20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Transfersommeren 2012  (Lest 661580 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #5265 på: 02. Sep. 2012, 09:56 »
Skal man nevne de beste spissene i PL gjennom tidene så kan man ikke komme utenom Shearer, Henry, Cantona, Cole, Zola og Bergkamp. For all del, Drogba var en god spiller, men ikke blant de aller beste. Mange gode spisser som ikke når helt opp og som har scoret mange mål opp igjennom, som f.eks. Les Ferdinand, Fowler, Sheringham, Hasselbaink, Owen, Wayne Rooney, osv. Sistenevnte kommer til å klatre veldig nærme Shearer som tidenes mestscorende i PL om han ikke forsvinner utenlands etterhvert.......

Cantona og Zola har scoret rundt/under halvparten av antall mål som Ferdinand, Sheringham, Fowler og ... Owen  (  :nei: ) (og forsåvidt Rooney), mens Bergkamp ligger 50+ mål etter disse.

Jeg er nok uenig i at Les Ferdinand, Fowler og Sheringham nødvendigvis skal vike plass for Zola, Cantona og Bergkamp som de beste Premier League spissene gjennom tidene. Zola, Cantona og Bergkamp var for min del først og fremst kultspillere med ekstremt publikumsvennlige kvaliteter. De har spilt langt færre kamper og/eller scoret langt færre mål enn disse gutta og kommer nok derfor til kort på mine kriterier.

Om du mener trofeer skal spille en rolle blir det et annet regnestykke, men da hører kanskje ikke Shearer hjemme på listen, noe som blir latterlig blasfemisk for meg!  :)

Jeg nevnte absolutt ingenting om at trofeer skal spille en rolle i mitt innlegg, så jeg fatte ikke hvor du har det fra.......

Jeg har heller ikke tatt som utgangspunkt hvor mange mål hver enkelt har scoret, da kunne man jo like gjerne begynt på toppen av listen å gått nedover. Maradona er av mange regnet som verdens beste spiss gjennom tidene, men scoret ikke så vanvittig mye, men han var god til å gjøre lagkammeratene gode med blikk for spillet, og viktig i det oppbyggende angrepet og om han ikke avsluttet selv ga han en perfekt pasning til en medspiller. Målene han scoret var gjerne av det viktige slaget.

Cantona, Bergkamp og Zola er spillere som kan settes i samme kategori. Dette er spisser som var særdeles viktige når laget skulle angripe, som kunne gjøre alt på egenhånd eller gi den perfekte pasningen til en medspiller som åpnet opp for det meste. De scoret gjerne i kamper da laget slet litt og var ofte avgjørende å ha da. Hvor mange kamper avgjorde ikke Cantona til ManU sin fordel i 1995/96 sesongen da de snøt NUFC på målstreken? Dessuten så scoret Cantona ganske mye og har en helt grei stats sammenlignet med de aller beste.

At Cantona skal være på topp 3-4 på en slik liste er jo en selvfølge. Han var jo kjempeviktig for både ManU og Leeds. Han var enorm da han var en av flere gode som vant serien med Leeds i 1991/92, noe de ikke hadde gjort på 18 år. Sesongen etter var han den store i Manu da de vant serien for første gang på 26 år. Han spilte 6 sesonger i England og vant serien 5 ganger. Den ene gangen han ikke vant var han også suspendert lenge for å ha sparket ned en supporter til Crystal Palace.
Cantona vant jo også prisen for beste utenlandske spiller for de første 10 sesongen i PL (fra 1992 - 2002), og var også på Team of the Decade i samme tidsrom da han kapret en av spissplassene. Shearer kapret den andre.


Zola og Bergkamp var også meget solide og allsidige spisser med herlige touch og eleganse fra topp til tå. Sammenlignet med Shearer og Cantona er de kanskje ett ørlite hakk under, men det er det nok mange som vil være uenig i.

Skal man begynne å ta med Les Ferdinand, Sheringham, osv så synes jeg det er mange som må tas med. Disse var også selvfølgelig gode, men med 19! sesonger i Englands øverste divisjon som de begge står med er det heller ikke rart at de ligger høyt oppe på scorings statistikkene.
« Siste redigering: 02. Sep. 2012, 09:58 av Frode »

MLerbakk

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2541
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #5266 på: 02. Sep. 2012, 10:31 »
Sjokkerende at ingen har nevnt Rutgerus Johannes Martinus van Nistelrooij.  :thumbd: Topp tre sammen med Shearer og Henry!

Meeeeeen: BACK TO TOPIC! Hvem kan hentes på free transfer? Vi trenger sårt en høyreback. Tviler sterkt på at Tavernier noen gang kommer til å bli en PL-back.

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #5267 på: 02. Sep. 2012, 10:46 »
Bergkamp, les Ferdinand, cantona,letissier, er mange dere glemmer.

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #5268 på: 02. Sep. 2012, 10:47 »
Jeg glemte oppdate før jeg skrev. Ser Frode har vært ute med de fra før:)

Romance

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2503
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #5269 på: 02. Sep. 2012, 11:54 »

Meeeeeen: BACK TO TOPIC! Hvem kan hentes på free transfer? Vi trenger sårt en høyreback. Tviler sterkt på at Tavernier noen gang kommer til å bli en PL-back.

Michael Owen  :toon:
The Woods Are Lovely
Dark and Deep,
But I Have Promisess To Keep,
And Miles To Go Before I Sleep...

Christian

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8642
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #5270 på: 02. Sep. 2012, 12:13 »
Vi trenger sårt en høyreback. Tviler sterkt på at Tavernier noen gang kommer til å bli en PL-back.
Seier du det pga EL kampen? Eller pga du har følgt han over tid?

For er sterkt uenig i det du skriv, han var uheldig i EL kampen. Men har visst meget lovende takter i andre kamper for oss, og dei lagene han har vært utlånt ut til.
« Siste redigering: 02. Sep. 2012, 12:29 av Christian »

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #5271 på: 02. Sep. 2012, 12:19 »
Enig med Christian. Tavernier er vel den unggutten, sammen med Vuckic som virker mest lovende. Troro absolutt Tavernier kan være i starteleveren om 2-4 år. Har vel bare fått skryt i klubbene han har vært utlånt til.

Christian

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8642
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #5272 på: 02. Sep. 2012, 12:30 »
Han har fått store lovord i klubbene som har lånt han + han har vært meget god for reservelaget(nå U21 laget). Itilegg til dei kampene han har fått på a-laget(om du ser bort frå EL kampen)

MLerbakk

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2541
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #5273 på: 02. Sep. 2012, 13:01 »
Kan hende at synet mitt på Tavernier er litt farget av kampen mot Atromitos, men jeg har sett han spille andre kamper og. Han fyller 21 år i oktober og har fortsatt ikke spilt i Premier League. Han imponerte litt da han ble utlånt, men dette var i League One. Tror vi supportere har en evne til å hause opp egne talenter litt mye. For all del, Tavernier har potensiale og kan fortsatt bli en god back for oss. Jeg har mine tvil.

Christian

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8642
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #5274 på: 02. Sep. 2012, 13:04 »
For all del, han er ein av mange som må og bør ta steget denne sesongen. Problemet i Newcastle er jo nettopp, det at me ikkje er så flink til å sleppe dei til. Derfor vil dei aldri bli utviklet, sesongen i Championship der me var nødt til å spele fleire av talentene gjorde jo at mange av desse tok store steg. Derfor håper eg denne sesongen kan gi samme effekt, sidan me faktisk må spele ein del av talentene.

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #5275 på: 02. Sep. 2012, 13:39 »
Jeg ble ganske imponert over Tavernier i de treningskampene jeg så han spille i sommer. Da var han t.o.m stopper og han viste at han var moden i spillestilen. Det å feile er en naturlig del av utviklingen til unge spillere og kampen i Hellas var ikke bra for Tavernier, men hadde et godkjent innhopp i returkampen på SJP. Jeg tror han kan utvikle seg meget godt gjennom denne sesongen! Det handler om trygghet, tillit og kamper så vil spilleren etterhvert vise sitt "rette jeg", og da kan vi bedømme om han er noe vi kan satse på videre og evt. innlemme i førsteelleveren.

Når det er sagt så skal vi ikke hause opp de unge spillerene våre i himmelen heller. Det er flere av de i skorpa nå som får mye lovord, men som jeg tror aldri kommer til å slå igjennom og bli faste. F.eks Abeid, Sammy Ameobi, Shane Ferguson tror jeg aldri kommer til å bli det helt store. Vuckic, Tavernier og Bigirimana tror jeg er like rundt hjørnet for å være spillere vi kan stole på i PL. Campbell og Streete er litt yngre, men de blir forhåpentligvis veldig gode. Dette blir selvfølgelig veldig subjektivt, men det er et trangt nåløye det her.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Thomas Beckheim

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3381
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #5276 på: 02. Sep. 2012, 14:31 »
Shane Ferguson er en spiller som jeg håper kan få litt mer innhopp på venstrekanten utover høsten i PL.
Synst han virket frisk jeg i de kampene jeg har sett han i både for Newcastle og Nord Irland.




Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #5277 på: 02. Sep. 2012, 14:47 »
Jeg ser jo såklart at du ikke skriver noe om trofeer Frode. Jeg bare lurte på hva kriteriene dine var. Noe som du nå har gjort rede for på en grei måte. Var ikke verre enn det...

Jeg er altså delvis uenig med deg i enormiteten til Cantona, men gidder ikke å gjøre noe nummer ut av det. For mye å ta tak i.  ;) Han var en stor spiller og kan helt klart forsvare en plass blant de beste selv om jeg personlig mener han ikke når helt opp til toppen.

Ulike meninger på grunnlag av høyst subjektive vurderinger er vel neppe noe nytt. Spesielt her inne.  ::p

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #5278 på: 02. Sep. 2012, 14:50 »
Iforhold til disse unggutta så er jeg konstant pessimist når det gjelder disse. Forventer aldri noe, men håper jo at noen skal komme gjennom det nevnte nåløyet. Har mest troen på Vuckic og Tavernier nå, skal bli spennende å følge dem kommende sesong! Håper på en åpenbaring eller to!  :nikke: