20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Rosenborg  (Lest 28186 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Rosenborg
« Svar #30 på: 17. Sep. 2005, 22:17 »
Hm... trist å se norges storhet jevnes med jorden.

Nå er det Vålerenga som er i slaget, og det var så sannelig på tide :)

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #31 på: 18. Sep. 2005, 01:01 »
Jeg trodde aldri jeg skulle si det, men i morgen heier jeg faktisk på Lillestrøm. Jeg har aldri hatt et særlig godt forhold til kanarifuglene, i og med at de i mange år har vært våre argeste konkurrenter, men med Kjetil Rekdal og eks-moldenseres inntog i hovedstaden, har hatet til de blå vokst, mens sympatien med bøndene fra togstasjonen har økt bittelitt. Skal jeg velge mellom pest og kolera, så velger jeg faktisk Lillestrøm.

Håper fuglene tar "the double" på de neste to kampene. Seier i serien og seier i cupen. Heller Kanari-jubel enn VIF-jubel.
Heller Hønefoss-LSK i cupfinalen, enn Molde-Molderenga.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Rosenborg
« Svar #32 på: 18. Sep. 2005, 10:48 »
Jeg finner det ganske underlig at en trønder snakker mer om LSK, VIF og MFK enn RBK i en tråd om RBK. Men det gjør vel egentlig ingenting.

Hva har gått galt på Lerkendal?

Jeg tror de ensidig fokuserer på det negative, kanskje på lik linje som Newcastle om dagen. Oppvaskmøter som skal fikse på ting?! Ja, la oss holde møter som gjør at vi bare fokuserer på hva som er galt. Hva med å heller gi spillerne troen på at de kan vinne? Tro på at de er best! Det ville vært min filosofi, samtidig som jeg gjorde en del andre taktiske valg. Det er utrolig viktig å ha en trener som virkelig kan motivere. Motivasjon er årsaken til framgang.
Toon, Toon,
Black and white army

Noreng

  • Gjest
Rosenborg
« Svar #33 på: 18. Sep. 2005, 10:56 »
Sitat fra: "Mack"
Jeg finner det ganske underlig at en trønder snakker mer om LSK, VIF og MFK enn RBK i en tråd om RBK. Men det gjør vel egentlig ingenting.

Hva har gått galt på Lerkendal?

Jeg tror de ensidig fokuserer på det negative, kanskje på lik linje som Newcastle om dagen. Oppvaskmøter som skal fikse på ting?! Ja, la oss holde møter som gjør at vi bare fokuserer på hva som er galt. Hva med å heller gi spillerne troen på at de kan vinne? Tro på at de er best! Det ville vært min filosofi, samtidig som jeg gjorde en del andre taktiske valg. Det er utrolig viktig å ha en trener som virkelig kan motivere. Motivasjon er årsaken til framgang.


Fantastisk sagt Magnar! Du viser at du er eldst her!

djmattis

  • Gjest
Rosenborg
« Svar #34 på: 18. Sep. 2005, 12:35 »
Jeg vil ikke väre drittsekk her, men hvis Rosenborg rykker ned så tror jeg at jeg kommer til å le meg ihjel....
det hadde värt så kult, for jeg liker virkelig ikke rosenborg.
jeg ervel egentlig ikke noe spesiell fan av noe lag i norge..
minner meg litt om Celta Vigo det, de var jo i CL og så rykka de ned i Spania....
Jaja det ser styggt ut tröndere

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #35 på: 18. Sep. 2005, 21:46 »
Kan ikke se for meg at Rosenborg rykker ned, men de MÅ slå Odd Grenland neste helg!

John Marius

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 627
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #36 på: 19. Sep. 2005, 08:33 »
hvis RBK rykker ned er de i 1 div og spiller i CL :P

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #37 på: 19. Sep. 2005, 22:26 »
Sitat fra: "John Marius Thollefsen"
hvis RBK rykker ned er de i 1 div og spiller i CL :P

Nei, vi kommer ikke til å spille CL mens vi evt. spiller i førstedivisjon, men vi kan fort være første lag som spiller CL samme sesong som vi rykker ned fra toppdivisjonen. Men vi får virkelig håpe det aldri skjer.

Jeg snakker mer om andre lag, sier du, Magnar. Og det er vel kanskje riktig, men hva skal man si om RBK for tida da?
Alt som kan gå galt går jo galt.

Jeg vil velge å legge mye av skylda på ledelsen som har sovet hele forbanna tida, og som fortsatt ser ut til å sove. Vi får stadig høre at "alle har jo et ansvar for det som har skjedd". Men hvilken ansvar har de enkelte da? Og hva har de tenkt å gjøre med det ansvaret de har?
Rune Bratseth har vært med på utallige oppturer med RBK. Gjennomført snill mann, men han evner ikke å fornye Rosenborg Ballklub. Han er sportslig leder og har et overordnet ansvar for ALT sportslig angående. Det er han som har ansatt Ola By Rise og Per Joar Hansen. Det er hans oppgave å handle inn nye spillere til klubben. Jeg vil ikke si at spillere som sitter på reservebenken til RBK, er suksessfulle spillerkjøp.

Ikke at jeg med det karakteriserer Eguren, Ødegaard, Braaten, Russell og Rønningen som tabbekjøp, men det er jo noe merkelig at vi ikke kjøper inn spillere som ikke bare er stallfyll, men som går rett inn og HEVER LAGET. Det bør være mulig å gå vekk fra Nils Arne Eggens filosofi om ikke å kjøpe etablerte landslagsspillere. Bratseth ville ikke betale for Martin Andresen. Bratseth vil neppe så mye som røre Grindheim/Gashi eller Hæstad. Vil sikkert ikke engang forhøre seg om prisen på Marius Johnsen. Alex Valencia? Glem det.
Så hvem kjøper så Bratseth. Joda, han kjøper Frode Johnsen og Jan Gunnar Solli han, to spillere som tilsynelatende har klippekort på laget uansett hvor elendig de spiller. Han kjøper Robbie Russell, en mann som aldri har greid å etablere seg i RBK, han har aldri greid å danke ut Basma, selv om Basma har spilt dårlig. Han har tatt et skritt i riktig retning ved å hente hjem Helstad. Det er faktisk et STORT skritt i riktig retning. Men det er ikke lenge siden han nektet å betale 8 mill for Bengt Sæternes. Nå vet ikke jeg hvor mye Brann (Volvik) betalte, men han har jo betalt alt tilbake for lenge siden.
Også noe merkelig at man ikke utfordrer Lillestrøm i kampen om Glimts Trond Olsen. En skikkelig ving, av det merke Rosenborg har savnet siden Enerly dro, ja kanskje helt siden Sørensen ble proff. Rask, teknisk god, lang erfaring på Glimts høyre kant. Merkelig. Burde være verdt et forsøk. Ihvertfall slik han har spilt i høst.

Oppvaskmøtene ble RBK ferdig med i sommer. I sommer skulle alle steiner snus og alt skulle bli fryd og gammen. Mmm. Særlig. Ser sånn ut.
Skutle og Bratseth har gjort en særdeles dårlig jobb de siste tre, fire, fem årene. De har sovet i timen og ikke tenkt på at også Rosenborg må fornyes. Spillestilen må utvikles. Ledelsen må være på vakt.

"Enhver som har suksess må være forbredt på å gå på trynet", sies det. Det har ikke Rosenborg skjønt. De har forventet å være best i Norge til evig tid. Nettopp derfor er vi i ferd med å rykke ned. Ledelsen sover fortsatt. De aner ikke hva som skjer, og stoler bare på at alt skal snu seg neste uke. "Det går så bra så", tenker Bratseth. Vi får nå se på det.

Akkurat nå, så er alt opp til spillerne. Nå er det spillerne som må gå i seg selv. Roar, nå er det slutt på "liksom-oppvaskmøtene". Nå er det alvor. Den som ikke vil hjelpe RBK å berge plassen nå, har ingenting i klubben å gjøre. Vedkommende kan bare gå hjem med en gang. Vil ikke se dem mer.
Det er på tide at spillerne innser alvoret. Det er bare spillerne som kan redde dette nå. Enten ofrer vi 110 fuckings prosent for RBK, eller så har vi oss hjem med en gang. Roar Strand har som kaptein, en meget viktig rolle oppi dette. Nå er det han, og ikke Høgmo, som er boss. Vil vi, så greier vi det. Vil vi ikke, så greier vi det heller ikke. Vilje er alt det handler om nå. Resten ordner Høgmo.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Rosenborg
« Svar #38 på: 19. Sep. 2005, 22:54 »
Så kort oppsummert sier du at RBK burde brukt mer av sin enorme formue på kvalitetsspillere? Det vil si kjøpe seg til suksess? Bruker de ikke allerede mye mer enn andre klubber, og har de ikke allerede en mye bedre stall? Er det ikke trenerens oppgave å fornye spillestilen, og har virkelig ikke det blitt gjort? Og hvorfor i all verden er det så mange trøndere som skylder på Hareide?
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #39 på: 20. Sep. 2005, 14:59 »
En viktig årsak til at Hareide får mye pepper er pga måten han forlot klubben på. Han prøvde å spille poker så lenge at det til slutt bare var seg selv han spilte poker med.
Alle vet utmerket godt hvor mye vingling det var fra Åges side, selv om alle innerst inne visste at det bare var han som kunne bli landslagstrener. Og når Hareide forlot oss, så sto vi i stor grad ribbet tilbake.
Ola ble ansatt, kun fordi Nils Arne mente man ikke kunne forbigå han en gang til. Rune Bratseth hadde aldri i verden noe som helst tro på at Ola ville fungere. Men Ola er jo en gammel venn, så han hadde selvsagt ikke hjerte til å fortelle ham om misnøyen når den dukket opp. Men Ola-prosessen håper jeg å ha snakket nok om.

I Rosenborg er det Bratseth som har det overordnede ansvaret for spillerkjøp. Treneren kan selvsagt komme med sine ønsker, men Bratseth har i lang tid styrt showet sjøl.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

plebbster

  • Gjest
Rosenborg
« Svar #40 på: 20. Sep. 2005, 15:03 »
Hadde Hareide fortsatt til nå så hadde RBK enda vært uslåelige.

Rosenborg jobber ( ihvertfall jobbet ) slik ta de hentet de beste spillerne fra de andre klubbene i Tippeligaen og solgte dem for tredobbel pris til utlandet, noe de har klart og lyktes med en god stund.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #41 på: 20. Sep. 2005, 16:14 »
Vel, joda. Men Rosenborg hadde en praksis på at man aldri kjøpte etablerte landslagsspillere. Ingen kan si at brødrene Berg var særlig mye til landslagsspillere når de retunerte til sin andre periode i RBK.
Espen Johnsen ble kjøpt som et stort talent. Sørensen ble landslagsspiller først etter han kom til RBK. Det samme med Frode Johnsen og Jan Gunnar Solli.

Jeg mener RBK bør sikte høyere. Ikke at man skal "kjøpe seg" til suksess, men lista må for svarte kunne legges høyere. Rosenborg kan ikke kjøpe flere som Frode Johnsen og satse på at de kanskje blir gode i RBK. De skal være mer enn godt nok kvalifisert fra før av.
Hva med å prøve seg på Lars Iver Strand? Hva med å prøve seg på Hæstad, kanskje Johnsen fra Start. Muligens kunne man prøve på Valencia. Og RBK må gå til utlandet i større grad. Da først og fremst Sverige og Danmark. Svenskene fostrer store talenter på rad og rekke. Hva med å prøve å kapre spillere FØR de forlater Djurgården for utenlandske klubber? Hva med å faktisk ansette speidere?

Skal RBK være best i Norden, så må de ha Nordens beste spillere også. Det må være knallhard konkurranse om plassene, og man må være villig til stadig fornyelse. Eggen anno 80-tallet holder ikke lenger. Hvorfor lykkes Vålerenga så godt plutselig? Hva har Start gjort, som ikke Rosenborg har gjort i år?
RBK var en gang på studietur til Gøteborg, for å se hvordan IFK gikk i grøfta. Vi trodde det var umulig at det skulle skje med RBK. Se hvor vi er nå da...
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

plebbster

  • Gjest
Rosenborg
« Svar #42 på: 20. Sep. 2005, 16:39 »
Utrolig viktig det du sier der, Joakim.

Rosenborg sikter ikke etter de som har en pris som det ikke går an å strekke seg etter, men de som kommer til å få det. Disse du nevner her er spillere som " hele Norge " så at kom til å bli landslagsspillere. De var såkallte " kometer " i den sesongen de ble solgt. Du må nesten opptre som RBK på markedet for å bli et skikkelig storlag. Synd for RBK at Norge ikke er det mest attraktive markedet av alle.

Rolfern

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 919
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #43 på: 21. Sep. 2005, 07:22 »
Rosenborg sitt problem per dags dato skyldes i stor grad Nils Arne Eggen. At han på sin sedvanlige arrogante måte ikke greier å innrømme dette selv, men heller legger skyld over på ledelsen på brakka sier sitt. Det er helt utrolig at NAE ikke har fått et eneste fnugg av kritikk for måten han håndterte Rosenborg i sine sine siste år. Nils Arne Eggen kjørte som vanlig på sine gamle prinsipper, og gikk heller ikke av banen når det gjaldt å hente inn aldrende og mislykkede utenlandsproffer(Stensaas og Brattbakk).

Når Åge Hareide tok over Rosenborg, så var alle nøkkelspillerene 30 år eller mer. Heldigvis tok Hareide delvis tak, og sendte Skammelsrud ut av Lerkendal. Det er klart at man trenger fornying, man kan da ikke forvente at spillerene skal holde det samme nivået til de er 40 år? Det så nesten slik ut.

Men Hareide ble som kjent fristet av NFF, og en sesong var det eneste han fikk på brakka. Så kom et år med By Rise, et halvår med Per Joar Hansen og nå Per Messias Høgmo på benken. 3 trenere på 2 sesonger gir ikke kontiniuitet!

Det Rosenborg trenger nå er ro, ro til å bygge opp igjen laget fra bunnen av. I første rekke gjelder det å beholde plassen, deretter kan en se fremover. Stallen er sterk, og det er ikke mange endringer som trengs før Rosenborg igjen kan trone på toppen.

Jeg er på ingen måte lei meg for at Rosenborg nå ligger i grøfta. Skal tippeligaen være en interessant liga, så trengs det mer enn en seriemester per 13 år. Og, det er vanvittig synd å se at to av de som kunne vært flankespillere av god internasjonal standard, Braathen og Ødegaard, kaster bort talentet sitt som benkeslitere.
Carr har altfor få landskamper for England!

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Rosenborg
« Svar #44 på: 21. Sep. 2005, 13:06 »
Du har trolig rett i det du sier, men det skal vel vanskelig gjøres å få trøndere til å si noe sånt om NAE.
Toon, Toon,
Black and white army