20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF  (Lest 42549 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andy35

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 104
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #225 på: 10. Okt. 2021, 00:19 »
Men tror dere at i og med at mange nå klager og ikke liker dette oppkjøpet, tror dere at premier league kan stoppe og blokkere avtalen igjen da. pga nå er jo klubben blitt solgt og pengene og alt er jo i bank osv...

Jeg er enig i en god del av denne overtakelsen, men tar man til det sportslige så vil og bør jo dette bli bra for klubben på sikt, Mike Ashley ønsket ikke å redde denne klubben, han brydde seg ikke. Det var flere som ville kjøpe klubben men Ashley ønsket bare å selge til Saudi. Jeg er sikker på at Amanda Staveley som ligger mye bak og som har en del av ansvaret i klubben nå, vet at klubben vil bli drevet på en fin og god måte og Saudi vil jo ikke være så mye med i selve det sportslige. Vil nok ikke få se Bin Salam på kamper. Jeg tror helt sikkert mange hadde sagt det samme om den som kjøpte  PSG  eller Man city at dem ville sagt det samme da også, pga dem har mye negativt bak seg dem også... Men jeg liker absolutt ikke dette med som blir nevt negativt etter overtakelsen, men sportslig og økonomisk vil dette bli bra for klubben.

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #226 på: 10. Okt. 2021, 20:11 »
Dette er et kjøp med en særdeles sterk bismak. Egentlig er jeg  trist fordi det viser seg at de på toppen kun bryr seg om penger og makt, på bekostning av miljø og menneskerettigheter. Som lederen for Amnesty Norge sa, det er lite tvilsomt at kongen av SA gjennom prinsen som leder oljefondet kommer til å få innflytelse på det som gjøres i Newcastle.  Gleden over suksess kan medføre at supportere tar klubben og regimet i forsvar.  Det skjedde for eksempel da en journalist stilte kritiske spørsmål til Pep om hans manglede kommentarer rundt rettighetene som brytes i Emiratene. Det er mao sportsvasking på sitt beste.

Nå kjenner jeg at jeg nesten har lyst å gi opp klubben som jeg har heiet på 92.  Jeg kommer ikke til å glede meg noe særlig over noen pokaler likevel.

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #227 på: 11. Okt. 2021, 09:47 »
Jeg er sikker på at Amanda Staveley som ligger mye bak og som har en del av ansvaret i klubben nå, vet at klubben vil bli drevet på en fin og god måte og Saudi vil jo ikke være så mye med i selve det sportslige.

Hvordan i all verden kan du være sikker på dette? Det jeg har hørt fra Staveley er de samme ordene alle nye eiere bruker pluss et håpløst tullete forsøk på å si at dette ikke er sportsvasking.

Hun svarte også følgende ang. kvinnerettigheter i Saudi-Arabia:

When some of those violations are against women, how does a British woman get past that to work with the Saudis in the first place?
“I get the question a lot,” she said. “Well I’m a woman running a football club, which is a pretty brave thing to do for a supposedly misogynistic society. I just wouldn’t be in the job if that was the case."

Helt utrolig å svare slikt, og et stort svik mot de kvinnene som nå sitter i fengsel i Saudi for å kjempe for sine rettigheter.

Kan ikke si jeg har fått et veldig fint førsteinntrykk av Staveley.
« Siste redigering: 11. Okt. 2021, 11:17 av Andymag »

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #228 på: 11. Okt. 2021, 15:40 »
Jeg er også veldig skeptisk til oppkjøpet samtidig som jeg er opprømt med tanke på hva vi kan få til sportslig. Jeg velger uansett å fortsette å være supporter for klubben i mitt hjerte. Kjærligheten for klubben kan ingen ta fra meg  :-* Jeg har tenkt mye på fordeler og ulemper med et oppkjøp og rangert disse. Har også tenkt at noen av de ulempene er så store at det vil være vanskelig å tolerere oppkjøpet. Men jeg får ikke gjort noe med det, og kan derfor bare gjøre noe med mitt eget forhold til klubben. Dersom jeg skulle slutte som supporter ville det vært et svik mot klubben i mitt hjerte. I tillegg ville det ikke hatt noen betydning for noe eller noen andre enn meg selv. Klubben kommer garantert til å få mange nye supportere, og da blir det viktigere for meg å fortelle de om verdiene, historien, kulturen osv. Fortelle om Jackie Milburn for eksempel. Ta vare på det!

Klubben har overlevd mange eiere og mange epoker, og det vil klubben fortsatt gjøre. Jeg har valgt å støtte klubben, selv om jeg ikke er enig med eierne. Jeg klarte det med Ashley, og jeg skal klare det nå. Og jeg skal også klare det med neste eier.

Så når alt dette er sagt, så skal jeg glede meg over pengene de bruker på treningsanlegg, stadion, spillere osv. Og jeg håper det vil gi sportslig suksess. Suksess som klubben vil eie, ikke eierne av klubben. Og alle de pengene de svir av på klubben i vårt hjerte skal jeg ta imot.

Uansett vil det bli veldig spennende å følge med fremover. Jeg må innrømme at jeg gleder meg litt  ;)

HOWAY THE LADS!
Toon, Toon,
Black and white army

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #229 på: 11. Okt. 2021, 15:52 »
Tenker egentlig veldig mye det samme.  :)

Spent på hva som skjer de kommende dagene/kommende uken nå.

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #230 på: 12. Okt. 2021, 22:00 »
Kjempefin og balansert podcast med Lars Sivertsen og en ekspert på Midt-Østen https://podcasts.apple.com/gb/podcast/pl-kvarteret-181-nicholas-mcgeehan-om-saudi-arabia/id1472205621?i=1000538346239

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #231 på: 15. Okt. 2021, 15:16 »
Klopp sutrer over ein ny supermakt. Men Newcastle var ein supermakt når Roman kjøpte Chelsea og pengene endret maktbalansen i fotballen..
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

oyvind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2132
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #232 på: 15. Okt. 2021, 16:36 »
Klopp sutrer over ein ny supermakt. Men Newcastle var ein supermakt når Roman kjøpte Chelsea og pengene endret maktbalansen i fotballen..

Tommel opp!
For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

Fluffy

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3336
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #233 på: 15. Okt. 2021, 18:02 »
Som sagt forstår godt at mange organisasjoner reagerer på oppkjøpet. Helt fair det. Gir også blanke katta i om denne klubben noen gang vinner en pokal, men at enkelte klubber føler seg truet er bare fint. Man ser jo nå at visse klubber har altfor mye innflytelse på hvordan PL styres. Trodde det var fri konkurranse i PL jeg? Er tydelig at noen ikke liker det når man blir utfordret både økonomisk og sportslig. At noen klubber aktivt går inn for å stoppe hva slags sponsorinntekter denne klubben skal ha er jo helt bak mål uansett hvor uenig man er i oppkjøpet. Er ingen regler som har blitt brutt ifølge PL, så hvordan klubber i samme liga skal blande seg borti hvordan klubben drives finner jeg veldig merkelig

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7612
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #234 på: 15. Okt. 2021, 18:07 »
Dette krisemøtet klubbene ønsket eller hadde (?) skulle handle eller handlet om at klubbene ikke fikk vite noe før oppkjøpet gikk gjennom og at de ikke ble advart? Jeg forstår ikke helt hvorfor de absolutt skulle vite dette i forkant? Skulle de liksom stoppe det? Det er jo ikke slik at andre klubber skal bestemme hvem som kan kjøpe oss opp..

Roblee

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 856
  • Geordie for ever!
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #235 på: 15. Okt. 2021, 19:08 »
Skulle ønske man kunne drevet på en normal måte uten stater som styrer klubber, det gir jo en skikkelig bismak. Men tenker litt i de banene at man kan bidra til å gjøre disse landene bedre. Kanskje en kan rette litt kritiske røster mot landet når de nå eier av verdens vakreste klubber. Hva tjener man på isolere seg helt fra disse landene, blir forholdene da bedre for homofile og kritikere av regimet? Vanskelig på mange måter dette, men kommer til å følge kampene til Newcastle enn så lenge.
« Siste redigering: 15. Okt. 2021, 22:41 av Roblee »

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #236 på: 18. Okt. 2021, 14:34 »
Et spørsmål som må stilles er jo hva som vil skje ved et evt. nedrykk. Vi er nok en gang i en nedrykkskamp, og det er ingen automatikk i at en ny manager og 2-3 januarsigneringer klarer å snu det. Lag som som år etter år kjemper i sumpa rykker til slutt ned.

Ei er det noen automatikk i direkte opprykk igjen. Som vi (og mange andre) vet er Championship beinhardt. Vi har vel slått oddsen ganske så solid med to direkte opprykk de siste tiåret (drøyt).

Vi burde selvfølgelig klare å holde oss og komme oss opp ved et evt. nedrykk, men er interessant å spørre seg selv om interessen hos eierne er like stor om vi skulle ha to katastrofale år nå. Og hvor typisk oss ville det ikke være å ha nettopp to slike år nå...
« Siste redigering: 18. Okt. 2021, 14:37 av Andymag »

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #237 på: 18. Okt. 2021, 17:40 »
Et spørsmål som må stilles er jo hva som vil skje ved et evt. nedrykk. Vi er nok en gang i en nedrykkskamp, og det er ingen automatikk i at en ny manager og 2-3 januarsigneringer klarer å snu det. Lag som som år etter år kjemper i sumpa rykker til slutt ned.

Ei er det noen automatikk i direkte opprykk igjen. Som vi (og mange andre) vet er Championship beinhardt. Vi har vel slått oddsen ganske så solid med to direkte opprykk de siste tiåret (drøyt).

Vi burde selvfølgelig klare å holde oss og komme oss opp ved et evt. nedrykk, men er interessant å spørre seg selv om interessen hos eierne er like stor om vi skulle ha to katastrofale år nå. Og hvor typisk oss ville det ikke være å ha nettopp to slike år nå...

Den problematikken er jo like sannsynlig som at Messi og Ronaldo kommer inn i januar.😎
Verden og fotballen bygges opp av penger. Vi er nå den klart største gutten i klassen der. Vi vil hente en verdensklasse manager og sikkert signere 5-6 gode spillere i januar. Så at vi rykker ned i år ser jeg på som helt urealistisk. Tipper vi blir nr 12-10.

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7612
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #238 på: 19. Okt. 2021, 00:23 »
https://www.theguardian.com/football/2021/oct/18/premier-league-clubs-vote-to-block-newcastle-sponsorship-deals-at-emergency-meeting

Sitat
The hostility among Premier League clubs to the Newcastle United takeover was underlined on Monday when they voted through legislation designed to prevent the Saudi owners from striking lucrative sponsorship deals.

Newcastle made it clear at the emergency meeting of all 20 clubs that they considered the rule change, which will temporarily ban commercial arrangements that involve pre-existing business relationships, to be anti-competitive. They were represented by Lee Charnley, the incumbent managing director, rather than Amanda Staveley, the director and minority stakeholder, who is now responsible for running the club on a day-to-day basis. Charnley is understood to have made it clear that his club had legal advice to say that the amendment was unlawful.

But the clubs pressed on with the vote and it was passed with 18 votes in favour and only Newcastle against. Manchester City abstained. It is believed that they did so on the basis of legal advice that the process was unlawful. City, who are owned by the Abu Dhabi United Group, have had deals that are known as related party transactions. An example was the one that saw Etihad Airways, the Abu Dhabi government-owned carrier, sponsor them.

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #239 på: 19. Okt. 2021, 00:54 »
Må si jeg støtter de andre PL-lagene her. Er ikke akkurat vanntette skott i businessverdenen i Saudi. De kan kjøre på med noen helt helt elleville sponsoravtaler fra hvilket selskap det skulle være. Det hadde MBS lett fikset.