20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Refleksjon: Hvorfor dere holder med NUFC  (Lest 35154 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

andersl

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
Refleksjon: Hvorfor dere holder med NUFC
« på: 26. Juli 2010, 00:52 »
Legger mine tanker her på forumet fordi dette er den beste plassen jeg har funnet hvor jeg kan nå fram til den typen mennesker jeg ønsker å nå fram til - nordmenn som holder med engelske lag som ikke har noen langvarig suksesshistorie i nyere tid. Jeg vil fortelle dere hvorfor dere holder med denne klubben. De fleste av dere vet det selvsagt selv, noen av dere undertrykker kanskje denne årsaken, men jeg vet at ekstremt få av dere noengang ville innrømmet det. Dere bruker unnskyldninger som "fine klubbfarger," "kult navn," "Alan Shearer spilte her," osv. Disse forsøkene på å gjøre kjærlighetsforholdet deres til NUFC forståelig kan virke troverdige for det utrente øre, men dette er selvsagt løgn fra ende til annen.

Normale mennesker er disse mange av dere med overbærende tone velger å kalle "Glory Hunters." Folk som ønsker å oppleve gleden av å vinne noe, og velger en klubb som kan oppnå dette, som for eksempel Liverpool, Chelsea, Arsenal eller Man United (tidligere f.eks Leeds eller Nottingham Forest). Dere norske Newcastle-fans (og mange andre) tror dere er bedre enn oss. Dere tror at ved å lide mer og å oppleve flere og dypere nedturer vil det reflekteres en sterkere lojalitet fra deres side som vises utad. Dere driver en (i mine øyne ganske patetisk) "kredsanking" overfor resten av befolkningen som er interessert i engelsk fotball, hvor dere føler dere sanker utrolig mye "kred" ved å være lojal mot et drittlag. De fleste av dere elsket fjorårets nedrykk. Dere elsker å se laget deres i gjørma, så dere kan lyse ut mer lojalitet og klubbfølelse for omverdenen mens dere trofast fulgte laget i Championship. Om noen av dere innrømmer det? Selvsagt ikke! Det ville vært synonymt med selvmord for deres "kredsankende jeg", som jeg kaller det.

(Om noen føler de ikke sitter på tilstrekkelig kunnskap om det jeg kaller "kredsanking"; les gjerne en psykologibok for å forstå hvorfor mennesker ønsker å imponere eller stille seg i et godt lys overfor det de ser på som signifikante andre. Dette kan sammenliknes litt med musikksmak: De fleste synes f.eks Lady Gaga og Alexander Rybak lager lett, fengende musikk. Likevel velger mange å "hate" denne musikken, og heller lytte på det man kaller "indie-musikk" eller annen skrik og skrål. Utelukkende for å samle kred i miljøene man ferdes, selvsagt. Finnes det mennesker som liker den musikken? Nei. Finnes det mennesker som tror de liker den? Tja. La meg utdype: Spør man en nord-koreaner om han liker Kim Jong Il vil han sikkert svare ja, kanskje han til og med mener det oppriktig. Men dette er selvsagt ikke hele sannheten. Jeg håper dere skjønner hvor jeg vil, og at dere ser linken fra dette og til deres forhold til Newcastle United.)

Forrige avsnitt ble en lang digresjon, men en nødvendig en. Jeg håper ikke dere tar dette som et angrep på dere eller som rent fjas, men heller som det jeg mener det er; Heroisk folkeopplysning basert på selvstendige meningsdannelser. Jeg er selvsagt interessert i å få deres syn på meningene jeg har lagt frem, og selv om jeg har mine tvil om at særlig mange av dere vil belyse saken med sine oppriktige følelser, tror jeg en diskusjon kunne vært lærerik for meg så vel som for dere. Jeg ser provokasjonsfaren, men håper man vil holde en sivilisert tone.

Anders L.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Refleksjon: Hvorfor dere holder med NUFC
« Svar #1 på: 26. Juli 2010, 01:24 »
Du kunne ikke tatt mer feil. Det er alt jeg orker å si nå, fordi jeg er trøtt , men kan utdype litt mer imorgen.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 26. Juli 2010, 01:25 »
Jeg digger indiemusikk fordi det er jævla mye BRA indiemusikk, så fy :P
Hva er forresten greia her? Er du journalist eller forsker på tur?
Da jeg ble supporter av Newcastle var vi ikke langt unna å vinne trofeer, og det faktum at vi var der i toppen og samtidig hadde Alan Shearer - samt at alle andre holdt med ManU stort sett, gjorde at jeg ble Newcastle-supporter.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3 på: 26. Juli 2010, 01:41 »
Forøvrig syns jeg at dette ble litt dumt - fantastisk generaliserende både overfor musikkfans av alternativ musikk samt av Newcastle-fans. Omtrent like dumt som når noen sier at alle SVere eller FRPere er idioter.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

andersl

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 på: 26. Juli 2010, 02:01 »
Jeg digger indiemusikk fordi det er jævla mye BRA indiemusikk, så fy :P
Hva er forresten greia her? Er du journalist eller forsker på tur?
Da jeg ble supporter av Newcastle var vi ikke langt unna å vinne trofeer, og det faktum at vi var der i toppen og samtidig hadde Alan Shearer - samt at alle andre holdt med ManU stort sett, gjorde at jeg ble Newcastle-supporter.

Jeg kan vel verken kalle meg forsker eller journalist, og jeg har ingen agenda utover det å skape debatt og drive folkeopplysning.

Det faktum at du ikke valgte å holde med Man Utd når "alle andre" gjorde det underbygger bare det jeg har skrevet. Du valgte outsider-laget for å bygge opp en type kredibilitet.

andersl

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 26. Juli 2010, 02:03 »
Forøvrig syns jeg at dette ble litt dumt - fantastisk generaliserende både overfor musikkfans av alternativ musikk samt av Newcastle-fans. Omtrent like dumt som når noen sier at alle SVere eller FRPere er idioter.

Et godt slag under beltestedet. Jeg kan nemlig ikke nekte for at jeg generaliserer. Å avfeie hele innlegget som dumt av den grunn synes jeg blir som å tråkke i den smørbrødet du nettopp lagde. Jeg kunne ha uttrykt meg med mildere ord, men hvorfor skulle jeg gjøre det? Man avveier vel mellom disse to ondene; Skriver man med for hissig penn er det en fare for at man ikke blir tatt seriøst. Med for snill penn blir ikke budskapet lagt merke til i det hele tatt. Jeg synes jeg traff sånn ca der jeg ville.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 26. Juli 2010, 02:17 »
Før jeg kan gi deg en ordentlig tilbakemelding på det du har skrevet, så må jeg nesten vite hva du vil med det du skrev...? Det var ingen konklusjon, men likevel hiver du ut påstander som er helt latterlige i mine øyne, men jeg skal likevel gi deg en sjanse hvis du forklarer hvor sterkt engasjert du er i engelsk fotball, om du er supporter av noe lag og i hvor stor grad du følger med.

Disse forsøkene på å gjøre kjærlighetsforholdet deres til NUFC forståelig kan virke troverdige for det utrente øre, men dette er selvsagt løgn fra ende til annen.

Det her gir ingen mening, gjør det?

Dere norske Newcastle-fans (og mange andre) tror dere er bedre enn oss. Dere tror at ved å lide mer og å oppleve flere og dypere nedturer vil det reflekteres en sterkere lojalitet fra deres side som vises utad. Dere driver en (i mine øyne ganske patetisk) "kredsanking" overfor resten av befolkningen som er interessert i engelsk fotball, hvor dere føler dere sanker utrolig mye "kred" ved å være lojal mot et drittlag. De fleste av dere elsket fjorårets nedrykk. Dere elsker å se laget deres i gjørma, så dere kan lyse ut mer lojalitet og klubbfølelse for omverdenen mens dere trofast fulgte laget i Championship. Om noen av dere innrømmer det? Selvsagt ikke! Det ville vært synonymt med selvmord for deres "kredsankende jeg", som jeg kaller det.

Dette avsnittet her er rett og slett grunnen til at jeg tipper du verken har interesse for et fotballag eller at du er en forsker av noe slag som rett og slett er på ville veier. Hvis du tror at flesteparten her inne satt å godtet seg da vi rykket ned i fjor, så er du virkelig  ute å kjøre.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men å holde med et fotballag handler overhodet ikke å sanke "creds" fra supportere av andre lag. Heller tvert imot!! I de fleste kameratgjenger og grupper av supportere fra flere forskjellige lag så koser man seg med motstanderens dårlige resultater, det er ikke snakk om å gi så mye sympati, selv om dette selvsagt har en humoristisk forankring. Newcastle er dessuten en av klubbene som gjøres mest narr av i england, så du må ikke tro at vi har gått gjennom championship å høstet sympati!

Det var interessant å lese, men det bærer preg av sterk uvitenhet. Håper du følger opp å svarer skikkelig..
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #7 på: 26. Juli 2010, 02:43 »
Sitat
Normale mennesker er disse mange av dere med overbærende tone velger å kalle "Glory Hunters." Folk som ønsker å oppleve gleden av å vinne noe, og velger en klubb som kan oppnå dette, som for eksempel Liverpool, Chelsea, Arsenal eller Man United (tidligere f.eks Leeds eller Nottingham Forest). Dere norske Newcastle-fans (og mange andre) tror dere er bedre enn oss. Dere tror at ved å lide mer og å oppleve flere og dypere nedturer vil det reflekteres en sterkere lojalitet fra deres side som vises utad. Dere driver en (i mine øyne ganske patetisk) "kredsanking" overfor resten av befolkningen som er interessert i engelsk fotball, hvor dere føler dere sanker utrolig mye "kred" ved å være lojal mot et drittlag. De fleste av dere elsket fjorårets nedrykk. Dere elsker å se laget deres i gjørma, så dere kan lyse ut mer lojalitet og klubbfølelse for omverdenen mens dere trofast fulgte laget i Championship. Om noen av dere innrømmer det? Selvsagt ikke! Det ville vært synonymt med selvmord for deres "kredsankende jeg", som jeg kaller det.
Idiot. Du uttaler deg om ting du ikke har peiling på. Sånn som du snakker/skriver tror jeg heller det er du som ser feilaktig ned på  oss Newcastle-supportere i stedenfor at det er vi som ser ned på alle andre.

Det virker som du har bestemt deg for en grunn til at vi heier på Newcastle allerede, så hva var vitsen med å spørre da? Og nei, jeg ser ikke ned på ManU eller Chelsea, men jeg skal innrømme at jeg mister en del respekt for dem hvis de sier at de heier på dem fordi det er lag som vinner mange trofeer. Da kaller jeg de gloryhuntere. Det er ikke derfor du skal holde med et lag. Det blir som være sammen med tidenes deiligste jente bare fordi hun er deilig og ikke noe annet.

Har kompiser selv som heier på ManU, Liverpool og Arsenal. Kaller ikke de gloryhuntere av den grunn. Forstår faktisk jeg og at det er lettere å forelske seg i et lag som vises mye på TV, spiller i Champions League, har mange kjente fjes på laget sitt og spiller god fotball, enn et lag som ligger midt på tabellen/nedre halvdel, ikke er med i Europa, ikke har særlig mange stjerner på laget og gjerne spiller kjedelig fotball.

Du sier at vi er patetiske fordi vi ''nyter nedrykket'' og nyter å se at det går til helvete med laget. Men hva er mest patetisk? Å fortsette å heie på laget ditt selvom det går dårlig eller å slutte å heie på Newcastle fordi de rykket ned og gå over til Chelsea fordi de vinner mest?

Helt ærlig vet jeg ikke hvorfor jeg heier på Newcastle. Det ble bare sånn. Men det var ikke for å få kred i allefall, for det kan jeg love deg du ikke får. I de fleste tilfeller får du bare et smil og en grim kommentar som gjør at du får mest lyst å slå de ned når du sier du heier på Newcastle. Bortsett fra folk som er litt oppe i årene. Men sånn vi liker vi Newcastle-fans. Vi liker å kutte oss selv og. Alt for at folk skal synes synd på oss og få oppmerksomhet.

Forresten var Newcastle et topplag da flesteparten av oss begynte å heie på dem. Tenker på Keegan og Robson-periodene. Så og si at vi skulle ''gå mot strømmen'' og velge et middelmådig lag blir for dumt.

Sitat
Dette avsnittet her er rett og slett grunnen til at jeg tipper du verken har interesse for et fotballag eller at du er en forsker av noe slag som rett og slett er på ville veier.
Helt enig!
« Siste redigering: 26. Juli 2010, 02:45 av HÃ¥vard »
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #8 på: 26. Juli 2010, 07:56 »
Kan forstå litt hvor du vil med dette, men noe du må skjønne er at de fleste inne her faktisk ble glade i Newcastle på grunn av fotball de spilte og på bakgrunn av at de kjempet i toppen. Det har vært tungt med alle nedturene, ikke morsomt å møte opp på skolen dagen etter å ha blitt knust av MUFC o.l.

Men samtidig blir man stolt over seg selv at man heier på laget sitt i medgang og motgang. Mange MUFC-supportere for eksempel har ikke følt dette skikkelig på kroppen, for det vi opplevde ifjor var det verste man kan oppleve som supporter.

Til tross for dette vokste denne supporterklubben frem, i den verste krisa, det synes jeg karakteriserer oss NUFC-supportere, nemlig at vi er ekte supportere.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #9 på: 26. Juli 2010, 09:36 »
Det var et sykt provoserende, interessant og vellskrevet innlegg. Love it!

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #10 på: 26. Juli 2010, 10:27 »
Hei, Anders L.
Takk for at du tok deg tida til å fortella oss kvifor me held med Newcastle United.

Du bommar vel igrunn med alt det du skriv. Desverre.

La meg ta grunnen til at eg begynte holde med Nufc:
Faren min utdanna seg som lærar på 70-talet. Under denne utdanninga var han eit år i Newcastle. Der universitetet i Newcastle Upon Tyne hadde ein form for utveksling. Mens han budde der borte så var han sjølvsagt på stadion og såg kamp. Eg veit ikkje korleis Newcastle United gjorde det akkurat det året, men eg kan garantera deg at faren min begynte ikkje holda med dei pågrunn av at dei gjorde det ekstremt dårleg eller at han trengte å få "kred" (utruleg godt norsk ord du har der). Han likte seg veldig godt i byen og folka som budde der. Han har fortsatt kontakt med lærerinna frå den gongen, og har besøkt ho fleire gonger. Seinast når me var der i vår, ho er vel øve 90 år no. Så på midten av 90 -talet etter at han hadde vore ein tur til Newcastle, kom han heim med drakt til meg og broren. Dette var sjølvsagt stort, og frøet var planta.

For meg er det heilt framand å velja lag utifrå tabellen. Eg trur nok du berre er ute etter å provosera:)
« Siste redigering: 26. Juli 2010, 10:53 av lgrinde »

andersl

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 på: 26. Juli 2010, 11:13 »
Sitat
Før jeg kan gi deg en ordentlig tilbakemelding på det du har skrevet, så må jeg nesten vite hva du vil med det du skrev...? Det var ingen konklusjon, men likevel hiver du ut påstander som er helt latterlige i mine øyne, men jeg skal likevel gi deg en sjanse hvis du forklarer hvor sterkt engasjert du er i engelsk fotball, om du er supporter av noe lag og i hvor stor grad du følger med.

Jeg er interessert i engelsk fotball og holder med Manchester United. Hvor godt jeg følger med? Tja, i forhold til den jevne fotballinteresserte, vil jeg si jeg er godt oppdatert. Utdyp gjerne hvilke av mine påstander og argumenter du har problemer med (noe jeg ser du har gjort under), så skal jeg forsøke å svare.

Sitat

Jo. Det betyr at supportere av kred-lagene kan lure mange til å tro at de valgte seg dette laget av grunner som klubblogo, farger eller andre tilfeldige, trivielle ting, mens sannheten selvsagt er en annen.

Sitat
Dette avsnittet her er rett og slett grunnen til at jeg tipper du verken har interesse for et fotballag eller at du er en forsker av noe slag som rett og slett er på ville veier. Hvis du tror at flesteparten her inne satt å godtet seg da vi rykket ned i fjor, så er du virkelig  ute å kjøre.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men å holde med et fotballag handler overhodet ikke å sanke "creds" fra supportere av andre lag. Heller tvert imot!! I de fleste kameratgjenger og grupper av supportere fra flere forskjellige lag så koser man seg med motstanderens dårlige resultater, det er ikke snakk om å gi så mye sympati, selv om dette selvsagt har en humoristisk forankring. Newcastle er dessuten en av klubbene som gjøres mest narr av i england, så du må ikke tro at vi har gått gjennom championship å høstet sympati!

Det var interessant å lese, men det bærer preg av sterk uvitenhet. Håper du følger opp å svarer skikkelig..

Her tror jeg du lurer deg selv. Hadde sportslig suksess vært en viktig faktor for din interesse for fotball ville du ha valgt et annet lag i utgangspunktet. Noe annet er fullstendig ulogisk. Unntaket er om du har en spesiell personlig tilknytning til et sted hvor det utenlandske laget ditt kommer fra. Det at Newcastle gjøres mest narr av er selvfølgelig en sterk pådriver for en kredsanker-kultur. Å høste kred er langt ifra det samme som å høste sympati. Det regner jeg med du forstår om du tenker deg om. Å være tilhenger av et lag som det er stor sannsynlighet ikke vinner noe som helst de neste 20 årene er det ikke mange rasjonelle begrunnelser for. Jada, dere liker å gjemme dere bak irrasjonelle årsaker som følelser og lidenskap, men alle har hatt et valg på et eller annet punkt. Og alle har selvsagt incentiver for å opprettholde og flagge sin posisjon som Newcastle-supporter utover de personlige følelsene. Det gir en spesiell status som appellerer til mange av dere.

Bare tenk på hvilke fordommer og oppfatninger man naturlig har overfor en person man ikke vet noe annet om enn at han er norsk og Exeter-supporter. Det er ganske mange. Man setter seg selv i en ganske spesiell bås når man holder med et spesielt fotball-lag. For å oppklare; Jeg driver ikke misjon. Om folk vil tro at alle mennesker er dønn ærlige og med vanntett integritet skal de gjerne få tro det. Men jeg beskriver virkeligheten fordi jeg oppriktig tror mange er interessert i den. Dette gjør jeg selv om det antagelig er deilig å være uvitende og/eller ignorant. Det finnes kred-fotballag, og det finnes fotballag som er i stand til å gi folk oppriktig glede. Å oppnå personlig status er den viktigste faktoren til at folk holder med mindre suksessrike lag de i utganspunktet ikke burde ha noen tilknytning til. Normale folk liker suksess.

Håvard:

Det å få dritt slengt mot seg fra enkelte innebærer stort sett alltid at man oppnår kred hos noen andre. Jeg synes innlegget ditt bærer preg av at du ikke har forstått hva begrepet kredsanking innebærer. Hver person har ikke én pott med kred, man samler kred opp mot ulike definerte målgrupper. Når du sarkastisk skriver "Vi liker å kutte oss selv og. Alt for at folk skal synes synd på oss og få oppmerksomhet." tyder dette på at du heller ikke forstår dybden i hvorfor mennesker søker annerkjennelse hos viktige/relevante andre, og dermed hva substansen i budskapet mitt har vært. Nøkkelord er selvforherligelse og selvaksept...

Ellers vil jeg la deg kjøle deg ned før jeg opptar diskusjonen med deg, jeg vil nemlig unngå at dette skal utvikle seg til en hel masse drittslenging.

Andy:

Takk for det, tror jeg.

(Jeg ser forøvrig at mange av dere er ute etter å rasjonalisere deres forhold til klubben, og leter febrilsk etter argumenter for hvorfor dere bør holde med NUFC. Dette er forventet adferd når man er i forsvarsposisjon, og jeg synes det er helt greit. Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.)

andersl

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 på: 26. Juli 2010, 11:19 »
Kan forstå litt hvor du vil med dette, men noe du må skjønne er at de fleste inne her faktisk ble glade i Newcastle på grunn av fotball de spilte og på bakgrunn av at de kjempet i toppen. Det har vært tungt med alle nedturene, ikke morsomt å møte opp på skolen dagen etter å ha blitt knust av MUFC o.l.

Men samtidig blir man stolt over seg selv at man heier på laget sitt i medgang og motgang. Mange MUFC-supportere for eksempel har ikke følt dette skikkelig på kroppen, for det vi opplevde ifjor var det verste man kan oppleve som supporter.

Til tross for dette vokste denne supporterklubben frem, i den verste krisa, det synes jeg karakteriserer oss NUFC-supportere, nemlig at vi er ekte supportere.

Newcastle United er selvsagt ikke det beste eksempelet på et kred-lag. I enkelte perioder har de vært noe midt imellom et kred-lag og et ganske normalt lag å holde med. Det har dog alltid eksistert lag som er smartere å holde med dersom man liker å oppleve suksess med fotball-laget sitt. NUFC kan alltid sies å være et outsider-valg, og et valg som gir en troverdig kilde til kred.

Det siste avsnittet ditt er interessant. Det at klubben vokste frem i den verste krisen er for meg et tegn på at det er viktigere for dere å vise deres klubbtilhørighet når det går dårlig. Hvilken bedre måte å samle kred på? Ingen. Dere vil vise at dere ikke faller fra selv etter nedrykk, dere har en utrolig trang til statusen som "ekte, genuine" supportere.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #13 på: 26. Juli 2010, 11:24 »
Sitat

Jeg er interessert i engelsk fotball og holder med Manchester United. Hvor godt jeg følger med? Tja, i forhold til den jevne fotballinteresserte, vil jeg si jeg er godt oppdatert. Utdyp gjerne hvilke av mine påstander og argumenter du har problemer med (noe jeg ser du har gjort under), så skal jeg forsøke å svare.

Sitat

Jo. Det betyr at supportere av kred-lagene kan lure mange til å tro at de valgte seg dette laget av grunner som klubblogo, farger eller andre tilfeldige, trivielle ting, mens sannheten selvsagt er en annen.

Sitat

Her tror jeg du lurer deg selv. Hadde sportslig suksess vært en viktig faktor for din interesse for fotball ville du ha valgt et annet lag i utgangspunktet. Noe annet er fullstendig ulogisk. Unntaket er om du har en spesiell personlig tilknytning til et sted hvor det utenlandske laget ditt kommer fra. Det at Newcastle gjøres mest narr av er selvfølgelig en sterk pådriver for en kredsanker-kultur. Å høste kred er langt ifra det samme som å høste sympati. Det regner jeg med du forstår om du tenker deg om. Å være tilhenger av et lag som det er stor sannsynlighet ikke vinner noe som helst de neste 20 årene er det ikke mange rasjonelle begrunnelser for. Jada, dere liker å gjemme dere bak irrasjonelle årsaker som følelser og lidenskap, men alle har hatt et valg på et eller annet punkt. Og alle har selvsagt incentiver for å opprettholde og flagge sin posisjon som Newcastle-supporter utover de personlige følelsene. Det gir en spesiell status som appellerer til mange av dere.

Bare tenk på hvilke fordommer og oppfatninger man naturlig har overfor en person man ikke vet noe annet om enn at han er norsk og Exeter-supporter. Det er ganske mange. Man setter seg selv i en ganske spesiell bås når man holder med et spesielt fotball-lag. For å oppklare; Jeg driver ikke misjon. Om folk vil tro at alle mennesker er dønn ærlige og med vanntett integritet skal de gjerne få tro det. Men jeg beskriver virkeligheten fordi jeg oppriktig tror mange er interessert i den. Dette gjør jeg selv om det antagelig er deilig å være uvitende og/eller ignorant. Det finnes kred-fotballag, og det finnes fotballag som er i stand til å gi folk oppriktig glede. Å oppnå personlig status er den viktigste faktoren til at folk holder med mindre suksessrike lag de i utganspunktet ikke burde ha noen tilknytning til. Normale folk liker suksess.

Håvard:

Det å få dritt slengt mot seg fra enkelte innebærer stort sett alltid at man oppnår kred hos noen andre. Jeg synes innlegget ditt bærer preg av at du ikke har forstått hva begrepet kredsanking innebærer. Hver person har ikke én pott med kred, man samler kred opp mot ulike definerte målgrupper. Når du sarkastisk skriver "Vi liker å kutte oss selv og. Alt for at folk skal synes synd på oss og få oppmerksomhet." tyder dette på at du heller ikke forstår dybden i hvorfor mennesker søker annerkjennelse hos viktige/relevante andre, og dermed hva substansen i budskapet mitt har vært. Nøkkelord er selvforherligelse og selvaksept...

Ellers vil jeg la deg kjøle deg ned før jeg opptar diskusjonen med deg, jeg vil nemlig unngå at dette skal utvikle seg til en hel masse drittslenging.

Andy:

Takk for det, tror jeg.

(Jeg ser forøvrig at mange av dere er ute etter å rasjonalisere deres forhold til klubben, og leter febrilsk etter argumenter for hvorfor dere bør holde med NUFC. Dette er forventet adferd når man er i forsvarsposisjon, og jeg synes det er helt greit. Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.)

Og eg er då eit avvik i ditt forskningsresultat? Slikt svada måtte jo komma frå ein Scums-supportar. Ser du lot vera og svara meg.

andersl

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #14 på: 26. Juli 2010, 11:25 »
Hei, Anders L.
Takk for at du tok deg tida til å fortella oss kvifor me held med Newcastle United.

Du bommar vel igrunn med alt det du skriv. Desverre.

La meg ta grunnen til at eg begynte holde med Nufc:
Faren min utdanna seg som lærar på 70-talet. Under denne utdanninga var han eit år i Newcastle. Der universitetet i Newcastle Upon Tyne hadde ein form for utveksling. Mens han budde der borte så var han sjølvsagt på stadion og såg kamp. Eg veit ikkje korleis Newcastle United gjorde det akkurat det året, men eg kan garantera deg at faren min begynte ikkje holda med dei pågrunn av at dei gjorde det ekstremt dårleg eller at han trengte å få "kred" (utruleg godt norsk ord du har der). Han likte seg veldig godt i byen og folka som budde der. Han har fortsatt kontakt med lærerinna frå den gongen, og har besøkt ho fleire gonger. Seinast når me var der i vår, ho er vel øve 90 år no. Så på midten av 90 -talet etter at han hadde vore ein tur til Newcastle, kom han heim med drakt til meg og broren. Dette var sjølvsagt stort, og frøet var planta.

For meg er det heilt framand å velja lag utifrå tabellen. Eg trur nok du berre er ute etter å provosera:)

Hei igrinde.

Her lister du opp den eneste troverdige grunnen en nordmann kan ha for å holde med et kred-lag i utlandet: En viss tilknytning til byen. Dermed er det usikkert om din fremtoning som NUFC-supporter kan forklares på den måten jeg har beskrevet.

Jeg er ikke ute etter å provosere, jeg er ute etter å opplyse. Om det innebærer at jeg provoserer noen, så får det bare være. Kanskje er det til og med en grei måte å få tilstrekkelig oppmerksomhet rundt budskapet på?