20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)  (Lest 25586 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

plebbster

  • Gjest
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #30 på: 24. Okt. 2006, 22:57 »
Det er så tragisk at "neger " skal være et negativt ord. Det er det bare negerene selv som gjør det til ved å mobbe seg selv hele tiden og ta alt som mobbing mot seg selv.

Men for all del; ingen negerdiskusjon.

Lasse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3014
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #31 på: 24. Okt. 2006, 23:00 »
Bare for the record: om noen sier neger, og noen påstår det er rasisme blir jeg lettere provosert. Har tanken noen gang streifet dere å SPØRRE oss om det er en negativ undertone når vi bruker ordet? Det for å beskrive hvilken type person det er, akkurat som vi sier "en muslim", en "polakk" eller en "nordgubbe".
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Journalisten

  • Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1221
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #32 på: 24. Okt. 2006, 23:10 »
Du har delvis rett, Lasse. Men jeg oppfatter Andres kommentar som en setning med negativ undertone. Grunnen til det er rett og slett at det aldri er noen som sier "Scott Parker og hvitevennene hans i Newcastle". Enkelt og greit.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Lasse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3014
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #33 på: 24. Okt. 2006, 23:16 »
Det er greit, men ta og spør han. Spør han hva han egentlig mente! For om han mener neger som noe negativt, så står jo han selvsagt for det. Jeg kan bare snakke for meg, men jeg vet at om jeg hadde ment det, så hadde jeg slettes ikke vært sjenert over det!
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #34 på: 24. Okt. 2006, 23:38 »
Jeg skjønner bekymringen din, Tore.
Nå er jeg helt sikker på at André ikke mener det på noen negativ måte, men det er ingen tvil om at det kan oppfattes negativt.

Det er jo som du riktig påpeker ingen som sier "Scott Parker og hvitevennene hans i Newcastle", og hvorfor skal vi da på død og liv si "Drogba og negervennene"?

Å si "Drogba er neger" går bra. Ingen problemer med det. Vi bruker jo ordet for å beskrive et særtrekk ved personen. Særtrekket er at han er mørkhudet. Populært kalt neger.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #35 på: 25. Okt. 2006, 00:08 »
Slår man opp på ordet neger i ordboka tipper jeg det står noe sånt som mørkhudet eller svart person. Slik jeg ser det er ingen grunn til å ikke bruke ordet neger. Greit nok at man skal være forsiktige med rasistiske uttalelser, men det er ingen grunn til å overreagere heller.

Jeg mente ikke noe vondt med å bruke ordet neger, men hvis noen blir støtt av det kan jeg gjerne slutte med det i framtiden.

Journalisten

  • Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1221
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #36 på: 25. Okt. 2006, 00:09 »
Sitat fra: André
Slår man opp på ordet neger i ordboka tipper jeg det står noe sånt som mørkhudet eller svart person. Slik jeg ser det er ingen grunn til å ikke bruke ordet neger. Greit nok at man skal være forsiktige med rasistiske uttalelser, men det er ingen grunn til å overreagere heller.

Jeg mente ikke noe vondt med å bruke ordet neger, men hvis noen blir støtt av det kan jeg gjerne slutte med det i framtiden.

Jeg forstår på sett og vis poenget ditt, men jeg vil gjerne at du skal svare meg på hvorfor du ikke sier "hvitevennene" til noen, når du omtaler hvite spillere.
« Siste redigering: 19. Mars 2007, 09:07 av Journalisten »
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #37 på: 25. Okt. 2006, 00:28 »
Sitat fra: "Journalisten"
Sitat fra: "André Sylthe"
Slår man opp på ordet neger i ordboka tipper jeg det står noe sånt som mørkhudet eller svart person. Slik jeg ser det er ingen grunn til å ikke bruke ordet neger. Greit nok at man skal være forsiktige med rasistiske uttalelser, men det er ingen grunn til å overreagere heller.

Jeg mente ikke noe vondt med å bruke ordet neger, men hvis noen blir støtt av det kan jeg gjerne slutte med det i framtiden.


Jeg forstår på sett og vis poenget ditt, men jeg vil gjerne at du skal svare meg på hvorfor du ikke sier "hvitevennene" til noen, når du omtaler hvite spillere.


Det har kanskje noke med at me lever i den vestlige verden der dei aller fleste er kvite og derfor lite brukt for og omtale personer. Er rimelig sikker på at du finner mykje bruk av "kvitingane " ol i den delen av verden der det nesten bare er svartinger.
Neger er egentligt eit positivt ord. Ein neger var ein skikkelig stauting med arbeidskraft som ingen andre. dessverre har rasehandel ol gjort at ordet neger har fått eit negativt "rykte" på seg.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #38 på: 25. Okt. 2006, 00:28 »
Er vel flere grunner til det, men det er ikke akkurat noe jeg bruker dagen min til å gruble over.

For det første så høres det rart ut. Kan vel også ha noe med at jeg er hvit selv og at vi hvite sier neger, mens negerne kaller oss hvite eller gjerne et negativt ord forbundet med det å være hvit.

Så kan du svare meg på hvorfor du reagerer på den måten fordi man bruker ordet negervenner? Selv mener jeg det er å overreagere litt... Hadde jeg hatt et sterkt ønske om å utrykke meg rasistisk skulle jeg klart å hoste opp noe litt saftigere enn ordet neger...

Journalisten

  • Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1221
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #39 på: 25. Okt. 2006, 00:32 »
Sitat fra: André
Er vel flere grunner til det, men det er ikke akkurat noe jeg bruker dagen min til å gruble over.

For det første så høres det rart ut. Kan vel også ha noe med at jeg er hvit selv og at vi hvite sier neger, mens negerne kaller oss hvite eller gjerne et negativt ord forbundet med det å være hvit.

Så kan du svare meg på hvorfor du reagerer på den måten fordi man bruker ordet negervenner? Selv mener jeg det er å overreagere litt... Hadde jeg hatt et sterkt ønske om å utrykke meg rasistisk skulle jeg klart å hoste opp noe litt saftigere enn ordet neger...

Fullt forståelig at du mener at jeg kanskje overreagerer litt. Det som bekymrer meg, er bare den trenden som har oppstått både her på forumet og andre plasser, hvor man til stadighet slenger rundt seg med slike uttrykk, som ikke nødvendigvis er negativt ment, men som er helt unødvendige å bruke, siden de kan oppfattes nedlatende.

Når du skriver "Didier Drogba og negervennene hans i Chelsea", synes jeg det blir veldig merkelig. Det finnes mange andre spillere på Chelsea med en annen hudfarge, men du trekker klart frem at det er de mørkhudede på laget du "hater". Det er nemlig bekymringsverdig, tro det eller ei.
« Siste redigering: 20. Mars 2007, 08:23 av Journalisten »
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #40 på: 25. Okt. 2006, 00:39 »
Selv ser jeg ikke på det som særlig bekymringsverdig da jeg vet med meg selv at det ikke bare er mørkhudede, hverken spillere eller vanlige personer jeg ikke har sansen for. Når også grunnen til at jeg ikke liker dem er at de er noen ufyselige klyser, og ikke det at de har en annen hudfarge enn det jeg har ser jeg overhodet ingen grunn til å bekymre meg...

Lasse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3014
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #41 på: 25. Okt. 2006, 15:17 »
Men Tore, om han hadde skrevet "parker og hans hvitevenner", så tviler jeg ufattelig sterkt på at du hadde kommentert det, for da ville det ikke vært rasisme på noe vis. Men om vi bytter ut ordet "hvit" med ordet "neger", så er ordet plutselig rasistisk ladet. Og DET provoserer meg.

(ikke DU som provoserer meg, men prinsippet)
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #42 på: 25. Okt. 2006, 16:09 »
Det funker liksom ikkje like godt når ein neger skriker din jævla kviting som når ein kviting skriker din jævla neger. Men i prinsippet så er det jo likt
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #43 på: 25. Okt. 2006, 16:47 »
Sitat fra: "Benson"
Det funker liksom ikkje like godt når ein neger skriker din jævla kviting som når ein kviting skriker din jævla neger. Men i prinsippet så er det jo likt


Kall dem afrikanere eller sortinger, men for guds skyld - kall dem ikke for negere. Sier du det til feil person, så sliter du.

En afrikaner jeg kjenner sier at neger betyr slave. Om det stemmer, vet jeg ikke. Men det viktigste er jo at han, og sikkert mange andre afrikanere tror det.

Å bli kalt slave er vel ikke hyggelig?

Journalisten

  • Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1221
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #44 på: 25. Okt. 2006, 17:16 »
Ordet "neger" kommer fra "negro", som betyr "svart". Ordet har vært brukt i overført betydning som et nedsettende begrep om folk med mørk hudfarge.

Og Lasse: Du skjønner virkelig ikke hva jeg mener! POENGET er at INGEN skriver "Parker og hans hvitevenner", mens opptil flere sier "negervenner". Hva er grunnen til det, tror du?  :wink:
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!