20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: LaLiga 2007/08  (Lest 15727 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
Sv: LaLiga 2007/08
« Svar #90 på: 08. Mai 2008, 22:10 »
Barcelona ser ut til å ha utviklet seg i den retningen Real Madrid gikk på starten av 2000-tallet. De kjøpte navn, ikke spillere. De hadde ikke gode nok trenere, og det hele ble veldig tilfeldig.

På spillerfronten har deffinetivt Barcelona nå utviklet seg i samme retning som Florentino Perez sitt "galaktiske Real Madrid", men å si at man ikke hadde gode nok trenere det blir feil. Sesongen ifjor vare bare akkurat på håret en skuffelse, det kunne veldig fort ha blitt en suksess, og Rijkaard har hatt to meget suksessfulle sesonger på Camp Nou og skapt historie i Katalonia. Det som nå feller Rijkaard er hans manglende evne til å snu motgang til medgang, samt mangelen på en Plan B. Men faktum er at Rijkaard alltid har vært trofast mot Barcelonas spillestil og gode tradisjon, og nettop det har han hatt enorm suksess med. Kanskje hadde han fått fyken enda tidligere hadde han ikke holdt seg til nettop det. Men det får så være. Rijkaard har utrettet utrolig mye bra i FC Barcelona og kan så absolutt forlate Camp Nou med hevet hode. Mangelen på resultater denne sesongen må faktisk en hel del av overbetalte late spillere ta sin del av skylden for også.

Ansettelsen av "Pep" nå er et valg som er både vågalt men samtidig feigt. Man velger å fortsette i den samme trenden som før i det man oppgraderer en fra egne rekker, derfor er det feigt. Samtidig er det vågalt  fordi man ansetter en veldig ung og nesten totalt uerfaren trener.

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: LaLiga 2007/08
« Svar #91 på: 08. Mai 2008, 22:20 »
Ansettelsen av "Pep" nå er et valg som er både vågalt men samtidig feigt. Man velger å fortsette i den samme trenden som før i det man oppgraderer en fra egne rekker, derfor er det feigt. Samtidig er det vågalt  fordi man ansetter en veldig ung og nesten totalt uerfaren trener.

Er det "doperen" Guardiola du mener? Har han blitt ansatt som ny manager i Barcelona?

Jeg hadde håpet på Michael Laudrup der jeg. Ville vært spennende å se hva han kunne få til med sin superoffensive fotballfilosofi med et storlag. Kunne vært morsomt å sett på dem da!!

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: LaLiga 2007/08
« Svar #92 på: 09. Mai 2008, 11:02 »
Ansettelsen av "Pep" nå er et valg som er både vågalt men samtidig feigt. Man velger å fortsette i den samme trenden som før i det man oppgraderer en fra egne rekker, derfor er det feigt. Samtidig er det vågalt  fordi man ansetter en veldig ung og nesten totalt uerfaren trener.

Er det "doperen" Guardiola du mener? Har han blitt ansatt som ny manager i Barcelona?

Jeg hadde håpet på Michael Laudrup der jeg. Ville vært spennende å se hva han kunne få til med sin superoffensive fotballfilosofi med et storlag. Kunne vært morsomt å sett på dem da!!

Nå har jo ikke akkurat Barcelona vært defensive i år heller. Sliter litt med å se at de skulle klart å vært særlig mye mer offensive. De kunne riktignok blitt flinkere til høyere tempo i angrepsspillet og samtidige bevegelser som Real Madrid er fantastisk flinke til.

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
Sv: LaLiga 2007/08
« Svar #93 på: 09. Mai 2008, 18:03 »
Ansettelsen av "Pep" nå er et valg som er både vågalt men samtidig feigt. Man velger å fortsette i den samme trenden som før i det man oppgraderer en fra egne rekker, derfor er det feigt. Samtidig er det vågalt  fordi man ansetter en veldig ung og nesten totalt uerfaren trener.

Er det "doperen" Guardiola du mener? Har han blitt ansatt som ny manager i Barcelona?

Jeg hadde håpet på Michael Laudrup der jeg. Ville vært spennende å se hva han kunne få til med sin superoffensive fotballfilosofi med et storlag. Kunne vært morsomt å sett på dem da!!

Lenge leve sakligheten, verdt å merke seg at "doperen" Guardiola faktisk har kjempet en innbitt kamp mot disse ryktene og blitt FRIFUNNET.

Jeg haddde faktisk håpet litt på Laudrup selv også, men ut ifra det jeg har sett av Getafe under Laudrup sin ledelse har det IKKE vært superoffensivt. "Kunne vært morsomt å sett på dem da", de har jo faktisk ikke vært direkte kjedelig nå de fem siste årene heller selv om denne våren har vært en skuffelse. Men når ting ikke funker så funker det ikke. Newcastle har vel også vært hakket morsommere å se på nå den siste tiden enn de var i Januar og Februar?

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
Sv: LaLiga 2007/08
« Svar #94 på: 09. Mai 2008, 18:43 »
Ansettelsen av "Pep" nå er et valg som er både vågalt men samtidig feigt. Man velger å fortsette i den samme trenden som før i det man oppgraderer en fra egne rekker, derfor er det feigt. Samtidig er det vågalt  fordi man ansetter en veldig ung og nesten totalt uerfaren trener.

Er det "doperen" Guardiola du mener? Har han blitt ansatt som ny manager i Barcelona?

Jeg hadde håpet på Michael Laudrup der jeg. Ville vært spennende å se hva han kunne få til med sin superoffensive fotballfilosofi med et storlag. Kunne vært morsomt å sett på dem da!!

Nå har jo ikke akkurat Barcelona vært defensive i år heller. Sliter litt med å se at de skulle klart å vært særlig mye mer offensive. De kunne riktignok blitt flinkere til høyere tempo i angrepsspillet og samtidige bevegelser som Real Madrid er fantastisk flinke til.

SPOT ON Geir!

Tror ting har blitt litt for "snilt" i Barcelona under Rijkaard de to siste sesongene. Spillerne har ikke ofret nok og rett og slett ikke villet nok. I stedet for å sette opp farten og prøve enda litt mer så har man slått en enkel støttepasning, og bevegelsen og fremdriften har dermed blitt borte. Da har ikke Rijkaard krevd nok av sine spillere. I stedet for å kreve enda mer innsats har det blitt et klapp på skuldra og "godt forsøk, synd de ikke holdt". Skal heller ikke se helt bort ifra skadene på sentrale spillere. Eto'o og Messi hadde begge hvert sitt lange skadeavbrekk ifjor mens de begge har vært mye ut i år også, i tillegg til Ronaldinho som ingen vet helt hva som skjer med. Det ble rett og slett ikke det samme med Gudjohnsen og Giuly på banen som med Messi og Eto'o. Ronaldinho syns jeg leverte bra i store deler av fjorsesongen, men det ble nok lagt vel mye ansvar på brassens skuldre. Denne sesongen har heller ikke Henry lyktes helt, mens også Giovani har slitt med å leve opp til de enorme (nesten urettferdige?) forventningene....


Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: LaLiga 2007/08
« Svar #95 på: 09. Mai 2008, 18:59 »
Ansettelsen av "Pep" nå er et valg som er både vågalt men samtidig feigt. Man velger å fortsette i den samme trenden som før i det man oppgraderer en fra egne rekker, derfor er det feigt. Samtidig er det vågalt  fordi man ansetter en veldig ung og nesten totalt uerfaren trener.

Er det "doperen" Guardiola du mener? Har han blitt ansatt som ny manager i Barcelona?

Jeg hadde håpet på Michael Laudrup der jeg. Ville vært spennende å se hva han kunne få til med sin superoffensive fotballfilosofi med et storlag. Kunne vært morsomt å sett på dem da!!

Nå har jo ikke akkurat Barcelona vært defensive i år heller. Sliter litt med å se at de skulle klart å vært særlig mye mer offensive. De kunne riktignok blitt flinkere til høyere tempo i angrepsspillet og samtidige bevegelser som Real Madrid er fantastisk flinke til.

SPOT ON Geir!

Tror ting har blitt litt for "snilt" i Barcelona under Rijkaard de to siste sesongene. Spillerne har ikke ofret nok og rett og slett ikke villet nok. I stedet for å sette opp farten og prøve enda litt mer så har man slått en enkel støttepasning, og bevegelsen og fremdriften har dermed blitt borte. Da har ikke Rijkaard krevd nok av sine spillere. I stedet for å kreve enda mer innsats har det blitt et klapp på skuldra og "godt forsøk, synd de ikke holdt". Skal heller ikke se helt bort ifra skadene på sentrale spillere. Eto'o og Messi hadde begge hvert sitt lange skadeavbrekk ifjor mens de begge har vært mye ut i år også, i tillegg til Ronaldinho som ingen vet helt hva som skjer med. Det ble rett og slett ikke det samme med Gudjohnsen og Giuly på banen som med Messi og Eto'o. Ronaldinho syns jeg leverte bra i store deler av fjorsesongen, men det ble nok lagt vel mye ansvar på brassens skuldre. Denne sesongen har heller ikke Henry lyktes helt, mens også Giovani har slitt med å leve opp til de enorme (nesten urettferdige?) forventningene....

Et problem jeg mener Barcelona har hatt er at de har skapt altfor lite bredde i spillet sitt, med Messi, Henry og Eto'o og Xavi, Inesta og Toure på midten blir det ofte veldig smalt. Når pasningstempoet da ikke er høyt nok og det ikke spilles raskt nok i lengderetning blir det vanskelig selv om alle disse spillerne er fantastisk gode hver for seg og også gode lagspillere. Jeg lurer også på hvor lurt det er å ha to kantspillere med "feil" bestefot. Både Messi og Henry trekker ofte inn i banen noe som etterhvert kan bli forutsigbart.

I tillegg har det som du sier blitt lagt altfor mye ansvar på unggutter som Bojan og dos Santos, Bojan mestrer til dels nivået, men dos Santos har langt igjen, selv om jeg ikke betviler hans potensial.

Alt tatt i betraktning tror jeg også Barca har godt av et trenerskifte. Rikjard er dyktig, men har ikke fått det til denne sesongen. Tror det beste er at noen nye kommer og fører skuta videre.

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
Sv: LaLiga 2007/08
« Svar #96 på: 09. Mai 2008, 20:02 »
Med Henry på venstrekanten har Barça manglet en skikkelig venstrekant denne sesongen og da blir det for trangt å spille seg gjennom, og dermed enklere for motstanderen å blokkere. Lothina påpekte nettop dette etter tapet for Deportivo, "alle vet etterhvert hvordan Barça spiller, og flere og flere har skjønt hvordan de skal stoppe dem".

Selv om Barça overhodet ikke er kjent for langpasninger har også det vært litt mangelvare denne sesongen. Edmilson har knapt spilt i år, og i tillegg vært håpløs når han har fått muligheten. Samtidig har Márquez nesten hele tiden vært ut og inn av laget med skader. Og de er blitt erstattet med Gaby Milito og Yaya Touré, hvorav ingen av de to evner å slå en forløsende langpasning. Dette var Edmilson, og er Márquez ekspert på, og det er veldig forløsende en gang i blant. Nå skal jeg ikke hevde at Yaya Touré er en dårlig fotballspiller, for det er han IKKE, han har bare ikke den nødvendige evnen til å løse opp spillet en gang iblant, og når heller ikke Máruqez spiller da mangler Barça den evnen. Milito skal jeg ikke si for mye om akkurat nå, jeg nøyer meg med å si at jeg ikke gråter over at han er skadet det neste halvåret.

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: LaLiga 2007/08
« Svar #97 på: 09. Mai 2008, 20:02 »
Med Henry på venstrekanten har Barça manglet en skikkelig venstrekant denne sesongen og da blir det for trangt å spille seg gjennom, og dermed enklere for motstanderen å blokkere. Lothina påpekte nettop dette etter tapet for Deportivo, "alle vet etterhvert hvordan Barça spiller, og flere og flere har skjønt hvordan de skal stoppe dem".

Selv om Barça overhodet ikke er kjent for langpasninger har også det vært litt mangelvare denne sesongen. Edmilson har knapt spilt i år, og i tillegg vært håpløs når han har fått muligheten. Samtidig har Márquez nesten hele tiden vært ut og inn av laget med skader. Og de er blitt erstattet med Gaby Milito og Yaya Touré, hvorav ingen av de to evner å slå en forløsende langpasning. Dette var Edmilson, og er Márquez ekspert på, og det er veldig forløsende en gang i blant. Nå skal jeg ikke hevde at Yaya Touré er en dårlig fotballspiller, for det er han IKKE, han har bare ikke den nødvendige evnen til å løse opp spillet en gang iblant, og når heller ikke Máruqez spiller da mangler Barça den evnen. Milito skal jeg ikke si for mye om akkurat nå, jeg nøyer meg med å si at jeg ikke gråter over at han er skadet det neste halvåret.

Glad for å se at jeg ikke er den eneste som synes Milito er oppskrytt i alle fall :)

BallaJazz

  • Gjest
Sv: LaLiga 2007/08
« Svar #98 på: 09. Mai 2008, 21:58 »
På tide at Barca skifta trener nå.Var et stort behov for det!.Men er jo å gamble BIG TIME på å hente inn Guardiola.Litt merkelig med tanke på Barcas ambisjoner burde vell være større enn som så da dem kan hente inn mere safe "cards" av trene på toppen.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: LaLiga 2007/08
« Svar #99 på: 10. Mai 2008, 00:18 »
Det lukter litt "Rosenborg" av det Barca gjør nå. Og det skuffer meg og overrasker meg.
Men jeg håper at Guardiola kan overbevise meg om at jeg tar feil.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: LaLiga 2007/08
« Svar #100 på: 10. Mai 2008, 00:19 »
Det lukter litt "Rosenborg" av det Barca gjør nå.

Det var akkurat det jeg tenkte også!

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: LaLiga 2007/08
« Svar #101 på: 10. Mai 2008, 00:20 »
Og for de som måtte være litt usikker på hva jeg mente med "Rosenborg", så har jeg ett ord å si:

Innavl!
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon