20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF  (Lest 42717 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Fluffy

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3336
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #210 på: 08. Okt. 2021, 19:05 »
Jeg er ikke for eller i mot noe av denne problemstillingen, er bare en lettelse å bli kvitt Ashley. Synes bare det er en litt interessant tanke. Er det greit for usmakelige personer å eie en klubb så lenge pengene ikke går over styr? 
« Siste redigering: 08. Okt. 2021, 19:07 av Fluffy »

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #211 på: 08. Okt. 2021, 21:28 »
City sin eigar er no framleis like ille som han alltid har vore. På linje med SA vel. Kvifor verte det aldri snakka om? City er jo tydlegvis heilt stovereine dei no. Eg meinar ikkje at det derfor er heilt greit at PIF med SA bak seg kjøper Newcastle og ein skal late att augene. Tykkjer berre det er veldig rart at det har vore og er heilt stille rundt dei.
Om nokre år er det vel slik med Nufc og då…

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #212 på: 08. Okt. 2021, 23:14 »
Nei dessverre Igrinde, UAE er ikke på linje med Saudi-Arabia. Ikke noen trivelig gjeng det heller, men våre er myye verre.

Igjen, all form for whataboutism her vil vi tape, for våre eiere er de verste i klassen. Det kommer vi ikke unna. Karen med mest makt i klubben vår er altså mest sannsynlig skyldig i å ha beordret drapet på en journalist.

oyvind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2138
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #213 på: 09. Okt. 2021, 09:48 »
Spent på når den første nye sponsor avtalen presenteres.

Newcastle har vel de siste årene hatt rundt $ 15 Mill. pr. År i totale sponsor inntekter.

Til sammenligning har Man Utd $ 220 Mill.

For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #214 på: 09. Okt. 2021, 10:27 »
City sin eigar er no framleis like ille som han alltid har vore. På linje med SA vel. Kvifor verte det aldri snakka om?

Litt som at det er omtrent ingen som bryr seg om Kina skal arrangerer OL.. men VM i Qatar det skal alle snakke om.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #215 på: 09. Okt. 2021, 11:21 »
Nei dessverre Igrinde, UAE er ikke på linje med Saudi-Arabia. Ikke noen trivelig gjeng det heller, men våre er myye verre.

Igjen, all form for whataboutism her vil vi tape, for våre eiere er de verste i klassen. Det kommer vi ikke unna. Karen med mest makt i klubben vår er altså mest sannsynlig skyldig i å ha beordret drapet på en journalist.


Hmm eg har ikkje tid til å lese meg so mykje opp, men av det eg fann so verka det mykje likt.
Eg lyte berre stole på deg når det gjeld akkurat det.
Du tykkjer ikkje det er rart at ingen har snakka og snakkar om City?

https://www.josimar.no/artikler/the-men-behind-manchester-city-the-dark-side/5040/

«The ruler of Abu Dhabi, Mohamed bin Zayed (MBZ), and the ruler of Saudi Arabia, Mohamed bin Salman (MBS), are the Gulf’s gruesome twosome»

Whataboutism, for eit forferdeleg ord ;D Ver so snill finn eit norsk ord for det.

« Siste redigering: 09. Okt. 2021, 12:06 av lgrinde »

Fluffy

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3336
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #216 på: 09. Okt. 2021, 13:17 »
Er vel som alt annet lgrinde..ferskvare. Få som snakker om krisen i Yemen, Syria, at Taliban har tatt over Afghanistan, flyktningkrisen osv. Om en stund så er det ikke mange som nevner dette her heller.

Jeg forstår at enkelte organisasjoner reagerer, men at PL klubbene nå vil ha krisemøte for at brandet blir ødelagt blir ren komedie. Det bryr de seg fint faen om. Kun penger! Åjada vi sitter i samme båt selv, men at det blir rokket litt opp i systemet er bare fortjent. Uansett fotballen er nå så langt ute å kjøre, stappfull av korrupsjon, penger og makt..

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #217 på: 09. Okt. 2021, 14:01 »
Jeg føler jeg stadig leser saker, og hører podkaster om både City og PSG og de problematiske aspektene. Men det avhenger jo av hvilke kilder man søker. Guardian, Independent, Athletic etc. Tror de nevnte kommer til å opprettholde ganske sterkt trykk her og. Så kan Chronicle og Lee Ryder få spille rollen som de nye eiernes fanboys og nyttige idioter. En klassisk fra den kanten: Vi har simulert Newcastle i Football Manager! Herregud, det er så svakt. https://www.chroniclelive.co.uk/sport/football/football-news/newcastle-uniteds-next-five-seasons-21804493

En ting vi vel kommer til å se ganske snart er noen saftige sponsorsavtaler med ymse saudiske selskaper. De er avhengige av å få opp klubbens omsetning, og løser det vel på akkurat samme vis som PSG og City, ved å lage kunstig store avtaler med selskaper som til syvende og sist er eid av de samme folka. Har de litt vett lar de stadionnavnet være i fred men tipper den skifter navn om ikke lenge. Aramco Park eller no.
« Siste redigering: 09. Okt. 2021, 14:21 av lefsen »

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #218 på: 09. Okt. 2021, 14:11 »
Nei dessverre Igrinde, UAE er ikke på linje med Saudi-Arabia. Ikke noen trivelig gjeng det heller, men våre er myye verre.

Igjen, all form for whataboutism her vil vi tape, for våre eiere er de verste i klassen. Det kommer vi ikke unna. Karen med mest makt i klubben vår er altså mest sannsynlig skyldig i å ha beordret drapet på en journalist.


Hmm eg har ikkje tid til å lese meg so mykje opp, men av det eg fann so verka det mykje likt.
Eg lyte berre stole på deg når det gjeld akkurat det.
Du tykkjer ikkje det er rart at ingen har snakka og snakkar om City?

https://www.josimar.no/artikler/the-men-behind-manchester-city-the-dark-side/5040/

«The ruler of Abu Dhabi, Mohamed bin Zayed (MBZ), and the ruler of Saudi Arabia, Mohamed bin Salman (MBS), are the Gulf’s gruesome twosome»

Whataboutism, for eit forferdeleg ord ;D Ver so snill finn eit norsk ord for det.

Har ikke sagt et øyeblikk at jeg ikke synes det er feil og skuffende hvor lite fokus det har vært på eierskapet til city nei. Enig i at det også må få fokus og la oss håpe Newcastle-fansen er bedre her enn City-fansen har vært!

UAE er bedre enn Saudi-Arabia på det meste fra henrettelser, tortur og kvinnerettigheter. SA henrettelser ligger på rundt 120 henrettelser pr år de siste fem årene (185 i 2019). UAE hadde sin siste i 2017 (for drap og voldtekt av et barn).

Det betyr selvfølgelig ikke at det er en herlig gjeng, men tall betyr en del her altså.

Enig ang. whataboutism  ;) men sliter med å finne et godt beskrivende uttrykk på norsk.
« Siste redigering: 09. Okt. 2021, 14:14 av Andymag »

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #219 på: 09. Okt. 2021, 17:34 »
Ok, men som ein kan lesa i Josimar driver då altso eigarane av City blandt anna med barne-slaveri for å bruke dei som «jockey» i kamelløp. Perfekt «jockey» skal vera under 20kg og barna det er snakk om er 4-6 år gamle.
Det var eit kjapt søk om City-eigarane.
Du har sikkert rett om talet på henrettelser, men eg er framleis i tvil om dei to landa er so forskjellige som du framstiller dei som.
Det er heilt rett at det skal kome kritikk mot dette oppkjøpet. Likevel er det litt rart høyre alle moglege folk i media og på sosiale media kome no med sin kritikk av oppkjøpet av Nufc. Kor har dei vore siste 10 åra medan City har vunne PL-titlar, cupar og spelt i CL sesong etter sesong.
Og no skal same gjengen i TV2-studio, som sit kvar helg hyllar City og Guardiola, sitje kritisera Newcastle sine nye eigara. Eg kan sjå det føre meg.

« Siste redigering: 09. Okt. 2021, 19:07 av lgrinde »

oyvind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2138
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #220 på: 09. Okt. 2021, 18:29 »
Nei dessverre Igrinde, UAE er ikke på linje med Saudi-Arabia. Ikke noen trivelig gjeng det heller, men våre er myye verre.

Igjen, all form for whataboutism her vil vi tape, for våre eiere er de verste i klassen. Det kommer vi ikke unna. Karen med mest makt i klubben vår er altså mest sannsynlig skyldig i å ha beordret drapet på en journalist.


Hmm eg har ikkje tid til å lese meg so mykje opp, men av det eg fann so verka det mykje likt.
Eg lyte berre stole på deg når det gjeld akkurat det.
Du tykkjer ikkje det er rart at ingen har snakka og snakkar om City?

https://www.josimar.no/artikler/the-men-behind-manchester-city-the-dark-side/5040/

«The ruler of Abu Dhabi, Mohamed bin Zayed (MBZ), and the ruler of Saudi Arabia, Mohamed bin Salman (MBS), are the Gulf’s gruesome twosome»

Whataboutism, for eit forferdeleg ord ;D Ver so snill finn eit norsk ord for det.

Har ikke sagt et øyeblikk at jeg ikke synes det er feil og skuffende hvor lite fokus det har vært på eierskapet til city nei. Enig i at det også må få fokus og la oss håpe Newcastle-fansen er bedre her enn City-fansen har vært!

UAE er bedre enn Saudi-Arabia på det meste fra henrettelser, tortur og kvinnerettigheter. SA henrettelser ligger på rundt 120 henrettelser pr år de siste fem årene (185 i 2019). UAE hadde sin siste i 2017 (for drap og voldtekt av et barn).

Det betyr selvfølgelig ikke at det er en herlig gjeng, men tall betyr en del her altså.

Enig ang. whataboutism  ;) men sliter med å finne et godt beskrivende uttrykk på norsk.

Hvor får du tallene dine fra? i 2020 lå SA på 27 henrettelser. Godt bak Kina, Iran, Irak og Egypt. Selvfølgelig er det en dif. På antall innbyggere. Land som Nord-Korea, Vietnam,Syria, Oman og Sør-Sudan har ikke gitt opplysninger til Amnesty

https://www.fn.no/Statistikk/henrettelser

Her i Norge er det fortsatt lovlig med bla. Pelsoppdrett farmer som er så hinsides. Dyr som lider for djevelen. Myndighetene aksepter Halhal kjøtt som blir bedøvet under slakt når mattilsynet er på besøk, men hvem vet hva som skjer når de ikke er på besøk. I iht. Koranen skal ikke dyrene bedøves før slakt.

Kvinnesynet i SA har blitt noe bedre, slik jeg har forstått, etter at Mohammed bin Salaman tok over etter sin far, Kong Salaman. Er vel aldri bekreftet at SA beordret drap på journalisten, men det kan godt hende, ikke første gang en stat har gjort det. Vesten har vel beordret drap de også. Samme som Qatar og Abu Dhabi.

Verden er jævlig og dirty. Ikke kun SA som er dirty. Her et møte med Donald Trump og Mohammed bin Salaman:

For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #221 på: 09. Okt. 2021, 19:20 »
Helt riktig i 2020 (derfor jeg sa snitt siste 5). I 2020 satt de i presidentskapet i G20 som gjorde at de holdt seg litt i skinnet.

https://www.aljazeera.com/news/2021/8/3/saudi-arabia-ramped-up-executions-in-first-half-of-2021-amnesty

Vær så god.

oyvind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2138
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #222 på: 09. Okt. 2021, 19:40 »
Helt riktig i 2020 (derfor jeg sa snitt siste 5). I 2020 satt de i presidentskapet i G20 som gjorde at de holdt seg litt i skinnet.

https://www.aljazeera.com/news/2021/8/3/saudi-arabia-ramped-up-executions-in-first-half-of-2021-amnesty

Vær så god.

Helt enig at henrettelser og tortur aldri skulle funnet sted. Ser det er 40 henrettelser av et innbyggertall på 35 millioner i SA, ut i fra din artikkel hittil i år.

Det jeg vil frem til er at det er ikke bare SA som driver med dette. Det er mange nasjoner fremdeles som fører forhistorisk galskap som bure vært avsluttet ved ape-alderen.

Før man kaster lyskasteren over på andre, burde man først og fremst se på seg selv. .
« Siste redigering: 09. Okt. 2021, 19:45 av oyvind »
For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

Panserfauzt

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 466
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #223 på: 09. Okt. 2021, 20:15 »
Hei og takk for sist   8)

Endelig litt happy days i klubben igjen. Kan vel oppsummere kjøpet med at jeg har fått masse piss fra folk jeg ikke har hørt fra på 10 år+. Det er bedre at vi holder med en klubb ingen liker, enn en klubb ingen bryr seg om. Sånn det har vært i alt for mange år. Det betyr bare at de ser på oss som en trussel som kommer til å skvise ut noen fra de 6 store. Det tar jeg bare som et kompliment.

Fotballen har endret seg mye på 20år, pengedoping er ikke noe nytt. Tror litt av grunnen til at de kjøpte nettopp oss er at det er en klubb med stolt historie og kultur og fantastiske fans, men som ikke forventer sølvfat etter et år. Her kan de bygge nøkternt og skikkelig over tid, jeg tror dette blir veldig bra. Gratulerer alle sammen, vi har bitt i det sure gresset lenge nok.
Roses are gay, violets are gayer, fuck this poem and listen to Slayer.

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #224 på: 09. Okt. 2021, 20:38 »
Før man kaster lyskasteren over på andre, burde man først og fremst se på seg selv. .

Er nettopp dette jeg ønsker å si. Newcastle-fans må være først i denne fighten.

At City-fans er hyklerske og kritiserer oss før egen klubb bør ikke bli en unnskyldning for å oppføre oss på samme måte. Særlig ikke da vi tross alt har de verste eierne og ikke vil vinne noen «sammenligningskonkurranse».

Newcastle-fans har nå det største ansvaret for å forhindre at dette blir en sportsvasking-suksess.

De burde ikke hatt det, men PL har sviktet totalt, dessverre.