20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Den store taktikktråden  (Lest 2258 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Den store taktikktråden
« på: 27. Nov. 2013, 21:59 »
Har lyst å dra i gang en tråd hvor Newcastles taktikk analyseres og diskuteres. Det er mange med peiling her, og jeg savner den gode taktikkdiskusjonen :)

Begynner med å se litt nærmere på hvorfor jeg mener Remys suksess i det siste er en viktig årsak til at Ben Arfa har vært benket. Vi kan slå fast at Remy er en klassespiller, og at farten og avslutningsegenskapene han har bare er en liten del av det han bidrar med. Han er fantastisk til å være spillbar over hele banen, og frigjør rom for andre spillere som Gouffran. Før Remy kom til klubben hadde jeg inntrykk av at han var en rask men ganske begrenset spiller, men det er soleklart at han er en komplett spiss, som vi dessverre kommer til å ha store problemer med å beholde.

Sånn jeg ser det er Remys egenskaper en av grunnene til at Ben Arfa ikke har spilt i det siste. Gouffran fungerer godt sammen med Remy, og er flink til å ta rommet som Remy skaper. I Remy en spiller som er i stand til å skape noe offensivt, ikke i kraft av teknisk brillianse, men med sine egenskaper til å finne rom og å skape rom for resten av spillerne - hele laget fungerer bedre med ham på banen. Da blir det fristende for Pardew å velge en mer defensivt solid Gouffran enn en luksusspiller som Ben Arfa.
« Siste redigering: 27. Nov. 2013, 22:02 av Pontare »

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Den store taktikktråden
« Svar #1 på: 27. Nov. 2013, 22:07 »
Vil i forlengelsen av det over påstå at Newcastle spiller en slags 4-5-1 med Ameobi som eneste rene spiss for øyeblikket. Det betyr at det blir vanskelig for Ben Arfa å spille seg inn på laget - han har Ameobi og Cisse foran seg i spisskøen, og Gouffran og Remy foran seg i den offensive midtbanerollen.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Den store taktikktråden
« Svar #2 på: 09. Des. 2013, 19:29 »
Begynner å skjønne at jeg ikke har vært innom forumet på en stund. Liker initiativet, skuffende at det ikke har blitt noen diskusjon ut av det.

Jeg vil gjerne utfordre deg til å forklare mer inngående hvorfor vi ikke har plass til en spiller som Ben Arfa i laget per tidspunkt. Hva er det som gjør at vi spiller bedre med Shola som spissmakker til Remy i 4-4-2? Hva er det Shola bidrar med som vi ikke ser? Hva er det Ben Arfa ikke bidrar med, som gjør at han ikke egner seg i dagens system? Hvis vi i det hele tatt har et system?

Skal vi først ha en taktikktråd synes jeg godt vi kan gå enda mer i dybden.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Den store taktikktråden
« Svar #3 på: 20. Des. 2013, 16:02 »
Begynner å skjønne at jeg ikke har vært innom forumet på en stund. Liker initiativet, skuffende at det ikke har blitt noen diskusjon ut av det.

Jeg vil gjerne utfordre deg til å forklare mer inngående hvorfor vi ikke har plass til en spiller som Ben Arfa i laget per tidspunkt. Hva er det som gjør at vi spiller bedre med Shola som spissmakker til Remy i 4-4-2? Hva er det Shola bidrar med som vi ikke ser? Hva er det Ben Arfa ikke bidrar med, som gjør at han ikke egner seg i dagens system? Hvis vi i det hele tatt har et system?

Skal vi først ha en taktikktråd synes jeg godt vi kan gå enda mer i dybden.
Det handler om sluttprodukt og resultat. Ben Arfa er en bedre individuell spiller enn både Gouffran og Shola, men i 4-4-2 systemet har de to vist seg å fungere veldig bra. Grunnen er at vår 4-4-2 ofte er en 4-5-1 der Remy kommer dypt og henter ball, og er med i det oppbyggende spillet. Da er Shola alene spiss, og han har egenskapene en enslig spiss i 4-5-1 trenger - duellsterk og i stand til å holde på ball. Ben Arfa blir fort for veik når han skal vinne ball som øverste mann og han er ikke i stand til å vinne dueller. Alternativet med å spille langt/direkte blir borte om Ben Arfa er øverst.

Så har du ventrekantplassen. Det er en posisjon hvor Gouffran har gjort det veldig bra. Han er flink til å ta rommet Remy åpner opp, og operer ofte som en tredje spiss - legg merke til hvor ofte han kommer seg inn i boks og er et alternativ når Debuchy/Sissoko legger inn fra høyre. Han har vært i bra form og scorer mange mål. Når du i tillegg tar med den viktige defensive jobben han gjør, så blir det vanskelig å bytte han ut mot Ben Arfa.

Alt koker altså ned til Remy - for tiden tilpasser vi spillestilen rundt ham. Og han blir bedre med Gouffran og Shola rundt seg i stedet for Ben Arfa.

Er dog ingen fasit dette, og hadde vært artig å hørt andre tanker rundt angrepsspillet vårt. I enkelte kamper opererer Remy mer som en spydspiss, og det skjer ofte at Shola faller ned i mellomrommet for å være et alternativ i det oppbyggende spillet.

Jeg tror Pardew er genuint glad i Ben Arfa, og han skulle helt sikkert ønske at han passet inn i systemet - men jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig å sette han inn på laget slik vi spiller for tiden.
« Siste redigering: 20. Des. 2013, 16:04 av Pontare »