

Hva mener du?
"If Newcastle finish in the bottom three, they will get relegated."

- Michael Owen

Sigurd

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #279 på: 19. Sep. 2012, 09:02 »
Er enig med PeterH i det at våre prestasjoner må ses i lys av at vi stort sett spiller med to rene spisser, som begge har sin forse i å avslutte angrep. Vi har færre spillere å innvolvere i det oppbyggende spillet, og får derav mindre posession og færre gode angrep. Likevel er sannsynligheten for at vi skaper noe virkelig farlig ut av angrepene desto større.

Syns andreomgangen vår var veldig god på mandag, og jeg var spesielt imponert over innsatsen til Santon, Ben Arfa, Perch og ikke minst innbytterene som kom inn og snudde kampen. Vi mangler (i mine øyne) tre av våre fire viktigste spillere denne kampen, og likevel spiller vi såpass god fotball. Gleder meg til Norwich kommer.

Jeg kjenner også trangen til å fyre knyttneven i bordet når jeg gang på gang leser at vi er heldige som får med oss poeng. Ja, Everton skulle fått godkjent to mål til, men begge er vanskelige å bedømme. Likevel er dommeren jevnt over så katastrofalt dårlig at han ødelegger flere ekstremt gode overgangsmuligheter for oss, og gir heller ikke de kortene han skal til Everton. Det er direkte feil å trekke frem to situasjoner der dommeren har gjort en satans dårlig jobb, og trekke konklusjoner fra dette. Han ødela tross alt mye mer enn som så.

Everton var klart best i første, mens vi var best i andre omgang. Sett under et var kanskje Evertons prestasjoner hakket bedre enn våre, og de var nærmere å tilrive seg en seier. Syns likevel ikke de var så mye bedre enn oss at uavgjort gir et feil bilde.

Jonny

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #280 på: 19. Sep. 2012, 11:53 »
Ballen inne eller ikkje?    For de datakyndige: Lag ein hvit/svart rund ring rundt ballen på bildet. Er det luft mellom sirkel/stang(el strek) er hele ballen inne. Blir ringen brutt av (strek/stang) er ikkje heile ballen inne !
Noen som får dette til her inne? Eg personlig er ikkje overbevist om at "heile" ballen er inne :nei:
Høres ut som alle reportere er enige "dommeren snytte Everton for mål"  Det minste ein må forlange er at det blir sett frå "rett" vinkel :koko:

Skjæren

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #281 på: 19. Sep. 2012, 13:01 »
Hva mener du?
Veldig dårlig formulering, men det jeg mener er at vi klager på Ben Arfa-situasjonen. Hadde vi fått Evertons avgjørelser mot oss, og det hadde vært Piernaar som ble tatt slik Ben Arfa ble tatt, så hadde vi bare sagt "det skulle bare mangle at noen avgjørelser går vår vei også". Mens nå, er dette plutselig nesten verre å få et feilaktig mål annulert.

Herregud, folk må da få mene hva de vil?
Hvorfor skal jeg inrømme at vi var heldige i kampen og bli ferdig med det, når jeg faktisk synes det er interessant å studere situasjonene for å se om dommerne faktisk gjorde feil??

Folk sier at Everton tapte 2 poeng på grunn av dommeren, etter å ha sett på situasjonene så er jeg uenig og ønsker å påpeke dette. Jeg har ikke lest noen regler om at det er ulovlig å påpeke dette i en kamptråd.

Vi har spisser som er gode avsluttere og setter sjangsene sine. Så om Everton så hadde 1000 stolpeskudd, så handler det om effektivitet. Fordelen med å ha Demba Ba istedenfor f.eks Luis Suarez.
Kan ikke se noen plass at jeg skriver noe om regler i en kamptråd? Og jeg dikterer ikke hva folk skal syntes heller.
Jeg bare påpeker at jeg ikke ser vitsen i å være ekstremt analystisk, pirkete og objektiv bare fordi det kommer oss til gode. Hadde det vært omvendt, hadde vi krevd utestengelse av hele dommertrioen. Så poenget med å være så sinnsykt objektiv blir helt poengløst når det ikke går motsatt vei også.
Kort oppsummert: Det oser newcastle-briller av alle argumenter, og det skjønner jeg ikke hvorfor folk tar seg bryet med. Og som du så fint sier selv, det må jo jeg få lov til å syntes :)

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #282 på: 19. Sep. 2012, 13:31 »
Det er ille å få et mål feilaktig annullert. Men jeg mener likevel Ben Arfa-tabben er grovere, rett og slett fordi den er helt åpenbar for absolutt alle. Også dommeren. De to annullerte scoringene til Everton er tvilssituasjoner. Vi er fremdeles ikke 100% sikre på at ballen var inne på nummer to, og offsiden på nummer en er svært liten. Ikke på noen måte tvilsom, og ja, scoringen burde vært godkjent, men slike feil forekommer ofte i fotballen. At linjedommeren ikke er i stand til å se en offside på to centimeter er ikke verdens undergang.

At dommeren ikke gir Ben Arfa fordel i situasjonen rett etter Anchiebes annullerte scoring, er en feil som bare ikke skal forekomme på dette nivå. Dog er jeg fullt klar over at annullerte scoringer har mye større betydning for kamputfallet, enn at vi kunne vært tre mot én. Og det er da heller ingen som sier at vi ikke var heldige som fikk poeng. Selv om det kanskje ikke var helt ufortjent heller.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

PeterH

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #283 på: 19. Sep. 2012, 14:31 »
Jonny, det var det jeg gjorde på en "amatørsk måte" i paint.  :P Da ser det i hvertfall ut som den ikke er over, men jeg skal selvsagt ikke si det er 100% sikker etter den analysen. Jeg tror ikke den var inne, men om den var inne er det i  hvert fall ikke noen stor dommertabbe. Dommeren skal ikke dømme om han ikke er sikker. Linjedommer kan umulig være sikker ettersom man må ha forstørrelsesglass på bildet for å se om ballen er inne.

Sigurd, takk! Jeg er så drittlei av å høre alt dette her med "flaks og uflaks". Noen Liverpool supportere mener jo enda at stallen deres er mye sterkere enn vår. I vår innrømmer dem riktignok at vi var gode, men i fjor høst hadde vi "kun flaks" og hadde ikke Gud, Allah og Jesus vært så forbannet på Liverpool, så hadde alle stolpeskuddene til Liverpool gått inn, og dermed hadde Liverpool kommet foran oss på tabellen.

For 10 år siden hylte jeg alltid om at dommerne var imot oss og at vi hadde så mye uflaks. Jeg vokste heldigvis fra det for mange år siden. Sist gang jeg var litt forbannet var da den ytterste delen av ballen var en halvmeter innenfor målet til Chelsea, likevel ble det ikke dømt mål. Selv om jeg var sur en liten stund, aksepterte jeg fort at det hele gikk for fort til at linjedommer kunne ha kommet seg ned til linjen og fått sett situasjonen skikkelig. Edit: Okay, kanskje jeg var forbannet lenge, men i ettertid aksepterer jeg det i det minste.

Det er ikke tilfeldig når mange situasjoner går ens veg. Da vi hadde spillere som Owen, Viduka og Martins foran mål gikk mange situasjoner motstanderens lags veg. Det handler ikke om flaks eller uflaks, det handler om dyktighet, 100% innsats og det å ha det lille siste ekstra som skal til. Vi har ett lag med sultne spillere som ikke er ovebetalte nå. Spillerne har lyst til å vinne hver kamp og har derfor den siste innsatsen og konsentrasjonen som skal til for å treffe målet istedenfor stolpen, og den innsatsen som gjør at Williamson og Harper får reagert så fort at det blir umulig for dommeren å dømme mål i situasjonen.
Folk bør slutte å tro at det er en ond makt som bestemmer at avgjørelser skal gå i mot ett lag og en god makt som beskytter ett annet lag. (Med mindre du tilhører en veldig rar religion selvsagt).
Ekstrem innsats, konsentrasjon og selvtillit når man langt med i fotball. Om noen tror det er onde/gode makter som står bak, skal de får lov til det. Men jeg er uneig.

Skjæren: Det er denne her delen jeg reagerer på: "Så bare innrøm at vi var heldige i denne kampen, og bli ferdig med det.".
« Siste redigering: 19. Sep. 2012, 16:50 av PeterH »

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #284 på: 19. Sep. 2012, 21:09 »

Dette legendariske bildet er fjernet. :'(
"If Newcastle finish in the bottom three, they will get relegated."

- Michael Owen