20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hva nå Norge?  (Lest 16692 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Hva nå Norge?
« Svar #120 på: 15. Nov. 2009, 20:40 »
Er helt uenig i Joakim sitt syn på saken (ikke overraskende)!

Både i europeiske cuper innen klubbfotball og på landslagsnivå ser man at det er de (lands)lagene som er best organisert og spiller mest kynisk som oppnår best resultater. Dette er jo Drillo ekspert på, det beviste han på 90 tallet og har igjen bevist det i år. Drillo sin jobb er å oppnå gode resultater med landslaget, ikke å sette en mal på hvordan de andre klubbene i Norge skal spille, det må de finne ut av selv.
Uansett har Drillo svært begrensede midler når det gjelder å få det offensive med landslaget til å fungere optimalt og man kan ikke forvente at Norge skal ut og spille ball i hatt med sine motstandere og briljere seg til seier. Det kommer aldri til å skje!

Du snakker også om "3 kløveret" ditt, men du nevner ikke hva Semb sin jobb egentlig er. Det er å gjøre norsk fotball bedre, ikke bare landslaget. Han sin jobb er blant annet å bidra til at norsk barn/ungdom får bedre trening og satses mer på og at de får bedre trening fra yngre alder enn hva som skjer i Norge idag. Får vi opp bedre spillere her til lands kan Norges landslags også spille på et bredere repertoar i framtiden. Men inntil videre må vi spille på det vi kan best, og jeg tviler på at noen andre vet det bedre enn Drillo, Solbakken og Semb. Så får vi heller vente på neste generasjon norske fotballspillere og se om Semb har gjort jobben sin med å utvikle norsk foball til det bedre.

Men først må klubbene bli kvitt mange av de håpløse personene som leder norske klubber, det kan ingen av "3 kløveret ditt" gjøre noe med. Så må klubbene innse at det må satses mer på unge spillere fremfor dyre, aldrende og utenlandske spillere. Først da vil norsk klubbfotball være på vei opp igjen.

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Hva nå Norge?
« Svar #121 på: 15. Nov. 2009, 22:54 »
Frode Grodås skal visstnok ha uttalt at Norge har europas beste keeperpar i dagens utgave av Sportsrevyen på NRK.  ;D Hva er det denne stakkars mannen går på?

Sebastian

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4239
    • Vis profil
Sv: Hva nå Norge?
« Svar #122 på: 15. Nov. 2009, 23:16 »
Eg er helt uenig med Joakim og Daniel i denne diskusjonen. En landslagssjef skal gjøre sitt, for å få det beste ut av det materialet han har til rådighet. Eg tror ingen her på forumet kan vere uenig i at den beste måten å utnytte dei spillerne Norge har til rådighet, er å holde tett bak å spille på Carew. Semb har fått jobben med å legge grunnlaget for neste generasjoners Norge, og så vil tiden vise om det i framtiden vil bli gunstig å spille "attraktiv" forball for Norge.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Hva nå Norge?
« Svar #123 på: 15. Nov. 2009, 23:20 »
Urettferdig å dømme Drillo på noe annet enn resultater.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Hva nå Norge?
« Svar #124 på: 15. Nov. 2009, 23:23 »
Det er vel urettferdig å dømme noen fotballtrener på noe annet grunnlag enn resultater? :P
Gullit og Hareide må gjerne prate om sexy-fotball og ballbesittelse, men jeg vinner heller fotballkamper :)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Hva nå Norge?
« Svar #125 på: 21. Nov. 2009, 04:32 »
Jeg prater ikke om Gullt, Hareide og sexy fotball.

Men Erik Hamrén og Janne Jönnson (nå har riktignok Jönsson en litt norskere spillestil enn Hamrén, men det er på ingen måte Drillo-fotball) har vist at norske Tippeliga-klubber kan spille mer gjennom ledd og mer ball-besittende enn de har gjort før, uten at de blir dårligere av den grunn.

Rosenborg lyktes riktignok ikke i europa i år, men det har ingenting med spillestilen å gjøre. Det har med motstanden og spillernes forferdelig gale innstilling å gjøre.

Hvor pent det er å se på kan man jo vurdere i forhold til Erik Hamrén også. Til tider kan det bli litt vel mange trekk, og litt for lite fremdrift. En unote han sikkert plukket opp i Danmark, der det ikke er lov å spille ballen direkte fremover.

Jeg mener bare at fremtiden for norsk fotball generelt ligger i en utvikling av den typen spillestil Norges to fremste svensker står for. Hvor pent det er å se på er uvesentlig. Det viktigste er at Norge ikke henger seg opp i Drillo og hans fotballfilosofi til evig tid. For selv om han har hatt gode resultater med landslaget, og på sett og vis har det fremdeles, så mener jeg det må gå an å tenke nytt. Jeg mener det er fullt mulig for en sterk og god trener å lede det norske landslaget til suksess, uten å spille som Egil Olsen og Otto Rehagel (mannen som ledet Hellas til EM-suksess i 2004 med destruktiv fotball).

Jeg mener norske spillere blir stadig bedre med ball. Per Ciljan Skjelbred er Norges beste fotballspiller på bruk av entouch. Erik Huseklepp er vanvittig mye bedre med kula enn det Mini var i sin tid, og flere ganger hurtigere (og det kommer fra meg som ikke anerkjenner Huseklæbb som en god fotballspiller). John Carew kan gjøre alt mulig rart. Daniel Braaten er meget god med ball, men veldig av og på uten ball.

Jeg er veldig glad for den jobben Egil Olsen gjorde med landslaget på 90-tallet. Men mener at Olsen hørte hjem på den tiden, og ikke i dag. Han er for opptatt av at absolutt alle skal spille som han, og har hatt visse problemer med å anerkjenne Erik Hamrén, enkelt og greit fordi RBK bruker for mange trekk for Drillos bekvemmelighet.

Drillo er historie. En fantastisk mann som revolusjonerte norsk landslagsfotball på 90-tallet. Jeg mener vi nå hadde hatt behov for en ny revolusjon. Men ikke fra Drillo. Fra nyere tanker og ideer.
Mer kontinentale tanker. Jeg mener Norge trygt kan orientere seg mer mot kontinentet, i stedet for å tviholde på Flo-pasninga til evig tid.

Ikke noe galt med Flo-pasninga som sådan, men alle veier fører til Rom.
Alt er avhengig av en god stifinner.

Åge Hareide var ingen god stifinner.
Egil Olsen er åpenbart en god stifinner. Men det finnes flere. Det finnes noen utenfor Norges grenser. Hvis vi vil, så finner vi dem.

Men Nils Johan Semb ville ikke det.
Semb var også mannen som skulle ansette ny landslagssjef.
Det er derfor jeg drar inn trekløveret Semb-Drillo-Solbakken.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon